Przekreślony początek
- Kategoria:
- poezja
- Wydawnictwo:
- Biuro Literackie
- Data wydania:
- 2013-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2013-01-01
- Liczba stron:
- 36
- Czas czytania
- 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788363129309
"Przekreślony początek" Ryszarda Krynickiego, to jubileuszowa publikacja wydana z okazji 70. urodzin pisarza. Czytelnik odkryje w niej przebudzenia w różnych czasach i okolicznościach, zgodę na ciągłe odkrywanie, przeżywanie starych błędów ludzkości od nowa. W wierszach wybranych przez Ryszarda Krynickiego widać motyw podróży, kwestie ciała, jego jednoczesnego wyzwalania i zniewalania, rozłąkę świata snów i rzeczywistości.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Warto uczyć się milczenia…
…warto uczyć się milczenia w sztuce, próbuję więc nauczyć się go w poezji. Myślę, że wiersze skupione lepiej potrafią wsłuchać się w innych ludzi.*
Czy dlatego „Przekreślony początek” to bardzo ascetyczny tomik? Tylko 22 wiersze. A zakres czasowy ich powstawania – ogromny: lata 1965-2010. Niektóre zresztą zgodnie z manierą poety przeredagowane. Czy to oznacza, że wiersz nigdy nie jest bytem domkniętym? skończonym?
Może na to pytanie, zadawane zapewne nie pierwszy raz, odpowie poeta Ryszard Krynicki 19 kwietnia podczas 18. edycji Europejskiego Portu Literackiego Wrocław, kiedy to spotka się z czytelnikami z okazji swoich 70. urodzin.
Ryszard Krynicki należy do pokolenia Nowej Fali, czyli twórców debiutujących w 2. połowie lat 60. Wyrastał ze sprzeciwu wobec rzeczywistości, której kulminacyjnym wtedy momentem były wydarzenia Marca’68 czy Grudnia’70. Związany z opozycją demokratyczną czuł- jak podkreśla w wywiadach - wewnętrzną potrzebę demaskowania języka totalitarnej propagandy, ale i wyrażania wobec opresyjnej rzeczywistości sprzeciwu wprost. Jednak zaangażowanie polityczne to nie jedyny wymiar jego twórczości. Jest przecież w niej cała sfera etycznej odpowiedzialności. Nie sposób jednak bogactwa myśli licznych tomów poety streścić w kilku słowach. Zresztą on sam już dawno odrzucił „nadmiar”, także słów. Wyrósł z fascynacji Awangardą Krakowską, Przybosiową „metaforą rozkwitającą”, a zmierza ku słownej ascezie. Potwierdził to także tym jubileuszowym wyborem.
obudziłem się nagle, żeby błądzić?
iść
Wierszem *** (nagi, obudziłem się nagle w kolejce po chleb) tomik się otwiera i poeta idzie, żeby błądzić? A może jednak dojść? Wiersz „Muszę sobie tylko wyobrazić drzwi” drogę tę zamyka. Którędy ona prowadzi? Jej ścieżka wśród starych błędów ludzkości. Towarzyszami żona, córeczka, mistrzowie: Herbert, Szymborska, Schulz, Suckewer. Podróż wyraźnie ma wymiar duchowy, choć i ślady choćby Sekwany w niej. Jest dotykaniem wręcz fizycznym rzeczywistości społeczno-politycznej, łagodzonej czułością, np. gdy Moja żona walczy o ochronę naturalnego środowiska człowieka, ale i przerażającej, jak w portrecie Poznania Miasto. W tym tomie jednak mniej jej niż momentalnych dotknięć nieskończoności? nicości? (np. „Przekreślony początek”). Czuć w nim opór wobec ciemności, naprzeciw której, choć drży, ale czuwa światełko człowieczej bliskości. W tej poezji dotykanie blizn niezabliźnionych świata, które istnieją tylko w ułomkach wierszy, często – jak dotąd – w pełny wiersz nierozwiniętych. Poeta mówi w wywiadach, że nie muszą pełnymi utworami się stać, bo wiersze dojrzewają, nosi się słowa, frazy, które z czasem dopiero domagają się zaistnienia.
Ten skromny tomik „Przekreślony początek” jest więc tym wyborem słów, fraz i refleksji, które poeta uznał za niezbędne? Warto do niego sięgnąć. Biuro Literackie wydało je w graficznej oprawie podszytych ironią „Rebusów” grafika i rysownika Eugeniusza Geta-Stankiewicza.
Justyna Radomińska
Ryszard Krynicki, „Przekreślony początek”, Biuro Literackie, Wrocław 2013.
* Wywiad na www.portliteracki.pl
Książka na półkach
- 28
- 11
- 9
- 6
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
Opinia
Ryszard Krynicki należy do grona najważniejszych i najbardziej wpływowych żyjących polskich poetów. Urodzony w 1943 w nazistowskim obozie pracy Lager Wimber w Austrii, od najmłodszych lat przebywał w sytuacji zagrożenia. W młodości towarzyszyło mu poczucie wyobcowania, w żadnym środowisku nie czuł się u siebie. Dorastał na ziemiach odzyskanych (wyzyskanych), uczył się w Gorzowie Wielkopolskim. Na studia przeniósł się do Poznania, studiował polonistykę na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Tam też rozpoczęła się jego znajomość ze Stanisławem Barańczakiem. Należy do grupy poetów związanych z nurtem Nowej Fali. Poeta był związany z ruchem opozycyjnym w PRL-u, sygnatariusz Listu 59, współpracował z KOR-em. Krynicki jest autorem kilkunastu tomów poetyckich, a jego twórczość została wielokrotnie nagrodzona, w tym Nagrodą Fundacji im. Kościelskich czy Międzynarodową Nagrodą Literacką im. Zbigniewa Herberta. Współtworzył wydawnictwo a5, które specjalizuje się w wydawaniu tomików poezji. Tłumaczy z języka niemieckiego, przełożył utwory m.in. Bertolda Brechta, Gotfrieda Benna, Paula Celana, Reinera Kunze.
Przekreślony początek stanowi zbiór wierszy z lat 1965 – 2010, początkowo wydany w siedemdziesiątą rocznicę urodzin poety, doczekał się nowego wydania, na które składa się 26 utworów. Wybór to niewielki, ale gdy wziąć pod uwagę styl Krynickiego można uznać, że mniej znaczy więcej. Autor Pędu pogoni, pędu ucieczki przeszedł długą drogę od pierwszego tomu, w którym nie brakowało słów. Z każdą kolejną książką wersy były coraz krótsze, słowa ważyły więcej, a poeta zbliżał się granicy milczenia. Zresztą cisza i milczenie także są obecne w twórczości Krynickiego, grają tam bardzo ważną rolę, podobnie jak zmiana, ponieważ poeta często wraca do swoich starych wierszy i przerabia je, tnie i zszywa na nowo. Milczenie towarzyszyło poecie od najmłodszych lat, kiedy był trzymany na dystans przez rówieśników jako ktoś obcy; doświadczenie ciszy i samotności pozostawiło ślad.
Wiatr unosi strzępki
niewyraźnie zapisanej kartki:
zapomniane słowo? sen?
moje nieme ty?
drży na końcu języka.
Interesujący mnie zbiór jest niezwykłą podróżą po poezji Ryszarda Krynickiego, dzięki czemu czytelnicy mają szansę przyjrzeć się zmianie, jaka zachodziła w języku poety. Znajdziemy tu ślady Zbigniewa Herberta, którego twórczość ma duży wpływ na autora Kamienia, szronu, a także Paula Celana, którego wiele wierszy zostało przełożonych na język polski za sprawą Krynickiego. Podczas lektury wyczuwa się niepewność wersów, niezwykle przejmującą, bo zamierzoną. Powracają w kolejnych wierszach słowa „nicość”, „pustka”, „sen”; odsyłają nas do symboliki śmierci, nieuchronnie nadchodzącego końca. Choć jednym z autorytetów autora Przekreślonego początku jest Herbert, to sam poeta nie moralizuje w swej twórczości na podobieństwo Pana Cogito. Z wierszy Krynickiego wypływa nienachalna mądrość, dająca czytelnikowi poczucie obcowania z mistrzem. Przekreślony początek stanowi świetną propozycję zarówno dla tych, którzy nie poznali jeszcze twórczości Ryszarda Krynickiego, jak i tych, którzy powracają do wierszy „milczącego” poety.
Ryszard Krynicki należy do grona najważniejszych i najbardziej wpływowych żyjących polskich poetów. Urodzony w 1943 w nazistowskim obozie pracy Lager Wimber w Austrii, od najmłodszych lat przebywał w sytuacji zagrożenia. W młodości towarzyszyło mu poczucie wyobcowania, w żadnym środowisku nie czuł się u siebie. Dorastał na ziemiach odzyskanych (wyzyskanych), uczył się w...
więcej Pokaż mimo to