Pewnego rodzaju miłość
- Kategoria:
- literatura piękna
- Seria:
- Don Kichot i Sancho Pansa
- Tytuł oryginału:
- Een soort van liefde
- Wydawnictwo:
- W.A.B.
- Data wydania:
- 2017-10-11
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-10-11
- Liczba stron:
- 304
- Czas czytania
- 5 godz. 4 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788328047587
- Tłumacz:
- Małgorzata Woźniak-Diederen
Trzy kobiety oraz jeden mężczyzna, który każdej z nich pozostawia zagadki do rozwiązania oraz pewnego rodzaju miłość.
Historia pełna wzruszeń i opowieść o dopiero dojrzewających uczuciach. Przepleciona cytatami, niecodzienna opowieść o codzienności. Rodzinne losy i studencki świat wypełniony przygodami - nie tylko intelektualnymi, ale, przede wszystkim, pełnymi namiętności i emocji. Opowieść o miłości, która jest jak życie – tyle, że dłuższa, czyli historia trzech kobiet kochających jednego mężczyznę – męża, profesora i ojca.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Twarze miłości
Debiutancka powieść Alicji Gęścińskiej fascynuje od pierwszych stron i – co ciekawe – zapewnia dużo więcej refleksji i znaczeń przy ponownej lekturze. Ta wysmakowana, subtelna proza, w której większość akcji toczy się w głowach dwóch bohaterek, to piękny odpoczynek od przeładowanych wydarzeniami najlepszych książek roku czy innych sensacji literackich. W tomie znaleźć można to, co bardzo cenię we wszystkich dziełach sztuki – dużo przestrzeni, nieepatowanie odbiorcy swoją genialnością czy erudycją, ale inspirowanie, sugerowanie, mylne tropy i wieloznaczności.
Autorka powoli, bez pośpiechu tka swoją opowieść z opisów gestów, przestrzeni oraz relacji, raczej z przedmiotami niż ludźmi, powściągliwej Elżbiety, córki wielkiego nieobecnego – nieżyjącego Raymonda Vernona, a także z rozmów, spotkań, emocji i impulsów nieobliczalnej i chaotycznej Anny. Pojawia się także gdzieś w tle Zuzanna, jego była żona i matka Elżbiety, raczej cień niż człowiek, wiecznie niezadowolona, krytyczna i zgorzkniała, ale wciąż uzależniona od byłego męża, którego od dawna już nie widuje.
Można byłoby potraktować głównych aktorów tej historii jako składowe osobowości w ujęciu freudowskiej psychoanalizy. Vernon – mężczyzna – byłby pewnym siebie i rozsądnym ego, Elżbieta, jego córka i psycholog – krytycznym superego, zaś Anna – impulsywna i twórcza kochanka –dzikim i nieobliczalnym id. Dzięki takiemu odczytaniu powieści można zyskać przekonanie, że dopiero wszystkie te osoby razem, połączone wbrew, a może dzięki istniejącym między nimi różnicom składają się na pełnię – człowieczeństwa, opowieści, a może nawet miłości.
Vernon, erudyta i nauczyciel akademicki, widziany oczyma dwóch głównych bohaterek oraz obecnej gdzieś na drugim planie byłej żony, to człowiek fascynujący i trudny czasem do zrozumienia, przykuwający uwagę, a zarazem nieodgadniony. Ukazany zostaje przez opowieści, wspomnienia i rozmowy ważnych dla niego kobiet jako postać centralna w ich osobistych historiach. Żyją one bowiem i działają zawsze w jakimś odniesieniu do Raymonda – w pełnym miłości oddaniu, młodzieńczej negacji czy zranionej w wyniku porzucenia dumie. Najpierw jego obecność, a potem brak wywiera decydujący wpływ na ich życie, determinując ich poczucie krzywdy, wycofanie czy samotność. Jednak tylko Elżbiecie dane będzie, dzięki przedziwnym splotom okoliczności, poznanie prawie wszystkich elementów układanki stanowiącej życie Raymonda, na którą złożą się jego notatki i refleksje dotyczące córki i życia, znajomość charakteru matki, własne wspomnienia oraz pewien list. Ten ostatni zwłaszcza sprawi, że bohaterka ujrzy nagle swojego ojca i samą siebie w zupełnie innym świetle.
Warto wspomnieć, że książka Gęścińskiej, wydana oryginalnie w Holandii, to jedna z nielicznych polskich przedstawicielek powieści kampusowej, bardzo popularnego w krajach anglosaskich gatunku literackiego. Pisarka przy jej tworzeniu czerpała zapewne z własnych doświadczeń, bowiem po ukończeniu studiów w Gandawie i obronie doktoratu wyjechała jako pracownik naukowy na Uniwersytet Princeton w Stanach Zjednoczonych. Pracowała także jako nauczyciel akademicki w Amherst College, w którym umieściła istotną część akcji powieści. Pojawiają się w niej również kampusy okolicznych uczelni, tętniące studenckim życiem, a wiele spośród postaci to studenci uczestniczący w spotkaniach elitarnego stowarzyszenia, prowadzonego przez profesora Raymonda Vernona.
W powieści pisarka zastosowała przemyślaną, biegnącą dwutorowo narrację – obiektywną trzecioosobową w wątku zdystansowanej, skrywającej emocje Elżbiety oraz żywiołową pierwszoosobową, dzięki której poznajemy nie tylko przebieg kolejnych wydarzeń, lecz także samą narratorkę – nieco zwariowaną Annę. Autorka delikatnie, przez wprowadzanie podobnych sytuacji, powiedzeń czy wydarzeń, zbliża obie historie, by spleść je ze sobą w finale.
Z opowieścią doskonale współgra intrygująca okładka, sugestywnie oddająca trzy światy, w których żyją bohaterowie. Urzeczona zarówno samą opowieścią, jak i pięknem języka, którym została napisana, czekam z niecierpliwością na kolejną książkę Alicji Gęścińskiej, wciąż podczytując w międzyczasie fragmenty jej literackiego debiutu.
Jowita Marzec
Książka na półkach
- 103
- 43
- 15
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
Cytaty
Jeśli ktoś jest samotny i ma dużo czasu na rozmyślania, w pewnym momencie wpadnie w pułapkę własnej wyobraźni i zaplącze się w jej wytwory.
Opinia
„Pewnego rodzaju miłość” Alicji Gęścińskiej to intrygująca opowieść o trzech kobietach kochających jednego mężczyznę, który każdej z nich pozostawia zagadki do rozwiązania i pewnego rodzaj miłość...
Raymond Vernon to uwielbiany przez studentów profesor historii kultury niemieckiej. Zupełnie inaczej jest odbierany w domu - żona i nastoletnia córka uważają, że jest osobą całkowicie oderwaną od rzeczywistości. Fabuła powieści toczy się dwutorowo – opowiedziana jest z punktu widzenia jego córki Elżbiety oraz kochanki Anny.
Po śmierci Raymonda, Elżbieta musi opróżnić jego dom. Rodzice wiele lat temu rozwiedli się i córka cały czas wini za to ojca. Tak naprawdę niewiele wie o jego życiu. Do jej rąk trafia adresowany do ojca list, który odsłania przed nią nieznaną przeszłość ojca...
Anna jest młoda studentką z Belgii. Przebywając na stypendium w Stanach Zjednoczonych pewnego razu trafia na wykład prowadzony przez Vernona i zakochuje się w tym niezwykle interesującym, starszym od niej o prawie czterdzieści lat, profesorze, od pierwszego wejrzenia...
Elżbieta i Anna nigdy się nie poznały, ale za sprawą Raymonda Vernona ich losy się splatają. Dzieje się to za sprawą siły losu i wyborów, których nie zawsze możemy dokonywać sami. Autorka pokazuje mężczyznę – męża, kochanka i ojca, z punkt widzenia kochających go kobiet. Anna jest nim zafascynowana, z zachwytem słucha jego wykładów, jest dla niej wzorem w codziennym życiu.
Elżbieta była często znudzona mądrościami wygłaszanymi przez ojca i nie rozumiała uwielbienia, jakim był otaczany przez studentów. Każda z nich kochała go inaczej. W rezultacie otrzymujemy portret mężczyzny składający się jakby z dwóch różnych kawałków. I tak do końca nie wiemy jaki był faktycznie Raymond Vernon...
PRZYJEMNOŚĆ I SATYSFAKCJA, BO JEST TO NIEPOKOJĄCO PIĘKNE.
„Pewnego rodzaju miłość” Alicji Gęścińskiej to intrygująca opowieść o trzech kobietach kochających jednego mężczyznę, który każdej z nich pozostawia zagadki do rozwiązania i pewnego rodzaj miłość...
więcej Pokaż mimo toRaymond Vernon to uwielbiany przez studentów profesor historii kultury niemieckiej. Zupełnie inaczej jest odbierany w domu - żona i nastoletnia córka uważają, że jest osobą...