Klasycyzm i klasycyzmy
- Kategoria:
- sztuka
- Tytuł oryginału:
- Klasycyzm i klasycyzmy
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 1994-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1994-01-01
- Liczba stron:
- 240
- Czas czytania
- 4 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 830111455X
- Tagi:
- klasycyzm
Dokonując przeglądu pytań, które można wobec klasycyzmu stawiać, trzeba także zastanowić się nad naszą sytuacją pytającego. Wiadomo przecież jak historia sztuki i w swych pytaniach i w odpowiedziach, które formułuje, uzależniona jest od optyki swego czasu. Wydaje się, że można najkrócej, a zarazem naocznie określić tę sytuację pytając: czym jest klasycyzm widziany z nowoorleańskiej Piazza d'Italia? Jak postrzegamy klasyczne dziedzictwo patrząc z tej scenograficznej, prześmiewczej enklawy form klasycznych, wciśniętej między szklane wieżowce i rudery, z placu, który miał być symbolem więzi ze światem łacińskim, a stał się szybko popadającym w dewastację schronieniem bezdomnych? Jeśli sesja pokaże, że zasugerowana tu perspektywa jest zbyt pesymistyczna, będzie to pokrzepiające. Bo przecież wciąż chcemy wierzyć, że świat klasyczny towarzyszy kulturze europejskiej w jej wędrówce przez historię jak Wergiliusz Dantemu.
Spis treści
- Wprowadzenie
- Nieklasyczny klasyczny klasycyzm. Klasycyzm klasyczny i klasycyzm nieklasyczny. O niektórych aspektach sztuki antyku
- Wokół stylu Stanisława Augusta
- Architekt i mecenas w epoce Oświecenia
- Antyczny portret poety-retora w sztuce średniowiecznej na podstawie wybranych wizerunków bizantyńskich ewangelistów
- "Klasyczna" ikona ruska
- Nurt klasyczny w polskiej sztuce późnobarokowej
- Laokoon - figura cierpienia w "dobie klasycyzmu"
- Wizjonerzy w służbie propagandy, czyli architektura klasycyzmu rewolucyjnego
- Cechy klasycyzmu w planach posiadłości królewskich ekonomii grodzieńskiej końca XVIII wieku
- "Szlachetna prostota i spokojna wielkość". Sztuka XIX wieku a "klasyczna" Grecja Winckelmanna
- Wiktoriańscy olimpianie, czyli klasycyzm estetyzujący
- Czym był klasycyzm w polskim malarstwie XIX wieku
- Klasycyzm akademicki w twórczości Mariana Lalewicza
- "Spustoszony świat" w malarstwie Thomasa Lowinsky'ego a wybrane przykłady "klasycyzmu pesymistycznego" w sztuce po I wojnie światowej
- Klasycyzm a nowy monumentalizm
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 4
- 2
- 1
Cytaty
Im mniej człowiek się skarży, tym bardziej mnie porusza. (cyt. D. Diderota, Pensées detachées sur la peinture..., Paris 1955, 184).
OPINIE i DYSKUSJE
Książka dość chaotyczna, ponieważ nie stanowi materiału opracowanego od początku do końca przez jednego autora, a raczej stanowi zbiór materiaów konferencyjnych opracowanych przez różnych badaczy. W konsekwencji mamy tu do czynienia z szerokim zakresem tematyki, od architektury klasycznej, przez rzeźbę, malarstwo, do literatury. Do tego dochodzą jeszcze materiały dyskutujące w ogóle pojęcie "klasycyzmu", co przez to rozumiemy, czy naśladowanie antyku, a jeśli tak, to w jakich ramach czasowych, a jeśli naśladowanie renesansu, to też, na jakich zasadach.
Najciekawsze z punktu widzenia architektury rozdziały to:
- "Wokół stylu Stanisława Augusta", omawiający klasycyzm stanisławowski, którego reprezentantem (jednym z niewielu) jest Pałac na Wodzie w Łazienkach, a styl podsumowuje słowami Alfreda Lauterbacha jako "pozostający pod wpływem francuskim i włoskim, o planach centralnych, fasadach w jednym porządku z frontonem kolumnowym, balustradowych attykach i barwnej dekoracji wnętrz".
- "Nurt klasyczny w polskiej sztuce późnobarokowej", omawiający zagadnienie przeistaczania się późnego baroku w klasycyzm, np. odrywanie się portyku kolumnowego od ściany, powstanie wersji rzymskiej tego portyku ze zdwojonymi kolumnami, itp.
- "Cechy klasycyzmu w planach posiadłości królewskich ekonomii grodzieńskiej końca XVIII wieku", omawiający projektowanie miejskich założeń, opierających się na planie gwiaździstym z osią rozbudowy.
- "Klasycyzm a nowy monumentalizm", gdzie autor próbuje pokazać adaptacje wzorców klasycznych w architekturze modernistycznej "nie formy zewnętrzne greckiej architektury, ale jej zasady".
Wśród niearchitektonicznych rozdziałów mamy np. rozdział o zmianach punktu widzenia na klasyczność w zakresie ruskich ikon, rozdział o wzorcu cierpienia, jakim była rzeźba Laokoona, rozdział o "klasycznych" wzorcach rzeźbiarskich, na które nie łapał się Fidiasz, bo zbyt cyzelował mięśnie swoich figur i w których nie wolno było stosować polichromii, która o zgrozo była popularna w antyku.
Ogółem, chaotyczna książka, ale do tej pory wciąż nie mam sensownego opracowania klasycyzmu w architekturze, więc dobre i to :/
Książka dość chaotyczna, ponieważ nie stanowi materiału opracowanego od początku do końca przez jednego autora, a raczej stanowi zbiór materiaów konferencyjnych opracowanych przez różnych badaczy. W konsekwencji mamy tu do czynienia z szerokim zakresem tematyki, od architektury klasycznej, przez rzeźbę, malarstwo, do literatury. Do tego dochodzą jeszcze materiały...
więcej Pokaż mimo to