Piękny styl
- Kategoria:
- językoznawstwo, nauka o literaturze
- Seria:
- Mistrzowie Psychologii
- Tytuł oryginału:
- The Sense of Style: The Thinking Person's Guide to Writing in the 21st Century
- Wydawnictwo:
- Smak Słowa
- Data wydania:
- 2015-11-18
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-11-18
- Data 1. wydania:
- 2015-09-22
- Liczba stron:
- 320
- Czas czytania
- 5 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788364846250
- Tłumacz:
- Agnieszka Nowak-Młynikowska
- Tagi:
- pisanie gramatyka
Dlaczego pisarstwo tak często bywa kiepskie i jak można je poprawić? Czy krótkie wiadomości tekstowe i media społecznościowe psują język? Czy współczesnym młodym ludziom zależy na dobrym stylu pisarskim? Dlaczego komukolwiek miałoby na nim zależeć?
W swojej zajmującej i pouczającej książce Steven Pinker, wybitny kognitywista i lingwista oraz znakomity pisarz, przedstawia nowy pomysł na podręcznik dobrego pisania w XXI wieku. Zamiast narzekać na upadek języka, ubolewać nad tym, co go irytuje, albo powtarzać dogmatyczne nakazy i zakazy autorów poradników sprzed stulecia, Pinker wykorzystuje naukową wiedzę na temat języka i umysłu, aby pomóc czytelnikowi w trudnej sztuce tworzenia przejrzystej, spójnej i stylowej prozy.
Nie wińmy Internetu – mówi autor – ani dzisiejszej młodzieży. Sztuka pisania nigdy nie była łatwa. Dobre pisarstwo zaczyna się od smakowania znakomitej prozy innych autorów. Wymaga wyobraźni – umiejętności podtrzymywania iluzji, że kierujemy spojrzenie czytelnika na jakiś element świata. Pisarz musi przezwyciężyć klątwę wiedzy – trudność, jaką wszystkim nam sprawia wyobrażenie sobie, jak to jest, kiedy nie wie się tego, co my wiemy. Dobry pisarz musi rozumieć, w jaki sposób składania językowa przekształca skomplikowaną sieć idei w liniowy ciąg słów. Powinien splatać zdania w spójną całość, tak aby jedno zdanie płynnie przechodziło w następne. Wreszcie, musi umiejętnie stosować reguły poprawnego użycia, odróżniając te, które nadają prozie lekkość i przejrzystość, od mitów i przesądów.
Książka Pinkera obfituje w przykłady znakomitego i marnego pisarstwa, unikając pouczającego tonu i spartańskiej surowości klasycznych podręczników. Autor pokazuje, że sztuka pisania może być przyjemnym dążeniem do mistrzostwa i fascynującym tematem rozważań intelektualnych. Książka Piękny styl jest adresowana do wszystkich, którzy zajmują się pisaniem, a także do czytelników, którzy interesują się literaturą i chcieliby się dowiedzieć, w jaki sposób nauka o ludzkim umyśle może nam pomóc w zrozumieniu, jak działa język w swoim najlepszym wydaniu.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 800
- 215
- 79
- 22
- 10
- 9
- 7
- 5
- 5
- 5
Opinia
Czy zdarzało się wam czytywać teksty naszpikowane słownictwem tak zawiłym, że wątpiliście we własną inteligencję lub wręcz przeciwnie, prostym i znanym, lecz nie ułatwiającym ich zrozumienia? Steven Pinker, znany psycholingwista, stawia na ich podstawie pewną diagnozę: ich twórcy, to ludzie obciążeni „klątwą wiedzy”, wskrzeszacze „rzeczowników zombie”, którzy cierpią na „synonimomanię” i „fiksację funkcjonalną”. Chorują na to autorzy podręczników akademickich i tekstów naukowych, ale także autorzy beletrystyki, publicystyki, dziennikarze, recenzenci i blogerzy; ogółem pisząc w jakimś stopniu my wszyscy.
Lekarstwem na tę chorobę jest niniejsza książka, z której dowiadujemy się, że „dobre pisarstwo można zrozumieć okiem” i dlatego cechują je konkretne obrazy. Autor radzi unikać metapojęć (abstrakcyjnych słów typu: koncepcja, pojęcie, rola), których nie jesteśmy w stanie „zobaczyć”; przypomina też, że utarte zwroty i wyświechtane idiomy nie są wizualizowane w naszej głowie i powinniśmy z nich zrezygnować na rzecz świeżych sformułowań, porównań i metafor. Porusza temat składni, której znajomość chroni przed tworzeniem zawiłych, niejednoznacznych zdań. Analizuje łuki spójności łączące zdania w tekście i sprawiające, że jedno wynika z drugiego. Uczy czytelnej organizacji tekstu, by pozbyć się chaosu towarzyszącego naszym myślom i udziela wielu innych wskazówek mogących pomóc usprawnić nasz warsztat pisarski. Jedyny minus jaki dostrzegłem w treści, to wrażenie, że część przykładów zaadoptowanych na potrzeby języka polskiego miała w nim o wiele mniejsze szanse na pojawienie się niż w języku oryginału. Bardziej raziła mnie oprawa, przez którą odebrałem książce aż dwie gwiazdki, co jeszcze nigdy mi się nie zdarzyło; uwierzcie mi, że znalazłem co do tego solidne podstawy.
Wbrew temu, co sugeruje okładka, nie jest to żaden instruktaż pięknego stylu, a za tymi dwoma słowami, zapisanymi ozdobną kursywą, kryją się wspomniane wyżej zasady zrozumiałego pisania. Polscy wydawcy albo mają krótką pamięć, albo stawiają marketing ponad własną rzetelność, bo zignorowali promowaną przez autora zasadę jasnego określania tematu, wprowadzając czytelnika w błąd; za to ująłem jej pierwszą gwiazdkę. Oryginalny tytuł, w przeciwieństwie do polskiego, jest adekwatny do treści, brzmi „The Sense of Style” i można go przetłumaczyć na „Poczucie stylu”, lub, uwzględniając prawdziwy przedmiot badań, pokusić się o nazwanie go stylem "klasycznym" lub "klarownym". To, że nauczycie się poprawnie i przejrzyście pisać nie świadczy o tym, że Wasze teksty staną się nagle piękne; gwarantuję jednak, że będą bardziej zrozumiałe dla odbiorcy.
Na okładce brakuje też informacji, że 1/3 książki nie została przetłumaczona na język polski, przez co część czytelników mogła poczuć się oszukana; za to odjąłem drugą gwiazdkę. Tłumaczka zręcznie zapewnia, że te 130 stron tyczy się specyfiki języka angielskiego, a rozdział ten został zamieszczony w książce na zasadzie aneksu (dodatku) dla czytelników piszących w tym właśnie języku. Nie zmienia to faktu, że wydawnictwo o takim „bonusie” powinno poinformować potencjalnego czytelnika wcześniej, w widocznym miejscu, by jeszcze przed zakupem miał świadomość z ilu stron książki będzie mógł faktycznie skorzystać.
Większość pisarzy nigdy nie sięgała po poradniki pisarskie, a pisać nauczyło się czytając innych, chłonąc ich styl i wyrabiając sobie swój własny. Jest to tzw. odwrotna inżynieria dobrej prozy umożliwiająca nabycie pisarskiego wyczucia stylu, „dobrego ucha”, wyczulonego na składnię i słownictwo. Nie każdy jednak poświęca tyle czasu czytaniu i potrafi bazować na samych przykładach, by się tego nauczyć i tu z pomocą przychodzi przewodnik po sztuce pisania. Mój własny styl nie jest zbyt doskonały, drzewka składniowe zanurzam w środku zdania, przeginam ze stroną bierną i miewam problemy z negacją; porobiłem jednak tyle notatek, że mam na czym bazować, by z każdą kolejną recenzją było coraz lepiej.
Czy zdarzało się wam czytywać teksty naszpikowane słownictwem tak zawiłym, że wątpiliście we własną inteligencję lub wręcz przeciwnie, prostym i znanym, lecz nie ułatwiającym ich zrozumienia? Steven Pinker, znany psycholingwista, stawia na ich podstawie pewną diagnozę: ich twórcy, to ludzie obciążeni „klątwą wiedzy”, wskrzeszacze „rzeczowników zombie”, którzy cierpią na...
więcej Pokaż mimo to