Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

W celu sprawnego i szybkiego działania serwisu, zapewnienia wygody podczas jego przeglądania, dostosowywania funkcjonalności do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także w celach statystycznych oraz reklamowych, używamy informacji zapisanych za pomocą cookies. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
8,12 (43 ocen i 6 opinii) Zobacz oceny
10
7
9
10
8
14
7
6
6
5
5
1
4
0
3
0
2
0
1
0
Edytuj książkę
szczegółowe informacje
tytuł oryginału
Education Free and Compulsory
data wydania
liczba stron
72
język
polski
dodał
Wojciech

Przedstawiamy książkę Murraya N. Rothbarda pt. „Edukacja – wolna i przymusowa” wydaną w formie darmowego e-booka przez Instytut Misesa w ramach projektu Internetowa Biblioteka Ekonomiczna. Murray N. Rothbard obnaża wiele problemów z jakością tzw. powszechnej edukacji. Istotnymi są m.in. przymus nauczania i obniżanie poziomu edukacji, by wszyscy uczniowie mogli opanować materiał (na czym...

Przedstawiamy książkę Murraya N. Rothbarda pt. „Edukacja – wolna i przymusowa” wydaną w formie darmowego e-booka przez Instytut Misesa w ramach projektu Internetowa Biblioteka Ekonomiczna.

Murray N. Rothbard obnaża wiele problemów z jakością tzw. powszechnej edukacji. Istotnymi są m.in. przymus nauczania i obniżanie poziomu edukacji, by wszyscy uczniowie mogli opanować materiał (na czym cierpią osoby bardziej zdolne). Jak pisze autor:

„Skutkiem edukacji postępowej jest zniszczenie niezależności myślenia u dziecka, a w istocie stłumienie jakiegokolwiek myślenia. Zamiast tego dzieci uczą się czcić pewne bohaterskie symbole (narodowe), lub podążać za dominacją „grupy” (jak w Japan Lafcadio Hearna).”

„Indywidualizm jest tłamszony uczeniem dostosowywania się do „grupy”. (…) W rezultacie dzieci są uczone, by doszukiwać się prawdy raczej w opinii większości, niż we własnym, niezależnym rozumowaniu lub w opiniach specjalistów najlepszych w danej dziedzinie. Dzieci są przygotowywane do udziału w demokracji poprzez udział w dyskusjach na temat bieżących wydarzeń bez wcześniejszego zdobycia systematycznej wiedzy (na temat polityki, ekonomii, historii), która jest konieczna, by móc rozmawiać na takie tematy.”

„Położenie nacisku na wychowanie fizyczne, gry i różne mało znaczące zajęcia – daje możliwość zrozumienia materiału przez najmniej inteligentnych, tym samym zapewniając całkowicie równe kształcenie dla wszystkich. Ponadto im więcej takich przedmiotów znajduje się w programie nauczania, tym mniej miejsca na systematyczne zdobywanie wiedzy i naukę myślenia.”

„Idea mówiąca o tym, że szkoła nie powinna tylko uczyć, lecz kształcić dziecko „całościowo” na wszystkich etapach jego życia, stanowi próbę przypisania państwu wszystkich funkcji domu rodzinnego. Jest to próba uformowania dziecka bez odbierania go rodzicom.”

„Bez wątpienia rezultatem wszystkich tych działań jest zwiększanie zależności jednostki od grupy i państwa.”

 

źródło opisu: www.mises.pl

źródło okładki: www.mises.pl

pokaż więcej

Brak materiałów.
książek: 267
Krzysztof1993 | 2016-01-03
Na półkach: Przeczytane
Przeczytana: 03 stycznia 2016

Nie tytułuję się libertarianinem, niemniej bardzo cenię sobie wyjątkowy dorobek apologetów tego nurtu, zatem z wielką przyjemnością postanowiłem podejść do pozycji prof. M. N. Rothbarda. Edukacja wolna i przymusowa. Tym razem nie o ekonomii, a o wadach państwowych, publicznych oraz scentralizowanych, i co najważniejsze, obowiązkowych placówkach edukacyjnych. Placówki takie przedstawione są jako te, które niszczą wybitne jednostki. Bezpośrednio prowadzi do tego uniformizacja zajęć dydaktycznych oraz obniżanie poziomu pod mniej zdolne jednostki. Niestety wynikiem tego jest krzywda wszystkich uczniów, mniej zdolni i średni są sfrustrowani tym, że nie mogą dorównać lepszym, a prymusi doświadczają znudzenia, albowiem muszą dostosować się do słabszych. Ponadto publiczna szkoła służy do indoktrynowania czy stworzenia potulnych mas, które nie byłby w stanie sprzeciwić się despotycznemu rządowi.

Prof. M.N. Rothbard, jako zwolennik supremacji władzy rodzicielskiej nad władzą polityczną, zdecydowanie poparł nastawioną indywidualistycznie edukację domową, zarazem sprzeciwiając się zgubnej edukacji progresywistycznej (ocenianie subiektywne, krzywdzący egalitaryzm).

Pokaż wszystkie opinie o tej książce
Trwa wyszukiwanie najtańszych ofert.
Moja Biblioteczka
Jeżeli chcesz dodać książkę do biblioteczki, wybierz półkę, oceń lub napisz opinię.
Przeczytane
loading
Mózg

Opinie czytelników


O książce:
Dwór cierni i róż

Gdy los odebrał rodzinie Feryi cały dobytek, dziewczyna musi sama utrzymywać swojego ojca i dwie starsze siostry. Nauczyła się polować, by mieli co je...

zgłoś błąd zgłoś błąd