Teatro Grottesco
- Kategoria:
- horror
- Tytuł oryginału:
- Teatro Grottesco
- Wydawnictwo:
- Okultura
- Data wydania:
- 2014-11-17
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-11-17
- Data 1. wydania:
- 2008-01-09
- Liczba stron:
- 278
- Czas czytania
- 4 godz. 38 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788388922442
- Tłumacz:
- Mateusz Kopacz, Wojciech Gunia, Filip Skutela, Aleksander Więckowski
- Tagi:
- Thomas Ligotti groteska groza
Teatro Grottesco to zbiór najlepszych opowiadań mistrza współczesnych opowiadań grozy, którego niezwykła wyobraźnia ukazuje horror egzystencji. W opowiadaniach Ligottiego „zło” nie ma w sobie nic ponadzmysłowego, czai się bowiem tuż za rogiem, a nawet bliżej, w ludzkim ciele, zmysłach, myślach. Nieporównywalny z niczym geniusz Ligottiego zapewnia mu uznanie czytelników i krytyków, którzy wielokrotnie nagradzali go prestiżowymi wyróżnieniami, m.in. Nagrodą im. Brama Stokera oraz International Horror Gild Award. Ligottiego nieprzypadkowo klasyfikuje się jako czołowego reprezentanta weird fiction, gatunku wyrosłego z tego samego pnia co klasyczna groza, w zasadzie stanowiącego osobne zjawisko literackie, które jednak dzieli z horrorem odcienie stanów emocjonalnych wzbudzanych w czytelniku – lęku lub niepokoju. Źródła tego lęku i niepokoju są jednakże zupełnie inne. Można doszukiwać się ich w doświadczeniu zdumienia nieprzenikalnością świata, w labiryntowej dezorientacji uczestników gry, której reguły nie tylko są nieprzejrzyste, ale – zgodnie z prawem ciągłych przeobrażeń – nieustannie tworzone od nowa.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 628
- 284
- 115
- 21
- 21
- 14
- 10
- 8
- 3
- 3
Opinia
Zapraszam na bloga http://czepiamsieksiazek.pl/ gdzie całość tekstu i wiele innych lekturowych wrażeń i przemyśleń :)
Lektura Teatro Grottesco była dla mnie sentymentalną podróżą do przeszłości. Do czasów, kiedy mając naście lat zaczytywałam się w takich autorach jak H. P. Lovecraft czy E. A. Poe. Ci klasycy literatury grozy są – obok Franza Kafki i Brunona Schulza – wymieniani jako literaccy przodkowie Thomasa Ligottiego (pisarz nie ukrywa, że miał okazję zapoznać się z polską literaturą i szczególnie ceni twórczość Schulza właśnie). Osobiście dodałabym do tej listy jeszcze Hoffmanna, Orwella, Lema, Dostojewskiego, Borgesa i Grabińskiego, których utwory przypominały mi się w trakcie lektury zbioru opowiadań amerykańskiego twórcy weird fiction.
Jestem pewna, że każdemu – w zależności od dotychczasowych doświadczeń lekturowych – Ligotti będzie się kojarzył z innymi autorami, chociażby z tego powodu, że tematy, które porusza, od dawna są obecne w literaturze. Zagadka bytu, tożsamości; rzeczywistość i jej wymiary; wolna wola a determinizm; prawda i fałsz; refleksja nad sensem kreacji, rolą artysty, wszystko to, nierzadko w symboliczny i zawoalowany sposób, jest obecne w opowiadaniach wchodzących w skład tomu Teatro Grottesco.
Stefan Grabiński wyróżniał dwa rodzaje literatury fantastycznej. Twórczość opartą na obecności fantastycznych postaci, miejsc i innych elementów świata przedstawionego określał mianem fantastyki zewnętrznej. Natomiast tym co interesowało i inspirowało go najbardziej była fantastyka wewnętrzna, „psychologiczno-filozoficzna”, która skupiała się na fenomenach psychicznych, duchowych i opierała na założeniu, że myśl kreuje rzeczywistość. Taki rodzaj fantastyki nazywał Grabiński psychofantazją lub metafantastyką. Opublikowane w Tetaro Grottesco opowiadania z pewnością zaklasyfikowałby do tej właśnie kategorii.
Bohaterem i narratorem opowiadań Ligottiego jest mężczyzna w niesprecyzowanym wieku, wykonujący nużący zawód, wiodący monotonne życie. Pozbawiony indywidualności szary człowiek wepchnięty w szeregi masy, bezpostaciowego tłumu. Raz jest pracownikiem biurowym w tajemniczej korporacji, innym razem pracuje przy taśmie produkcyjnej w równie tajemniczej fabryce.
„Firma utrzymywała politykę nieprzyjmowania rezygnacji. W pewnym momencie rozszerzono ją nawet o zakaz przechodzenia na emeryturę. Wszystkim przepisano nowe leki, aczkolwiek nie potrafię powiedzieć dokładnie, ile lat temu to się stało. Nikt w fabryce nie pamięta, jak długo tu pracujemy ani w jakim jesteśmy wieku. Nasze tempo i produktywność jednak rosną. Zdaje się, że ani firma, ani nasz tymczasowy nadzorca nigdy z nami nie skończą. Jednak przecież jesteśmy tylko ludźmi lub przynajmniej istotami materialnymi i pewnego dnia musimy umrzeć. To jedyna emerytura, jakiej możemy się spodziewać, chociaż nikt z nas nie wyczekuje jej nadejścia. Nie przestajemy sobie wyobrażać, co nas po niej czeka – jakie jeszcze plany ma wobec nas firma i jaką rolę gra w tym nasz tymczasowy nadzorca. Praca we wściekłym tempie i składanie tych małych kawałków metalu pozwalają nam trzymać myśli z dala od tych spraw”.
To człowiek sprowadzony do roli maszyny, marionetki, która nie zadaje pytań, pozwala sobą sterować i wykonuje bezsensowne prace, bo tego oczekuje od niej system. Wszelkie próby buntu kończą się eliminacją jednostki, wyrzuceniem poza nawias społeczeństwa, a w najgorszym wypadku tajemniczym jej zniknięciem. To co Orwell nazwał w Roku 1984 ewaporacją, Ligotti nazywa odistnieniem. Wszyscy o tobie zapominają. Nie ma cię i nigdy nie było...
Zapraszam na bloga http://czepiamsieksiazek.pl/ gdzie całość tekstu i wiele innych lekturowych wrażeń i przemyśleń :)
więcej Pokaż mimo toLektura Teatro Grottesco była dla mnie sentymentalną podróżą do przeszłości. Do czasów, kiedy mając naście lat zaczytywałam się w takich autorach jak H. P. Lovecraft czy E. A. Poe. Ci klasycy literatury grozy są – obok Franza Kafki i Brunona Schulza –...