Oblicza kobiety w sztuce. Pełne gracji
- Kategoria:
- sztuka
- Seria:
- Historia sztuki
- Tytuł oryginału:
- Piene di grazia
- Wydawnictwo:
- Rebis
- Data wydania:
- 2015-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2015-01-01
- Liczba stron:
- 320
- Czas czytania
- 5 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788378184669
- Tłumacz:
- Tomasz Kwiecień
- Tagi:
- kobieta historia sztuki
„Postać kobieca jest marzeniem, nadzieją, pragnieniem...”
Książka poświęcona obliczom kobiety w istocie traktuje o historii sztuki i literatury i że można w niej przekazać własne doświadczenie kobiety, które, gdy ująć je w kategoriach artystycznej twórczości, wykracza poza aspekt cielesny – jak widzimy choćby w postaciach świętych wraz z poświęconą im ikonografią czy też w przedstawieniach mitycznych heroin. Kobiecy świat w sztuce zachęca do refleksji, prowokuje dyskusje, a niniejsza książka dokumentuje to serią przykładów artyzmu, tajemnicy i uwodzicielskiej mocy pochodzących od kobiety i czyniących z jej postaci rzeczywistość wręcz niematerialną. Nie jest to li tylko cielesność, zmysłowość czy siła przyciągania właściwa pięknu; figura kobiety jest symbolem marzeń i pragnień, jest nieuchwytnym obrazem, którego nie da się nigdy zgłębić do końca: jest marzeniem, nadzieją, pragnieniem.
„Czytelnik tych stronic z łatwością dostrzeże, że służą one za narzędzie budzące ciekawość i zarazem zbliżające do jej zaspokojenia. Wszystkie podjęte tu próby nazwania rzeczywistości sztuki, reprodukowane dzieła, przytaczane komentarze i teksty poetyckie z pewnością pomogą jeśli nie rozwiązać, to przynajmniej rzucić światło na zagadkę, jaką jest kobieta. Książka poświęcona historii sztuki mogłaby niemal w całości traktować o kobiecie, tak wiele jest dzieł, od starożytności po czasy współczesne, dla których była inspiracją. Albowiem we wszystkich literackich i artystycznych przejawach ludzkiej twórczości właśnie kobieta jest tematem najgoręcej dyskutowanym, najczęściej podejmowanym, najdogłębniej rozważanym i najbardziej upragnionym”.
– Vittorio Sgarbi
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 47
- 29
- 13
- 3
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
Na książkę składają się krótkie eseje, w których autor – choć dotyczą one obrazów przedstawiających postacie kobiece – nierzadko tylko prześlizguje się po temacie zawartym w tytule. Vittoro Sgarbi często skupia się na kwestiach zupełnie nie związanych z wizerunkiem kobiety w malarstwie, jak atrybucja danych malowideł, naturalizm w przedstawieniu owoców, elementów architektury czy śpiewających aniołów, a nawet na postaciach męskich, np. zgodności przedstawień św. Franciszka z jego rzeczywistym wyglądem; znajduje on też miejsce na prywatne wynurzenia związane z własną działalnością polityczną.
Przez pierwsze kilkadziesiąt stron autor o obliczach kobiety w sztuce nie ma do powiedzenia zbyt wiele i kiedy już się wydaje, że wreszcie wkracza na obszar zagadnień zapowiedzianych w tytule i we wstępie, niespodziewanie zwraca się on ku przedstawieniom zwierząt na rysunkach Leonarda. Następnie w kilku kolejnych rozdziałach rzeczywiście zagłębia się w obiecaną tematykę, by potem znowu ją spłycić i – w odniesieniu do obrazów Tycjana – potraktować powierzchownie, ograniczając się do stwierdzenia cechy młodzieńczości u namalowanych kobiet. Oscylowanie to występuje zwłaszcza w dwóch pierwszych częściach książki oraz wieńczącym ją dodatku, jak gdyby autor dopiero w miarę kolejnych stron był w stanie dojść do tego, o czym miał pisać. Obrazy przedstawiające kobiety, o ile oczywiście się w danych rozdziałach w ogóle pojawiają, ukazane są zatem w ramach uniwersum kontekstów, na tle których wątek kobiecy jest dość mocno zmarginalizowany.
Co do wykorzystanych obrazów, ilustracje w książce są podporządkowane opisowi i czysto poglądowe (wydrukowane na zwykłym papierze, z przypadkami widocznej pikselozy) i choć tragedii nie ma, wysokiej jakości reprodukcji lepiej poszukać gdzie indziej. Dodatkowo razić może pewien chaos w tekście, gdy chodzi o powiązanie omawianych i porównywanych dzieł z ilustracjami - aczkolwiek może to być kwestia polskiego przekładu i jego zredagowania; ten minus równoważy, na szczęście, indeks dzieł umieszczony na końcu książki.
Podsumowując zatem: Przywoływane konteksty i nieograniczanie się do tytułowej kwestii można by bez wahania policzyć na plus, niestety jednak, autor jednocześnie zbyt często zbacza z tematu lub w ogóle go nie podejmuje. I mimo że ogółem Vittorio Sgarbi ma coś sensownego do przekazania – pod względem poznawczym i estetycznym bowiem chwilami jest tu ciekawie – czytelnicy skuszeni tytułem mogą się w trakcie lektury niejednokrotnie poczuć zawiedzeni i zniecierpliwieni.
Na książkę składają się krótkie eseje, w których autor – choć dotyczą one obrazów przedstawiających postacie kobiece – nierzadko tylko prześlizguje się po temacie zawartym w tytule. Vittoro Sgarbi często skupia się na kwestiach zupełnie nie związanych z wizerunkiem kobiety w malarstwie, jak atrybucja danych malowideł, naturalizm w przedstawieniu owoców, elementów...
więcej Pokaż mimo to