Twarz, co widziała wszystkie końce świata
- Kategoria:
- publicystyka literacka, eseje
- Wydawnictwo:
- Państwowy Instytut Wydawniczy
- Data wydania:
- 2011-04-07
- Data 1. wyd. pol.:
- 2011-04-07
- Liczba stron:
- 440
- Czas czytania
- 7 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788306033021
- Tłumacz:
- Cecylia Wojewoda, Maria Feldmanowa, Włodzimierz Lewik, Elżbieta Jasińska, Jadwiga Korniłowiczowa, Ewa Berberyusz, Hanna Seidel
„Oscar Wilde żył tak, jak gdyby życie było jeszcze jednym utworem do napisania. Budował je jak utwór, poddawał całe tej samej idei, która przenikała jego eseje, bajki czy komedie. Z całym swym estetyzmem i pozorną zabawą w paradoksy był Wilde w gruncie rzeczy nieustępliwym moralistą”, pisał Juliusz Żuławski.
Dostajemy tu Oscara Wilde’a jako autora dziwacznych opowiadań – „Zbrodnia Artura Saville’a”, „Upiów z Canterville”, autora wzruszających bajek, jak „Szczęśliwy książę”, „Słowik i róża” czy „Rybak i jego dusza”, zgrabnych poemacików prozą jak „Artysta”, „Ten, który czynił dobrze” czy „Dom Sądu”.
Jako autora esejów wreszcie, najmniej znanych, a stanowiących niewątpliwie najważniejszą, najdoskonalszą i najpełniejszą część jego twórczości. Eseje są kluczem do rozumienia pisarstwa Wilde’a, do wniknięcia w jego pogląd na świat. Oprócz znakomitego „Krytyka jako artysty”, stanowiącego manifest literacki i filozoficzne credo Wilde’a, tom zawiera nieznany dotąd w Polsce słynny szkic „Narodziny krytyki historycznej”.
Całość podana w pięknej szacie graficznej, ilustrowana przez Piotra Gidlewskiego.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 705
- 159
- 43
- 17
- 10
- 9
- 4
- 2
- 2
- 2
Opinia
Wbrew temu, co może się wydawać, "Twarz, co widziała wszystkie końce świata" to nic innego, jak wznowienie tomu "Eseje, opowiadania, bajki, poematy prozą", rarytasu dla miłośników Wilde'a wydanego przeszło czterdzieści lat temu. Redaktorzy zbioru wyciągnęli jednak wnioski z doświadczeń poprzedników i przegadane eseje zostały przeniesione na koniec tomu, który otwiera znany już wybór opowiadań (Zbrodnia Artura Savile'a, Upiór z Canterville, Wzór milionera, Sfinks bez tajemnic), po którym czytelnik znajdzie popularny zbiór bajek i sześć poematów prozą. Jedyną nowością w zbiorze, odróżniającą go od poprzednika z 57 roku - i jest to powód, dla którego sięgnęłam po nowe wydanie - jest esej "Narodziny krytyki historycznej". Jeśli ktoś wspomina lekturę "Krytyka jako artysty" jako okazję do dyskretnego ziewania albo pobłażliwego kiwania głową nad żenującą miejscami afektacją, "Narodziny..." może sobie spokojnie podarować. W eseju tym Wilde rozważa zasady i wzorce w historiografii klasycznej (znajomość Herodota, Tukidydesa, Lukrecjusza i filozofów, do których się odwołuje wskazana choć niekonieczna) - zdradzając znajomość tematu, wrażliwość literacką i wiedzę na temat epoki klasycznej, wyciągając wnioski może niezbyt popularne w konserwatywnym środowisku filologicznym, ale na swój sposób i trafnych, i zajmujących. Problemem jest natomiast hermetyczność tekstu, bo z podobną przyjemnością można poczytać sobie podręcznik do literatury greckiej i rzymskiej Cytowskiej i Szelest.
Reasumując: jeśli ktoś ma szczęście posiadać poprzednika "Twarzy, co widziała..." może spokojnie odpuścić kupno, dla samych "Narodzin krytyki historycznej" nie warto, jeśli nie - nadal jest to pozycja obowiązkowa dla wszystkich miłośników Wilde'a.
Wbrew temu, co może się wydawać, "Twarz, co widziała wszystkie końce świata" to nic innego, jak wznowienie tomu "Eseje, opowiadania, bajki, poematy prozą", rarytasu dla miłośników Wilde'a wydanego przeszło czterdzieści lat temu. Redaktorzy zbioru wyciągnęli jednak wnioski z doświadczeń poprzedników i przegadane eseje zostały przeniesione na koniec tomu, który otwiera znany...
więcej Pokaż mimo to