Teatro Grottesco

Okładka książki Teatro Grottesco
Thomas Ligotti Wydawnictwo: Okultura horror
278 str. 4 godz. 38 min.
Kategoria:
horror
Tytuł oryginału:
Teatro Grottesco
Wydawnictwo:
Okultura
Data wydania:
2014-11-17
Data 1. wyd. pol.:
2014-11-17
Data 1. wydania:
2008-01-09
Liczba stron:
278
Czas czytania
4 godz. 38 min.
Język:
polski
ISBN:
9788388922442
Tłumacz:
Mateusz Kopacz, Wojciech Gunia, Filip Skutela, Aleksander Więckowski
Tagi:
Thomas Ligotti groteska groza
Średnia ocen

                7,4 7,4 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Dziwne opowieści. Antologia weird fiction Dagmara Adwentowska, Brian Evenson, Bartłomiej Fitas, Zbigniew Golemienko, Wojciech Gunia, Dawid Kain, Łukasz Krukowski, Thomas Ligotti, Marcin Majchrzak, Paweł Mateja, Paweł Matuszek, Jon Padgett, Magdalena Świerczek-Gryboś, Anna Maria Wybraniec
Ocena 6,7
Dziwne opowieś... Dagmara Adwentowska...
Okładka książki Sny umarłych. Polski rocznik weird fiction 2018 Dagmara Adwentowska, Piotr Borowiec, Mort Castle, Rafał Chojnacki, Daniel Gapiński, Norbert Góra, Tomasz Jacek Graczykowski, Krzysztof Grudnik, Wojciech Gunia, David Harrington, Radosław Jarosiński, Maciej Kaźmierczak, Konrad Knapek, Agnieszka Kwiatkowska, Thomas Ligotti, Krzysztof Maciejewski, Paweł Mateja, Krzysztof Matkowski, Paweł Matuszek, Bartosz Orlewski, Olaf Pajączkowski, Przemysław Pilarek, Tomasz Połoński, Kamil Subzda, Istvan Vizvary, Adrianna Wiśniewska, Anna Maria Wybraniec
Ocena 7,4
Sny umarłych. ... Dagmara Adwentowska...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,4 / 10
215 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
152
109

Na półkach:

Zapraszam na bloga http://czepiamsieksiazek.pl/ gdzie całość tekstu i wiele innych lekturowych wrażeń i przemyśleń :)

Lektura Teatro Grottesco była dla mnie sentymentalną podróżą do przeszłości. Do czasów, kiedy mając naście lat zaczytywałam się w takich autorach jak H. P. Lovecraft czy E. A. Poe. Ci klasycy literatury grozy są – obok Franza Kafki i Brunona Schulza – wymieniani jako literaccy przodkowie Thomasa Ligottiego (pisarz nie ukrywa, że miał okazję zapoznać się z polską literaturą i szczególnie ceni twórczość Schulza właśnie). Osobiście dodałabym do tej listy jeszcze Hoffmanna, Orwella, Lema, Dostojewskiego, Borgesa i Grabińskiego, których utwory przypominały mi się w trakcie lektury zbioru opowiadań amerykańskiego twórcy weird fiction.

Jestem pewna, że każdemu – w zależności od dotychczasowych doświadczeń lekturowych – Ligotti będzie się kojarzył z innymi autorami, chociażby z tego powodu, że tematy, które porusza, od dawna są obecne w literaturze. Zagadka bytu, tożsamości; rzeczywistość i jej wymiary; wolna wola a determinizm; prawda i fałsz; refleksja nad sensem kreacji, rolą artysty, wszystko to, nierzadko w symboliczny i zawoalowany sposób, jest obecne w opowiadaniach wchodzących w skład tomu Teatro Grottesco.

Stefan Grabiński wyróżniał dwa rodzaje literatury fantastycznej. Twórczość opartą na obecności fantastycznych postaci, miejsc i innych elementów świata przedstawionego określał mianem fantastyki zewnętrznej. Natomiast tym co interesowało i inspirowało go najbardziej była fantastyka wewnętrzna, „psychologiczno-filozoficzna”, która skupiała się na fenomenach psychicznych, duchowych i opierała na założeniu, że myśl kreuje rzeczywistość. Taki rodzaj fantastyki nazywał Grabiński psychofantazją lub metafantastyką. Opublikowane w Tetaro Grottesco opowiadania z pewnością zaklasyfikowałby do tej właśnie kategorii.

Bohaterem i narratorem opowiadań Ligottiego jest mężczyzna w niesprecyzowanym wieku, wykonujący nużący zawód, wiodący monotonne życie. Pozbawiony indywidualności szary człowiek wepchnięty w szeregi masy, bezpostaciowego tłumu. Raz jest pracownikiem biurowym w tajemniczej korporacji, innym razem pracuje przy taśmie produkcyjnej w równie tajemniczej fabryce.

„Firma utrzymywała politykę nieprzyjmowania rezygnacji. W pewnym momencie rozszerzono ją nawet o zakaz przechodzenia na emeryturę. Wszystkim przepisano nowe leki, aczkolwiek nie potrafię powiedzieć dokładnie, ile lat temu to się stało. Nikt w fabryce nie pamięta, jak długo tu pracujemy ani w jakim jesteśmy wieku. Nasze tempo i produktywność jednak rosną. Zdaje się, że ani firma, ani nasz tymczasowy nadzorca nigdy z nami nie skończą. Jednak przecież jesteśmy tylko ludźmi lub przynajmniej istotami materialnymi i pewnego dnia musimy umrzeć. To jedyna emerytura, jakiej możemy się spodziewać, chociaż nikt z nas nie wyczekuje jej nadejścia. Nie przestajemy sobie wyobrażać, co nas po niej czeka – jakie jeszcze plany ma wobec nas firma i jaką rolę gra w tym nasz tymczasowy nadzorca. Praca we wściekłym tempie i składanie tych małych kawałków metalu pozwalają nam trzymać myśli z dala od tych spraw”.

To człowiek sprowadzony do roli maszyny, marionetki, która nie zadaje pytań, pozwala sobą sterować i wykonuje bezsensowne prace, bo tego oczekuje od niej system. Wszelkie próby buntu kończą się eliminacją jednostki, wyrzuceniem poza nawias społeczeństwa, a w najgorszym wypadku tajemniczym jej zniknięciem. To co Orwell nazwał w Roku 1984 ewaporacją, Ligotti nazywa odistnieniem. Wszyscy o tobie zapominają. Nie ma cię i nigdy nie było...

Zapraszam na bloga http://czepiamsieksiazek.pl/ gdzie całość tekstu i wiele innych lekturowych wrażeń i przemyśleń :)

Lektura Teatro Grottesco była dla mnie sentymentalną podróżą do przeszłości. Do czasów, kiedy mając naście lat zaczytywałam się w takich autorach jak H. P. Lovecraft czy E. A. Poe. Ci klasycy literatury grozy są – obok Franza Kafki i Brunona Schulza –...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    628
  • Przeczytane
    284
  • Posiadam
    115
  • Ulubione
    21
  • Teraz czytam
    21
  • Horror
    14
  • Chcę w prezencie
    10
  • Fantastyka
    8
  • Do kupienia
    3
  • Kindle
    3

Cytaty

Więcej
Thomas Ligotti Teatro Grottesco Zobacz więcej
Thomas Ligotti Teatro Grottesco Zobacz więcej
Thomas Ligotti Teatro Grottesco Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także