Edukacja wolna i przymusowa
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Tytuł oryginału:
- Education Free and Compulsory
- Wydawnictwo:
- Instytut Ludwiga von Misesa
- Data wydania:
- 2014-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-01-01
- Liczba stron:
- 72
- Czas czytania
- 1 godz. 12 min.
- Język:
- polski
- Tłumacz:
- Marcin Moroń, Dawid Świonder, Katarzyna Buczkowska
- Tagi:
- Szkolnictwo przymusowe szkolnictwo wolne szkolnictwo
Przedstawiamy książkę Murraya N. Rothbarda pt. „Edukacja – wolna i przymusowa” wydaną w formie darmowego e-booka przez Instytut Misesa w ramach projektu Internetowa Biblioteka Ekonomiczna.
Murray N. Rothbard obnaża wiele problemów z jakością tzw. powszechnej edukacji. Istotnymi są m.in. przymus nauczania i obniżanie poziomu edukacji, by wszyscy uczniowie mogli opanować materiał (na czym cierpią osoby bardziej zdolne). Jak pisze autor:
„Skutkiem edukacji postępowej jest zniszczenie niezależności myślenia u dziecka, a w istocie stłumienie jakiegokolwiek myślenia. Zamiast tego dzieci uczą się czcić pewne bohaterskie symbole (narodowe), lub podążać za dominacją „grupy” (jak w Japan Lafcadio Hearna).”
„Indywidualizm jest tłamszony uczeniem dostosowywania się do „grupy”. (…) W rezultacie dzieci są uczone, by doszukiwać się prawdy raczej w opinii większości, niż we własnym, niezależnym rozumowaniu lub w opiniach specjalistów najlepszych w danej dziedzinie. Dzieci są przygotowywane do udziału w demokracji poprzez udział w dyskusjach na temat bieżących wydarzeń bez wcześniejszego zdobycia systematycznej wiedzy (na temat polityki, ekonomii, historii), która jest konieczna, by móc rozmawiać na takie tematy.”
„Położenie nacisku na wychowanie fizyczne, gry i różne mało znaczące zajęcia – daje możliwość zrozumienia materiału przez najmniej inteligentnych, tym samym zapewniając całkowicie równe kształcenie dla wszystkich. Ponadto im więcej takich przedmiotów znajduje się w programie nauczania, tym mniej miejsca na systematyczne zdobywanie wiedzy i naukę myślenia.”
„Idea mówiąca o tym, że szkoła nie powinna tylko uczyć, lecz kształcić dziecko „całościowo” na wszystkich etapach jego życia, stanowi próbę przypisania państwu wszystkich funkcji domu rodzinnego. Jest to próba uformowania dziecka bez odbierania go rodzicom.”
„Bez wątpienia rezultatem wszystkich tych działań jest zwiększanie zależności jednostki od grupy i państwa.”
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 171
- 74
- 16
- 6
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
- 1
Opinia
Nie tytułuję się libertarianinem, niemniej bardzo cenię sobie wyjątkowy dorobek apologetów tego nurtu, zatem z wielką przyjemnością postanowiłem podejść do pozycji prof. M. N. Rothbarda. Edukacja wolna i przymusowa. Tym razem nie o ekonomii, a o wadach państwowych, publicznych oraz scentralizowanych, i co najważniejsze, obowiązkowych placówkach edukacyjnych. Placówki takie przedstawione są jako te, które niszczą wybitne jednostki. Bezpośrednio prowadzi do tego uniformizacja zajęć dydaktycznych oraz obniżanie poziomu pod mniej zdolne jednostki. Niestety wynikiem tego jest krzywda wszystkich uczniów, mniej zdolni i średni są sfrustrowani tym, że nie mogą dorównać lepszym, a prymusi doświadczają znudzenia, albowiem muszą dostosować się do słabszych. Ponadto publiczna szkoła służy do indoktrynowania czy stworzenia potulnych mas, które nie byłby w stanie sprzeciwić się despotycznemu rządowi.
Prof. M.N. Rothbard, jako zwolennik supremacji władzy rodzicielskiej nad władzą polityczną, zdecydowanie poparł nastawioną indywidualistycznie edukację domową, zarazem sprzeciwiając się zgubnej edukacji progresywistycznej (ocenianie subiektywne, krzywdzący egalitaryzm).
Nie tytułuję się libertarianinem, niemniej bardzo cenię sobie wyjątkowy dorobek apologetów tego nurtu, zatem z wielką przyjemnością postanowiłem podejść do pozycji prof. M. N. Rothbarda. Edukacja wolna i przymusowa. Tym razem nie o ekonomii, a o wadach państwowych, publicznych oraz scentralizowanych, i co najważniejsze, obowiązkowych placówkach edukacyjnych. Placówki takie...
więcej Pokaż mimo to