Człowiek w teatrze życia codziennego

Wydawnictwo: Aletheia
6,71 (207 ocen i 11 opinii) Zobacz oceny
10
5
9
15
8
30
7
75
6
54
5
16
4
2
3
8
2
1
1
1
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
The presentation of self in everyday life
data wydania
ISBN
978-83-61182-19-1
liczba stron
284
słowa kluczowe
socjologia
język
polski
dodała
Kamulka84

Autor, sięgając po metaforę spektaklu teatralnego, opisuje w jaki sposób każde indywiduum ludzkie w swym kontakcie z drugą osobą próbuje się jej przedstawić, jakich środków i technik społecznych używa w celu wywarcia zamierzonego wrażenia, w jakiej formie buduje ów specyficzny spektakl, którego autorem, aktorem i reżyserem jest ono samo.

 

Brak materiałów.
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Już teraz nowa funkcja: pakiety. Dowiedz się więcej jak kupić kilka książek w najlepszej cenie >>>
Dodaj dyskusję
Dyskusje o książce
    Obecnie jeszcze nie ma dyskusji powiązanych z tą książką.
Sortuj opinie wg
Opinie czytelników (686)
 Pokaż tylko oceny z treścią
książek: 359
Aesir | 2011-09-25
Przeczytana: 17 maja 2009

Z rozważań Goffmana wykrystalizowane zostało dzieło, które stanowi podstawową wykładnię dramaturgicznej teorii społeczeństwa. Badacz redefiniuje przede wszystkim znaczenie pojęcia "interakcji", jak rownież motywów, powodowani którymi aktorzy wstępują w relacje interpersonalne.
Meritum komunikacji stanowi dla Goffmana manipulacja wrażeniami. Człowiek przekazuje impresje, które wywołane zostają zarówno intencjonalnie, jak i nieświadomie. Rozkłada on akcenty na gesty, pozory, pozy, wypowiedzi w ściśle określonych momentach, podporządkowane efemerycznym kontekstom. Na gruncie obserwacji tych substratów ukonstytuowane zostało, kluczowe dla zagadnienia interakcji u Goffmana, pojęcie "perspektywy dramaturgicznej". W celu eksplikacji tego terminu implementuje metaforę teatru. Przeniesieni zostajemy przezeń w nieprzerwany spektakl, stajemy na niewidzialnej scenie, lub wstępujemy za niewidoczne kulisy. W tym przedstawieniu teatralnym każdy z nas jest głównym bohaterem, reżyserem,...

książek: 397
AnnaGIE | 2014-01-10
Na półkach: Przeczytane

Ktoś pewnie powie, że Goffman pisze oczywistości, bo szekspirowska metofora życia jako teatru jest już stara i powycierana przez wielu humanistów. Trzeba jednak pamiętać, kiedy to dziełko powstało i jak wiele budziło kontrowersji. Socjolog, który nie pisze jak socjolog, tylko jak dobry eseista. No i od kiedy to socjologiczne książki może przeczytać każdy?! "Człowiek w teatrze.." to dzieło ważne i nadal inspirujące, chociaż dziś na pewno już bardziej oczywiste. Przykłady, które przytacza autor są nadal żywe i często wywołują na twarzy uśmiech pokpiwania. Trzeba się przyznać - to ja jestem człowiekiem w teatrze życia codziennego.

książek: 237
Małgorzata | 2018-05-13
Na półkach: Przeczytane, Posiadam

W kontaktach z innymi ludźmi – w interakcjach społecznych – odgrywamy swoje role. Prezentujemy zestaw zachowań, który komunikować ma naszemu odbiorcy nasze „ja”, które często jest przez nas starannie wyreżyserowane. Oczekujemy, żeby ludzie odbierali nas tak, jak byśmy chcieli być przez nich odbierani. Spektakl teatralny to metafora, którą Erving Goffman spaja niczym klamrą swoje erudycyjne rozważania o komunikowaniu pozycji, roli i statusu jednostki w kontaktach z innymi ludźmi. Przedstawia sposoby i techniki społeczne, za pomocą których ludzie starają się „przedstawić” innym osobom i wywołać u nich pożądane wrażenie.
Erudycja Goffmana jest ogromna, co ilustrują przypisy. Autor sięgał do prac specjalistycznych – często niewydanych drukiem – z socjologii, ale też do całej masy różnych książek z innych dziedzin wiedzy – dość powiedzieć, że często przywołuje sposoby komunikowania u indyjskich bandytów zwanych Thugami, a te wiadomości zaczerpnął z pracy ich pogromcy – Jamesa L....

książek: 130
Dekadent | 2014-03-05
Na półkach: Przeczytane, Posiadam
Przeczytana: 2013 rok

Ta książka to teoretyczna podstawa działania ludzkiego życia, tego na co człowiek zwraca uwagę, czym się kieruje w codziennych zachowaniach. Najbardziej daje do zastanowienia, gdy pomyslimy o telewizji. Wszystko z tej książki, jest wykorzystywane w praktyce w telewizji i w życiu publicznym. By nie dawać się nabierać portalom typu pudelek, warto przeczytać. Polecam.

książek: 168
Karolina | 2011-03-29
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 27 marca 2011

Jak na książkę naukową, bardzo dobrze się ją czyta. Doceniam przykłady z innych książek, z wywiadów i z obserwacji autora przywoływane na poparcie jego tez.
Porusza ciekawy temat - czy, skoro odgrywamy tyle ról społecznych, mamy jakieś stałe, prawdziwe ja, osobowość?
Niemniej jednak po przeczytaniu tej książki nie czuję się bogatsza o nową wiedzę, świeże spojrzenie antropologiczne. Mam wrażenie, że Goffman spisał w dużej mierze oczywistości. Zauważył i opisał zjawiska, o których wszyscy wiemy - i nic poza tym. Nie wyszedł poza zauważenie i nazwanie tego. A to oznacza, że kto tej książki nie przeczyta, niczego nie traci.

książek: 160
Michał | 2015-09-15
Na półkach: Przeczytane

Doskonały opis ludzkich zachowań, przedstawienie ich w porównaniu do sytuacji teatralnych. Warto przeczytać, żeby zrozumieć ludzkie zachowania.

książek: 1146
Goliardus | 2014-05-08
Na półkach: Przeczytane

Poza i fasada
Maska tragiczna i komiczna
W poszukiwaniu "ja"

książek: 0
| 2012-02-27
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: maj 2011

Porusza bardzo ciekawy problem i mimo, że książka jest napisana językiem naukowym to czyta się ją lekko i przyjemnie. Wzbogacona o wiele przykładów, wywiadów odnoszeń do innych publikacji to jednak niektóre przywołane przez autora przykłady są zbyt oczywiste i zbędne jak dla tej publikacji.

książek: 658
Olusia | 2016-05-20
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: październik 2005

Porównanie życia ludzkiego do teatru. Bardzo trafnie ujęte. Istota ludzka w kontakcie z drugą jednostką przeciwstawia się jej, a tym samym buduje spektakl jednocześnie reżyserując go i będąc aktorem i autorem.

książek: 84
Klątwa | 2017-09-08
Na półkach: Przeczytane

Życie musi być koszmarnie niezrozumiałe dla osób z autyzmem.Droga do zamierzonej dramatyzacji (jak występu teatralnego) wiedzie przez działania całkowicie z nią sprzecznych. Przykład: by mieszkanie (rekwizyt) przekazywało moją intencję, moją próbę ustanowienia definicji sytuacji ''wolna, nonkonformistka''- będę musiała podporzątkować się- zarobić, wydać, poświęcić czas, stworzyć coś będącego wynikiem planowania, wysiłku.

zobacz kolejne z 676 
Przeczytaj także

Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Cytaty z książki
lista cytatów dodaj cytat
Inne książki autora
więcej książek tego autora
zgłoś błąd zgłoś błąd