Upiór Opery

- Kategoria:
- klasyka
- Seria:
- Klasyka grozy
- Tytuł oryginału:
- Le Fantôme de l'Opéra
- Wydawnictwo:
- Vesper
- Data wydania:
- 2019-11-13
- Data 1. wyd. pol.:
- 1948-01-01
- Data 1. wydania:
- 1995-01-01
- Liczba stron:
- 420
- Czas czytania
- 7 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377313220
- Tłumacz:
- Andrzej Wiśniewski
- Tagi:
- literatura francuska klasyka gotyk powieść grozy paryska opera kompozytor Anne Bachelier
Powstały w 1909 roku „Upiór Opery” to jedna z najsłynniejszych gotyckich powieści grozy. Historia Erika – zdeformowanego, genialnego kompozytora żyjącego w podziemiach Opery Paryskiej, nieszczęśliwie zakochanego w młodej solistce Christine, była wielokrotnie ekranizowana i przenoszona na sceny teatrów z całego świata. Żadna interpretacja nie może się jednak równać z oryginalnym tekstem Gastona Leroux o wartkiej akcji, z mrocznym klimatem, z plejadą barwnych postaci, niepozbawionym jednak elementów humorystycznych. Ponadczasowy i niezwykle popularny utwór na stałe wpisał się w kanon literatury światowej.
Niniejsze wydanie „Upiora Opery”, w gruntowanie przejrzanym, poprawionym i uzupełnionym przekładzie Andrzeja Wiśniewskiego, zostało poszerzone o szczegółowe przypisy oraz obszerne posłowie przez dr hab. Dorotę Babilas z Uniwersytetu Warszawskiego. Książkę wzbogacono również o liczne, niezwykłe ilustracje autorstwa francuskiej malarki Anne Bachelier.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Anioły i demony
„To powszechny fenomen w naszej naturze, że to, co smutne, straszne, wręcz okropne, przyciąga nas nieodpartym urokiem; sceny bólu i strachu nas odpychają i jednocześnie z równą siłą przyciągają” – te słowa Shillera przytacza Umberto Eco w „Historii brzydoty”, dodając, iż w podobnym duchu narodziła się powieść gotycka „przepełniona zrujnowanymi zamkami i klasztorami, przerażającymi podziemiami, opływającymi krwią zbrodniami, diabelskimi widmami i upiorami, rozkładającymi się zwłokami”, gdzie „mamy do czynienia z całą galerią postaci obdarzonych posępnym pięknem lub ze stygmatami zła na twarzy”1.
Nie da się zaprzeczyć, iż powstały w 1910 roku „Upiór opery” to klasyczna gotycka powieść grozy. Kiedy wkraczamy do świata rządzonego przez tytułowego upiora, przenosimy się do podziemi paryskiej opery, w przestrzenie mroczne i tajemnicze, gdzie rezydować mogą jedynie potępione dusze. Ciemne wody podziemnego jeziora przywodzą zaś na myśl tonie mitycznego Styksu, po których swoją łódką pływa cichy przewoźnik dusz Charon. Mimo że w historii Gastona Leroux istoty ze świata nadprzyrodzonego nie pojawiają się, to jego opowieść przesiąknięta jest aurą niesamowitości, a czytelnik cały czas ma wrażenie obcowania z mocami nadnaturalnymi, jakby granice świata materialnego i duchowego zacierały się, pozostawały cały czas nieostre.
W filmowych adaptacjach, jak choćby tej z 2004 roku, główny bohater Erik ukazany zostaje jako przystojny, choć oszpecony bliznami mężczyzna. Jego literackiemu pierwowzorowi daleko do podobnego obrazu. Tytułowy upiór opery jest bowiem postacią na wskroś szpetną i odrażającą nie tylko fizycznie, lecz i moralnie. Chociaż można postrzegać go jako jednostkę tragiczną, to jego poczynania cechuje wyjątkowe okrucieństwo i wyrachowanie, zaś przeszłość okazuje się nad wyraz mroczna. A jednak, drogi czytelniku, współczujemy tej naznaczonej śmiercią jednostce. Erik bez wątpienia dołącza do grona bohaterów brzydkich i nieszczęśliwych, takich jak Quasimodo czy potwór Frankensteina, zamieszkujących karty powieści minionych czasów, z którymi mimowolnie się solidaryzujemy.
Gaston Leroux, pracujący przez wiele lat jako reporter, historię tytułowego upiora wkłada w usta kilku postaci, opowiadając ją z różnych punktów widzenia. O zdarzeniach, jakie miały miejsce w operze, dowiadujemy się więc z relacji pięknej, młodej śpiewaczki Christine czy tajemniczego Persa. Ten wielogłos nadaje ich przekazom wymiar niejednoznaczności, rzucając nowe światło na minione wydarzenia. Autor, będący osobą obeznaną w literaturze, wielokrotnie nawiązuje również do innych utworów literackich, takich jak „Maska śmierci szkarłatnej” Edgara Allana Poe. Dzięki podobnym zabiegom powstała ponad sto lat temu powieść zyskuje wiele nowych wymiarów interpretacyjnych.
„Upiór opery”, rozsławiony licznymi adaptacjami filmowymi i teatralnymi, na stałe wszedł już do kultury popularnej, zaś Palais Garnier, w którym Gaston Leroux umieścił akcję swej opowieści, można obecnie zwiedzać z przewodnikiem, nabywając przy okazji pamiątki związane ze słynną powieścią. Popularną historię przenoszono też w inne miejsca – do studia filmowego, sali koncertowej, centrum handlowego, opuszczonego kina bądź nowoczesnego multipleksu. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o recepcji dzieła, posłowie napisane przez Dorotę Babilas powinno w pełni zaspokoić waszą ciekawość.
Publikacje wydawnictwa Vesper stoją na najwyższym poziomie, a jednak „Upiór opery” to wśród ich książek wyjątkowy rarytas! Piękne ilustracje Anne Bachelier, zbudowane na głębokich kontrastach złota i czerni, przywodzą na myśl nieustanną walkę sił mroku i jasności, nadając wydaniu niepowtarzalny nastrój. Czy zechcesz, drogi czytelniku, poznać tragiczną historię uwięzionego w podziemiach opery Erika? Jeśli tak, spotkanie z powieścią Gastona Leroux będzie dla twego oka prawdziwą ucztą.
Ewa Szymczak
1Umberto Eco, Historia brzydoty, Poznań 2016, s. 282.
Oceny
Książka na półkach
- 2 739
- 2 591
- 757
- 181
- 72
- 62
- 51
- 35
- 32
- 30
OPINIE i DYSKUSJE
Ciekawa książka. Zaskoczył mnie sadyzm Erika i brutalność jego morderstw. Nie spodziewałem się czegoś takiego po tej książce.
Ciekawa książka. Zaskoczył mnie sadyzm Erika i brutalność jego morderstw. Nie spodziewałem się czegoś takiego po tej książce.
Pokaż mimo toWybitny klasyk, wybitny przykład trójkąta miłosnego jak i wybitne wydanie wydawnictwa Vesper. Jak tylko znajdę się w któryś dzień w Paryżu na pewno odwiedzę pobliską Operę, a w szczególności lożę numer pięć
Wybitny klasyk, wybitny przykład trójkąta miłosnego jak i wybitne wydanie wydawnictwa Vesper. Jak tylko znajdę się w któryś dzień w Paryżu na pewno odwiedzę pobliską Operę, a w szczególności lożę numer pięć
Pokaż mimo toPolecam każdemu Czytelnikowi, który odnajduje się na deskach opery światowej. Mroczny klimat, zimne mury i ciemne podziemia Opery Paryskiej, najsłynniejsi śpiewacy operowi w blasku świateł i szumu wielkich braw, mieniące się na nich piękne stroje - nie mają wyjścia - muszą zachwycić Czytelnika. Nie wspominając już o bohaterach a w szczególności postać budzącego grozę genialnego Anioła Muzyki... On istniał na prawdę!! Autor powieści Upiór Opery Gaston Leroux na samym wstępie powieści potwierdza wiele sytuacji z udziałem genialnego i strasznego Upiora mając na to dowody na wielu pisemnych dokumentacjach, które to posiada światowa opera. Wiele sytuacji z głównym bohaterem książki potwierdzono i zapisano osobiście. Autor wszystkie zapiski czytał, analizował i tak oto powstało światowe dzieło "Upiór Opery" (tak zawsze podpisywał się Anioł Muzyki w swoich listach do Dyrektorów Opery Paryskiej). Cieszę się, że przeżyłam wspaniałą przygodę mojego życia w Operze Paryskiej. Powieść pozostanie w mojej pamięci na długo..
Polecam każdemu Czytelnikowi, który odnajduje się na deskach opery światowej. Mroczny klimat, zimne mury i ciemne podziemia Opery Paryskiej, najsłynniejsi śpiewacy operowi w blasku świateł i szumu wielkich braw, mieniące się na nich piękne stroje - nie mają wyjścia - muszą zachwycić Czytelnika. Nie wspominając już o bohaterach a w szczególności postać budzącego grozę...
więcej Pokaż mimo toPonadczasowa historia o miłosnym trójkącie, pełna akcji i z niejednoznacznym antybohaterem.
Zaczyna się trochę jak gotycka opowieść o duchach. Sceneria to kulisy paryskiej opery, z rozchichotanymi młodymi artystkami, chaotyczną pracą techników i powtarzaną szeptem miejscową legendą o upiorze. Zmorę widziało już kilku nieszczęśników, ale ich opisy się różnią. Atmosfera napięcia i strachu gdzieniegdzie równoważona jest przez elementy komiczne.
Wkrótce na scenie dramatu pojawia się młody wicehrabia Raoul de Chagny, do szaleństwa zakochany w Krystynie, śpiewaczce operowej. Kobieta do tej pory grała raczej drugie skrzypce, ale dostaje niespotykaną szansę wystąpienia w roli głównej. Wszyscy w osłupieniu słuchają jej fenomenalnego pokazu. Okazuje się, że ma ona swojego Anioła Muzyki, który szepce do niej z zaściany.
Leroux napisał powieść, która cały czas trzyma w napięciu. Początkowo to typowa literatura piękna z wątkiem trudnego romansu, aż tu nagle w ostatniej jednej trzeciej przechodzi w pełnokrwistą historię przygodową. Tego się nie spodziewałam, bo wyraźnie końcówka odstaje od reszty, ale po zastanowieniu, tak widocznie być musiało.
Autor bawi się również narracją, co pozwala utrzymać wartkie tempo opowieści. Mówią różne postacie, raz w czasie rzeczywistym, a raz czytamy pamiętnik czy relację postaci drugoplanowej. Najbardziej jednak wyróżnia się sam Upiór Opery. Postać ma wszystkie cechy, wręcz kreskówkowego, antagonisty, a z drugiej strony jego złożona osobowość wzbudza w czytelniku współczucie.
Chyba najlepsza powieść klasyczna "na start" dla początkujących.
Ponadczasowa historia o miłosnym trójkącie, pełna akcji i z niejednoznacznym antybohaterem.
więcej Pokaż mimo toZaczyna się trochę jak gotycka opowieść o duchach. Sceneria to kulisy paryskiej opery, z rozchichotanymi młodymi artystkami, chaotyczną pracą techników i powtarzaną szeptem miejscową legendą o upiorze. Zmorę widziało już kilku nieszczęśników, ale ich opisy się różnią. Atmosfera...
Raoul to idiota i go nienawidzę, Christine nie zrobiła niczego złego, a Erik zrobił w sumie wszystko źle, ale jest ok, wybaczam mu
Raoul to idiota i go nienawidzę, Christine nie zrobiła niczego złego, a Erik zrobił w sumie wszystko źle, ale jest ok, wybaczam mu
Pokaż mimo toKsiążka średnio mi się spodobała
Książka średnio mi się spodobała
Pokaż mimo toWspaniała literatura. Oczywiście cały czas pamiętałam , że napisana została ponad sto lat temu i wydawana była najpierw w odcinkach ,więc,nie do uniknięcia były przedłużające się sekwencje zdarzeń, czy nadmiar niezwykłości i podtrzymywania napięcia( no ale to ostatecznie klasyka grozy). Psychologia postaci jest też w zamierzony sposób na drugim planie. "Upiór opery" to przede wszystkim wspaniała baśń , z wyrazistym dramatyzmem i egzotycznym wystrojem. I jak każda mądra baśń zostawia czytelnika z jakimś ważnym przesłaniem. W tym przypadku - czy Erik mógł pokierować swoim życiem inaczej? czy to odrzucenie przez najbliższych uczyniło z niego potwora? czy może to, że nie akceptował samego siebie? Czy zło zależy od okoliczności czy ich szuka by się wyrazić? No i uniwersalne zagadnienie - o uzdrawiającej mocy miłości i hipnotycznej mocy wielkiej sztuki.
Wspaniała literatura. Oczywiście cały czas pamiętałam , że napisana została ponad sto lat temu i wydawana była najpierw w odcinkach ,więc,nie do uniknięcia były przedłużające się sekwencje zdarzeń, czy nadmiar niezwykłości i podtrzymywania napięcia( no ale to ostatecznie klasyka grozy). Psychologia postaci jest też w zamierzony sposób na drugim planie. "Upiór...
więcej Pokaż mimo toKlasyk z mrocznym klimatem, choć tej mroczności nie za dużo. Połączenie opowiadań E.A. Poe i A. C. Doyle'a oraz znakomita reklama Opery Paryskiej. Raczej 6,5.
Klasyk z mrocznym klimatem, choć tej mroczności nie za dużo. Połączenie opowiadań E.A. Poe i A. C. Doyle'a oraz znakomita reklama Opery Paryskiej. Raczej 6,5.
Pokaż mimo toKsiążka była trudna w czytaniu. Film był lepszy.
Książka była trudna w czytaniu. Film był lepszy.
Pokaż mimo toJedna z najsłynniejszych gotyckich powieści grozy... O Upiorze mieszakającym w podziemiach Opery Paryskiej.
Erik - genialny kompozytor ukrywający się przed światem przez swój wygląd. Christine - piękna i utalentowana solistka. Raoul - arystokrata podkochujący się w Christine od dzieciństwa.
Walka o zdobycie ręki dziewczyny. Kto skończy ze złamanym sercem? Romans, akcja, groza - czas start!
Powieść bardzo nietypowa, wyróżniająca się na tle innych dzięki pięknym i obszernym opisom, które przeplatają się z dialogami i pieśniami operowymi - buduje to niesamowity i niepowtarzalny klimat tamtych czasów, kiedy to sztuka była jedną z najpopularniejszych form rozrywki. Dodatkowo przepiękne ilustracje dodają charakteru i sprawiają, że czytelnik bardziej wgłębia się w fabułę.
Sama legenda o Upiorze mieszkającym pod Operą... W katakumbach, do których nikt nie schodzi. Prawda czy mit? Niektórzy go widzieli, inni tylko o nim słyszeli. Plotkują, snują domysły tworząc przy tym niesamowity nastrój tajemniczości i grozy. Osobiście uważam, że to genialny motyw przewodni. Książka miała na celu udowodnić istnienie Upiora, w które uparcie wierzył sam autor. Moim zdaniem jest ona nawet bardzo przekonująca.
Jednak pomimo mroku, który owiewa powieść Gastona Lerouxa, w książce pojawia się dużo komicznych scen, niektóre są wręcz absurdalne i właśnie to jest w nich najśmieszniejsze, zwłaszcza jak w trakcie bohaterowie zaczynają śpiewać, albo się wykłócać.
Każdy z bohaterów jest inny. Reprezentuje inny stereotyp osoby i ma jedną dominującą cechę, dzięki czemu nie ma opcji, że postacie będą się mylić i zlewać w jedno. Jest to świetnie przemyślane przez autora i bardzo pomocne podczas czytania.
Książka może wydawać się trudna i nudna, ale jest wręcz odwrotnie. Styl autora jest bardzo klasyczny, jednak przy czytaniu wartka akcja tak bardzo pochłania czytelnika, że nie zwraca się na to uwagi. Czytelnik dosłownie płynie przez tekst, ma wrażenie, że sam osobiście przemierza gmachy słynnej Opery i jest częścią tej historii. Trzymany w napięciu towarzyszy bohaterom aż do samego końca.
Polecam gorąco!
Jedna z najsłynniejszych gotyckich powieści grozy... O Upiorze mieszakającym w podziemiach Opery Paryskiej.
więcej Pokaż mimo toErik - genialny kompozytor ukrywający się przed światem przez swój wygląd. Christine - piękna i utalentowana solistka. Raoul - arystokrata podkochujący się w Christine od dzieciństwa.
Walka o zdobycie ręki dziewczyny. Kto skończy ze złamanym sercem? Romans, akcja,...