rozwińzwiń

Obrazy Włoch: Mediolan i Werona

Okładka książki Obrazy Włoch: Mediolan i Werona Paweł Muratow
Okładka książki Obrazy Włoch: Mediolan i Werona
Paweł Muratow Wydawnictwo: Wydawnictwo Zeszytów Literackich Seria: Podróże sztuka
183 str. 3 godz. 3 min.
Kategoria:
sztuka
Seria:
Podróże
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Zeszytów Literackich
Data wydania:
2011-05-06
Data 1. wyd. pol.:
2011-05-06
Liczba stron:
183
Czas czytania
3 godz. 3 min.
Język:
polski
ISBN:
9788360046272
Tłumacz:
Paweł Hertz
Tagi:
esej podróże Włochy sztuka Mediolan Werona
Średnia ocen

7,4 7,4 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Zeszyty Literackie nr 144 / 2018 Anna Arno, Karol Berger, Josif Brodski, Benedetta Craveri, Józef Czapski, Irena Grudzińska-Gross, Zbigniew Herbert, Maria Iwaszkiewicz, Wojciech Karpiński, Harry hrabia Kessler, Ewa Kuryluk, Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Tomasz Łubieński, Claudio Magris, Piotr Matywiecki, Maciej Miłkowski, Czesław Miłosz, Piotr Mitzner, Paweł Muratow, Anna Piwkowska, Redakcja kwartaln. Zeszyty Literackie, Tomasz Różycki, Roberto Salvadori, Marci Shore, Timothy Snyder, Adam Szczuciński, Michał Szymański, Barbara Toruńczyk, Tomas Venclova, Adam Zagajewski, Szymon Żuchowski
Ocena 6,5
Zeszyty Litera... Anna Arno, Karol Be...
Okładka książki Zeszyty Literackie nr 142 Anna Arno, Ewa Bieńkowska, Nicolas Bouvier, Andrzej Friszke, Jarosław Iwaszkiewicz, Maria Iwaszkiewicz, Wojciech Karpiński, Wojciech Kass, Claudio Magris, Czesław Miłosz, Piotr Mitzner, Paweł Muratow, Joanna Olczak-Ronikier, Redakcja kwartaln. Zeszyty Literackie, Joseph Roth, Tomasz Różycki, Adam Szczuciński, Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Mariusz Wilk, Adam Zagajewski, Marek Zagańczyk, Szymon Żuchowski
Ocena 6,0
Zeszyty Litera... Anna Arno, Ewa Bień...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,4 / 10
8 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
520
346

Na półkach:

W tym tomiku Mediolanu nie ma za dużo, i wśród miast i miasteczek Lombardii, Wenecji Euganejskiej i Piemontu tym razem trudno wskazać to, które chciałoby się odwiedzić najbardziej. Oczywiście po lekturze chce się zobaczyć je wszystkie, jednak to nie ta siła przyciągania, co opisywanej przez Muratowa Wenecji, Florencji, czy ogólnie Toskanii i Lacjum.

Jak zawsze wzruszenia aż do egzaltacji, dużo nazwisk malarzy, których bez Muratowa pewnie bym nie zapamiętała, trochę historii (ciekawie o Izabeli d’Este i dworze Gonzagów w Mantui). Najlepiej wypadł Palladio, największe uniesienie Muratowa w tym tomie, bardzo ciekawe uwagi o jego architekturze, i być może Vicenza byłaby moim numer jeden po tej książeczce.
Sam Muratow tak zaczyna o stolicy Lombardii: „Nic łatwiejszego niż okazać się niesprawiedliwym wobec Mediolanu”. I sam trochę wpada w tę pułapkę. Zachodzi tu zresztą ta sama relacja między opisem i miastem, co przy okazji Rzymu - Mediolan to wielkie europejskie miasto, które ogromnie zmieniło się na przestrzeni stu lat. Ale nawet Brera nie wypadła tak olśniewająco, jak oczekiwałam. Niemniej Bramantino, Boltraffio i przede wszystkim Gaudenzio Ferrari zostali opisani z tą iskrą, która sprawia, że czytelnik chciałby umieć patrzeć tak jak Muratow.

Przy okazji opisywania malarzy Bergamo jest tu kilka stron rozważań o sztuce, i obok Palladia to były dla mnie najlepsze fragmenty książki.

„W każdym obrazie istnieją takie punkty, wokół których powstaje i urzeczywistnia się koncepcja dzieła sztuki. Może Narodziny Wenus powstały tylko dla jednego rozwiewanego przez wiatr pasma złotych włosów, a Luca Signorelli namalował cały swój obraz ołtarzowy w katedrze w Perugii tylko dla owego kwiatka w szklanym naczyniu.”

„Malarstwo współczesne istnieje właściwie nie wiadomo po co i dla kogo, a na jego osiągnięcia nie czekają ani ściany świątyń, ani ściany pałaców, ani ściany mieszkań prywatnych. Nie mając swojej naturalnej siedziby, malarstwo to szuka schronienia na wystawach i w muzeach. Jedyna żywa dziś więź między dziełem sztuki i człowiekiem, który nie jest jego twórcą, rodzi się z namiętności zbieracza i kolekcjonera. Pełna estetyczna ocena sztuki współczesnej nie jest możliwa poza doświadczeniem zbierackim.”

W tym tomiku Mediolanu nie ma za dużo, i wśród miast i miasteczek Lombardii, Wenecji Euganejskiej i Piemontu tym razem trudno wskazać to, które chciałoby się odwiedzić najbardziej. Oczywiście po lekturze chce się zobaczyć je wszystkie, jednak to nie ta siła przyciągania, co opisywanej przez Muratowa Wenecji, Florencji, czy ogólnie Toskanii i Lacjum.

Jak zawsze wzruszenia...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    50
  • Przeczytane
    12
  • Posiadam
    7
  • Italia
    3
  • Podróżnicze
    1
  • Włochy
    1
  • Chcę w prezencie
    1
  • Olimpiada
    1
  • Półka italofila
    1
  • Pracownia
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Obrazy Włoch: Mediolan i Werona


Podobne książki

Przeczytaj także