Opinie użytkownika
ESH
Wszyscy bohaterowie są okropni, a jednak bardzo - szokująco wręcz - realni. W pewnym sensie można zrozumieć, co nimi kieruje (sytuacja życiowa każdego bohatera jest raczej kiepska, od staropanieństwa do niechcianej ciąży) i jak wydarzenia z dzieciństwa wciąż mają przełożenie na ich aktualne życie. Jest to niesamowicie ciekawe, jak dziecinnie upartym/zazdrosnym/złym...
Podoba mi się bezkompromisowość i jaja (jajniki?) autorki, nawet jeśli ogólny przekaz jest nieprzemyślany, płytki i donikąd nie prowadzi, tak jak to zwykle z nienawiścią bywa. Nie rozumiem do końca, na jakiej podstawie działa jej małżeństwo z mężczyzną, jeśli sama trzyma się swoich zasad.
Interesujące jest również porównanie mizoginii i mizoandrii, których nie należy...
Ciekawa, trzyma w napięciu, przedstawia wspaniały Edynburg i okolice, a bohaterowie dają się lubić na tyle, że chce się czytać dalej (może nawet kolejne części serii). Jednak niezrozumiały jest dla mnie wątek z perspektywy mordercy, który sprawa, że żadnej zagadki nie ma, bo czytelnik od początku zna wszystkie triki sprawcy. O ile ciekawszy byłby to kryminał, gdybyśmy razem...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toWow! Takiego trainwrecka dawno nie widziałam i nie chodzi tu nawet o samą książkę, która jest, fakt, idiotyczna, przewidywalna, do bólu kliszowa, edgy, żenująca (scena, gdzie główna pick me girl Grace i Jaxon Vegeta wymieniają się swoimi ulubionymi filmami i muzyką wysłała mnie prosto na oddział onkologiczny), ale o to TŁUMACZENIE by Google Translator. Pomijając już nawet...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toWspaniały, ciepły temat, który sam idzie. Każda z historii jest wyjątkowa i niezwykle ciekawa, więc nawet po zakończeniu czytania wszystkich bohaterów dobrze się pamięta - pana zakochanego w chorej Marii, Lusię i jej szalony trójkąt, Waldka i Poldka w sanatoriach, parę muzyków z Kijowa, panią z parasolkami, która straciła dwóch ukochanych, żydowsko-polską parę, zjednoczoną...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to7,5. Niesamowicie bogaty research sprawia, że historie mieszają się ze sobą i zapamiętuje się tylko te najbardziej ekstremalne - brat niosący do szkoły siostrę z obwiązanymi stopami, matka przemierzająca kilometry z jedzeniem, żeby zapewnić synowi naukę w mieście, Wiktoria z Kanady, spanie w brudnych stopach dziadków, obcinanie kołtunów. Ten narracyjny zgiełk tworzy jednak...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toMimo typowej japońskiej lekkości słowa, która tylko muska zamiast się zagłębiać, ta książka robi wrażenie i ciekawie wskazuje i miesza interpretacje. Jest o idei bycia słabym (Kojima, która się nie myje, by symbolicznie zjednoczyć się z biednym ojcem); cynicznej idei robienia, co się chce, by czerpać z tego korzyść; o sile, chęci trzymania innych pod butem, i tym, jak obie...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toKsiążka, którą mógłby napisać dosłownie każdy - co jest jej największą wadą i zaletą. Z każdym z tych końców świata - stratą rodzica, starego przyjaciela, chłopaka, pracy, niskim poczuciu własnej wartości - można się utożsamić i współczuć w sensie dosłownym (chociaż Justyna miała niesamowitego pecha do jakichś beznadziejnych typków). Ale jednocześnie taka koncepcja szybko...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toPrzewidywalny, kliszowy do bólu i niekiedy wręcz żenujący - no ale taka koncepcja. Główny bohater twarde jajo, inny od innych, zawsze w conversach; seksowne meloniaste babeczki; atmosfera noir rodem z Chandlera. Jest w tym charakter i urok!
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toJedynie koncept interesujący - kawiarnia w podziemiu, wspomnienia, przeszłość, realizm magiczny. Reszta, czyli w zasadzie wszystko - bohaterowie, fabuła, nawet styl pisania - amatorskie, płytkie, nieciekawe, nudne, sztuczne, bez żadnego polotu czy fantazji, po prostu beznadzieja. Podobno autor najpierw napisał tę książkę jako scenariusz do spektaklu i w takiej wersji...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toŚwietni bohaterowie, ciekawa akcja, idealna długość. Nie sposób nie lubić przebiegłości Lady Susan, nie sposób ją lubić, a jednak nie jest się obojętnym. Ciekawe, ile z tego, co napisała do przyjaciółki, pozostaje prawdą - a ile manipulacją. Książeczka jakby dająca obraz samej Jane Austen, piszącej listy do samej siebie i w ten sposób decydującej, by zostać pisarką.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toDialogi żenują, historia przeciętna, napisana w lekko dziadowy sposób, bardziej psychologiczna niż horrorowa. Jedynie końcówka, gdzie Eleanor jednoczy się z nawiedzonym domem i nocą tańczy po korytarzach, jest naprawdę dobra.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toKwiecista, mięsista, wypełniona słońcem, ciężką pracą, filozofią, pasją, wolnością, historią sztuki i Włoch przedstawioną w przepiękny, ciekawy sposób. Michała Anioła da się tutaj tylko kochać.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toMoże niezbyt wciągająca, szczególnie na początku, ale napisana kwiecistym językiem, z dużą dbałością w rysowaniu psychologicznej drogi Lukrecji. Ratująca pamięć o niej, nadająca jej przedwczesnej śmierci dwuznaczności. Szkoda tylko, że nikt nie współczuł służącej.
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toDaje wrażenie historii kompletnej, odtwarzającej cały przekrój życia, rozpinającej się geograficznie między Polską i Ameryką, ale także między skrajnościami: wojną i pokojem, biedą i dobrobytem, śmiercią i życiem, starością i młodością. Komiks, a w zasadzie (auto)biografia, jest próbą zrozumienia przez autora swojego ojca i jego trudnego charakteru, a także refleksją nad...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to6,5. Tematycznie chaotyczna: podróże, sztuka, historia, technologia, okruchy życia, wszystko wszędzie naraz, pomieszane i poplątane. Wszystkie wiersze są do siebie podobne pod względem struktury, jakby wyszły prosto z podręcznika o pisaniu poezji. Konkretne zabiegi stylistyczne wciąż się powtarzają; dzielenie wyrazów i gra słów, niby sprytne, ale szybko robi się nudne....
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to