Upiór Opery
- Kategoria:
- klasyka
- Tytuł oryginału:
- Le Fantôme de l'Opéra
- Wydawnictwo:
- Vesper
- Data wydania:
- 2019-11-13
- Data 1. wyd. pol.:
- 2019-11-13
- Liczba stron:
- 420
- Czas czytania
- 7 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788377313220
- Tłumacz:
- Andrzej Wiśniewski
- Tagi:
- literatura francuska klasyka gotyk powieść grozy paryska opera kompozytor Anne Bachelier
Powstały w 1909 roku „Upiór Opery” to jedna z najsłynniejszych gotyckich powieści grozy. Historia Erika – zdeformowanego, genialnego kompozytora żyjącego w podziemiach Opery Paryskiej, nieszczęśliwie zakochanego w młodej solistce Christine, była wielokrotnie ekranizowana i przenoszona na sceny teatrów z całego świata. Żadna interpretacja nie może się jednak równać z oryginalnym tekstem Gastona Leroux o wartkiej akcji, z mrocznym klimatem, z plejadą barwnych postaci, niepozbawionym jednak elementów humorystycznych. Ponadczasowy i niezwykle popularny utwór na stałe wpisał się w kanon literatury światowej.
Niniejsze wydanie „Upiora Opery”, w gruntowanie przejrzanym, poprawionym i uzupełnionym przekładzie Andrzeja Wiśniewskiego, zostało poszerzone o szczegółowe przypisy oraz obszerne posłowie przez dr hab. Dorotę Babilas z Uniwersytetu Warszawskiego. Książkę wzbogacono również o liczne, niezwykłe ilustracje autorstwa francuskiej malarki Anne Bachelier.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Anioły i demony
„To powszechny fenomen w naszej naturze, że to, co smutne, straszne, wręcz okropne, przyciąga nas nieodpartym urokiem; sceny bólu i strachu nas odpychają i jednocześnie z równą siłą przyciągają” – te słowa Shillera przytacza Umberto Eco w „Historii brzydoty”, dodając, iż w podobnym duchu narodziła się powieść gotycka „przepełniona zrujnowanymi zamkami i klasztorami, przerażającymi podziemiami, opływającymi krwią zbrodniami, diabelskimi widmami i upiorami, rozkładającymi się zwłokami”, gdzie „mamy do czynienia z całą galerią postaci obdarzonych posępnym pięknem lub ze stygmatami zła na twarzy”1.
Nie da się zaprzeczyć, iż powstały w 1910 roku „Upiór opery” to klasyczna gotycka powieść grozy. Kiedy wkraczamy do świata rządzonego przez tytułowego upiora, przenosimy się do podziemi paryskiej opery, w przestrzenie mroczne i tajemnicze, gdzie rezydować mogą jedynie potępione dusze. Ciemne wody podziemnego jeziora przywodzą zaś na myśl tonie mitycznego Styksu, po których swoją łódką pływa cichy przewoźnik dusz Charon. Mimo że w historii Gastona Leroux istoty ze świata nadprzyrodzonego nie pojawiają się, to jego opowieść przesiąknięta jest aurą niesamowitości, a czytelnik cały czas ma wrażenie obcowania z mocami nadnaturalnymi, jakby granice świata materialnego i duchowego zacierały się, pozostawały cały czas nieostre.
W filmowych adaptacjach, jak choćby tej z 2004 roku, główny bohater Erik ukazany zostaje jako przystojny, choć oszpecony bliznami mężczyzna. Jego literackiemu pierwowzorowi daleko do podobnego obrazu. Tytułowy upiór opery jest bowiem postacią na wskroś szpetną i odrażającą nie tylko fizycznie, lecz i moralnie. Chociaż można postrzegać go jako jednostkę tragiczną, to jego poczynania cechuje wyjątkowe okrucieństwo i wyrachowanie, zaś przeszłość okazuje się nad wyraz mroczna. A jednak, drogi czytelniku, współczujemy tej naznaczonej śmiercią jednostce. Erik bez wątpienia dołącza do grona bohaterów brzydkich i nieszczęśliwych, takich jak Quasimodo czy potwór Frankensteina, zamieszkujących karty powieści minionych czasów, z którymi mimowolnie się solidaryzujemy.
Gaston Leroux, pracujący przez wiele lat jako reporter, historię tytułowego upiora wkłada w usta kilku postaci, opowiadając ją z różnych punktów widzenia. O zdarzeniach, jakie miały miejsce w operze, dowiadujemy się więc z relacji pięknej, młodej śpiewaczki Christine czy tajemniczego Persa. Ten wielogłos nadaje ich przekazom wymiar niejednoznaczności, rzucając nowe światło na minione wydarzenia. Autor, będący osobą obeznaną w literaturze, wielokrotnie nawiązuje również do innych utworów literackich, takich jak „Maska śmierci szkarłatnej” Edgara Allana Poe. Dzięki podobnym zabiegom powstała ponad sto lat temu powieść zyskuje wiele nowych wymiarów interpretacyjnych.
„Upiór opery”, rozsławiony licznymi adaptacjami filmowymi i teatralnymi, na stałe wszedł już do kultury popularnej, zaś Palais Garnier, w którym Gaston Leroux umieścił akcję swej opowieści, można obecnie zwiedzać z przewodnikiem, nabywając przy okazji pamiątki związane ze słynną powieścią. Popularną historię przenoszono też w inne miejsca – do studia filmowego, sali koncertowej, centrum handlowego, opuszczonego kina bądź nowoczesnego multipleksu. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o recepcji dzieła, posłowie napisane przez Dorotę Babilas powinno w pełni zaspokoić waszą ciekawość.
Publikacje wydawnictwa Vesper stoją na najwyższym poziomie, a jednak „Upiór opery” to wśród ich książek wyjątkowy rarytas! Piękne ilustracje Anne Bachelier, zbudowane na głębokich kontrastach złota i czerni, przywodzą na myśl nieustanną walkę sił mroku i jasności, nadając wydaniu niepowtarzalny nastrój. Czy zechcesz, drogi czytelniku, poznać tragiczną historię uwięzionego w podziemiach opery Erika? Jeśli tak, spotkanie z powieścią Gastona Leroux będzie dla twego oka prawdziwą ucztą.
Ewa Szymczak
1Umberto Eco, Historia brzydoty, Poznań 2016, s. 282.
Oceny
Książka na półkach
- 2 937
- 2 729
- 816
- 184
- 82
- 66
- 60
- 35
- 31
- 30
OPINIE i DYSKUSJE
Przez pierwsze 1/3 książki akcja rozwija się ślamazarnie, ciekawe opisy są przeplatane ckliwymi wstawakami a'la romans co nieco trąci dziś myszką i wybija czytelnika z rytmu i nastroju grozy. Później jednak mamy więcej z powieści gotyckiej/grozy i wtedy rzeczywiście widać czym zachwycali się twórcy inspirujący się do dzisiaj tą powieścią. Polecam wszystkim lubującym się w powieści gotyckiej i książkach grozy w stylu retro...a także wszystkim tym, którzy chcą poznać historię sławnego "upiora" z paryskiej opery...
Przez pierwsze 1/3 książki akcja rozwija się ślamazarnie, ciekawe opisy są przeplatane ckliwymi wstawakami a'la romans co nieco trąci dziś myszką i wybija czytelnika z rytmu i nastroju grozy. Później jednak mamy więcej z powieści gotyckiej/grozy i wtedy rzeczywiście widać czym zachwycali się twórcy inspirujący się do dzisiaj tą powieścią. Polecam wszystkim lubującym się w...
więcej Pokaż mimo toBrak mi słów, żeby opisać moje odczucia wobec książki. Została mi polecona, przeczytałam i zakochałam się. Widziałam wcześniej film, ale mimo pięknej oprawy nie oddaje nawet w 1 % tego, co opisał Gaston Leroux. Książka wzrusza o 100% bardziej , emocje są bardziej intensywne, a na ramionach pojawiają się ciarki. Czegoś takiego szukam nabywając kolejne książki, tutaj to znalazłam i będę wracać do Upiora Opery jeszcze nie raz ...
Brak mi słów, żeby opisać moje odczucia wobec książki. Została mi polecona, przeczytałam i zakochałam się. Widziałam wcześniej film, ale mimo pięknej oprawy nie oddaje nawet w 1 % tego, co opisał Gaston Leroux. Książka wzrusza o 100% bardziej , emocje są bardziej intensywne, a na ramionach pojawiają się ciarki. Czegoś takiego szukam nabywając kolejne książki, tutaj to...
więcej Pokaż mimo toKlimatyczna opowieść zawierająca w sobie elementy historii gmachu paryskiej opery, która tętni, oddycha i żyje własnym życiem. Na tle tego urokliwego miejsca, dochodzi do niepokojących wydarzeń: to spada żyrandol, a to odnaleziono martwą postać, słychać dziwne głosy, albo jakiś cień przemieszcza się niepostrzeżenie. Społeczność opery musi zaakceptować obecność upiora. Upiór ten, zdaje się być tyranem, ale ostatecznie autor sam pozwoli czytelnikowi wydać na nim osąd. Oczywiście pojawia się wątek miłosny, który popycha całą historię w ekscytujące, nieoczekiwane a czasem niepokojące rejony. Warto przeczytać, zauroczyć się i dać zgubić w licznych arteriach nie tylko korytarzy słynnej opery, ale także skomplikowanych ludzkich relacji.
Klimatyczna opowieść zawierająca w sobie elementy historii gmachu paryskiej opery, która tętni, oddycha i żyje własnym życiem. Na tle tego urokliwego miejsca, dochodzi do niepokojących wydarzeń: to spada żyrandol, a to odnaleziono martwą postać, słychać dziwne głosy, albo jakiś cień przemieszcza się niepostrzeżenie. Społeczność opery musi zaakceptować obecność upiora. Upiór...
więcej Pokaż mimo toKlasyka literatury nosząca znak swoich czasów, a jednak wciąż zachwyca. Pełna tajemnic, uczuć i ciekawych, chociaż nie do końca bardzo wyrazistych postaci, wciąga i zaskakuje.
Autor prowadzi czytelnik po sznurku, nie odkrywa kart zbyt wcześnie, aż do wielkiego finału. Obecnie bardzo szybko możemy się domyślić wielu kwestii, ale to w cale nie zabiera przyjemności z lektury, nawet gdy zna się zakończenie.
Czy polecam? Zdecydowanie, nawet jeśli zna się adaptacje filmowe.
Klasyka literatury nosząca znak swoich czasów, a jednak wciąż zachwyca. Pełna tajemnic, uczuć i ciekawych, chociaż nie do końca bardzo wyrazistych postaci, wciąga i zaskakuje.
więcej Pokaż mimo toAutor prowadzi czytelnik po sznurku, nie odkrywa kart zbyt wcześnie, aż do wielkiego finału. Obecnie bardzo szybko możemy się domyślić wielu kwestii, ale to w cale nie zabiera przyjemności z lektury,...
Nie potrafię ocenić. Bo z jednej strony to jest bardzo zła książka, ale mam wrażenie, że Leroux doskonale wiedział co pisze i dlaczego tak. Wytrawny dziennikarz z założenia produkował powieści brukowe żeby dobrze zarobić schlebiając niewyrafinowanym gustom, ale trzeba też docenić jak mocno historia Eryka wgryzła się w powszechną świadomość. Abstrahując od prostego i przeładowanego wykrzyknikami języka ta opowieść rezonuje w czytelnikach do dziś i do dziś inspiruje - od Pratchetta począwszy a na musicalu Lloyda-Webbera poprzez liczne ekranizacje skończywszy.
Nie potrafię ocenić. Bo z jednej strony to jest bardzo zła książka, ale mam wrażenie, że Leroux doskonale wiedział co pisze i dlaczego tak. Wytrawny dziennikarz z założenia produkował powieści brukowe żeby dobrze zarobić schlebiając niewyrafinowanym gustom, ale trzeba też docenić jak mocno historia Eryka wgryzła się w powszechną świadomość. Abstrahując od prostego i...
więcej Pokaż mimo toŁadna i smutna historia. Bardzo sprawnie opowiedziana. Niesamowity klimat.
Świetne tłumaczenie - dla współczesnego czytelnika, wraz z przypisami. Piękne, ilustrowane wydanie Vespera.
Ładna i smutna historia. Bardzo sprawnie opowiedziana. Niesamowity klimat.
Pokaż mimo toŚwietne tłumaczenie - dla współczesnego czytelnika, wraz z przypisami. Piękne, ilustrowane wydanie Vespera.
Nad ponadczasowością literatury można by debatować godzinami. Czy ładne brzmienie określenia "literatura ponadczasowa" jest gwarantem jego prawdziwości?
Czy śmieszą nas te rzeczy, które śmieszyły antycznych dramatopisarzy? Czy te same sztuczki literackie wprawiają nas w zachwyt?
Niezmiennie, nieprzerwanie, od zarania dziejów?
Nie.
Ale istnieją historie, które odkrywane po latach, wciąż kiełkują w sercach i umysłach swoich czytelników, by rozkwitnąć w pełnej krasie i rosnąć w ogrodzie ich pamięci przez lata... a "Upiór Opery" należy właśnie do jednej z nich
Choć jest to gotycka powieść, klasyka grozy z początku XX wieku, jej humor przetrwał upływ czasu (i nie jest to żadne wyolbrzymienie z mojej strony). Mroczna i tragiczna historia tytułowego upiora w satyrycznym ujęciu, sprawiła mi prawdziwą przyjemność, zaspokajając mój książkowo-molowy głód.
Dramatyzm dialogowy niczym u Oscara Wilde'a, nieszczęśliwości bohaterów jak u Zafóna... Znalazłam książkę dla siebie.
Choć nie przypadło mi do gustu rozwiązanie zagadki przez postać Persa, "Upiór Opery" z pewnością niejednokrotnie będzie przeze mnie tutaj wspominany. Uwielbiam książki, które swoją narracją sprawiają wrażenie legend.
"Upiór Opery" idealnie nada się dla osób, które kochają groteskowość, realizm magiczny lub autoironiczny tragizm Czytało mi się ją lekko, a jednocześnie hipnotycznie... o miłości w surrealistycznym wydaniu (nieprzesłodzenie). Polecam‼️
Nad ponadczasowością literatury można by debatować godzinami. Czy ładne brzmienie określenia "literatura ponadczasowa" jest gwarantem jego prawdziwości?
więcej Pokaż mimo toCzy śmieszą nas te rzeczy, które śmieszyły antycznych dramatopisarzy? Czy te same sztuczki literackie wprawiają nas w zachwyt?
Niezmiennie, nieprzerwanie, od zarania dziejów?
Nie.
Ale istnieją historie, które odkrywane...
Powieść "Upiór w Operze" wywarła na mnie duże wrażenie, na kilku poziomach. Sądzę, że jest to przede wszystkim opowieść o człowieku odrzuconym przez społeczeństwo, ale odkryłam w niej również wiele innych motywów, czy nawiązań. Postać Eryka jest bardzo niejednoznaczna i niezwykła, łącząca w sobie sprzeczne cechy.
Ta historia została opowiedziana pięknym stylem, w ciekawy sposób przeplatając narracje kilku postaci. W niektórych momentach znakomicie budowane jest napięcie. Myślę, że świetne jest także to odkrywanie po trochu całej tajemnicy. Zachwycił mnie też sam budynek opery, ukazany w powieści. Chciałabym kiedyś odwiedzić ten prawdziwy. Troszkę zawiodło mnie tylko zakończenie, ale nie wpływa to na moją ocenę całości.
Powieść "Upiór w Operze" wywarła na mnie duże wrażenie, na kilku poziomach. Sądzę, że jest to przede wszystkim opowieść o człowieku odrzuconym przez społeczeństwo, ale odkryłam w niej również wiele innych motywów, czy nawiązań. Postać Eryka jest bardzo niejednoznaczna i niezwykła, łącząca w sobie sprzeczne cechy.
więcej Pokaż mimo toTa historia została opowiedziana pięknym stylem, w ciekawy...
Książka ponadczasowa opowiadająca o pięknej miłości, cierpiącym mężczyźnie oraz o dziejach Opery Paryskiej. Jeśli kogoś interesuje świat opery to na pewno będzie to książka dla niego! Dużo opisów, przejść, z którymi nie zawsze dało się połapać jednak miało to też swój urok. Książka miała szybkie tempo i czytało się ją naprawdę dobrze. Szczerze nie mogłam się od niej oderwać i tylko chciałam czytać dalej, by poznać dalsze losy bohaterów.
Książka ponadczasowa opowiadająca o pięknej miłości, cierpiącym mężczyźnie oraz o dziejach Opery Paryskiej. Jeśli kogoś interesuje świat opery to na pewno będzie to książka dla niego! Dużo opisów, przejść, z którymi nie zawsze dało się połapać jednak miało to też swój urok. Książka miała szybkie tempo i czytało się ją naprawdę dobrze. Szczerze nie mogłam się od niej oderwać...
więcej Pokaż mimo to„Upiór Opery” jest utworem ponadczasowym. Barwny język, historia trzymająca w napięciu, ponadczasowe przesłanie. Książkę cechuje wartka akcja, wielowątkowa fabuła oraz plejada oryginalnych postaci. To powieść bardzo ciekawa. Historia pełna emocji! Książka jest głęboka, mroczna, ale niepozbawiona elementów humorystycznych! To jednak przede wszystkim opowieść, która porusza i prowokuje do myślenia... Cała recenzja na blogu: https://urocznica.pl/upior-opery-leourx-recenzja/.
„Upiór Opery” jest utworem ponadczasowym. Barwny język, historia trzymająca w napięciu, ponadczasowe przesłanie. Książkę cechuje wartka akcja, wielowątkowa fabuła oraz plejada oryginalnych postaci. To powieść bardzo ciekawa. Historia pełna emocji! Książka jest głęboka, mroczna, ale niepozbawiona elementów humorystycznych! To jednak przede wszystkim opowieść, która porusza i...
więcej Pokaż mimo to