Rakietowe Szlaki tom 4: Antologia klasycznej SF
- Kategoria:
- fantasy, science fiction
- Cykl:
- Rakietowe szlaki (tom 4)
- Wydawnictwo:
- Solaris
- Data wydania:
- 2012-01-27
- Data 1. wyd. pol.:
- 2012-01-27
- Liczba stron:
- 528
- Czas czytania
- 8 godz. 48 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788375900736
- Tłumacz:
- Zbigniew A. Królicki, Zofia Uhrynowska-Hanasz, Anna Klimasara, Jolanta Pers, Eugeniusz Dębski, Anna Miklińska, Darosław J. Toruń, Maciejka Mazan, Maria Ziembicka
Reaktywacja kolejnej legendarnej antologii Lecha Jęczmyka, po Krokach w nieznane. O ile jednak ten drugi tytuł jest przeglądem najnowszej światowej fantastyki, to Rakietowe szlaki mają być antologią klasycznych opowiadań.
Po dwóch pierwszych tomach w wyborze Lecha Jęczmyka, pracę kontynuuje Wojtek Sedeńko.
Wojtek Sedeńko, selekcjoner antologii (Wizje alternatywne 1-6, Czarna msza, Zombi Lenina, Wilcza krew),animator ruchu fanowskiego, dziennikarz, redaktor naczelny "SFinksa" i wydawnictwa Solaris.
Rakietowe szlaki w jego wyborze będą zawierały znakomite perełki literackie, opowiadania, nowele i mikropowieści wybrane spośród tysięcy przeczytanych tekstów. Wiele z nich po raz pierwszy zostanie u nas opublikowane w formie książki, a w każdym tomie znajdą się opowiadania nie publikowane dotąd w Polsce. Wśród nich będą słynne, nominowane bądź nagradzane utwory.
Wybór - według receptury Lecha Jęczmyka - ma zawierać takie opowiadania SF, które nic nie utraciły ze swojej świeżości, nadal są kapitalnymi perełkami literackimi opartymi na dobrym pomyśle.
W antologii znajdą się opowiadania po części znane polskiemu czytelnikowi, ale publikowane dotąd tylko w prasie (Literatura na świecie, Problemy, Fantastyka) lub nigdzie nie publikowane.
Kluczem do wyboru są dwa słowa: OPOWIADANIA NIEZAPOMNIANE. Czyli takie, które pomimo upływu lat wciąż stoją nam przed oczami, choć często zapomnieliśmy ich tytuł i autora. I wciąż wywołują w nas dreszczyk emocji.
To po prostu dobra literatura. Dla każdego. Niezależnie od upodobań literackich, przekonań czy wyznania.
Zawartość:
Stephen R. Donaldson "Miłośnik zwierząt"
Harlan Ellison "Zabójca światów"
Fritz Leiber "Statek cieni" (Hugo, nominacja Nebula)
Robert Sheckley "Duch V"
Ursula K. Le Guin "Samotność" (Nebula, nominacja Hugo, nominacja Locus)
Ray Bradbury "Poczwarki"
Siergiej Siniakin "Mnich na skraju ziemi" (Interpresskon)
John Varley "Bitnik Bajou" (nominacja Hugo, nominacja Nebula, nominacja Locus)
Clifford D. Simak "Rzecz w kamieniu" (nominacja Hugo, nominacja Nebula)
R.A. Lafferty "Matka Euremy" (Hugo)
Michael Bishop "Samuraj i wierzby" (Locus, nominacja Hugo, nominacja Nebula)
Rafał A. Ziemkiewicz "Szosa na Zaleszczyki"
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 131
- 73
- 55
- 6
- 4
- 4
- 3
- 2
- 2
- 2
OPINIE i DYSKUSJE
Mam nieodparte wrażenie, że im większy numer na okładce, tym coraz gorsze teksty wybrane do danego tomu.
Może inni czytają antologie nie koniecznie od samego początku, ale dla mnie to książka jak każda inna. Więc zaczynam od strony 1 a kończę na ostatniej. Dlatego za wybór pierwszego opowiadania na sam początek (stanowiący jakby reprezentację dla całego tomu),wysłałbym redaktora co najmniej do kamieniołomu. Dlaczego? Tylko z pierwszym tekstem męczyłem się chyba miesiąc, a to tylko pierwsze 75 stron. Czemu zamiast Donaldsona nie można było wybrać jako pierwszy opowiadanie Le Guin? Je czytało się tak, jakby tekst sam spływał do głowy z kartek i nie można było przerwać aż do końca (niestety tylko tego opowiadania).
W każdym razie mam obawy przed tomem kolejnym, czy dam radę go przeczytać, mając takie doświadczenia z poprzednich.
Mam nieodparte wrażenie, że im większy numer na okładce, tym coraz gorsze teksty wybrane do danego tomu.
więcej Pokaż mimo toMoże inni czytają antologie nie koniecznie od samego początku, ale dla mnie to książka jak każda inna. Więc zaczynam od strony 1 a kończę na ostatniej. Dlatego za wybór pierwszego opowiadania na sam początek (stanowiący jakby reprezentację dla całego tomu),wysłałbym...
Liczący ponad 500 stron czwarty tom "Rakietowych szlaków", który ukazał się w 2012 roku przyniósł 12 tekstów, z czego dziesięć autorstwa Amerykanów (Donaldson, Leiber, Sheckley, Bishop, Lafferty, Simak, Bradbury, Ellison, Varley oraz LeGuin - jedyna kobieta w tym gronie),jedno Rosjanina (Siniakin) i jedno polskie (Ziemkiewicz).
Cztery najbardziej ambitne intelektualnie, a zarazem najwybitniejsze literacko opowiadania i nowele to "Statek cieni" Fritza Leibera, (Ship of Shadows, 1969) "Samuraj i wierzby" Michaela Bishopa (The Samurai and the Willows, 1976),"Samotność" Ursuli K. Le Guin (Solitude, 1994) oraz "Moczary bitników" Johna Varleya (Bitnik Bayou, 1980). Co ciekawe, wszystkie prezentują także bardzo podobną tematykę: jest to błyskotliwa fantastyka socjologiczna, malująca krajobrazy społeczności ludzkich zrujnowanych potwornym kataklizmem (wspołcześni twórcy "postapo" mogliby się sporo od mistrzów nauczyć) i przetworzonych na nowych zasadach, w oparciu o nowe reguły. Wszystkie cechuje szacunek do najlepszych tradycji science fiction: humanizm otwarty na możliwe ścieżki ewolucji ludzkości, antropologiczna dociekliwość, gotowość do zrozumienia inności i rozmaitych warianów indywidualnej i zbiorowej realizacji człowieczeństwa, świadomość powiązania między społeczną aksjologią i obyczajowością a materialnymi warunkami życia, imponująca wyobraźnia ograniczona jedynie intelektualną uczciwością.
Pełna recenzja:
https://bartoszbol.wordpress.com/2017/04/14/poczworna-postapokalipsa-rakietowe-szlaki-tom-4/
Liczący ponad 500 stron czwarty tom "Rakietowych szlaków", który ukazał się w 2012 roku przyniósł 12 tekstów, z czego dziesięć autorstwa Amerykanów (Donaldson, Leiber, Sheckley, Bishop, Lafferty, Simak, Bradbury, Ellison, Varley oraz LeGuin - jedyna kobieta w tym gronie),jedno Rosjanina (Siniakin) i jedno polskie (Ziemkiewicz).
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toCztery najbardziej ambitne intelektualnie,...
Czwarty tom antologii perełek opowiadań z szeroko pojętej SF.
Jest to chyba najbardziej wyrównany tom, z przeważającą ilością dłuższych opowiadań, ale bez niczego wybitnego (opowiadania które na długo kojarzyło nam się z tym tomem)
Wszystko rozpoczyna Stephen R. Donaldson i "Miłośnik zwierząt"
Zmodyfikowany fizycznie glina wyrusza do rezerwatu zwierząt, prowadzić śledztwo i wyjaśnić zagadkę dużej ilości zgonów wśród klientów wybierających się tam na polowanie...
Ciekawe, dobrze napisane.
Następnym opowiadaniem jest psychodeliczne "Statek cieni" Fritza Leibera.
Trochę rozgadane i momentami odrobinkę przynudnawe ale zapada w pamięci.
Robert Sheckley "Duch V"
Świetne, humorystyczne opowiadanie o powracających horrorach z dzieciństwa, nawet takich, na które nie działają tajne zaklęcia i pistolet na wodę!
Clifford D. Simak "Rzecz w kamieniu"
Chyba najlepsze opowiadanie w zbiorze.
Klimatyczne, przypominające trochę 'Grota Tańczących Jeleni' z poprzedniego tomu.
Znowu mamy góry i lekko nostalgiczny nastrój. Doświadczony przez życie mężczyzna odkrywa tytułową Rzecz w kamieniu...
Michael Bishop "Samuraj i wierzby"
Powolne, psychologiczne wręcz, bardzo dobre opowiadanie o mentalnym 'samuraju bez szabli' w mocno zmienionej i zdewastowanej wręcz ziemi.
R.A. Lafferty "Matka Euremy"
Żartobliwe, wczesnolemowskie wręcz opowiadanie o tym co tak na prawdę jest matką postępu i wynalazków wszelakich.
Ursula K. Le Guin "Samotność"
Nigdy nie podobały mi się opowiadania autorki. Wszystkie które do tej pory czytałem były po prostu dla mnie nudne.
"Samotność' jednak bardzo przypadła mi do gustu. Zaliczył bym ją nawet do najlepszych tekstów w zbiorze.
Bardzo ciekawe i świetnie napisane opowiadanie socjologiczno-etnologiczne. Grupa badaczy (a właściwie - matka z dwojgiem dzieci) stara się zbadać społeczność pewnej planety.
Ray Bradbury "Poczwarki"
Jedno z mniej ciekawych opowiadań w zbiorze. Lekko powiewające grozą. Grupa naukowców bada ciało człowieka, które posiada wszelkie oznaki przeistoczenia się w kokon...
Harlan Ellison "Zabójca światów"
Bardzo ciekawe opowiadanie o człowieku trudniącym się podbijaniem planet na zamówienie. Czy jednak tylko o pieniądze mu chodzi?
Siergiej Siniakin "Mnich na skraju ziemi"
Mocne opowiadanie, o zgnębionym i zniszczonym przez reżim komunistyczny naukowcu, który odkrył przypadkiem coś, czego odkryć był nie powinien. Zapada w pamięci.
Rafał A. Ziemkiewicz "Szosa na Zaleszczyki"
Zaskakujące political fiction z mocno nadprzyrodzonym dnem.
Autor głównie znęca się nad wadami demokracji, oraz mechanizmami 'urabiania hołoty'. Ciekawe.
John Varley "Moczary Bitników"
Hmm... Najdziwniejsze opowiadanie w zbiorze.
Mamy mocno zmieniony świat. Sposób relacji międzyludzkich i obyczaje zostały postawione na głowie. Jednocześnie trudno powiedzieć czy są to zmiany na lepsze, czy na gorszę. Na pewno jest inaczej. Po pierwszym oburzeniu wywołanym przez szok i różnice między naszymi światami, dochodzimy do wniosku, że wszak mamy do czynienia z odrobinę jedynie większymi zmianami, niż onegdaj, w historii ludzkości już zachodziły.
Czy są to zmiany posunięte już za daleko? Oczami człowieka starego świata - zawsze takie będą.
Brak chyba trochę jaśniejszej puenty autora. Sami możemy różne rzeczy z niego wyciągać, ale fajnie byłoby się dowiedzieć co sam autor miał na myśli.
Jakbym miał ułożyć opowiadania w kolejności od najlepszego, do najgorszego było by to chyba:
'Rzecz w kamieniu', 'Samotność', 'Duch V', 'Zabójca światów', 'Mnich na skraju ziemi', 'Samuraj i wierzby', 'Szosa na Zaleszczyki', 'Miłośnik zwierząt', 'Statek cieni', 'Moczary Bitników', 'Matka Euremy', 'Poczwarka'
Polecam
Czwarty tom antologii perełek opowiadań z szeroko pojętej SF.
więcej Pokaż mimo toJest to chyba najbardziej wyrównany tom, z przeważającą ilością dłuższych opowiadań, ale bez niczego wybitnego (opowiadania które na długo kojarzyło nam się z tym tomem)
Wszystko rozpoczyna Stephen R. Donaldson i "Miłośnik zwierząt"
Zmodyfikowany fizycznie glina wyrusza do rezerwatu zwierząt, prowadzić śledztwo...