Ja i królowie

Okładka książki Ja i królowie Ernst Georg Schnabel
Okładka książki Ja i królowie
Ernst Georg Schnabel Wydawnictwo: Państwowy Instytut Wydawniczy Seria: Współczesna Proza Światowa literatura piękna
285 str. 4 godz. 45 min.
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
Współczesna Proza Światowa
Tytuł oryginału:
Ich und die Könige
Wydawnictwo:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania:
1981-01-01
Data 1. wyd. pol.:
1981-01-01
Liczba stron:
285
Czas czytania
4 godz. 45 min.
Język:
polski
ISBN:
8306005058
Tłumacz:
Stefan Lichański
Tagi:
literatura niemiecka
Średnia ocen

6,7 6,7 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Nieznany cel: Antologia opowiadań RFN Alfred Andersch, Hans Bender, Heinrich Böll, Wolfgang Borchert, Christian Ferber, Heinz Huber, Hermann Kasack, Hermann Kesten, Alexander Kluge, Ernst Kreuder, Elisabeth Langgässer, Siegfried Lenz, Reinhard Lettau, Heinz Piontek, Hans Werner Richter, Luise Rinser, Paul Schallück, Arno Schmidt, Ernst Georg Schnabel, Wolfdietrich Schnurre, Thomas Valentin, Martin Walser, Peter Weiss, Gabriele Wohmann
Ocena 7,0
Nieznany cel: ... Alfred Andersch, Ha...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
6,7 / 10
11 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
746
700

Na półkach: ,

To nie jest powieść tylko jednego szerokiego horyzontu, w którym zetknięcie niebios z ziemią wyznacza niedościgły dla zwykłego śmiertelnika kres przepastnej wiedzy. Nie będzie to też jedynie rozległa przestrzeń dyskusji, przez pryzmat której można dostrzec panoramę rozmaitości greckiej mitologii. W książce Ernsta Schnabla chodzi o coś bardziej subtelnego i określającego pozycję człowieka na świecie w obliczu jego niepowodzeń i rozczarowań, kształtującego wędrówkę przez życie z jednoczesnym czerpaniem z niego wszelkich "za i przeciw". Dlatego też moim zdaniem Schnabel wybrał do swojej tragedii najlepszego bohatera spośród wszystkich ubiegających się o to zaszczytne miejsce postaci mitycznych opowieści. Oto dostrzegł człowieka wielu ról, w niemal poetycki sposób przedstawił go czytelniczemu osądowi i sprawił, że ten właśnie człowiek sam się zaplątał w stworzonym przez siebie labiryncie.

Zafascynował mnie delikatny materiał z którego utkane jest nasze człowieczeństwo. Przypominający z zewnątrz doskonałą strukturę, bo przecież ukształtowaną na boskie podobieństwo a jednak w ziemskim wydaniu nieco mniej okazałą. Wyrażony historią zdumiewającej wędrówki przez życie, pięknie rozkwitł w moich oczach mit o Dedalu. Wypowiedziany pisanym do syna listem jest czymś więcej, niż tylko pamiętnikiem z upartego trwania we własnym geniuszu. W "Ja i królowie" można by dopatrywać się krótkotrwałej wizji zrozumienia Wszystkiego, można też przyrównywać tę powieść do pracy nad teatrem świata w którym najlepiej grającym aktorem jest właśnie grecki architekt i wynalazca. Jednak na pierwszym miejscu widziałbym tu świetnie wypromowany przez niemieckiego pisarza system świadectw moralności, których to właśnie wciąż potrzebujemy.

O moralności się tu wprost nie mówi, zagubiona w metaforycznych labiryntach prowadzi podejrzany żywot. Jej proweniencję można oglądać z kilku stron ale z jakiegokolwiek pułapu wypatrywałoby się plusów lub minusów, to zawsze rzuca się w oczy gra o bardzo wysoką stawkę, która w moim odczuciu kształtuje tę opowieść. Bowiem jest ona jak wnętrze szarady do którego spragniony tajemnic czytelnik z ciekawością się dobiera i rozbiera jej mechanizm warstwa po warstwie. Przypominająca kunsztowny mechanizm fabuła dzieła Schnabla staje się tłem do filozoficznych rozważań na miarę Platona. Czasami miałem wrażenie, że pozostające ponad ludzkim zrozumieniem i ulatujące w nietrwałość rozmyślania są poza moim zasięgiem i ciężko mi będzie dotrzymać kroku w rozrzutności fantazjowania Schnabla. Ale przecież każdy ma swoje Chimery i to właśnie ich posiadanie może dopomóc w rozpoznaniu także własnego labiryntu. Bo ten skonstruowany przez Dedala rządzi się swoimi prawami.

Opanowana przez niemieckiego pisarza do perfekcji nawigacja nie powinna być w tym wypadku postrzegana jako umiejętność prowadzenia statku po morzach południowych. Pozostawmy tę sztukę Dedalowi. Ernst Schnabel w świecie aluzji delikatnie odwołuje się do sumienia i to jest jego nałogiem. Ciągłe staranie o utrzymywanie napięcia w specyficznym środowisku pełnym skrupułów. Wyrozumiałość i wielkoduszność w obliczu ludzkich namiętności. Wymyślona przez niego gra w labirynt mogłaby pewnie nie mieć końca ale myślę, że grający pierwsze skrzypce Dedal również chce kiedyś zakończyć historię swojego życia. Ukrytego pod przygodą smutku po utracie najbliższego i domagającego się rozwiązania zagadek, których konstruktorem jest sam mitologiczny inżynier. Przekonajcie się sami, jakie to złote więzienie skonstruował ze swoich pragnień i jaki sposób znalazł na uwolnienie z niego siebie samego.

To nie jest powieść tylko jednego szerokiego horyzontu, w którym zetknięcie niebios z ziemią wyznacza niedościgły dla zwykłego śmiertelnika kres przepastnej wiedzy. Nie będzie to też jedynie rozległa przestrzeń dyskusji, przez pryzmat której można dostrzec panoramę rozmaitości greckiej mitologii. W książce Ernsta Schnabla chodzi o coś bardziej subtelnego i określającego...

więcej Pokaż mimo to

avatar
2744
74

Na półkach: ,

W powieści Dedal jest inżynierem, który opowiada historię życia swojemu synowi. Autor przeprawił mitologiczną starożytność. Powieść ma elementy postmodernizmu, bo pojawiają się współczesne rekwizyty np. skórzana kurtka. Udanie przerobił mity np. o labiryncie (miejsce w którym faraon umieszcza niewygodnych ludzi),o Minotaurze (symbol potwora zmienia się w tragiczną postać). O kłopotach, w które wpadał i o miłościach. Czytało się bardzo dobrze.

W powieści Dedal jest inżynierem, który opowiada historię życia swojemu synowi. Autor przeprawił mitologiczną starożytność. Powieść ma elementy postmodernizmu, bo pojawiają się współczesne rekwizyty np. skórzana kurtka. Udanie przerobił mity np. o labiryncie (miejsce w którym faraon umieszcza niewygodnych ludzi),o Minotaurze (symbol potwora zmienia się w tragiczną...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    29
  • Przeczytane
    19
  • Posiadam
    12
  • Proza
    1
  • Współczesna proza światowa PIW
    1
  • Współczesna Proza Światowa
    1
  • Ulubione
    1
  • PIW
    1
  • Antiquus
    1
  • Nie posiadam
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Ja i królowie


Podobne książki

Przeczytaj także