Kieszonkowiec
- Kategoria:
- kryminał, sensacja, thriller
- Tytuł oryginału:
- Suri
- Wydawnictwo:
- Kwiaty Orientu
- Data wydania:
- 2020-06-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2020-06-01
- Data 1. wydania:
- 2012-03-20
- Liczba stron:
- 140
- Czas czytania
- 2 godz. 20 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788395159060
- Tłumacz:
- Dariusz Latoś
- Tagi:
- Literatura japońska kryminał złodzieje Japonia
W szytym na miarę garniturze kieszonkowiec zręcznie manewruje, wchodząc i wychodząc z tłumu, kradnąc portfele od nieznajomych tak gładko, że czasami nawet nie pamięta, jak tego dokonał. Większość ludzi to dla niego tylko bezimienne twarze, z których wybiera swoje ofiary. Nie ma rodziny, nie ma przyjaciół, nie ma żadnych zobowiązań. Ale ma przeszłość, która w końcu go dopada, gdy Ishikawa, jego pierwszy partner, pojawia się w życiu i oferuje mu propozycję nie do odrzucenia. Zadanie jest łatwe: ma związać starego bogatego człowieka i ukraść zawartość sejfu. Jednak zaraz na drugi dzień po wykonaniu skoku świeżo upieczony włamywacz dowiaduje się, że starzec był wybitnym politykiem i że został brutalnie zabity podczas rabunku…
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
To ja, kieszonkowiec
Kieszonkowiec musi być szybki. Kiedy przemierza tłum ludzi, często wychwytuje swe ofiary bezwiednie, dopiero po chwili orientując się, że oto „skosił” portfel jakiemuś bogatemu jegomościowi w eleganckim garniturze. Nasz bohater jest jednak złodziejem z misją – ma w sobie coś z Janosika, gdyż jego ofiarą padają przeważnie zamożni mężczyźni, obracający na co dzień o wiele większymi sumami niż skradzione „drobniaki”.
„Kieszonkowiec”, w którym patrzymy na współczesne Tokio oczami drobnego złodziejaszka, to druga powieść Fuminoriego Nakamury przetłumaczona na język polski. Książka znalazła się w finale Los Angeles Times Book Prize, zaś jej autor został okrzyknięty najbardziej utalentowanym pisarzem kryminałów w Japonii. Chociaż niezbyt często sięgam po dany gatunek, lubię mieć do czynienia z podobną literaturą – nieszablonową i nastrojową, a jednocześnie wciągającą.
Poznajemy głównego bohatera, kiedy za sprawą tajemniczego gangstera przyjdzie mu wkroczyć w świat wielkiej zbrodni i o wiele większych pieniędzy. Jak skończy się powyższa konfrontacja? Mogę wam zagwarantować jedno – jej przebieg odznacza się dynamiką typową dla najlepszych filmów gangsterskich. Tym bardziej że wspominany mafiozo to postać wyjątkowo charyzmatyczna, w swej pokrętnej, zbrodniczej filozofii odwołująca się do klasyków literatury, takich jak Dostojewski.
Wydaje mi się, że Nakamura dostarcza czytelnikowi pewnych wskazówek na temat przeszłości głównego bohatera. Czy spotkany przypadkowo młody złodziej, ofiara przemocy domowej, mówi nam coś o drodze, jaką musiał przejść tytułowy kieszonkowiec w młodości? Czym wytłumaczyć wyjątkową zażyłość powyższej dwójki?
Powieść Nakamury pozostaje też opowieścią o ludziach żyjących na marginesie społeczeństwa, nie mogących podporządkować się określonym schematom i normom. Odczuwamy to szczególnie silnie, gdy bohater wpatruje się w majaczącą na horyzoncie, przesłoniętą przez mgłę dziwną wieżę. Dzięki podobnym motywom historia kieszonkowca zyskuje lekko oniryczny wymiar.
Książka japońskiego pisarza, choć niepozbawiona zupełnie znajomych schematów fabularnych, oferuje czytelnikowi rozrywkę na wysokim poziomie. Jestem pewna, że zadowoli nie tylko zagorzałych miłośników kryminałów, lecz również te osoby, które po dany gatunek sięgają dość sporadycznie.
Ewa Szymczak
Oceny
Książka na półkach
- 313
- 207
- 43
- 13
- 12
- 11
- 10
- 9
- 6
- 5
Opinia
Tę niewielkich rozmiarów książeczkę czyta się bardzo szybko i tylko pozornie bezrefleksyjnie. Rzecz bowiem dotyczy krótkiego wycinka z życia tokijskiego złodziejaszka, przeplatanego reminiscencjami z przeszłości. Jest to też spojrzenie na japońska współczesność, oceniana często przez pryzmat historycznie ukształtowanych stereotypów. Sporo tez można "podpatrzeć" ze stylu życia współczesnych bogatych Japończyków, bo kieszonkowiec tylko w obrabianiu kieszeni takich gustuje. Ta opowiastka zaskakuje nie tylko niewielkimi rozmiarami, ale i tematem, gdyż złodziej rzadko bywa głównym bohaterem. Tu jednak - jak mniemam - autor chciał w tak niekonwencjonalny sposób pokazać jedno z obliczy współczesnego kapitalizmu, mianowicie korporacjonizm. Bo tak się składa, że kieszonkowiec, choć początkowo działa solo i w niewielkim gangu, z czasem daje się wciągnąć, wmanewrować w większy interes, kosztujący go wiele pod każdym względem, lecz nie mam tu zamiaru zdradzać efektownego zakończenia. Jest zatem wynikające z tego przesłanie - każda korporacja po wykorzystaniu swoich niewolników najzwyczajniej w świecie wypluwa ich wypranych z tego, co w człowieku najcenniejsze. Tu zostało to pokazane przez pryzmat złodziejskiego fachu, gdzie, jak się okazuje, trzeba być niezłym graczem i wykazać się nie lada kreatywnością. Cóż, niedaleko spadły korporacje od organizacji mafijnych. Jeśli ktoś lubi na dodatek książki na jeden wieczór, to "Kieszonkowiec" jest w sam raz.
Tę niewielkich rozmiarów książeczkę czyta się bardzo szybko i tylko pozornie bezrefleksyjnie. Rzecz bowiem dotyczy krótkiego wycinka z życia tokijskiego złodziejaszka, przeplatanego reminiscencjami z przeszłości. Jest to też spojrzenie na japońska współczesność, oceniana często przez pryzmat historycznie ukształtowanych stereotypów. Sporo tez można "podpatrzeć" ze...
więcej Pokaż mimo to