Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim
Wydawnictwo: De Agostini, Ossolineum Seria: Skarby Biblioteki Narodowej powieść historyczna
315 str. 5 godz. 15 min.
- Kategoria:
- powieść historyczna
- Seria:
- Skarby Biblioteki Narodowej
- Wydawnictwo:
- De Agostini, Ossolineum
- Data wydania:
- 2004-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1971-01-01
- Liczba stron:
- 315
- Czas czytania
- 5 godz. 15 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8304046830
Historyja na podstawie Ewangelii odtwarza dzieje Zmartwychwstania, by w świadomości wiernych utrwalić prawdy wiary związane z boskością natury Chrystusa. Należy do misteriów rezurekcyjnych, powstałych w wiekach średnich. Rozwija wątek Zmartwychwstania w porządku chronologicznym, podążając za tekstem biblijnym, jednocześnie nie rezygnuje z elementów żartu, śmiechu, zabawy wprowadza postacie biblijne, ale także żołnierzy, kupców, pasterzy. Publikację opatrzono przypisami oraz obszernym wstępem, zawierającym charakterystykę epoki, oraz opracowanie utworu.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 199
- 26
- 8
- 7
- 7
- 7
- 5
- 3
- 3
- 3
OPINIE i DYSKUSJE
Polecam obejrzeć film w reżyserii Piotra Cieplaka z otwartym tekstem książki obok. O wiele przyjemniejsza lektura, a nawet się zaśmiałam kilka razy.
Mój ulubiony moment to gdy Jezus robi, za przeproszeniem, rozpierduchę w piekle XD
5,5/10
Polecam obejrzeć film w reżyserii Piotra Cieplaka z otwartym tekstem książki obok. O wiele przyjemniejsza lektura, a nawet się zaśmiałam kilka razy.
Pokaż mimo toMój ulubiony moment to gdy Jezus robi, za przeproszeniem, rozpierduchę w piekle XD
5,5/10
Utwór dramatyczny będący misterium z okazji święta Wielkanocy. Powstał Ok. 1580. Omawiany przy lekturach z średniowiecza, ale data powstania sugeruje zdecydowanie bardziej renesans. Napisał go Mikołaj z Wilkowiecka zakonnik Pauliński. Odpowiada też za kilka innych niezbyt znanych dziś tekstów. Utwór był niesłychanie popularny i do końca 18,19 wieku był najczęściej wystawiana sztuką teatru ludowego. Zawiera pozostałości intermediów. Być może jest tylko połączeniem powycinanych scen z dłuższej lub nawet kilku innych homilii zredagowanych przez Mikołaja, który tylko powrzucał okazjonalnie fragmenty z pisma tak sądzi wielu specjalistów nie możemy jednak być pewni. Tak czy siak formuła i wybór scen jest dość osobliwy i tworzy bardzo nietypowy dramat, który nadal interesuje dzisiejszych scenariuszopisarzy. Mamy tu do czynienia z takimi jakby biblijnymi samplami gdzie miedzy tekst oryginalny wpycha się cytaty z pisma czasem wymieszane z różnych ksiąg. W pierwszej scenie obserwujemy powołanie przez Piłata strażników do grobu pańskiego. Nastepnie towarzyszymy Maryi i 2 Innym Maryjom oraz Joannie w aptece, gdzie kupują maść by namaścić ciało Jezusa. Jezus zmartwychwstaje obserwujemy to ze strony strażników, którzy to odkrywają zostają opłaceni by nikomu nie mówić. Jezus staje pod bramą piekła i domaga się otwarcia od lucyfera i cerbera słyszą to Adam Abraham i Ozeasz. Lucyfer rozpacza cerber uspokaja go, ze jeszcze będzie wiele grzeszników. Jezus przywiązuje go do łańcucha i strąca w głąb piekła. Rożne postaci z biblii chcą zanieść nowinę Maryi jednak Jezus odmawia i sam wysyła siebie. Duża spektakularna scena mało pasuje do kameralnego dość obrazu i ogólnie pokazywanie wejścia Jezusa do piekła nie był jakoś bardzo częste. Objawia się on swojej matce. Kobiety przekazują informacje apostołom. Ukazuje im się oraz przekonuje niewiernego Tomasza. Generalnie tekst ma sporo ciekawych elementów i bywa z dzisiejszej perspektywy dość zabawny. Przy okazji jego kreatywność do dzisiaj bywa inspiracją.
Utwór dramatyczny będący misterium z okazji święta Wielkanocy. Powstał Ok. 1580. Omawiany przy lekturach z średniowiecza, ale data powstania sugeruje zdecydowanie bardziej renesans. Napisał go Mikołaj z Wilkowiecka zakonnik Pauliński. Odpowiada też za kilka innych niezbyt znanych dziś tekstów. Utwór był niesłychanie popularny i do końca 18,19 wieku był najczęściej...
więcej Pokaż mimo toOryginalne misterium pasyjne, które miało wpływ na rozwój całego nurtu staropolskiej dramaturgii. Dzieło bazujące na przekazach z ewangelii, apokryfów i modlitw. Wielkie dzieło tamtego czasu. Stanowi ilustracje i odwołanie do niegdysiejszych praktyk religijnych jak i teatralno-pisarskich. Dobrze zbudowany dramatyzm i melodramatyczność, język dostosowany do odbiorcy.
Oryginalne misterium pasyjne, które miało wpływ na rozwój całego nurtu staropolskiej dramaturgii. Dzieło bazujące na przekazach z ewangelii, apokryfów i modlitw. Wielkie dzieło tamtego czasu. Stanowi ilustracje i odwołanie do niegdysiejszych praktyk religijnych jak i teatralno-pisarskich. Dobrze zbudowany dramatyzm i melodramatyczność, język dostosowany do odbiorcy.
Pokaż mimo toMisterium z XVI wieku pięknie obrazuje tamtejszy wygląd wiary, postrzegania świata przez pryzmat religii, czy prezentuje podwaliny scenariusza prawdziwej sztuki, która rozgrywała się do XX wieku. Mikołaj z Wilkowiecka czerpiąc wzorce zagraniczne dał poznać polskiej społeczności realne odczuwanie Męki Pańskiej wplatając weń wystrój mansjonów, które miały za zadanie wzbudzić u widza refleksję, która przekładała się na podporządkowanie pewnym ,,sugestiom". Utwór z pewnością dydaktyczny. Warto zwrócić na niego uwagę, tym bardziej, że w zwykłej książce odnajdziemy historię ewangeliczną, obraz sceniczny jako przedstawienie i doskonały scenariusz,
Misterium z XVI wieku pięknie obrazuje tamtejszy wygląd wiary, postrzegania świata przez pryzmat religii, czy prezentuje podwaliny scenariusza prawdziwej sztuki, która rozgrywała się do XX wieku. Mikołaj z Wilkowiecka czerpiąc wzorce zagraniczne dał poznać polskiej społeczności realne odczuwanie Męki Pańskiej wplatając weń wystrój mansjonów, które miały za zadanie wzbudzić...
więcej Pokaż mimo toStrażnicy-poligloci pilnujący grobu z rusznicami, grożący Chrystusowi siekierą. Maryja namawiająca koleżanki do kupna "wódek i olejków pachniących". Pyskówki przy przyjściu Chrystusa do piekła. Cerber mówiący na widok Zbawiciela "Nie chychy tam, Lucyperze!". Diabły dostające na pocieszenie koszyczek ze święconką. Konkurs wśród starotestamentowych postaci na to, kto pójdzie do Maryi - przy czym Jan Chrzciciel przegrywa, bo jego kożuch z wielbłądziej skóry jest passé. Maryja na widok zmartwychwstałego Jezusa mówiąca "Witajże, miły Rabboni!".
A to wszystko w świetnie napisanym, bogatym misterium klasy europejskiej.
"Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" - to po prostu trzeba przeczytać.
Strażnicy-poligloci pilnujący grobu z rusznicami, grożący Chrystusowi siekierą. Maryja namawiająca koleżanki do kupna "wódek i olejków pachniących". Pyskówki przy przyjściu Chrystusa do piekła. Cerber mówiący na widok Zbawiciela "Nie chychy tam, Lucyperze!". Diabły dostające na pocieszenie koszyczek ze święconką. Konkurs wśród starotestamentowych postaci na to, kto pójdzie...
więcej Pokaż mimo todramat z przełomu średniowiecza i renesansu, rzecz o zmartwychwstaniu Pańskim
- moje ulubiona scena: Jezus dobijający się do bram piekieł.
Pomimo staropolskiego języka czyta się bardzo dobrze, przebłyski humoru dają próbki wrażliwości ludzi tamtych czasów.
Polecam każdemu, przeczytałam ja na studiach i cieszę się, że na nią trafiłam.
dramat z przełomu średniowiecza i renesansu, rzecz o zmartwychwstaniu Pańskim
Pokaż mimo to- moje ulubiona scena: Jezus dobijający się do bram piekieł.
Pomimo staropolskiego języka czyta się bardzo dobrze, przebłyski humoru dają próbki wrażliwości ludzi tamtych czasów.
Polecam każdemu, przeczytałam ja na studiach i cieszę się, że na nią trafiłam.
zawiera 2 wersje renesansowego dramatu - ale generalnie dramat sam w sobie zabawny, 6 aktów i muszę przyznać, że bardzo się ubawiłam czytając je
zawiera 2 wersje renesansowego dramatu - ale generalnie dramat sam w sobie zabawny, 6 aktów i muszę przyznać, że bardzo się ubawiłam czytając je
Pokaż mimo toJak większość lektur z okresu średniowiecza - przymus.
Jak większość lektur z okresu średniowiecza - przymus.
Pokaż mimo toWyjątkowo podobała mi się ta średniowieczna historyja ;)
Wyjątkowo podobała mi się ta średniowieczna historyja ;)
Pokaż mimo toJestem fanką. Śmiałam się strasznie. Polska (i średniowieczna) wersja mistrza i Małgorzaty
Jestem fanką. Śmiałam się strasznie. Polska (i średniowieczna) wersja mistrza i Małgorzaty
Pokaż mimo to