Człowiek w teatrze życia codziennego

Wydawnictwo: Aletheia
6,71 (206 ocen i 11 opinii) Zobacz oceny
10
5
9
15
8
30
7
74
6
54
5
16
4
2
3
8
2
1
1
1
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
The presentation of self in everyday life
data wydania
ISBN
978-83-61182-19-1
liczba stron
284
słowa kluczowe
socjologia
język
polski
dodała
Kamulka84

Autor, sięgając po metaforę spektaklu teatralnego, opisuje w jaki sposób każde indywiduum ludzkie w swym kontakcie z drugą osobą próbuje się jej przedstawić, jakich środków i technik społecznych używa w celu wywarcia zamierzonego wrażenia, w jakiej formie buduje ów specyficzny spektakl, którego autorem, aktorem i reżyserem jest ono samo.

 

Brak materiałów.
książek: 356
Aesir | 2011-09-25
Przeczytana: 17 maja 2009

Z rozważań Goffmana wykrystalizowane zostało dzieło, które stanowi podstawową wykładnię dramaturgicznej teorii społeczeństwa. Badacz redefiniuje przede wszystkim znaczenie pojęcia "interakcji", jak rownież motywów, powodowani którymi aktorzy wstępują w relacje interpersonalne.
Meritum komunikacji stanowi dla Goffmana manipulacja wrażeniami. Człowiek przekazuje impresje, które wywołane zostają zarówno intencjonalnie, jak i nieświadomie. Rozkłada on akcenty na gesty, pozory, pozy, wypowiedzi w ściśle określonych momentach, podporządkowane efemerycznym kontekstom. Na gruncie obserwacji tych substratów ukonstytuowane zostało, kluczowe dla zagadnienia interakcji u Goffmana, pojęcie "perspektywy dramaturgicznej". W celu eksplikacji tego terminu implementuje metaforę teatru. Przeniesieni zostajemy przezeń w nieprzerwany spektakl, stajemy na niewidzialnej scenie, lub wstępujemy za niewidoczne kulisy. W tym przedstawieniu teatralnym każdy z nas jest głównym bohaterem, reżyserem, scenarzystą, albowiem wszyscy występujemy, czynimy "prezentacje siebie" przed innymi, którzy tworzą nasze audytorium.
W goffmanowskiej konceptualizacji interakcji aktor zawsze odgrywa pewną rolę, która wynika z okoliczności chwili, dyspozycji wobec nich oraz zmiennych ładu komunikacyjnego. Każda relacja zostaje zainicjowana przez proteańskich ludzi, którzy nigdy nie odsłaniają wszystkich kart, nigdy nie ukazują rzeczywistego oblicza, substytuując je różnorodnymi maskami - emanacjami partykularnych interesów.
W trakcie lektury tej książeczki autor niejako uwypukla przed nami oczywistości, zjawiska, w których nieświadomie partycypowaliśmy wszyscy, zanim zostaliśmy oświeceni przez ich klarowną i konkretną prezentację. Niewątpliwy walor refleksji Goffmana polega na możności inkluzji rozmaitych innych problemów związanych ze spectrum tematycznym interakcji. Analogicznie do ekonomii, komunikacja interpersonalna przyjmuje formę gry o sumie zerowej, gdy dwoje uczestników interakcji nie zrealizuje swoich celów rownocześnie, lecz tylko jeden kosztem drugiego, np. podczas negocjacji. Skuteczność naszego postępowania wyświetlona zostaje poprzez "jaźń odzwierciedloną", czyli sposób postępowania ludzi wobec nas, który rzutuje na nasze zachowania. Z teorią "perspektywy dramaturgicznej" dość wyraźnie korespondują cztery twierdzenia Homansa, wyjaśniające determinanty behawioryzmu aktora: o większym prawdopodobieństwie repryzy zachowania, które zostało w przeszłości nagrodzone; o podobieństwie zachowań bieżących i przeszłych w okolicznościach, w jakich były one wynagradzane; o korelacji między danym zachowaniem, a jego wartością w percepcji partnera; o malejącej istotności nagradzanych zachowań, które z czasem wzbudzają znużenie.
Szerokie pole interpretacyjne i deliberacyjne, otwarte przed nami dzięki tej książce pobudza dalsze rozważania i w tej właściwości ukryta została jej niepowetowana wartość. Inną zaletą rzeczonej pracy jest adaptacja prostych metafor dla opisu całkiem złożonych zjawisk, które są w rezultacie dostępne rozumieniu każdego czytelnika, przykładowo pojęcie "fasady", czyli dekoracji, jak epatująca przepychem aranżacja przestrzenna gabinetu dyrektora, bądź "fasady osobistej", będącej syntezą powierzchowności oraz stylu bycia.
Zdecydowanie polecam wszystkim zainteresowanym meandrami komunikacji międzyludzkiej, lub poszukującym ukrytych znaczeń w postępowaniu innych, przykładowo "dlaczego dziewczyna, która konwersuje z innymi o pracy, ze mną wstępuje w dialog o imprezach". Goffman podaje nam rozmaite koordynaty w rzeczywistości, która stanowi nasz anturaż. Każdy człowiek jest swoim własnym doradcą. W indywidualny sposób odnajduje siebie w świecie, interpretuje wszystkie zjawiska, nadając im własne znaczenia.

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading

Opinie czytelników


O książce:
Norwegian Wood

Nie czytałam dotąd żadnej z fantastycznych powieści Haruki Murakamiego, tylko te obyczajowe. Ale te zupełnie mi wystarczają i takich mogłabym czytać w...

zgłoś błąd zgłoś błąd