Listowieść
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- The Overstory
- Wydawnictwo:
- W.A.B.
- Data wydania:
- 2021-05-05
- Data 1. wyd. pol.:
- 2021-05-05
- Data 1. wydania:
- 2018-04-03
- Liczba stron:
- 624
- Czas czytania
- 10 godz. 24 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788328075382
- Tłumacz:
- Michał Kłobukowski
- Tagi:
- ekologia drzewa ludzie przyszłość
- Inne
Laureat Nagrody Pulitzera 2019!
"Listowieść" to napisana z rozmachem i pasją historia aktywizmu i oporu, a zarazem olśniewający opis i pean na cześć świata przyrody. Dwunasta powieść Richarda Powersa rośnie od korzeni po koronę, aby wrócić poprzez nią do nasion, kreśląc po drodze koncentryczne kręgi przeplatających się wątków – od przedwojennego Nowego Jorku aż do wojen o lasy toczonych pod koniec XX w. na północnym zachodzie nad Pacyfikiem i na terenach położonych bardziej na północ. Obok nas istnieje równoległy świat – olbrzymi, powolny, pełen wzajemnych powiązań, zaradny, wspaniale pomysłowy, a dla nas prawie niewidzialny. Richard Powers opowiada o garstce ludzi, którzy uczą się widzieć ten świat i dają się wciągnąć w wir grożącej mu katastrofy.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Zielona opowieść językiem sprzed słów
Zaczyna się od jednego kasztanowca i od chłopca, który rośnie w jego cieniu, poznając, czym jest sztuka, która naznaczy całe jego życie. Od morwy, na której gałęziach córki chińskiego imigranta jedzą śniadanie. Od drzew sadzonych przez ojca Adama wraz z narodzinami dzieci i odmierzających każdy kolejny rok małżeństwa Raya i Dorothy. Od drzew, które ratują życie, zmieniają życie i są całym życiem dla Douglasa, Neelaya i Patricii. Od drzew, które giną i ludzi, którzy ich bronią.
W „Listowieści” Richarda Powersa historie bohaterów, jak historie drzew, zaczynają się od korzeni: od ich rodzin, dzieciństwa, od tego, co ich ukształtowało. Ten wzajemny związek będzie trwał przez całą książkę, od korzeni ludzkich losów, przez pień i koronę, aż do nasion. Bohaterów jest wielu, wywodzą się z różnych kultur i początkowo wydaje się, że niewiele ich łączy. Może tylko niezwykła wrażliwość na przyrodę i to, że odstają od innych, bo widzą więcej i czują mocnej. Mimo niepowodzeń, rodzinnych tragedii i wszelkich niedostatków każdy z nich ma jakąś pasję, która nadaje ich życiu głębszy sens. Ale tak jak drzewa wydają się odrębnymi organizmami, a w rzeczywistości tworzą złożony system, tak i bohaterowie „Listowieści” wpływają na siebie nawzajem i tworzą sieć wzajemnych zależności.
„Listowieść” to dla mnie niesamowite odkrycie. Sposób pisania i łączenia poszczególnych opowieści przypominał mi trochę „Atlas chmur” Davida Mitchella, z jego wielogłosowością i splatającymi się wątkami. Język Richarda Powersa jest przepiękny, czasem obrazowy, czasem metaforyczny, zawsze poruszający. Powracające motywy i frazy wzruszają jak znana melodia. Ale poza doskonałym stylem najważniejsza jest oczywiście sama historia i jej przesłanie. To eko-fikcja, ale zorientowana nie tylko na przyrodę, ale przede wszystkim na ludzi, nierozerwalnie z nią związanych. Powers pokazuje różne formy walki o ochronę drzew, walki, która często jest dramatyczna i wymagająca poświęceń, która rozgrywa się na różnych polach: w nauce, w sztuce, w wielkich puszczach i przydomowych ogrodach, w koronach gigantycznych drzew i na ich ściętych pniach, a przede wszystkim w ludzkich sercach. Ekologia wprawdzie jest tu stale obecna, ale nie nachalna. Przyroda została przedstawiona jako coś nieodzownego, na zawsze złączonego z człowiekiem i nadającego sens jego życiu. Ukazywane przez autora analogie między drzewami a ludzkim życiem są wprost genialne i powinny przemówić nie tylko do zatwardziałych ekologów. Natura nie jest tu czymś odrębnym, a przez to obojętnym, ale stanowi część nas. Dzięki temu ta opowieść na długo zapada w pamięć i (miejmy nadzieję) zmienia sposób patrzenia na przyrodę i świat.
Agnieszka Kruk
Oceny
Książka na półkach
- 1 854
- 467
- 121
- 55
- 24
- 23
- 19
- 19
- 14
- 8
Opinia
Wszyscy wiedzą. Nie powiedzą. A to było tak...
" Kiedy pojawili się ludzie, na Ziemi rósł trylion drzew".
Pisarz zło wieszczy. Najbardziej krwiożerczym drapieżnikiem jest człowiek - ludzki gatunek. Ja , ty, on, my.
Ja to wszystko wiem, a jednak poruszyło. Próg bólu u mnie nisko.
Więc znów zabolało wycięte drzewo, rozjechany jeż, wiewiórka, wyziewy spalin w miejskim parku.
Ultraradykalne umiłowanie przyrody jest mi obce. Ale takie zwykłe, ludzkie-nie. Ludzkie? Nie! Bo ludzkie zwykle znaczy żadne.
"Może dlatego tak bardzo chcemy ranić drzewa, że żyją o wiele dłużej od nas".
Gdyby jakaś monumentalność czy górnolotność znalazła miejsce w tej powieści, to by mnie nie uraziły.
Bo cuda dzieją się w lasach. Trzeba patrzeć i słuchać.
Powodzie, pożary, tsunami. "Gaja się mści".
"Drzewa uparcie milczą".
Wszyscy wiedzą. Nie powiedzą. A to było tak...
więcej Pokaż mimo to" Kiedy pojawili się ludzie, na Ziemi rósł trylion drzew".
Pisarz zło wieszczy. Najbardziej krwiożerczym drapieżnikiem jest człowiek - ludzki gatunek. Ja , ty, on, my.
Ja to wszystko wiem, a jednak poruszyło. Próg bólu u mnie nisko.
Więc znów zabolało wycięte drzewo, rozjechany jeż, wiewiórka, wyziewy spalin w miejskim...