Oblicza kobiety w sztuce. Pełne gracji

Okładka książki Oblicza kobiety w sztuce. Pełne gracji
Vittorio Sgarbi Wydawnictwo: Rebis Seria: Historia sztuki sztuka
320 str. 5 godz. 20 min.
Kategoria:
sztuka
Seria:
Historia sztuki
Tytuł oryginału:
Piene di grazia
Wydawnictwo:
Rebis
Data wydania:
2015-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2015-01-01
Liczba stron:
320
Czas czytania
5 godz. 20 min.
Język:
polski
ISBN:
9788378184669
Tłumacz:
Tomasz Kwiecień
Tagi:
kobieta historia sztuki
Średnia ocen

                5,0 5,0 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Mogą Cię zainteresować

Okładka książki Graffiti w Polsce 1940-2010 Marcin Rutkiewicz, Tomasz Sikorski
Ocena 6,5
Graffiti w Pol... Marcin Rutkiewicz, ...
Okładka książki Hans Memling - Sąd Ostateczny Jan Białostocki, Michał Walicki
Ocena 7,3
Hans Memling -... Jan Białostocki, Mi...
Okładka książki Historia obrazów Martin Gayford, David Hockney
Ocena 7,2
Historia obrazów Martin Gayford, Dav...

Oceny

Średnia ocen
5,0 / 10
21 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
440
44

Na półkach: ,

Na książkę składają się krótkie eseje, w których autor – choć dotyczą one obrazów przedstawiających postacie kobiece – nierzadko tylko prześlizguje się po temacie zawartym w tytule. Vittoro Sgarbi często skupia się na kwestiach zupełnie nie związanych z wizerunkiem kobiety w malarstwie, jak atrybucja danych malowideł, naturalizm w przedstawieniu owoców, elementów architektury czy śpiewających aniołów, a nawet na postaciach męskich, np. zgodności przedstawień św. Franciszka z jego rzeczywistym wyglądem; znajduje on też miejsce na prywatne wynurzenia związane z własną działalnością polityczną.

Przez pierwsze kilkadziesiąt stron autor o obliczach kobiety w sztuce nie ma do powiedzenia zbyt wiele i kiedy już się wydaje, że wreszcie wkracza na obszar zagadnień zapowiedzianych w tytule i we wstępie, niespodziewanie zwraca się on ku przedstawieniom zwierząt na rysunkach Leonarda. Następnie w kilku kolejnych rozdziałach rzeczywiście zagłębia się w obiecaną tematykę, by potem znowu ją spłycić i – w odniesieniu do obrazów Tycjana – potraktować powierzchownie, ograniczając się do stwierdzenia cechy młodzieńczości u namalowanych kobiet. Oscylowanie to występuje zwłaszcza w dwóch pierwszych częściach książki oraz wieńczącym ją dodatku, jak gdyby autor dopiero w miarę kolejnych stron był w stanie dojść do tego, o czym miał pisać. Obrazy przedstawiające kobiety, o ile oczywiście się w danych rozdziałach w ogóle pojawiają, ukazane są zatem w ramach uniwersum kontekstów, na tle których wątek kobiecy jest dość mocno zmarginalizowany.

Co do wykorzystanych obrazów, ilustracje w książce są podporządkowane opisowi i czysto poglądowe (wydrukowane na zwykłym papierze, z przypadkami widocznej pikselozy) i choć tragedii nie ma, wysokiej jakości reprodukcji lepiej poszukać gdzie indziej. Dodatkowo razić może pewien chaos w tekście, gdy chodzi o powiązanie omawianych i porównywanych dzieł z ilustracjami - aczkolwiek może to być kwestia polskiego przekładu i jego zredagowania; ten minus równoważy, na szczęście, indeks dzieł umieszczony na końcu książki.

Podsumowując zatem: Przywoływane konteksty i nieograniczanie się do tytułowej kwestii można by bez wahania policzyć na plus, niestety jednak, autor jednocześnie zbyt często zbacza z tematu lub w ogóle go nie podejmuje. I mimo że ogółem Vittorio Sgarbi ma coś sensownego do przekazania – pod względem poznawczym i estetycznym bowiem chwilami jest tu ciekawie – czytelnicy skuszeni tytułem mogą się w trakcie lektury niejednokrotnie poczuć zawiedzeni i zniecierpliwieni.

Na książkę składają się krótkie eseje, w których autor – choć dotyczą one obrazów przedstawiających postacie kobiece – nierzadko tylko prześlizguje się po temacie zawartym w tytule. Vittoro Sgarbi często skupia się na kwestiach zupełnie nie związanych z wizerunkiem kobiety w malarstwie, jak atrybucja danych malowideł, naturalizm w przedstawieniu owoców, elementów...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    47
  • Przeczytane
    29
  • Posiadam
    13
  • Sztuka
    3
  • Teraz czytam
    2
  • 2020
    2
  • Historia
    1
  • Ładne wydanie
    1
  • Popularnonaukowe
    1
  • Estetyka
    1

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Oblicza kobiety w sztuce. Pełne gracji


Podobne książki

Przeczytaj także