Opinie użytkownika
Bardzo podoba mi się autobiograficzna proza Annie Ernaux. Znam jej "Lata" i "Bliskich", wcześniej przeczytałam też "Miejsce".
W "Ciałach" noblistka sięga znów w przeszłość. Wraca do obrazu młodej dziewczyny, która, jak pisze: "kiedyś była mną". Patrzy na siebie z perspektywy minionego czasu, zagląda do starych zapisków.
"Patrząc, muszę czasami bronić się przed liryzmem...
Szkice o powstaniu warszawskim Tomasza Łubieńskiego mają tytuł nawiązujący do znanej pieśni Kazimierza Delavigne'a "Warszawianka" z 1831 roku. Są trafne i w odniesieniu do tego zrywu, którego 80. rocznica przypada w tym roku.
Autor podkreśla w swoich esejach te właśnie "okrągłe" rocznice będące okazją do bardziej wzniosłych uroczystości i "zawsze doskonale służą dostojnikom...
O śmierci Tomasza Łubieńskiego (15.03.2024 r.) usłyszałam w radiu, zacytowano też wtedy fragmenty poświęconego mu tekstu autorstwa Wiesława Władyki. Przeczytałam potem całe to piękne wspomnienie i poczułam, że muszę, a raczej chcę, zapoznać się z esejami Łubieńskiego.
Wyznacznikiem jego postawy, co zaznacza Władyka, było pytanie "bić się czy nie bić". Taki właśnie tytuł ma...
Szczepan Twardoch to jeden z moich ulubionych pisarzy. Z jego debiutem kojarzyłam "Wieczny Grunwald", jednak to "Sternberg".
Pisze Twardoch tak przekonująco, że w trakcie czytania szybko zaczęłam sprawdzać, o jaką to rewolucję w Wiedniu w końcu XVIII wieku może chodzić. A tu okazuje się, że nie było takowej, że to historia alternatywna, zlepek różnych rewolucji, z przewagą...
Gdy w 2003 roku Coetzee zdobył Nobla, dostałam w prezencie jego "Wiek żelaza". Przeczytałam, mgliście po latach pamiętam, postawiłam na półce i stoi. Jakoś nie zdarzyło mi się sięgnąć po kolejne jego książki.
Tym razem, jak pewnie wielu, zainteresował mnie tytuł. Kim będzie ten tytułowy Polak? Okazał się pianistą po siedemdziesiątce. Dla mecenaski sztuki, Hiszpanki Beatriz,...
Najpierw poznałam "Ogród, popiół", ponieważ Krzysztof Varga, którego zdanie sobie cenię, napisał, że "to jedna z najpiękniejszych książek, jakie człowiek może w swoim życiu przeczytać". Podpisuję się pod tą opinią.
Sprawdziłam potem, że w 2021 roku ukazał się "Cyrk rodzinny" Danila Kisa ze wstępem Krzysztofa Vargi i posłowiem tłumaczki zawierający oprócz "Ogrodu,...
"Drugim imieniem" byłam zachwycona. Tym razem moje reakcje są mocno wyważone. Wzięłam do ręki książeczkę o wymiarach 11x18 cm i liczbie stron 41 i 1/3.
Zanim wczytałam się porządnie w strumień myśli, przeżyć, zwidów i wyobrażeń, już był koniec.
Las, ciemność, pada śnieg, mężczyzna gubi się wśród drzew, ktoś wychodzi mu naprzeciw; świetlistość, białość, bliscy ludzie. Lubię...
Miałam chyba zbyt duże oczekiwania w stosunku do tej książki. Zdziwiły mnie jej niewielkie rozmiary, miało się przecież zmieścić w niej "prawie sto lat najnowszej historii Hiszpanii".
Czuję niedosyt, dużo tu tajemnic, spraw nie do końca jasnych, rozmytych w pytaniach, krótkich zdaniach, "zawieszeniach głosu". Owszem, bardzo lubię niedomówienia, zostawienie mi miejsca na...
Informację o tej książce znalazłam w "Polityce". Dowiedziałam się, że napisana została w 1963 roku przez pisarkę austriacką Marlen Haushofer, a pierwsze polskie wydanie ukazało się dopiero w 1990 roku.
W nowym tłumaczeniu "Ściana" została wydana w 2023 roku i po nie sięgnęłam. Nie jestem entuzjastką literatury postapokaliptycznej, ale w ubiegłym roku przeczytałam...
Zarzekałam się przy "Gnieździe", że dam sobie spokój z Pasierskim. Znów jednak "chwila słabości" i uległam.
Kolejny raz przekonałam się, że u tego autora "zawartość kryminału w kryminale" jest niewielka.
Autor chce zawrzeć w małej, formatowo i objętościowo, książce zabójstwa i śledztwo, perypetie osobiste Niny Warwiłow, tu jeszcze podkomisarza Sławomira Kacperskiego i...
Książki Pilipiuka chętnie czytałam, ostatnio miałam dłuższą przerwę od jego prozy. Postanowiłam wrócić i, jak się okazało, była to słuszna decyzja. Stwierdziłam bowiem, że wciąż ma on wiele ciekawych pomysłów, pióro mu się "nie stępiło".
Bardzo dobrze się bawiłam, czytając o kolejnych dokonaniach Roberta Storma, "zajrzałam" ze studentem medycyny, znanym mi już wcześniej...
Polecono mi kryminały Górskiego z serii Kruk. Postanowiłam spróbować po różnych ostatnich pomyłkach. Jest nawet nieźle; komisarz Sławomir Kruk zajmuje się solidnie śledztwem z pomocą młodej prokuratorki.
Mało wątków pobocznych, autor skupia się na rozwiązaniu zagadki kryminalnej i znalezieniu sprawcy. Może trochę bym okroiła niektóre dialogi, nieco to przegadane.
Spodobał...
Długo czytałam książkę Marka Bieńczyka. Wymaga bowiem uważności, namysłu, bieżącej refleksji. Mobilizowała mnie do sprawdzania pojawiających się, niestety często nieznanych mi, nazwisk autorów i tytułów. To nie tylko pisarze, poeci, także malarze, aktorzy, muzycy.
Pisze Bieńczyk pięknym językiem i z wielką erudycją, nie tylko wprost o literaturze, ale i o np. gestach,...
Celna, trafna, trafiona - w mój gust czytelniczy, Rudzka "strzela krótkimi seriami" - słowami, zdaniami, nawiązaniami literackimi i nie tylko.
Właściwie to nie ona, a poetka Roma Dąbrowska, pani już w latach (prawie siedemdziesiątka), co jakiś czas oddaje głos mamulce, choć ta woli rozmawiać ze studzienką.
Świetna jest ta wymiana zdań, wspominanie swoich byłych mężczyzn,...
Nie znam powieści Charlesa Dickensa "David Copperfield", którą amerykańska pisarka, jak pisze w podziękowaniach, "adaptowała do własnego miejsca i czasu".
Pewnie jej znajomość pozwoliłaby mi dostrzec analogie między życiorysami bohaterów. Jednak i bez tego czytanie nagrodzonej w 2023 roku Pulitzerem książki było dużą przyjemnością. Spędziłam nad nią trochę czasu, bo choć...
Czytałam kolejne tomy Millennium, najpierw Stiega Larssona, a po jego śmierci Dawida Lagercrantza. Ten drugi, według mnie, poradził sobie nieźle z kontynuacją serii.
Szósta część sprawiła na mnie wrażenie ostatniej; porachunki i rozliczenia wydały się zakończone.
A tu niespodzianka, jest następny tom, ale i zmiana piszącego. Tym razem autorka, Karin Smirnoff. Myślę sobie,...
Sięgnęłam po tę książkę zachęcona oczywiście nagrodą Nike. Nie znałam wcześniej twórczości Zyty Rudzkiej. Byłam jej ciekawa. Mam takie wrażenie, że jeśli jury składające się z osób znających się na literaturze przyznaje nagrodę, to musi COŚ dostrzec w danej książce.
Może nie wpadłam w zachwyt po lekturze, ale bardzo mi się podobała. Przede wszystkim chwalę za język,...
Gospodinowa zaczęłam poznawać od jego najnowszej powieści "Schron przeciwczasowy". Zachwyciła mnie, potem była równie wspaniała "Fizyka smutku". Pod choinkę poprosiłam o "Powieść naturalną".
To debiut prozatorski, ale już tutaj widać wielki talent autora.
Książka obejmuje rok z życia narratora (autora?), zaczyna się rozwodem. Składa się z krótkich opowieści na różne...
Po opowieści o Górnym Śląsku, za którą Zbigniew Rokita dostał nagrodę Nike i która bardzo mi się podobała, ruszyłam z autorem na "Ziemie Odzyskane" nazwane przez niego Odrzanią. Zaznacza, że stosuje tę nazwę, choć np. Olsztyn czy Gdańsk "wcale nad żadną Odrą nie leżą".
Bardzo ciekawa to podróż, tym bardziej że nie znam za bardzo tych okolic, ot trochę przy okazji jakichś...
Znam "Toksymię" i dwie reporterskie książki Małgorzaty Rejmer. Byłam ciekawa jej powrotu do prozy.
Po przeczytaniu dziesięciu opowiadań mam uczucie niedosytu. Chciałabym wiedzieć więcej o bohaterach historii dziejących się w Polsce, Kosowie, Albanii.
Z drugiej strony to chyba świadomy zabieg autorki, by czytelnik sam dopowiedział sobie ciągi dalsze, wiele z nich ma przecież...