Klasycyzm i klasycyzmy
- Kategoria:
- sztuka
- Tytuł oryginału:
- Klasycyzm i klasycyzmy
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 1994-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1994-01-01
- Liczba stron:
- 240
- Czas czytania
- 4 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 830111455X
- Tagi:
- klasycyzm
Dokonując przeglądu pytań, które można wobec klasycyzmu stawiać, trzeba także zastanowić się nad naszą sytuacją pytającego. Wiadomo przecież jak historia sztuki i w swych pytaniach i w odpowiedziach, które formułuje, uzależniona jest od optyki swego czasu. Wydaje się, że można najkrócej, a zarazem naocznie określić tę sytuację pytając: czym jest klasycyzm widziany z nowoorleańskiej Piazza d'Italia? Jak postrzegamy klasyczne dziedzictwo patrząc z tej scenograficznej, prześmiewczej enklawy form klasycznych, wciśniętej między szklane wieżowce i rudery, z placu, który miał być symbolem więzi ze światem łacińskim, a stał się szybko popadającym w dewastację schronieniem bezdomnych? Jeśli sesja pokaże, że zasugerowana tu perspektywa jest zbyt pesymistyczna, będzie to pokrzepiające. Bo przecież wciąż chcemy wierzyć, że świat klasyczny towarzyszy kulturze europejskiej w jej wędrówce przez historię jak Wergiliusz Dantemu.
Spis treści
- Wprowadzenie
- Nieklasyczny klasyczny klasycyzm. Klasycyzm klasyczny i klasycyzm nieklasyczny. O niektórych aspektach sztuki antyku
- Wokół stylu Stanisława Augusta
- Architekt i mecenas w epoce Oświecenia
- Antyczny portret poety-retora w sztuce średniowiecznej na podstawie wybranych wizerunków bizantyńskich ewangelistów
- "Klasyczna" ikona ruska
- Nurt klasyczny w polskiej sztuce późnobarokowej
- Laokoon - figura cierpienia w "dobie klasycyzmu"
- Wizjonerzy w służbie propagandy, czyli architektura klasycyzmu rewolucyjnego
- Cechy klasycyzmu w planach posiadłości królewskich ekonomii grodzieńskiej końca XVIII wieku
- "Szlachetna prostota i spokojna wielkość". Sztuka XIX wieku a "klasyczna" Grecja Winckelmanna
- Wiktoriańscy olimpianie, czyli klasycyzm estetyzujący
- Czym był klasycyzm w polskim malarstwie XIX wieku
- Klasycyzm akademicki w twórczości Mariana Lalewicza
- "Spustoszony świat" w malarstwie Thomasa Lowinsky'ego a wybrane przykłady "klasycyzmu pesymistycznego" w sztuce po I wojnie światowej
- Klasycyzm a nowy monumentalizm
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 4
- 2
- 1
Cytaty
Im mniej człowiek się skarży, tym bardziej mnie porusza. (cyt. D. Diderota, Pensées detachées sur la peinture..., Paris 1955, 184).
Opinia
Książka dość chaotyczna, ponieważ nie stanowi materiału opracowanego od początku do końca przez jednego autora, a raczej stanowi zbiór materiaów konferencyjnych opracowanych przez różnych badaczy. W konsekwencji mamy tu do czynienia z szerokim zakresem tematyki, od architektury klasycznej, przez rzeźbę, malarstwo, do literatury. Do tego dochodzą jeszcze materiały dyskutujące w ogóle pojęcie "klasycyzmu", co przez to rozumiemy, czy naśladowanie antyku, a jeśli tak, to w jakich ramach czasowych, a jeśli naśladowanie renesansu, to też, na jakich zasadach.
Najciekawsze z punktu widzenia architektury rozdziały to:
- "Wokół stylu Stanisława Augusta", omawiający klasycyzm stanisławowski, którego reprezentantem (jednym z niewielu) jest Pałac na Wodzie w Łazienkach, a styl podsumowuje słowami Alfreda Lauterbacha jako "pozostający pod wpływem francuskim i włoskim, o planach centralnych, fasadach w jednym porządku z frontonem kolumnowym, balustradowych attykach i barwnej dekoracji wnętrz".
- "Nurt klasyczny w polskiej sztuce późnobarokowej", omawiający zagadnienie przeistaczania się późnego baroku w klasycyzm, np. odrywanie się portyku kolumnowego od ściany, powstanie wersji rzymskiej tego portyku ze zdwojonymi kolumnami, itp.
- "Cechy klasycyzmu w planach posiadłości królewskich ekonomii grodzieńskiej końca XVIII wieku", omawiający projektowanie miejskich założeń, opierających się na planie gwiaździstym z osią rozbudowy.
- "Klasycyzm a nowy monumentalizm", gdzie autor próbuje pokazać adaptacje wzorców klasycznych w architekturze modernistycznej "nie formy zewnętrzne greckiej architektury, ale jej zasady".
Wśród niearchitektonicznych rozdziałów mamy np. rozdział o zmianach punktu widzenia na klasyczność w zakresie ruskich ikon, rozdział o wzorcu cierpienia, jakim była rzeźba Laokoona, rozdział o "klasycznych" wzorcach rzeźbiarskich, na które nie łapał się Fidiasz, bo zbyt cyzelował mięśnie swoich figur i w których nie wolno było stosować polichromii, która o zgrozo była popularna w antyku.
Ogółem, chaotyczna książka, ale do tej pory wciąż nie mam sensownego opracowania klasycyzmu w architekturze, więc dobre i to :/
Książka dość chaotyczna, ponieważ nie stanowi materiału opracowanego od początku do końca przez jednego autora, a raczej stanowi zbiór materiaów konferencyjnych opracowanych przez różnych badaczy. W konsekwencji mamy tu do czynienia z szerokim zakresem tematyki, od architektury klasycznej, przez rzeźbę, malarstwo, do literatury. Do tego dochodzą jeszcze materiały...
więcej Pokaż mimo to