Rozdroża pesymizmu. Jednostka i społeczeństwo w koncepcji A. Schopenhauera
Wydawnictwo: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk filozofia, etyka
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk
- Data wydania:
- 1965-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1965-01-01
- Język:
- polski
- Tagi:
- Schopenhauer pesymizm
Ta książka nie posiada jeszcze opisu.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 9
- 4
- 1
- 1
- 1
Cytaty
Okazuje się teraz, że prawdziwym przedmiotem refleksji nie jest życie, lecz śmierć. Człowiek wyróżnia się od istot nierozumnych świadomością...
RozwińProszę przestrzegać pilnie mojej pisowni i interpunkcji; i proszę nigdy nie myśleć, że Pan wie lepiej: ja jestem duszą, Pan ciałem. - Fragm...
Rozwiń dodaj nowy cytat
Więcej
OPINIE i DYSKUSJE
Zaskoczyło mnie poruszanie tematu społeczeństwa w tak skupionej na indywidualności filozofii jak filozofia Artura Schopenhauera.
Mimo to dało się coś z tego wykrzesać.
Główna treść książki to przybliżanie podstawowych koncepcji Schopenhauera z wstawkami o społeczeństwie, na początku mamy gruby kontekst historyczny a na końcu J. Garewicz skupia się na meritum czyli społeczeństwie.
Książkę czytało się przyjemnie i nie wymaga uprzedniego przygotowania a propos filozofii Schopenhauera
Zaskoczyło mnie poruszanie tematu społeczeństwa w tak skupionej na indywidualności filozofii jak filozofia Artura Schopenhauera.
więcej Pokaż mimo toMimo to dało się coś z tego wykrzesać.
Główna treść książki to przybliżanie podstawowych koncepcji Schopenhauera z wstawkami o społeczeństwie, na początku mamy gruby kontekst historyczny a na końcu J. Garewicz skupia się na meritum czyli...
Głównie autor wykazuje w niej różnice i podobieństwa między Schopenhauerem a romantyzmem. Krótkie wprowadzenie, kilka ciekawych wątków, jeden list przetłumaczony i pokazujący drobiazgowość Schopenhauera w wydawaniu swoich prac, gdzie dawał instrukcje dokładnie co do przecinka.
Momentami konfrontacja z samowiedzą Hegla, odwołując się jednocześnie do tekstu o Historii z tomu drugiego, Świata jako woli. Autor jako znawca klasycyzmu lubił przytaczać jego oponenta i wykazywać różnice co w moim odczuciu sprawia, że treść jest mniej czytelna.
Ogólnie to autor ubolewa nad tym, że tak naprawdę nikt Schopenhauerem się nie zajmuje i nad jego nadintepretacjami (jako np. kontynuatora Fichtego lub mówiącego o tym że był antytezą dla Hegla, ale nie tylko, o wiele bardziej urozmaicona lektura) lub ubogimi intepretacjami, stawiającymi go w niewłaściwym świetle, wykazując się przy tym znakomitą znajomością literatury w języku niemieckim.
Ja niestety niemieckiego nie znam i nawet gdybym chciał, nie mogę do nich sięgnąć. Pozycja raczej dodatkowa, w zupełności znajomość dwóch tomów i pobieżnie biografii wystarcza aby zrozumieć jego filozofię.
Dopiero rozdział ostatni zajmuje się tematyką, jak umowa społeczna, status jednostki w kontekście tej umowy lub w kontekście państwa, jej indywidualność, pojęcie sprawiedliwości przez Schopenhauera czy pojęcie państwa. Powiedzmy, że w okół tych wartości krąży rozdział ostatni a wcześniejsze są niejako wprowadzeniem i ustawieniem czytelnika, do dalszych szczegółowych badań nad Schopenhauerem.
Głównie autor wykazuje w niej różnice i podobieństwa między Schopenhauerem a romantyzmem. Krótkie wprowadzenie, kilka ciekawych wątków, jeden list przetłumaczony i pokazujący drobiazgowość Schopenhauera w wydawaniu swoich prac, gdzie dawał instrukcje dokładnie co do przecinka.
więcej Pokaż mimo toMomentami konfrontacja z samowiedzą Hegla, odwołując się jednocześnie do tekstu o Historii z...