Opinie użytkownika

Filtruj:
Wybierz
Sortuj:
Wybierz

Na półkach:

Mam mieszane zdanie na temat tego podręcznika. Z jednej strony dość przyzwoity, sporo zagadnień społecznych, przekrojowych, z drugiej strony wiele kwestii omówionych zostało pobieżnie, dostrzegłem w syntezie także wiele skrótów myślowych i niezgrabności językowych. Dużo wątków zostało uproszczonych, wręcz spłyconych, momentami brwi podrywa ku linii włosów język (styl momentami mało akademicki). Dostrzegłem w pracy również sporo wyrażeń opiniujących, które zdradzają osobiste poglądy autora, co uważam za niestosowne w tego typu pozycji. Mimo wszystko daję 5/10 za próbę stworzenia bardzo szerokiej panoramy tej epoki oraz momentami wciągającą, powieściową narrację. Ciekawa jest część I dotycząca historii społecznej, przemian i procesów dziejowych, pojawienia się kultury masowej. Uważam, że podręcznik powinien przejść solidną redakcję, która poprawiłaby wyżej wymienione mankamenty.
Porównując do innych pozycji książkowych tego autora, podręcznik o historii Polski XIX wieku wypada lepiej merytorycznie i językowo, chociaż też nie jest idealnie. Dla zainteresowanych zagadnieniem polecam podręcznik prof. Tomasza Kizwaltera nt. historii powszechnej.

Mam mieszane zdanie na temat tego podręcznika. Z jednej strony dość przyzwoity, sporo zagadnień społecznych, przekrojowych, z drugiej strony wiele kwestii omówionych zostało pobieżnie, dostrzegłem w syntezie także wiele skrótów myślowych i niezgrabności językowych. Dużo wątków zostało uproszczonych, wręcz spłyconych, momentami brwi podrywa ku linii włosów język (styl...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Troszkę dziwi mnie tak wysoka ocena tego cyklu. Sięgając po "Pana Lodowego Ogrodu" nie spodziewałem się niczego specjalnego. Pierwszy tom cyklu oceniam bardzo wysoko, tutaj ocena czytelników jest jak najbardziej zasadna - przemyślany i bogaty świat przedstawiony, bogate i solidne studium społeczeństwa, oddające zróżnicowany świat wczesnego średniowiecza. Solidny mariaż klimatu historycznego z science-fiction. Jednak serię postrzegam całościowo jako bardzo nierówną, kolejny, drugi tom to widoczny spadek formy i pomysłu autora, tom trzeci i czwarty ciągną się jak guma od gaci, widać dużo przykładów leniwego pisarstwa (namnożenie wątków i domykanie ich chybcikiem za pomocą zabiegu typu deus ex machina). Doceniam jednak pomysł, bogaty świat przedstawiony i dwutorową narrację. "Pan Lodowego Ogrodu" to pozycja mimo wszystko warta przeczytania mimo swoich niedociągnięć. Na koniec podzielę się refleksją, że historia opisana w Panie Lodowego Ogrodu mogłaby się zakończyć na ciut bardziej rozbudowanym pierwszym, jakże świetnym tomie.

Troszkę dziwi mnie tak wysoka ocena tego cyklu. Sięgając po "Pana Lodowego Ogrodu" nie spodziewałem się niczego specjalnego. Pierwszy tom cyklu oceniam bardzo wysoko, tutaj ocena czytelników jest jak najbardziej zasadna - przemyślany i bogaty świat przedstawiony, bogate i solidne studium społeczeństwa, oddające zróżnicowany świat wczesnego średniowiecza. Solidny mariaż...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

"Czarny manuskrypt" Krzysztofa Bochusa to niebanalna debiutancka powieść kryminalna , która zachęca autentycznym klimatem przedwojnia. Kryminał w stylu retro? Czemu nie! Autor świetnie orientuje się w topografii Kwidzyna, wplata w fabułę spore fragmenty ciekawie podanej historii regionu, tworzy wyraziste postaci. Akcja w powieści jest jak dobre espresso - pobudza zmysły, oferuje pełną paletę smaków i barw Prus Wschodnich, i zachowuje apetyt na więcej. Ciekawie zastosowany zabieg zmiennej narracji trzecioosobowej pozwala na dogłębne poznanie poszczególnych postaci i ich punktu widzenia. A jest co poznawać! Każdy bohater jest odmalowany ze szczegółami na kartach powieści ze wszystkimi swoimi wadami i zaletami, marzeniami i troskami. Polecam wszystkim fanom gatunku oraz tym mniej przekonanym, a poszukującym ciekawej i nietuzinkowej powieści dla siebie.

"Czarny manuskrypt" Krzysztofa Bochusa to niebanalna debiutancka powieść kryminalna , która zachęca autentycznym klimatem przedwojnia. Kryminał w stylu retro? Czemu nie! Autor świetnie orientuje się w topografii Kwidzyna, wplata w fabułę spore fragmenty ciekawie podanej historii regionu, tworzy wyraziste postaci. Akcja w powieści jest jak dobre espresso - pobudza zmysły,...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Sięgając po tę książkę wiedziałem jedną rzecz, a mianowicie, że jest to debiut. Z debiutami, wiadomo, bywa różnie. A tutaj? Niespodzianka! Lektura pochłonęła mnie bez reszty i ani chwili nie złapałem się na tym, że dostrzegam w książce niedociągnięcia i uproszczenia charakterystyczne dla debiutanckiego pomysłu literackiego. Przede wszystkim - nikt tutaj nie objaśnia nam łopatologicznie świata przedstawionego, zamiast tego wyłania się on pomału zza narracji i opisów poszczególnych postaci i miejsc i rozwija niczym kwiat lotosu, wręcz czujemy, że dajemy się ponieść w tę atmosferę fantastycznej krainy. Imponuje drobiazgowość autorki, która przedstawia bogactwo historyczne i kulturalne świata, jednocześnie stawiając na wartką akcję i opis przeżyć wewnętrznych bohaterki. Z ciekawych smaczków jest co wybierać - mamy dużo filozofii Orientu, sztuki walki, wątki społeczne, fantastyczne, a to wszystko okraszone ciekawymi zwrotami akcji i odrobiną humoru. Dostrzegalne jest żonglowanie różnymi znanymi nam z innych dzieł literackich i popkulturowych schematów, jednak jest to podane na tacy w wersji odświeżonej i jeszcze nam nieznanej. Na osobne wyróżnienie zasługuje bardzo dobre tłumaczenie, spójne językowo i kontekstualnie. Czy może nas razić silna protagonistka i jej wielopoziomowy dialog wewnętrzny? Być może, jednak dla mnie to raczej atut, niż zawada, pod warunkiem, że całościowo dzieło jest wiarygodne. Stawianie przy debiucie od razu na trylogię może być jednak cokolwiek karkołomnym przedsięwzięciem ze strony autorki (mam obawę, że zapowiadający się interesująco pomysł może paść bezwładnie w dalszej perspektywie niczym odurzony opiumista), jednak jestem skłonny zaufać wizji autorki i czekam na ciąg dalszy.

Sięgając po tę książkę wiedziałem jedną rzecz, a mianowicie, że jest to debiut. Z debiutami, wiadomo, bywa różnie. A tutaj? Niespodzianka! Lektura pochłonęła mnie bez reszty i ani chwili nie złapałem się na tym, że dostrzegam w książce niedociągnięcia i uproszczenia charakterystyczne dla debiutanckiego pomysłu literackiego. Przede wszystkim - nikt tutaj nie objaśnia nam...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach:

Rewelacyjna powieść! Kreacje niektórych postaci rozbawiły mnie do łez.
Autor snuje historię miasta w którym, jak w soczewce, skupiają się wszystkie cechy końca epoki lat 90-tych. Parabolizm, mnogość wątków, sentyment za minioną epoką, szufladkowe powieści dodają tej książce niewątpliwego uroku. Dużym plusem jest szereg opowieści o powojennej, gangsterskiej Warszawie.
Niektóre literackie rozwiązania i sposób narracji przywodzą na myśl "Mistrza i Małgorzatę" Bułhakowa. Ogólnie rzecz biorąc, polecam.

Rewelacyjna powieść! Kreacje niektórych postaci rozbawiły mnie do łez.
Autor snuje historię miasta w którym, jak w soczewce, skupiają się wszystkie cechy końca epoki lat 90-tych. Parabolizm, mnogość wątków, sentyment za minioną epoką, szufladkowe powieści dodają tej książce niewątpliwego uroku. Dużym plusem jest szereg opowieści o powojennej, gangsterskiej...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Joanna Chmielewska nazywana była i jest przez wielu królową polskiego kryminału, a jej niesamowita erudycja i umiejętność wplecenia komicznych wątków w fabułę kryminalną i zabawy formą do dziś budzi szacunek.
"Boczne drogi" to moja pierwsza z twórczością tej Pani styczność.
Czytało się świetnie, mimo pewnych anachronizmów (wiadomo, akcja dzieje się w innych realiach i pewne niuanse mogą być niezrozumiałe dla młodszych czytelników) fabuła wciąga, wyraziście zarysowane sylwetki członków rodziny, przerysowane momentami do granic absurdu, bawią do łez, komizm sytuacyjny i pewne gagi niesamowicie bawią.

Zasadniczo nie oceniam tej książki jako kryminału, bo wątek kryminalny nie jest głównym elementem fabuły, są nim raczej relacje rodzinne, które potwierdzają starą już prawdę, że z rodziną często najlepiej wychodzi się na przysłowiowym zdjęciu.
Reasumując, mogę polecić z czystym sumieniem tę powieść zarówno starym wyjadaczom kryminalnym, którzy szukają czegoś innego, lekkiego i z przymrużeniem oka, jak i amatorom zaczynającym literackie poszukiwania pośród kryminałów.

Joanna Chmielewska nazywana była i jest przez wielu królową polskiego kryminału, a jej niesamowita erudycja i umiejętność wplecenia komicznych wątków w fabułę kryminalną i zabawy formą do dziś budzi szacunek.
"Boczne drogi" to moja pierwsza z twórczością tej Pani styczność.
Czytało się świetnie, mimo pewnych anachronizmów (wiadomo, akcja dzieje się w innych realiach i pewne...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Rewelacyjna powieść historyczna Elżbiety Cherezińskiej, rzucająca sporo światła na spowite w mrokach historii początki państwa Polan.
Powieść ukazuje nam jedno z najważniejszych wydarzeń wczesnego średniowiecza, jakim była podróż misyjna czeskiego biskupa Wojciecha na tereny Prusów i jej skutki dla historii państw Europy Wschodniej. Męczeńska śmierć misjonarza staje się powodem sporów i intryg różnych stronnictw politycznych, starających się o otrzymanie relikwii świętego, co tłumaczy przekorny tytuł powieści. Jakie było życie w czasach księcia Bolesława? Jaki był prywatnie cesarz Otton III? Jak właściwie mógł wyglądać słynny zjazd w Gnieźnie? Jeśli interesuje Was nie tylko historia, ale prawdziwi ludzie, którzy za nią stoją, to gorąco zachęcam do sięgnięcia po tę powieść.

Rewelacyjna powieść historyczna Elżbiety Cherezińskiej, rzucająca sporo światła na spowite w mrokach historii początki państwa Polan.
Powieść ukazuje nam jedno z najważniejszych wydarzeń wczesnego średniowiecza, jakim była podróż misyjna czeskiego biskupa Wojciecha na tereny Prusów i jej skutki dla historii państw Europy Wschodniej. Męczeńska śmierć misjonarza staje się...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Edward Lee, niekwestionowany wizjoner horroru, sprawnie żonglujący ohydą i naturalizmem. Do tej pory w Polsce ukazały się 3 powieści autora, a wśród nich tytułowy "Golem". Opowiada on historię zdolnego programisty, który po odniesionym sukcesie w stworzeniu unikatowej gry komputerowej szuka wraz ze swoją dziewczyną wytchnienia na prowincji, gdzie kupują starodawny, przepastny dom. Jednak w wypoczynku naszym bohaterom wyraźnie przeszkadzają dziwaczni miejscowi mieszkańcy, potomkowie żydowskich osadników, którzy za fasadą małomiasteczkowej uprzejmości skrywają sekret. Do głosu dochodzą również demony przeszłości, przed którymi nasi bohaterowie próbowali się skryć. Z drugiej strony śledzimy mozolne starania policji, która szuka racjonalnego wytłumaczenia dla serii profanacji grobów i brutalnych ataków na osoby związane z miejscowym handlem narkotykami. Wcześniejsze wydarzenia okazują się być tylko początkiem lawiny wydarzeń, w których koszmar styka się z rzeczywistością, a ohyda to chleb powszedni. A nad tym wszystkim rozpościera się mgliste widmo istoty ulepionej z gliny i ciemności, Golema.
O samej książce - dużo w niej seksu i przemocy, opisanej naturalistycznie i barwnie, sama fabuła jest wciągająca, pisarz w pełni korzysta ze swojego lekkiego pióra i zdolności intrygującego kreowania zdarzeń i postaci.

Podsumowując, portal gorehound.pl napisał o twórczości Edwardza Lee następująco - "(...) groteska, obrzydlistwo, zepsucie i wyobraźnia sięgająca na stadia zwyrodnienia które nawet nie śniły się zwykłym czytelnikom i zapewne większości fanów horroru - tak można określić literaturę wychodzącą spod pióra tego dżentelmena. Nie da się przy okazji ukryć, że pióro ma on niesamowicie lekkie i pisze w stylu sprawiającym, iż nawet opis krwawej łaźni czyta się lekko i przyjemnie". Nie sposób się z tym nie zgodzić.

Edward Lee, niekwestionowany wizjoner horroru, sprawnie żonglujący ohydą i naturalizmem. Do tej pory w Polsce ukazały się 3 powieści autora, a wśród nich tytułowy "Golem". Opowiada on historię zdolnego programisty, który po odniesionym sukcesie w stworzeniu unikatowej gry komputerowej szuka wraz ze swoją dziewczyną wytchnienia na prowincji, gdzie kupują starodawny,...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: ,

"Wąwóz kamiennego serca" już od początku intryguje, snując historię jednego z hollywoodzkich bożyszczy kina, którego sława już zaczyna przygasać.
Chcąc się ukryć po nieudanym zabiegu chirurgicznym, zaszywa się w poleconej przez jego agentkę opustoszałej od lat posiadłości. Sęk w tym, że posiadłość nie jest opuszczona, a jej właścicielka, Katya Lupi, tryska energią i wdziękiem mimo zapewnień agentki, że od dawna nie żyje. Sprawy się komplikują jeszcze bardziej, gdy zaniepokojona długą nieobecnością idola w mediach szefowa fan klubu aktora wyrusza z samozwańczą akcją poszukiwawczą. Na domiar złego wszystkie nadnaturalne zjawiska zdają się mieć coś wspólnego z tajemniczą komnatą w podziemiach posiadłości, wyłożoną niepokojącymi i onirycznymi scenami z innego świata.
Powieść zawiera sporo interesujących wątków - ciekawe postaci, wciągająca fabuła, bogaty i przemyślany język. Interesujący jest również wątek dwoistej natury wszechświata, realnej i fikcyjnej, które się wzajemnie przenikają.
Zdecydowanie mogę polecić!

"Wąwóz kamiennego serca" już od początku intryguje, snując historię jednego z hollywoodzkich bożyszczy kina, którego sława już zaczyna przygasać.
Chcąc się ukryć po nieudanym zabiegu chirurgicznym, zaszywa się w poleconej przez jego agentkę opustoszałej od lat posiadłości. Sęk w tym, że posiadłość nie jest opuszczona, a jej właścicielka, Katya Lupi, tryska energią i...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: ,

"Ilion" jest wielowątkową, epicką opowieścią, której akcja przenika czas i miejsce, rozgrywając się na kilku planetach Układu Słonecznego.
Fabuła jest świetnie skonstruowana i wciągająca - poznajemy w powieści wielu bohaterów m. in. przybyłego z innego czasu i miejsca scholiastę Hockenberry'ego, badającego przebieg i zgodność z "Iliadą" Homera wojny trojańskiej na zlecenie bóstw olimpijskich, zafascynowanych literaturą i kulturą ludzi cyborgów, zwanych morawcami, które uczestniczą w wielkiej misji międzygwiezdnej, post-ludzi żyjących w dalekiej przyszłości na Ziemi po bliżej nieznanym kataklizmie, starających odnaleźć w pogrzebanych przed tysiącami lat ruinach ziemskiej cywilizacji odpowiedzi na pytanie o swoją naturę i dziedzictwo.
Książka jest pełna wciągających wątków pobocznych, świat przedstawiony jest barwny, plastyczny, urzeka na każdym kroku i w każdym zdaniu.
W powieści natrafimy na szeroko występujący literacki inter-tekstualizm - znajdziemy w niej m. in. odniesienia do Homera, Prousta, Shakespeare'a. Wszystko to staje się punktem wyjścia do rozważań o naturze człowieka, istocie szczęścia, trans-humanizmie itp. Mogę ze spokojnym sumieniem polecić tę książkę nawet najbardziej wybrednym fanom science fiction, jak i laikom spragnionym po prostu świetnej warsztatowo powieści opowiadającej intrygującą historię.

"Ilion" jest wielowątkową, epicką opowieścią, której akcja przenika czas i miejsce, rozgrywając się na kilku planetach Układu Słonecznego.
Fabuła jest świetnie skonstruowana i wciągająca - poznajemy w powieści wielu bohaterów m. in. przybyłego z innego czasu i miejsca scholiastę Hockenberry'ego, badającego przebieg i zgodność z "Iliadą" Homera wojny trojańskiej na zlecenie...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Trzecia część serii przygód detektywa Cormorana Strike'a, byłego wojskowego i bohatera wojennego. Do tej pory kibicowaliśmy życiowemu pechowcowi, który wspólnie ze swoją asystentką, Robin Ellacott, z mozołem budował markę swojej agencji detektywistycznej, zdobywając przy tym uznanie prasy i policji. Teraz, gdy sprawy wreszcie wydają się iść właściwym torem, nasz główny bohater i jego asystentka padają ofiarą maniakalnego planu człowieka, który poprzez zręcznie uknutą intrygę próbuje podważyć autorytet Cormorana Strike'a...
Co do oceny powieści - wiele osób twierdzi, że "Żniwa Zła" biją na głowę poprzedniczki serwując nam kryminał o mroczniejszym zabarwieniu. Moim zdaniem powieść jest co prawda ciekawa, jednak wypada zaledwie dobrze w porównaniu do poprzedniczek. Intryga jest przyzwoita i wciąga, jednak można odnieść wrażenie, że momentami jest zbyt przesadzona. Mnogość wątków pobocznych też czasem zdaje się nam przysłaniać fabułę powieści.
Zakończenie powieści niestety również w pewnym sensie rozczarowuje i pozostawia niedosyt.
Powieści tej, jak też i poprzednim częściom, pod względem warsztatowym nie można zarzucić absolutnie nic - J.K. Rowling świetnie operuje słowem, jest wnikliwą obserwatorką życia, także i tego na marginesie, toczącego się w brudnych i niekoniecznie atrakcyjnych turystycznie dzielnicach Londynu i małych miasteczkach na peryferiach Anglii. Jak i w poprzednich tomach, autorka nie boi się podejmować tematów trudnych, w powieści pojawia się problem patologii w rodzinach, pedofilii, zgwałceń. Poznajemy niełatwą przeszłość Cormorana i Robin, co pozwala nam spojrzeć na podejmowane przez nich decyzje w innym świetle. Innym zasadniczym wątkiem, który poruszany jest w serii jest ulotność i przypadkowość sławy, nasi bohaterowie boleśnie się przekonują o tym, jaka kapryśna i niestała potrafi być sława i uznanie, zwłaszcza ze strony mass mediów. Podsumowując, powieść jest solidna, godna polecenia, czytelnicy spragnieni porządnie napisanego kryminału na pewno się nie zawiodą. Sugerując się wywiadami z J.K. Rowling, która powiedziała, że chciałaby, żeby seria o Cormoranie Strike'u liczyła więcej części niż seria o Harrym Potterze, możemy być pewni, że jeszcze się nieraz się spotkamy z naszym zwykłym-niezwykłym detektywem.

Trzecia część serii przygód detektywa Cormorana Strike'a, byłego wojskowego i bohatera wojennego. Do tej pory kibicowaliśmy życiowemu pechowcowi, który wspólnie ze swoją asystentką, Robin Ellacott, z mozołem budował markę swojej agencji detektywistycznej, zdobywając przy tym uznanie prasy i policji. Teraz, gdy sprawy wreszcie wydają się iść właściwym torem, nasz główny...

więcej Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Ciąg dalszy perypetii Cormorana Strike'a, detektywa po przejściach.
W mojej ocenie seria dalej trzyma poziom - interesująca intryga, ciekawe postacie, świetne opisy i wciągające tło społeczne - w pierwszej części czytaliśmy o ludziach świata mody i celebrytach, w drugiej zaś nasz protagonista prowadząc ze swoją asystentką śledztwo zgłębia meandry świata literatów i wydawnictw.

Ciąg dalszy perypetii Cormorana Strike'a, detektywa po przejściach.
W mojej ocenie seria dalej trzyma poziom - interesująca intryga, ciekawe postacie, świetne opisy i wciągające tło społeczne - w pierwszej części czytaliśmy o ludziach świata mody i celebrytach, w drugiej zaś nasz protagonista prowadząc ze swoją asystentką śledztwo zgłębia meandry świata literatów i wydawnictw.

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to


Na półkach: ,

Bardzo interesujący kryminalny debiut J.K.Rowling, piszącej pod pseudonimem R. Galbraith.
Cormoran Strike, były wojskowy, syn sławnego muzyka rockowego, z trudem wiąże koniec z końcem prowadząc agencję detektywistyczną w Londynie. Jego brak sukcesów w życiu zawodowym idzie w parze z porażkami w relacjach damsko-męskich. Zatrudnienie jako asystentki Robin Ellacott, energicznej dziewczyny skrycie marzącej o pracy detektywa, która omyłkowo trafia jako tymczasowa pracownica do jego biura to jedynie początek wielkich zmian w życiu pechowca z trudną przeszłością. Detektyw otrzymuje wkrótce zlecenie wyjaśnienia okoliczności tajemniczej śmierci sławnej modelki, przez policję uznaną za samobójstwo. Dotarcie do źródła prawdy przez mętne wody świata celebrytów, projektantów mody i show-biznesu, gdzie nic nie jest takie, jak się wydaje, okaże się jednak dużo trudniejsze, niż się początkowo Cormoranowi i Robin wydawało...
Książka dostarcza czytelnikowi wiele powodów do zadowolenia - ciekawy główny bohater, którego szorstki urok da się lubić, bardzo wyraziste postacie drugoplanowe, wciągająca intryga, a przede wszystkim - w tle kapitalnie zarysowany pulsujący życiem, barwny Londyn. Rowling to mistrzyni obserwacji, jej opisy ludzi i miejsc zachwycają.

Bardzo interesujący kryminalny debiut J.K.Rowling, piszącej pod pseudonimem R. Galbraith.
Cormoran Strike, były wojskowy, syn sławnego muzyka rockowego, z trudem wiąże koniec z końcem prowadząc agencję detektywistyczną w Londynie. Jego brak sukcesów w życiu zawodowym idzie w parze z porażkami w relacjach damsko-męskich. Zatrudnienie jako asystentki Robin Ellacott,...

więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to