Obrazy Włoch: Wenecja
- Kategoria:
- sztuka
- Seria:
- Podróże
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Zeszytów Literackich
- Data wydania:
- 2009-08-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2009-08-01
- Liczba stron:
- 154
- Czas czytania
- 2 godz. 34 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788360046067
- Tłumacz:
- Paweł Hertz
- Tagi:
- Włochy Wenecja eseje podróże sztuka
Niezastąpiony przewodnik po Wenecji. Wielcy malarze (Bellini, Tintoretto, Tiepolo, Canaletto, Veronese),awanturnicy (Casanova),commedia dell'arte (Goldoni, Gozzi). Dzieła sztuki, kościoły, pałace, muzea. Wszystko wtopione w barwną i żywą opowieść we wspaniałym przekładzie Pawła Hertza. Nie do zapomnienia.
"Dla nas, ludzi Północy, którzy wstępują na ziemię włoską przez złote wrota Wenecji, wody laguny są w istocie wodami Lety. Gdy stoimy przed starymi obrazami zdobiącymi kościoły weneckie, gdy płyniemy gondolą lub gdy błądzimy po milczących uliczkach czy nawet wśród przypływów i odpływów gwarnej fali ludzkiej na placu św. Marka, wszędzie tam pijemy łagodne, słodkie wino zapomnienia. Wszystko, co zostało za nami, całe nasze dawne życie przestaje nam ciążyć. Wszystko, co przeżyliśmy, obraca się w dym i ze wszystkiego pozostaje tylko garstka popiołu, tak drobna, że można ją zmieścić w szkaplerzu na piersi podróżnego. Czekają na niego Włochy ? Włochy tu, tak blisko, za tą rozległą laguną!"
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 57
- 24
- 11
- 3
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Piękna książka. Nie zestarzała się nawet jako przewodnik, bo przypisy informują nas, gdy jakieś dzieło sztuki znajduje się gdzie indziej niż 100 lat temu, w czasach jej powstania. Jest zbiorem olśnień, najważniejsze nazwiska to: malarze -Tintoretto, Giorgione, Pietro Longhi, Canaletto ; pisarze - Gozzi i Casanova, i architekt Palladio. Fenomenalne uwagi o XVIII wieku (z arcyciekawą, choć krótką analizą Niebezpiecznych związków).
Rozdziały o pisarzach są wręcz wzruszające.
Gozzi : "Wszystkie te sztuki to po prostu zapisane sny, może sny na jawie, sny dziwaka i marzyciela. Trudno nawet traktować je jako utwory literackie. Może więc maja jakąś inną wartość obiektywną? Aby je ocenić trzeba mieć w sobie "coś z Gozziego" czyli być po trosze dziwakiem i marzycielem. Podobnie trzeba uznać, że istnieje pewien odrębny świat, świat Gozziego, którego urody nie zdoła ujrzeć człowiek obcy i obojętny".
Ładnych parę lat temu widziałam na scenie (operowej) "Miłość do trzech pomarańczy". Zabrakło mi wtedy tych słów Muratowa, żeby w rozbawieniu i pomieszaniu po spektaklu ująć dobrze to, co czułam. Szkoda, że po polsku większość bajek Gozziego jest niedostępna, ewentualnie dostępna w adresowanych do dzieci przeróbkach.
A tak Muratow otwiera rozdział o Casanovie:
"Wenecjanin Giacomo Casanova napisał jedną z najniezwyklejszych książek. Można z nią zżyć się bardziej niż z niektórymi ludźmi lub z wydarzeniami rzeczywistego życia. Jeżeli cel wszelkiej autobiografii na tym właśnie polega, to ta autobiografia jest chyba najlepszą ze wszystkich, jakie napisano."
później
"Chociaż rękopis Casanovy był "poprawiony" przez jakiegoś literacinę z trzeciej dekady XIX wieku (...) każdy pisarz powinien uważnie przyjrzeć się, w jaki sposób autor zdołał natchnąć te wszystkie stronice życiem. Każdy powinien zapoznać się z tym przykładem gigantycznej siły narracyjnej."
"Jestem rozpustnikiem z zawodu, tak Casanova sam się określił podczas pobytu w Londynie, po tragicznym zawodzie miłosnym. Jak małodusznie byłoby uznać to gorzkie wyznanie za ostateczną prawdę!"
z Casanovy: " Miłość to tylko ciekawość."
Analizy malarstwa są równie fenomenalne. Jest w nich i ogromna wiedza i własny sąd, życzliwość, zachwyt, a jednocześnie niewiarygodna samodzielność myśli. Giorgione to malarz "niczym niewypełnionej chwili". "Nic bardziej niż jego malarstwo nie jest odległe od wiecznej płynności świata (...)"
"Burza":
"Giorgione znajduje się tu we władzy silnych pojedynczych wrażeń, odrębnie dźwięczących w przyrodzie nut, toteż nie może ani ich opanować, ani złączyć w pełnej harmonii. Ta bezradność sprawia, że do jego malarstwa zakrada się nastrój melancholijnej goryczy"
ogólnie: "Bierna, pozbawiona myśli sztuka Giorgiona była na wskroś muzykalna w swojej jeszcze niezdecydowanej i pierwotnej malarskości".
W tym rozdziale niejako na marginesie fenomenalne uwagi o Correggiu.
Co charakterystyczne nawet gdy Muratow pisze o przeciętnym talencie, o niedostatkach wyobraźni jakiegoś malarza potrafi to zrobić nie deprecjonując twórców (bardzo to widać w tomie Florencja, w rozdziale o szkole bolońskiej). Zresztą żeby napisać "bierna, pozbawiona myśli" (wyżej o Giorgione) i żeby nie dźwięczał w tym zarzut ani złośliwość trzeba być niewyobrażalnie wrażliwym odbiorcą sztuki.
O Tintoretto
"Pędzel tego zapaleńca nie zawsze za nią [wyobraźnią, ekstazą duchową] nadążał i nie wszystko co Tintoretto namalował jest całkowicie piękne i udane. Bohaterskie wysiłki tego śmiałego ducha niekiedy kończyły się niepowodzeniem. Na jego płótnach zwycięża czasem chaos, a wtedy przypominają w swoim nieładzie rozproszone tłumy zwyciężonych w jakiejś wielkiej bitwie. Ale nawet w tych niepowodzeniach odczuwamy wspaniałość nieurzeczywistnionych dążeń artysty, toteż nie wzgardzi nimi ten, kto widział jak działa w chwilach szczęśliwszych owa wyobraźnia podobna do błyskawicy."
"Przechadzki po Wenecji nie mogą mieć wznioślejszego celu niż poszukiwanie obrazów Tintoretta."
[Świetny esej poświęcony Tintoretto napisał też Sartre - "Więzień Wenecji", nie wiem czy zawiera się w jakiejś polskojęzycznej antologii, jest na pewno w Literaturze na świecie 1976 nr 9(56) - tom w całości dedykowany malarstwu]
Dla mnie uderzającą cechą jest skromność Muratowa. Całkowicie pochłania go to, na co patrzy. On sam znika. ("I przestaje się miewać sny - byle mniej istnieć, rzadziej się zdarzać, nie zaśmiecać reszty czasu." - pisał wenecjanin Brodski)
I kolejne (moje) zaskoczenie, książki Muratowa to całości, te pozornie odrębne rozdziały o różnych zjawiskach czy twórcach układają się w jedno genialne dzieło.
Tłumaczył Muratowa na polski Paweł Hertz. Język tych tomów: spokojny, klasyczny, jasny i prosty (nie ma tu trudnych słów, górnolotnych wzlotów wyobraźni, tak łatwej do osiągnięcia przy pisaniu o sztuce emfazy) jest urzekający.
Piękna książka. Nie zestarzała się nawet jako przewodnik, bo przypisy informują nas, gdy jakieś dzieło sztuki znajduje się gdzie indziej niż 100 lat temu, w czasach jej powstania. Jest zbiorem olśnień, najważniejsze nazwiska to: malarze -Tintoretto, Giorgione, Pietro Longhi, Canaletto ; pisarze - Gozzi i Casanova, i architekt Palladio. Fenomenalne uwagi o XVIII wieku (z...
więcej Pokaż mimo to