Moralność myślenia
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Wydawnictwo:
- Copernicus Center Press
- Data wydania:
- 2015-01-20
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-01-20
- Liczba stron:
- 125
- Czas czytania
- 2 godz. 5 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788378861386
- Tagi:
- filozofia myślenie racjonalność moralność
Dlaczego należy myśleć racjonalnie?
Czy każda głupota jest grzechem, a każda mądrość cnotą?
Co znaczy myśleć uczciwie i jak robić to na co dzień?
Wszystko, co istnieje w świecie, musi podlegać prawom logiki. Z wyjątkiem ludzkich myśli. Człowiek jest czymś więcej niż materią, bo prawa logiki może zawieszać. Wolność do głupoty - oto wielkość ludzkiego fenomenu. Tylko czy można z tej wolności korzystać bezkarnie?
W swojej nowej książce ks. prof. Michał Heller przekonuje, że warto w życiu kierować się rozumem, czyli myśleć racjonalnie. Bo myśl jest czynem człowieka. Pierwszym ogniwem wszystkich przyczynowo-skutkowych łańcuchów, za które człowiek ponosi odpowiedzialność. Myślenie racjonalne jest wyborem i to od nas zależy czy uczynimy świat trochę mądrzejszym, czy trochę głupszym.
Każde dobro i zło rodzi się z myśli. To myśl zmienia świat – z moralnie neutralnego w przeniknięty wartościami
Michał Heller
wydanie III rozszerzone
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 187
- 126
- 64
- 14
- 11
- 6
- 3
- 2
- 2
- 2
OPINIE i DYSKUSJE
Było parę rzeczy, które mi się ze sobą delikatnie kłóciły. Zważając na to, kto napisał i kto wydał książkę, to jestem nawet mile zaskoczona, że poglądy religijne nie były wpychane na siłę.
Było parę rzeczy, które mi się ze sobą delikatnie kłóciły. Zważając na to, kto napisał i kto wydał książkę, to jestem nawet mile zaskoczona, że poglądy religijne nie były wpychane na siłę.
Pokaż mimo toCiekawy punkt widzenia na to co racjonalne, a co głupie.
Ciekawy punkt widzenia na to co racjonalne, a co głupie.
Pokaż mimo to*** http://ratowniklektur.blogspot.com/ ***
O tej krótkiej lekturce można też krótko napisać - ciekawy odnośnik do dzieł współczesnych filozofów. Szukając poznania moralności, można trafić na coś zupełnie innego, co skłoni do badania czegoś innego. Zagadnieniem autora było: jak głupot jest możliwa? Oraz udowodnienie, że myślenie w kategoriach moralnych jest myśleniem racjonalnym, ma nas zająć jako drugie zagadnienie.
Ze swojego pytania o głupocie szybko wybrnął dzięki zaskakującej odpowiedzi jednego profesora, mówiącego, że głupota jest argumentem na istnienie duchowości. Nasuwa się pytanie jak autor, będący księdzem, pojmuje duchowość. Klerycy często mylą duchowość z tym, co charakteryzuje kościół, Boga, w trzech osobach i wyglądającego jak starzec, który jest jedynym bytem duchowym. Również z innymi religijnymi atrybutami. Natomiast duchowość to coś innego i coś zupełnie odwrotnego, coś więcej. A ksiądz, dodatkowo naukowiec powinien znać duchowość w prawdziwej jej formie. Niestety czytamy o pewnym odrzuceniu natury przez autora, która ma więcej wspólnego z duchowością niż kościół. Zatem wniosek o głupocie argumentującej duchowość, może wydać się sam w sobie głupi.
Co do drugiego zagadnienia Heller wiele nie wyjaśnia i bardziej owija w bawełnę, co dla niego bywa typowe, niemniej zaręcza nam, że myślenie moralne jest mocno związane z racjonalnością. Nie da się temu zaprzeczyć, aczkolwiek autor nie wziął pod uwagę chorych umysłowo, którzy nie odróżniają dobra od zła, gdzie pierwsze jedynie przypisane racjonalności i co autor nawet chce zasygnalizować poprzez logikę i jej matematyczną stronę.
W interesujący sposób zaś przywołuje Blake'a, Proppera i Husserla chcąc nam chyba zasugerować rozważania nad pewnym upadkiem. Kończymy bowiem lekturę z pytanie, czy pokolenie jest skazane na wymarcie. Prawdopodobnie autor nieświadomie nawiązał do kilku postaw filozoficznych skłaniających się ku nihilizmowi, jednak podparł swym pytaniem zatrważający upadek moralny cywilizacji.
Mówi się, że dalsi filozofowie po starożytni są tylko odnośnikami i przypiskami do tych starożytnych filozofów. Michał Heller w swym dziełku wydaje się także odnośnikiem i przypiskiem do współczesnych filozofów. Z naukowym zacięciem i po trosze pragmatyzmem zachęca nas do lektur badanych przez siebie, ale nie wnosi nic nowego do pojmowania moralności lub myślenia - chyba że z tą głupotą miał rację.
Warto sięgnąć, chociażby po to, aby przemyśleć czy myślenie powinno prowadzić do pytań o wymarcie. Spodziewałem się czegoś gorszego, ale to wciąż nie było odpowiedzią na postawione pytania (przynajmniej wg mnie, bo nic nie narzucam). Dla siebie znalazłem więcej, niż się spodziewałem, dlatego daję szansę autorowi.
*** http://ratowniklektur.blogspot.com/ ***
więcej Pokaż mimo toO tej krótkiej lekturce można też krótko napisać - ciekawy odnośnik do dzieł współczesnych filozofów. Szukając poznania moralności, można trafić na coś zupełnie innego, co skłoni do badania czegoś innego. Zagadnieniem autora było: jak głupot jest możliwa? Oraz udowodnienie, że myślenie w kategoriach moralnych jest myśleniem...
trudna, zapamiętałam tylko albo i aż: że głupota świadczy o tym że człowiek jest istotą duchową
trudna, zapamiętałam tylko albo i aż: że głupota świadczy o tym że człowiek jest istotą duchową
Pokaż mimo toZupełnie do mnie nie trafia, może jeszcze nie dojrzałem do tej książki lub rzeczywiście jest zbyt ogólna
Zupełnie do mnie nie trafia, może jeszcze nie dojrzałem do tej książki lub rzeczywiście jest zbyt ogólna
Pokaż mimo toZbiór esejów, powiedzmy, wokół myślenia i głupoty. Uznajemy racjonalność za wartość więc myślenie racjonalne staje się wyborem moralnym. Synteza w mojej wersji brzmi bełkotliwie, bo to skrót skrótu. Napisał ksiądz, naukowiec (kosmolog) , filozof nauki i religii. Taka erudycja to musi być połączenie giganta intelektu ( kojarzenie i przepracowywanie idei.)i tytana pracy. Tak więc mogło pójść w rozmiary encyklopedii, a tu zwięzły zbiór esejów. I mógłby być jeszcze krótszy , bo jak to w zbiorku, są tu fragmenty mniej potrzebne, odstające od poziomu całości. Esej o głupocie to w mojej ocenie , bardzo naciągany, słaby wstępniak. Jednak główny nurt rozumowania to próba rozwiązania dylematu – niepewności wszelkiej wiedzy vs racjonalność myślenia. Mamy więc „horror methaphysicus”, porażkę Husserla w obsesyjnej walce o wiedzę pewną, status logiki, matematyczność przyrody , kryterium i światy Poppera. historyczny rys teorii poznania i wiele innych „kamieni milowych” filozofii. A wszystko w spójnym, „zagęszczonym" ale zrozumiałym i wciągającym wywodzie. Nie erudycyjne wtręty, ale przemyślane, spójne stwierdzenia , które w kilku zdaniach porządkują rozrzuconą wiedzę o faktach , nazwiskach zależnościach osobom, którym zdarzyło się w popularnych książkach czytać o filozofii i filozofii nauki. Mam nadzieję, że nie urażę profesora, mówiąc że „rozwiązanie” postawionego problemu jest tu drugorzędne. Główną wartością jest sama możliwość podróżowania z wielkim umysłem. A że w efekcie wróciliśmy do Pacanowa ani trochę nie psuje przyjemności tej pouczającej i inspirującej podróżny.
Zbiór esejów, powiedzmy, wokół myślenia i głupoty. Uznajemy racjonalność za wartość więc myślenie racjonalne staje się wyborem moralnym. Synteza w mojej wersji brzmi bełkotliwie, bo to skrót skrótu. Napisał ksiądz, naukowiec (kosmolog) , filozof nauki i religii. Taka erudycja to musi być połączenie giganta intelektu ( kojarzenie i przepracowywanie idei.)i tytana...
więcej Pokaż mimo toAutor porusza temat myślenia racjonalnego, moralnego. Ciekawe są nawiązania do Poppera i Husserla. Spodobała mi się część o pozostałości mentalnej po PRL-u i wyznacznikach racjonalnego myślenia. Niestety książka jest krótka i zagadnienia zostały opisane pobieżnie, zresztą sam autor tego nie ukrywa.
Autor porusza temat myślenia racjonalnego, moralnego. Ciekawe są nawiązania do Poppera i Husserla. Spodobała mi się część o pozostałości mentalnej po PRL-u i wyznacznikach racjonalnego myślenia. Niestety książka jest krótka i zagadnienia zostały opisane pobieżnie, zresztą sam autor tego nie ukrywa.
Pokaż mimo toOstrzegam! Odnośnie tytułu książki jest tylko część I.
Ostrzegam! Odnośnie tytułu książki jest tylko część I.
Pokaż mimo toBardzo przyjemnie się czyta. Dostarcza kilku ciekawych spostrzeżeń o racjonalności i głupocie. Potrafi zainteresować laika filozofią nauki.
Bardzo przyjemnie się czyta. Dostarcza kilku ciekawych spostrzeżeń o racjonalności i głupocie. Potrafi zainteresować laika filozofią nauki.
Pokaż mimo toDobrze, że tę książeczkę wznowiono, w ramach migracji dzieł Hellera do poważnego Copernicus Center Press z niszowych, wręcz prowincjonalnych wydawnictw (jak Biblos — diecezji tarnowskiej). Malutka objętość (ok. stu stron) kusi i pozwala przetrawić to dziełko bez problemu w jeden dzień. Mimo to muszę powiedzieć, że kompletnie nie rezonowało ze mną.
Podobnie jak „Sens życia i sens wszechświata” jest chyba kompilacją krótkich tekstów pisanych w różnym czasie i w różnych okolicznościach. Pojawiają się refleksje o słabościach fenomenologii Husserla, o filozofii Karla Poppera i o pojęciu intersubiektywności (trochę ciekawsze). Zapamiętałem z niej powiedzenie, że głupota odróżnia człowieka od maszyn. Mimo to nie znalazłem w niej informacji, które nadawałyby się np. jako przypis do artykułu na Wiki.
Być może są ludzie zainteresowani filozofią od innej strony niż ja, dla których ta pozycja będzie ciekawsza. Bardzo lubię i szanuję Hellera, ale z bólem muszę napisać, że to prawdopodobnie jedna z jego mniej konkretnych i mniej udanych książek (przynajmniej ze znanych mi około dwudziestu).
Dobrze, że tę książeczkę wznowiono, w ramach migracji dzieł Hellera do poważnego Copernicus Center Press z niszowych, wręcz prowincjonalnych wydawnictw (jak Biblos — diecezji tarnowskiej). Malutka objętość (ok. stu stron) kusi i pozwala przetrawić to dziełko bez problemu w jeden dzień. Mimo to muszę powiedzieć, że kompletnie...
więcej Pokaż mimo to