Jak czytać Świat Dysku Terry’ego Pratchetta? Kolejność czytania

Adam Horowski Adam Horowski
19.02.2025

Odpowiedź na pytanie, jak czytać Świat Dysku, może być wieloraka. Na przykład nieważne jak, byle czytać. Albo często. Wygodnie leżąc. W domu, kiedy pada. Od lewej do prawej. Pod kocykiem. Z herbatą i ciastkiem na stoliku. Nie w toalecie, proszę. Uważnie. No dobra, to może doprecyzujmy pytanie: w jakiej kolejności czytać powieści Terry’ego Pratchetta należące do Świata Dysku?

Jak czytać Świat Dysku Terry’ego Pratchetta? Kolejność czytania allysphotos/Unsplash

A może lepiej najpierw odpowiedzieć na pytanie, dlaczego czytać Świat Dysku? Otóż dlatego, że Terry Pratchett to był zwyczajnie świetny pisarz. Nie pisał po prostu książek fantasy. Był wnikliwym obserwatorem rzeczywistości, którą z niezwykłym humorem i w krzywym zwierciadle przedstawiał w swoim zwariowanym cyklu. Na przykład „Ostatni kontynent” jest o Australii. A „Niewidoczni akademicy” o piłce nożnej. Z grubsza.

Pratchett poruszał też takie tematy, jak rewolucja przemysłowa, wierzenia i bóstwa, mechanizmy władzy, zagadki kryminalne, narkotyki, kultura masowa czy śmierć. A raczej ŚMIERĆ. Zawsze okraszając je ciętym, charakterystycznym, nieco abstrakcyjnym brytyjskim dowcipem. I owszem, wśród świetnych tomów zdarzają się te nieco słabsze, siłą rzeczy zresztą, bo pisarz napisał ich ponad czterdzieści. Ale jedno nie podlega dyskusji: Pratchett słusznie dorobił się miana klasyka.

Kim był Terry Pratchett?

Pratchett publikował swoje opowiadania od trzynastego roku życia – wtedy jeszcze w gazetce szkolnej, ale już w wieku piętnastu lat otrzymał swoje pierwsze honorarium za tekst. Od siedemnastego roku życia pracował jako dziennikarz. Pewnego dnia przeprowadzał wywiad z właścicielem małego wydawnictwa i wspomniał, że napisał książkę. W ten sposób, w 1971 roku, ukazała się powieść „Dywan”, niezwiązana jeszcze ze Światem Dysku. Potem były jeszcze „Ciemna strona Słońca” i „Warstwy wszechświata”, aż nadszedł 1983 rok.

Wtedy ukazał się „Kolor magii”, pierwszy tom zaliczany do Świata Dysku. Po opublikowaniu czwartego tomu, „Morta”, rzucił regularną pracę i całkowicie poświęcił się pisarstwu. W sumie zdążył napisać i wydać 41 tomów, zanim przedwcześnie zmarł w 2015 roku, po długiej walce z chorobą Alzheimera. Dzięki swojej twórczości bezspornie uczynił świat bardziej uśmiechniętym. Co więcej, ten efekt wciąż działa i prawdopodobnie będzie działać jeszcze długo – Świat Dysku to bowiem literatura, która się nie starzeje.

O czym jest Świat Dysku?

Świat Dysku to, ściślej rzecz biorąc, płaska planeta położona na grzbietach czterech gigantycznych słoni, które z kolei stoją na skorupie przemierzającego wszechświat ogromnego żółwia A’Tuina. To miejsce wypełnione magią, absurdem i bohaterami, którzy, chcąc nie chcąc, przeżywają niezwykłe, czasami śmiertelnie niebezpieczne przygody.

Świat Dysku – kolejność czytania

Można oczywiście czytać tak, jak się chce, nawet w przypadkowej kolejności, ale nie jest to polecana strategia. Te właściwe są w zasadzie dwie. Pierwsza to czytanie powieści należących do danego podcyklu, zorganizowanych wokół konkretnych postaci. Chociaż zasadniczy opis Świata Dysku znajdziemy w serii o Rincewindzie, to można zacząć od dowolnego podcyklu (może poza rewolucją przemysłową, którą lepiej zostawić na później). Zaleca się jednak czytać książki w ramach danego cyklu chronologicznie, po kolei. Każdy podcykl ma nieco inny charakter, warto więc wybrać na początek ten, który najbardziej będzie pasował do naszego gustu. Na przykład powieści o przygodach Rincewinda spodobają się fanom podszytego humorem fantasy, a seria o Straży Miejskiej z pewnością przyciągnie uwagę miłośników kryminałów. A podcykle mamy następujące.

Cykl o Rincewindzie

Rincewind to tchórzliwy i niezbyt utalentowany czarodziej, którego marzeniem jest nie przeżywać żadnych przygód. Ten bohater najchętniej całe życie z radością przeżywałby nudę. Ale bogowie Świata Dysku mu na to zdecydowanie nie pozwalają, przez co Rincewind raz po raz zostaje zamieszany w ratowanie świata. Poza tym jest przewodnikiem dla pierwszego turysty, Dwukwiata, i jego agresywnego bagażu. Do tego cyklu zalicza się 8 powieści:

  1. Kolor magii
  2. Blask fantastyczny
  3. Czarodzicielstwo
  4. Eryk
  5. Ciekawe czasy
  6. Ostatni kontynent
  7. Ostatni bohater
  8. Niewidoczni Akademicy 

Cykl o czarownicach z Lancre

Magia w Świecie Dysku nie jest domeną wyłącznie czarodziejów. Całkiem zorientowane w temacie są także wiedźmy, a przy okazji wydają się mieć więcej zdrowego rozsądku niż ich koledzy wykształceni na Niewidocznym Uniwersytecie. Cykl o Babci Weatherwax i jej towarzyszkach składa się z 6 powieści:

  1. Równoumagicznienie
  2. Trzy Wiedźmy
  3. Wyprawa czarownic
  4. Panowie i damy
  5. Maskarada
  6. Carpe Jugulum

Cykl o Tiffany Obolałej

Zazwyczaj uważa się, że ten cykl przeznaczony jest dla młodszych czytelników, ponieważ główna bohaterka, młoda wiedźma Tiffany Obolała, kiedy ją poznajemy, ma zaledwie 9 lat i dopiero uczy się brania odpowiedzialności za własne czyny. W swoich przygodach, jak to wiedźma, musi wykazywać się sprytem i zdrowym rozsądkiem. Jest to świetne dopełnienie cyklu o wiedźmach z Lancre i sądzę, że dorosły czytelnik także znajdzie tu coś dla siebie. Cykl o Tiffany Obolałej składa się z następujących pozycji:

  1. Wolni Ciut Ludzie
  2. Kapelusz pełen nieba
  3. Zimistrz
  4. W północ się odzieję
  5. Pasterska korona

Cykl o Śmierci

A raczej cykl o ŚMIERCI. Dlaczego piszę to słowo dużymi literami, zrozumie każdy, kto pozna tego nieszablonowego bohatera, wielkiego miłośnika kotów. Śmierć ma też praktykanta, Morta. To zdecydowanie jeden z najciekawszych cykli należących do Świata Dysku. Cóż może być bardziej zwariowanego niż spojrzenie na życie oczami ponurego Żniwiarza? W tym cyklu mamy 5 książek:

  1. Mort
  2. Kosiarz
  3. Muzyka duszy
  4. Wiedźmikołaj
  5. Złodziej Czasu

Cykl o Straży Miejskiej

Cykl o Straży Miejskiej jest swego rodzaju pomostem między zwariowanymi przygodami Rincewinda a książkami, w których pojawiają się nieco poważniejsze tematy (jak w cyklu o rewolucji przemysłowej). Tutaj magię odstawimy na bok i zejdziemy na ulice, do zwyczajnych ludzi. Chociaż czy którąkolwiek postać żyjącą w Świecie Dysku można nazwać zwyczajną? W każdym razie – poznamy tu kapitana Sama Vimesa i jego zgraję strażników pilnujących porządku w Ankh-Morpork. Cykl o Straży Miejskiej spodoba się miłośnikom zagadek kryminalnych. Cykl o Straży Miejskiej zawiera 8 powieści:

  1. Straż! Straż!
  2. Zbrojni
  3. Na glinianych nogach
  4. Bogowie, honor, Ankh-Morpork
  5. Piąty elefant
  6. Straż nocna
  7. Łups!
  8. Niuch

Cykl o rewolucji przemysłowej / Moiście von Lipwigu

Chociaż Świat Dysku jest wypełniony magią, to koleje dziejów są nieubłagane i również tam przychodzi czas na rewolucję przemysłową. Rozwija się sektor bankowy, tworzą się korporacje. A wraz z postępem pojawiają się uprzedzenia, korupcja, wszelkiego rodzaju oszustwa. Żeby nie było łatwo, w cyklu o rewolucji przemysłowej można wyróżnić mniejszy cykl o Moiście von Lipwigu, byłym oszuście, który rozkręca w Ankh-Morpork biznes pocztowy. Cały cykl o rewolucji przemysłowej składa się z sześciu książek, a bohaterem trzech ostatnich jest właśnie von Lipwig:

  1. Ruchome obrazki
  2. Prawda
  3. Potworny regiment
  4. Piekło pocztowe
  5. Świat finansjery
  6. Para w ruch

Do żadnej z powyższych serii nie zaliczają się trzy powieści: „Piramidy”, „Pomniejsze bóstwa” oraz „Zadziwiający Maurycy i jego edukowane gryzonie”. Pierwsze dwie rozbudowują świat wierzeń i religii Świata Dysku, a trzecia przeznaczona jest dla młodszych czytelników.

Kolejność według chronologii wydawniczej

Drugą bardzo dobrą strategią czytania powieści ze Świata Dysku jest zapoznawanie się z kolejnymi tytułami według chronologii ich wydawania. Ma to dwie ogromne zalety – po pierwsze, poznajemy przygody i historie osadzone w świecie położonym na skorupie wielkiego żółwia A’Tuina w takiej kolejności, w jakiej były pisane i wydawane przez samego Pratchetta. Mamy więc świetną okazję obserwowania, jak ten cykl – i opisany w nim świat – się rozwijał. Po drugie, wcale nie bez znaczenia, powieści z różnych podcykli przeplatają się, nie zdążymy więc zmęczyć się żadnym bohaterem czy też grupą bohaterów. Kolejność według chronologii wydawniczej prezentuje się następująco:

  1. Kolor magii
  2. Blask fantastyczny
  3. Równoumagicznienie
  4. Mort
  5. Czarodzicielstwo
  6. Trzy Wiedźmy
  7. Piramidy
  8. Straż! Straż!
  9. Eryk
  10. Ruchome obrazki
  11. Kosiarz
  12. Wyprawa czarownic
  13. Pomniejsze bóstwa
  14. Panowie i damy
  15. Zbrojni
  16. Muzyka duszy
  17. Ciekawe czasy
  18. Maskarada
  19. Na glinianych nogach
  20. Wiedźmikołaj
  21. Bogowie, honor, Ankh-Morpork
  22. Ostatni kontynent
  23. Carpe Jugulum
  24. Piąty elefant
  25. Prawda
  26. Złodziej Czasu
  27. Ostatni bohater
  28. Zadziwiający Maurycy i jego edukowane gryzonie
  29. Straż nocna
  30. Wolni Ciut Ludzie
  31. Potworny regiment
  32. Kapelusz pełen nieba
  33. Piekło pocztowe
  34. Łups!
  35. Zimistrz
  36. Świat finansjery
  37. Niewidoczni akademicy
  38. W północ się odzieję
  39. Niuch
  40. Para w ruch
  41. Pasterska korona

Obie strategie mają sens i można je z czystym sumieniem polecić. Ja na przykład z początku postanowiłem przeczytać cały cykl o Rincewindzie, ale tuż przed jego zakończeniem miałem lekki kryzys, potrzebowałem odmiany i rozpocząłem cykl o czarownicach, a w niego z kolei wplotłem pierwszy tom cyklu o Śmierci. W ten sposób mocno zbliżyłem się do kolejności czytania według chronologii wydawniczej.

A wy jaką kolejność czytania preferujecie? Czytaliście już jakieś powieści ze Świata Dysku, a może dopiero się przymierzacie? Dajcie znać w komentarzach.


komentarze [50]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
kopytko95 - awatar
kopytko95 27.02.2026 17:24
Czytelnik

Ja pilnuje kolejności w ramach serii, ale czytam naprzemiennie, zalezy co mi sie wypozyczy albo do mam akurat pod reka

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Yennefer - awatar
Yennefer 05.11.2025 19:17
Czytelnik

Właśnie dziś rano napisałam w opinii do ostatniej powieści Mistrza, że żałuję bo nie mam już czego czytać (tzn, mam, Nację, ale to jedyna książka której nie mogę przebrnąć, czytam co jakiś czas po kilka stron i tak leci - nie wiem dlaczego, ale nie podoba mi się ...)
Ale do rzeczy, kilka lat temu błyskawicznie  pochłonęłam większość powieści Terrego Pratchetta i uważam, że...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Maniekmaniek - awatar
Maniekmaniek 24.02.2025 13:09
Czytelnik

Kiedyś czytałem losowo, później seriami, a od nowego roku idę po kolei - według dat wydania. Niezależnie od sposobu - zawsze uśmiech na twarzy :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aka - awatar
Aka 22.02.2025 15:10
Czytelniczka

Który tom polecilibyście na początek, żeby nabrać ochoty żeby natychmiast przeczytać pozostałe?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ola_wbibliotece - awatar
Ola_wbibliotece 23.02.2025 01:25
Czytelniczka

Klasyczny wybór: "Kolor magii".
Sama poza kolejnością czytałam "Ruchome obrazki" i świetnie się bawiłam, podobnie przy "Trzech wiedźmach".

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Brak - awatar
Brak 23.02.2025 12:59
Czytelnik

Mi się "Kolor magii" i "Blask fantastyczny" podobały najmniej z całego cyklu i chyba nie jestem w tym odosobniona. Polecam "Morta", cykl o Śmierci jest genialny. "Eryk" też wydaje się dobry na start, motywy Fausta i zdobycia Troi w wersji Pratchetta. 
Ja przeczytałam cały cykl bez zachowania jakiejkolwiek chronologii i w żadnym stopniu nie odebrało mi to przyjemności...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Ola_wbibliotece - awatar
Ola_wbibliotece 23.02.2025 13:12
Czytelniczka

@Brak O, ja też nie pokochałam tych pierwszych dwóch tomów.
Jako miłośniczka Szekspira rzeczywiście skłaniam się ku "Trzem wiedźmom". Jesteś kolejną osobą, która pisze ciepło o "Eryku" - chyba się skuszę w tym roku!                                                           

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Aka - awatar
Aka 23.02.2025 16:40
Czytelniczka

@Ola_wbibliotece  Czy jest tam jakieś nawiązanie do Makbeta?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ola_wbibliotece - awatar
Ola_wbibliotece 24.02.2025 01:11
Czytelniczka

Już w pierwszym zdaniu!  😍                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ixina - awatar
Ixina 24.02.2025 03:56
Czytelnik

Dołączę do odradzających "Kolor magii" i "Blask fantastyczny". Widać, że wtedy dopiero wszystko się zaczynało...
Sama zaczynałam od cyklu o Tiffany i do tej pory zalicza się do moich ulubionych. Chociaż trzeba uczciwie przyznać, że różni się trochę od pozostałych... u Pratchetta często mamy więcej postaci, akcję skaczącą z miejsca na miejsce, a te książki, choc mają trochę...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Kara - awatar
Kara 24.02.2025 06:50
Czytelniczka

"Straż! Straż!", "Mort" albo "Trzy wiedźmy" - to są pierwsze książki z cyklów i są bardzo dobre na początek. Można zacząć klasycznie od  "Koloru magii", ale niestety można się zrazić, chociaż ja osobiście uwielbiam :) pisałam nawet z tego magisterkę xd                                                                          

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Vycherpious - awatar
Vycherpious 24.02.2025 13:32
Czytelnik

Osobiście poleciłbym rozpocząć od ,,Morta" lub ,,Straż! Straż!", z naciskiem na drugą z książek - obie rozpoczynają świetne podcykle Świata Dysku (kolejno o Śmierci albo o Straży miejskiej)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Mylengrave - awatar
Mylengrave 21.02.2025 09:21
Czytelniczka

Dopiero zaczęłam przygodę z autorem niedawno i bardzo mi się podoba, zachwycona jestem, w tym roku 2 książki capnęłam, na pewno będzie więcej! Mąż jest wielkim fanem, to on mnie namówił i nie żałuję, cóż to za wspaniała seria jest! Planuję przeczytać wszystkie  😍 w kolejności zupełnie przypadkowej, hehe.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Vycherpious - awatar
Vycherpious 21.02.2025 13:24
Czytelnik

Sięgnęłaś do puszki Pandory, ale w środku jest samo złoto :D
Swoją drogą, wyświetliła mi się Twoja recenzja ,,Równoumagicznienia" i z tego co widziałem spodobało Ci się. W związku z tym jako długoletni fan Pratchetta, bardzo polecam Ci cykl o Wiedźmach, myślę, że Ci się spodoba - posiada świetnie napisane postaci kobiecie. Każda ma swój unikalny charakter i sposób bycia, a...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mylengrave - awatar
Mylengrave 21.02.2025 16:05
Czytelniczka

Tak jest! Bardzo dziękuję, będzie czytane  😘

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Maniekmaniek - awatar
Maniekmaniek 24.02.2025 13:11
Czytelnik

Nie pamiętam od której zacząłem - Mort, albo Kosiarz, w każdym razie od ŚMIERCI, ale kiedy już masz pierwsze za sobą, to już nie ma znaczenia :):):)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Yennefer - awatar
Yennefer 05.11.2025 19:08
Czytelnik

Zazdroszczę, że całą fantastyczną przygodę z Twórczością Mistrza masz dopiero przed sobą  😉

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Tamaryszka - awatar
Tamaryszka 21.02.2025 08:41
Czytelnik

Artykuł trochę zapchaj-dziura, bo o tym można poczytać w różnych miejscach i w różnych językach, ale przynajmniej robi to reklamę fajnemu cyklowi 😄

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Evik - awatar
Evik 21.02.2025 14:24
Bibliotekarka

Zawsze komuś się przyda, np. mnie  😜
Do tej pory z Pratchettem było mi nie po drodze.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Tamaryszka - awatar
Tamaryszka 21.02.2025 14:25
Czytelnik

@Evik a co sprawiło, że to się zmieniło?

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Evik - awatar
Evik 21.02.2025 14:47
Bibliotekarka

Nat_Cmiel
Mam w planach zapoznać się ze Światem Dysku, ale ciągle odkładam. Jest to tzw. mój stosik hańby  😀. 
Jest tyle książek do czytania, wczoraj np. kupiłam dwie.
Moja znajoma jest fanką i często umieszcza cytaty Pratchetta. 
Tu mi podali na tacy, jak czytać, mogę także zobaczyć, co inni czytelnicy radzą. 
No, ale muszę spróbować zmierzyć się z  tymi książkami. 
...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Tamaryszka - awatar
Tamaryszka 24.02.2025 07:56
Czytelnik

@Evik moim zdaniem Pratchetta czyta się w większości przypadków przystępnie, choć nie jest to typ "lekko, łatwo i przyjemnie". Mnie zostały te tomy, które mniej mnie zawsze ciekawiły (np. Niuch, Para w ruch, Pasterska korona) i jakoś przez lata nie nadrobiłam ich. Gdy będę miała okazję być w dużej bibliotece (w lokalnej tych niestety nie ma), wtedy sobie wypożyczę 😊...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
moniss - awatar
moniss 03.03.2025 15:51
Czytelnik

O tak, "Piekło pocztowe" jest genialne! To była pierwsza książka Pratchetta, którą przeczytałam.                                                            

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Pacyfik - awatar
Pacyfik 21.02.2025 06:22
Czytelnik

Chronologicznie ale z udziwnieniami ;) Udziwnieniami, czyli mam ochotę na coś to biorę. Jeśli już zna się świat i ma za sobą trochę książek... to można kombinować i nic się nie stanie ;) To dzięki "Światowi Dysku" jako dzieciak stwierdziłem, że książki jednak mogą być fajne...i tak uważam do dzisiaj ;)  

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kara - awatar
Kara 20.02.2025 14:05
Czytelniczka

Chronologicznie! Można się zamęczyć, czytając w kółko o tym samych bohaterach ;D A poza tym – ten świat też idzie do przodu, coś się zmienia w ciągu cyklu, np. zaczynasz od "Straży", gdzie patrycjuszem jest już Vetinari, a potem wracasz do "Koloru Magii", a tam jest ten inny, wcześniejszy patrycjusz xd i warsztat autora też jest dużo lepszy w późniejszych częściach, widać...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Rever - awatar
Rever 20.02.2025 10:49
Czytelniczka

Czytałam wg. cykli, a najlepszy dla kogoś, kto Pratchetta w ogóle nie zna jest chyba ten o Straży - akcja, intryga, humor 😁 Osobiście uwielbiam o Wiedźmach Tiffany  😍

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Vycherpious - awatar
Vycherpious 20.02.2025 10:11
Czytelnik

Polecam czytać chronologicznie, bo wtedy w późniejszych częściach jest sporo smaczków z poprzednich części.
Niemniej jednak gdybym miał wskazać najprzyjemniejszy sposób czytania to zdecydowanie poleciłbym rozpoczęcie od cyklu o Straży, a następnie o Wiedźmach. Obydwa cykle to mistrzostwo świata, z czego ten o Straży jest wg mnie trochę lepszy.

EDIT: cykl o Rincewindzie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Adam Horowski - awatar
Adam Horowski 20.02.2025 17:26
Redaktor

@Vycherpious zgadzam się, gdzieś pod koniec Rincewind trochę męczy. I w sumie chyba nie dlatego, że historie w ostatnich powieściach są gorsze, bo wcale nie są. Kłopot z Rincewindem jest taki, że ta postać za bardzo się charakterologicznie nie rozwija z powieści na powieść, wciąż jest taka sama. Dlatego właśnie pisałem w podsumowaniu artykułu, że miałem kryzys pod koniec...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Vycherpious - awatar
Vycherpious 21.02.2025 13:26
Czytelnik

@Adam Horowski zgadzam się w 100%. Jestem na świeżo po lekturze ,,Ostatniego kontynentu", a czytam po kolei od początku i szczerze mówiąc to chyba jedyna książka z cyklu, która była dla mnie w jakimś stopniu męcząca. Sytuację zdecydowanie ratowali inni magowie z Ridcullym na czele, ale sam Rincewind był taki sam jak w ,,Kolorze magii" - tak jak piszesz.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
hypatia - awatar
hypatia 20.02.2025 08:19
Czytelnik

Takiego artykułu potrzebowałam! 😁 Na TP zasadzam się od paru lat, ale odstręczał mnie właśnie brak informacji od czego zacząć. Już zacieram rączki, bo generalnie fabuły cykli dla mnie brzmią naprawdę dobrze (no i ten brytyjski humor!). Kto wie, może Pan Redaktor będzie miał na sumieniu kolejną zarażoną TP osobę?  😜

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Adam Horowski - awatar
Adam Horowski 20.02.2025 17:22
Redaktor

Tylko proszę mnie potem za to nie pozywać do sądu!  😀

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
aredhela - awatar
aredhela 20.02.2025 01:20
Bibliotekarka

Ja polecam czytać chronologicznie 😊, widać wtedy, jak warsztat autora się rozwija, a świat i bohaterowie nabierają głębi. 
U mnie wszystko już przeczytane (niestety), kiedy po niemal 10 latach od śmierci autora zrobiłam sobie powtórkę wszystkich tomów, żeby przeczytać w końcu ostatnią, czyli „Parę w ruch”. Tak mi było żal, że nic nowego już nie powstanie, że odkładałam go...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
slowa_na_czytniku - awatar
slowa_na_czytniku 20.02.2025 08:35
Czytelnik

miałam podobnie. Książki czytałam po raz pierwszy w totalnie przypadkowej kolejności pod znakiem "co akurat było w bibliotece" kilkanaście lat temu. Kiedy dowiedziałam się, że Terry choruje i prawdopodobnie nie będzie już pisał zwolniłam tempo, żeby nie przeczytać wszystkiego za szybko. Stanęło na tym, że faktycznie kilku książek nie przeczytałam w ogóle. W tym roku z kolei...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
aredhela - awatar
aredhela 20.02.2025 16:33
Bibliotekarka

Mamy bardzo podobne historie i odczucia ☺️

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Yahol - awatar
Yahol 20.02.2025 00:26
Czytelnik

Ja czytałem w pewnej wybranej, z góry ustalonej kolejności.
Jako pierwszy - Cykl o Rincewindzie.
Jako drugi - Cykl o ŚMIERCI.
Jako trzeci - Cykl o Straży.
A później już bez żadnej logiki i kolejności, jak leciało!
Oczywiście oglądałem tez filmy: Kolory Magii, Wiedzmikolaj, Piekło pocztowe (ten był chyba najsłabszy, albo inaczej, najmniej mi się podobał), no dość slaby...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
zegis - awatar
zegis 19.02.2025 22:29
Czytelnik

Warto przy tym pamiętać, że Terry Pratchett to przede wszystkim satyryk. O czym ludzie zdają się zapominać w tego typu zestawieniach.

Często poprawną kolejnością jest "znajdź wypiskę parodiowanych tematów i wybierz ten, który najbardziej Ci odpowiada".

Bo jednak bardzo łatwo się odbić od Świata dysku zaczynając swoją przygodę od parodii gier RPG (Kolor Magii czy Blask...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Wtórny - awatar
Wtórny 19.02.2025 19:48
Czytelnik

Artykuł fajny, nowa okładka przepaskudna.                                                                                       

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarWinc - awatar
MarWinc 19.02.2025 19:18
Czytelnik

Redaktor Adam Horowski jak zwykle pisze, bo ma coś do powiedzenia, a nie dlatego, że wypadałoby dla tygodniowej wierszówki... I chce, byśmy to my dowiedzieli się czegoś nowego.
A tym razem odpowiada na moje myślo-pytanie bodaj sprzed tygodnia: jeśli w ogóle, to jakby tu ugryźć taki "Świat Dysku", żeby od razu nie wpaść w czterdziestotomową sagę?
Myślę, że najchętniej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
asymon - awatar
asymon 19.02.2025 19:37
Bibliotekarz

Ale cykl o rewolucji przemysłowej wymaga jednak znajomości Ankh-Morpork, czyli magów i straży miejskiej (co najmniej). Inaczej w najlepszym razie uciekną nam żarty i konteksty, w najgorszym nie będziemy wiedzieć o co cho, ani who is who.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarWinc - awatar
MarWinc 19.02.2025 20:07
Czytelnik

O, masz!
Czyli bez sagi ani rusz?..  😓

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Adam Horowski - awatar
Adam Horowski 19.02.2025 21:48
Redaktor

@MarWinc, dzięki za dobre słowo. Ludzie jednak chętniej hejtują słabsze artykuły niż chwalą dobre, więc to zawsze ciepło się na serduchu robi.

Co do rewolucji przemysłowej, to zgadzam się z przedmówcami - akurat od niej lepiej nie zaczynać (zaznaczyłem to w artykule). Poza tym jest w miarę dowolność.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Telamon - awatar
Telamon 19.02.2025 17:52
Czytelnik

Wszystko przeczytane. Zajęło mi to kilka lat ale jednak dałem radę. :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Kundzior - awatar
Kundzior 19.02.2025 14:58
Czytelnik

Ja dopiero zacznę przygodę że Światem Dysku. Już nie mogę się doczekać. W internecie dużo krytyki do nowej okładki pierwszego tomu, natomiast mnie właśnie okładka zachęciła albo inaczej - ostatecznie przekonała, że chcę przeczytać Pratchetta. Zapewne będę czytać chronologicznie:)                                                                                     

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
failsafedb - awatar
failsafedb 19.02.2025 20:13
Czytelnik

Olej okładkę. Zawartość jest super ;-)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 19.02.2025 21:57
Bibliotekarz

Można kupić ze starymi okładkami w drugim obiegu. Albo W serii Edipressu (takie fajne pomniejszone, w twardych okładkach).

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
slowa_na_czytniku - awatar
slowa_na_czytniku 20.02.2025 08:40
Czytelnik

ja mam mieszane uczucia co do okładki. Estetycznie jest ładna i w ogóle, ale jednak nie oddaje tego, co znajduje się w środku. Stare okładki od razu krzyczały, że można spodziewać się jazdy bez trzymanki w środku, a ta nowa edycja... Śliczna, ale taka jakich wiele

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Adam Horowski - awatar
Adam Horowski 19.02.2025 13:30
Redaktor

Zapraszam do dyskusji.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lis Gracki - awatar
Lis 19.02.2025 15:21
Bibliotekarz

Dobry artykuł. Polecam tego Allegrowicza  😁

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
asymon - awatar
asymon 19.02.2025 19:39
Bibliotekarz

Rozumiem, że nowe wydanie Prószyńskiego na horyzoncie, z brzydkimi, niewyraźnymi okładkami.  A są świetne, charakterystyczne okładki Josha Kirby'ego, i komu to przeszkadzało, kto za tym stoi? 


Te nowe okładki, jak się przypatrzeć dokładnie poszczególnym, nie są ładne, ani nie mają żadnej wartości tzw. artystycznej. Postaci są ciemne, niewyraźne, jedynie na tych o Straży i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Wtórny - awatar
Wtórny 19.02.2025 22:34
Czytelnik

Kirby malował do 2001 roku, po jego śmierci Paul Kidby przejął schedę i też jest świetny. Zgadzam się, że te z linku są paskudne, jakieś takie Potterowo młodzieżowe i w sumie nijakie.                                                                              

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się