Szybciej, wyżej, dalej. Skandale Volkswagena.
- Kategoria:
- biznes, finanse
- Tytuł oryginału:
- Faster Higher Farther: The Volkswagen Scandal
- Wydawnictwo:
- Rebis
- Data wydania:
- 2017-11-07
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-11-07
- Liczba stron:
- 432
- Czas czytania
- 7 godz. 12 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788380621916
- Tłumacz:
- Maciej Szymański
- Tagi:
- Volkswagen Piech Winterkorn afera spalinowa czysty diesel
Gdy we wrześniu 2015 roku rozpoczęła się afera spalinowa związana z tzw. „czystym dieslem” Volkswagena, z dnia na dzień największy producent samochodów na świecie stał się symbolem chciwości i kłamstwa. Klienci byli oburzeni, inwestorzy wpadli w panikę, a firma musiała stawić czoło widmu bankructwa.
Książką Szybciej, wyżej, dalej Jack Ewing zrywa kurtynę, którą próbowano spuścić na ten niebywały skandal. Opisuje długą drogę Volkswagena od skromnego nazistowskiego „samochodu dla ludu” aż po dni chwały – powstanie jednej z najbardziej prestiżowych globalnych marek, która chlubi się ekologicznym wizerunkiem. Maluje też żywe portrety osób odpowiedzialnych za sukces koncernu, Ferdinanda Piëcha oraz Martina Winterkorna, stawiając tezę, iż to ich nienasycona ambicja zmusiła pracowników do sięgnięcia po nielegalne metody.
Ewing przedstawia mechanizm wielkiego skandalu: to, jak kultura „sukcesu za wszelką cenę” doprowadziła do jednego z największych oszustw w dziejach biznesu, grożącego wręcz niewyobrażalnymi konsekwencjami gospodarczymi. Przyszłość jednej z najpotężniejszych firm świata pozostaje niepewna, my zaś mamy wyjątkową sposobność przyjrzeć się historii wizerunkowej katastrofy Volkswagena
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 88
- 87
- 32
- 8
- 5
- 3
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Najważniejsze skandale Volkswagena od jego powstania do ok. 2016r, czyli Hitler, rodziny Porsche, Piech, prostytutki, akcje, przejęcia firm, fałszowanie testów emisji spalin i procesy. Sporo wiedzy z bardzo obszerną bibliografią. Czy rzeczywiście czyta się to jak thriller, tak jak sugeruje informacja na okładce? Ja tego tak nie czuję. Może ktoś, kto łyknie książkę na raz i nie pogubi się w mnogości nazwisk znajdzie w tym trzymającą w napięciu historię. Osobiście widzę tu solidnie zebrane informacje, pokazujące nie zawsze dobrze zarządzaną, gigantyczną firmę.
Najważniejsze skandale Volkswagena od jego powstania do ok. 2016r, czyli Hitler, rodziny Porsche, Piech, prostytutki, akcje, przejęcia firm, fałszowanie testów emisji spalin i procesy. Sporo wiedzy z bardzo obszerną bibliografią. Czy rzeczywiście czyta się to jak thriller, tak jak sugeruje informacja na okładce? Ja tego tak nie czuję. Może ktoś, kto łyknie książkę na raz i...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toŚwietnie napisana książka o aferze Volkswagena. Gorąco polecam.
Świetnie napisana książka o aferze Volkswagena. Gorąco polecam.
Pokaż mimo toŚwietnie opisana Afera Dieslowska w koncernie VW
Świetnie opisana Afera Dieslowska w koncernie VW
Pokaż mimo toJack Ewing dogłębnie przedstawia historię Volkswagena od zaprojektowania pierwszego samochodu marki w 1931 roku przez Ferdinanda Porsche, aż po niedawny skandal firmy związany z przekraczaniem emisji spalin przez produkowane samochody. Szczegóły przedstawione w książce pozwalają czytelnikowi zrozumieć jak motoryzacyjny gigant z Wolfsburga stał się głównym bohaterem jednej z największych afer w historii motoryzacji. Obowiązkowa pozycja nie tylko dla fanów szybkich samochodów. Polecam.
Jack Ewing dogłębnie przedstawia historię Volkswagena od zaprojektowania pierwszego samochodu marki w 1931 roku przez Ferdinanda Porsche, aż po niedawny skandal firmy związany z przekraczaniem emisji spalin przez produkowane samochody. Szczegóły przedstawione w książce pozwalają czytelnikowi zrozumieć jak motoryzacyjny gigant z Wolfsburga stał się głównym bohaterem jednej z...
więcej Pokaż mimo toMam mieszane uczucia po przeczytaniu tej książki. Pierwsza połowa niezwykle ciekawa, gdzie została przybliżona historia Wolkswagena i ludzi, którzy go tworzyli, w tym rodziny Piechów i Porsche. Natomiast druga część , już mnie tak nie wciągnęła , gdzie było dużo suchych faktów, w jaki sposób i jakimi rozwiązaniami technicznymi było obchodzone prawo przez inżynierów Wolkswagena. Zdecydowanie polecam dla osób, których interesuje budowa maszyn, nowinki techniczne oraz technologie stosowane w motoryzacji. Jeśli jesteś laikiem w tych tematach jak ja, książka ciekawa , ale nie porywająca ;).
Mam mieszane uczucia po przeczytaniu tej książki. Pierwsza połowa niezwykle ciekawa, gdzie została przybliżona historia Wolkswagena i ludzi, którzy go tworzyli, w tym rodziny Piechów i Porsche. Natomiast druga część , już mnie tak nie wciągnęła , gdzie było dużo suchych faktów, w jaki sposób i jakimi rozwiązaniami technicznymi było obchodzone prawo przez inżynierów...
więcej Pokaż mimo toNiezłe i przerażające!
Niezłe i przerażające!
Pokaż mimo to2015 roku Volkswagen zostaje największym producentem samochodów na świecie. Komu, a raczej czemu to zawdzięcza? Musimy się cofnąć się w czasie i zboczyć z drogi, aby odpowiedzieć na to pytanie. Jest rok 2013, miejsce akcji Kalifornia, a osoby to trzej doktoranci z Uniwersytetu z West Virginia i co najważniejsze przedmiot zainteresowania czyli nasz główny bohater Volkswagen Jetta kombi z silnikiem diesla. W jakim charakterze występuje tu nasz bohater? Podejrzanego? Jeszcze nie teraz. Powód był prozaiczny, doktoranci Hemanth Kappanna z Indii, Marc Besch ze Szwajcarii i Arvind Thiruvengadam mieli za zadanie przebadać dwa najpopularniejsze systemy kontroli emisji tlenków azotu, które stosował Volkswagen w samochodach przeznaczonych na rynek amerykański. Skromne środki jakie otrzymali na te badania ograniczały ich działania, jednak z uporem maniaków podjęli się tego zadania. Pech chciał, że po laboratoryjnych kontrolach wyruszyli samochodem w trasę. To nieoczekiwane przedsięwzięcie naszych naukowców może zdumiewać, bo wszak analizowanie składu gazów wydechowych w ruchu wymyślono dawno temu i rzadko wprowadzano je w życie, to nasi zapaleńcy podjęli się tego trudnego zadania. Cały osprzęt-laboratorium umieścili w bagażniku samochodu, a problem jego zasilania przez dłuższy czas rozwiązywali za pomocą agregatu prądotwórczego. Smród spalin, hałas, ciągłe usterki wynikające z nieprzystosowania całej aparatury do pracy w ciągłym ruchu nastręczało im wielu problemów. Wyniki jakie otrzymali były zaskakujące i dalekie od tych, które otrzymali, testując Jettę na rolkach w laboratorium Kalifornijskiej Komisji Zasobów Powietrznych. Naszego bohatera po raz pierwszy możemy śmiało nazwać podejrzanym, aczkolwiek doktoranci nawet w najmniejszym stopniu nie uważali go za podejrzanego, a drastyczny wzrost poziomu zawartości tlenków azotu w gazach wydechowych usprawiedliwiali jakimś nieznanym im problemem technicznym. Ich dalekowzroczność, ufność i wiara w niemiecką myśl techniczną, ani przez chwilę nie pozwalała im przypuszczać, że będą odpowiedzialni za rozpętanie burzy, która może wyhamować całą niemiecką gospodarkę.
Aby zostać liderem w produkcji samochodów Volkswagen musiał stanąć w szranki na rynku amerykańskim z Toyotą, która wiodła prym w technologii hybrydowej. Na rozwój podobnej u niemieckiego producenta było już trochę za późno, pozostały tylko silniki diesla, które zużywają równie mało paliwa i produkują mniej dwutlenku węgla od samochodów benzynowych, ale mimo to mają wadę. Ze względu na wysoką temperaturę zapłonu emitują duże ilości tlenków azotu, które według ekologów odpowiedzialne są za zło całego świata, łącznie z globalnym ociepleniem klimatu. I cóż było robić, by sprostać amerykańskiemu rynkowi i ostrym przepisom dużo bardziej rygorystycznym niż europejskie? Jak udowodnić amerykanom, że niemiecki diesel to czysty diesel? Tlenki azotu to swoisty problem, który należało rozwiązać, niestety Volkswagen kierował swój segment pojazdów w stronę uboższych użytkowników szos i rozwikłanie tego problemu zwiększyłoby cenę produktu finalnego oraz zmniejszyło jego przestrzeń bagażową. Po co rozwiązywać problem i popadać w koszty, obciążające budżet skoro wystarczy zastosować oprogramowanie z pełną kontrolą silnika, która rozpoznawałaby, czy badany samochód znajdował się na rolkach i był poddawany testom w laboratorium. Komputer w samochodzie po rozpoznaniu tego zdarzenia sterował silnikiem tak by parametry zadowoliły amerykańskie normy. Ot wszystko! Nic więcej nie trzeba było robić, aby stać się producentem numer jeden. To jak działał Volkswagen opisał w swojej książce Jack Ewing dziennikarz pracujący w Niemczech. Być hegemonem na motoryzacyjnym rynku wiąże się z ignorowaniem przepisów, kłamaniem i przyczynianiem się do nadmiaru tlenków azotu w atmosferze, które odpowiedzialne są za zachorowania dzieci na astmę, zapalenia oskrzeli, są powodem problemów z układem naczyniowo serowym i przyczyną raka. To cena jaką musi zapłacić lokalne środowisko, aby w globalnym rozrachunku przyczynić się do autoryzacji kłamstwa i swoim zdrowiem zapłacić za niemieckiego producenta aut numer jeden na świecie. Ewing bardzo zgrabnym językiem wprowadza nas w świat motoryzacji, to czego jeszcze nie wiedzieliśmy o niemieckim producencie dowiemy się z jego książki, nie ukryje przed nami niczego, obnaży najskrytsze tajemnice, które zapewne posiadacze samochodów z emblematem VW woleliby nie wiedzieć. Niestety prawda po raz kolejny okazuje się brutalna, a żądza pieniądza oraz palma pierwszeństwa okazuję się zgubą. To wszystko znajdziemy w podręczniku Ewinga, od urządzeń zakłócających jakie stosowali Niemcy, żeby oszukać wymagający amerykański rynek, przez historię garbusa i rodziny, która go zaprojektowała odnosząc spektakularny sukces oraz skandali, które jej towarzyszyły. Książkę „Szybciej, wyżej, dalej” Jacka Ewinga powinien przeczytać każdy bezładnie wciskający pedał gazu swojego samochodu. Autor w tej książce odkrywa wszystkie karty, wierzcie nie będziecie się przy niej nudzić. Swoją drogą po takich oszustwach Niemcy po raz kolejny spadają na cztery łapy, ale kto bogatemu zabroni?
2015 roku Volkswagen zostaje największym producentem samochodów na świecie. Komu, a raczej czemu to zawdzięcza? Musimy się cofnąć się w czasie i zboczyć z drogi, aby odpowiedzieć na to pytanie. Jest rok 2013, miejsce akcji Kalifornia, a osoby to trzej doktoranci z Uniwersytetu z West Virginia i co najważniejsze przedmiot zainteresowania czyli nasz główny bohater Volkswagen...
więcej Pokaż mimo toBardzo dobra książka, nie tylko o dieselkach, ale też o rodzinie Porsch'e i Piech'ów.
Wydaje się, że książka nie wyczerpuje tematu.
Bardzo dobra książka, nie tylko o dieselkach, ale też o rodzinie Porsch'e i Piech'ów.
Pokaż mimo toWydaje się, że książka nie wyczerpuje tematu.
Ciekawie opisana bardzo, bardzo ciekawa historia
Ciekawie opisana bardzo, bardzo ciekawa historia
Pokaż mimo toPropagandowa zachcianka Hitlera robiąca za zasłonę dymną dla działań wojennych dwukrotnie podbiła serca Amerykanów - brzmi jak scenariusz do dziwacznej komedii klasy B, a jednak "auta dla ludu" zakrólowały na amrykańskich szosach, ujmując pomysłowymi reklamami, niemiecką solidnością i eko-stylem. Gdy receptą na sukces okazało się pospolite oszustwo, nawet sceptycy z branży byli zszokowani jego rozmachem i bezczelnością. Jak to w ogóle było możliwe?!
By odpowiedzieć na to pytanie, autor rozpoczyna swoje śledztwo od narodzin Volkswagena. O samym dieselgate mowa dopiero od połowy książki - wcześniej czytelnik pozna wodzów firmy, ich filozofię, najważniejsze projekty, ogólną sytuację na motoryzacyjnym rynku, badania nad silnikami, działania rządowych agencji ochrony powietrza... Ewing starannie dobiera informacje, które często pozornie są tylko anegdotkami, by z rozwojem lektury okazać się ważnymi elementami układanki.
Mam lekkie pretensje do tłumaczenia. Jeżeli ktoś ma uczulenie na wszelkie "ów", to niech lepiej posmaruje się przed czytaniem maścią. Zdarzają się literówki czy niezgrabności stylistyczne, ale to nie jest nic na tyle rzucającego się w oczy (poza tymi "owami"),by odbierało przyjemność z lektury.
Motoryzacja niezbyt mieści się w polu moich zainteresować, a po książkę sięgnęło mi się po obejrzeniu pierwszego odcinka netflixowej "Brudnej Forsy", bardziej z potrzeby usystematyzowania informacji niż ciekawości. "Szybciej, wyżej, dalej" okazało się świetną pozycją, dobrze przemyślaną analizą z szerokim spojrzeniem obejmującym wiele aspektów. Ta historia o chciwości wciąga bez sięgania po tabloidowe zagrywki, zaś elementy ściśle związane z technicznymi aspektami są tak zaprezentowane, że laik nie będzie miał problemów z odnalezieniem się w tym wyobrażeniowym warsztacie.
Propagandowa zachcianka Hitlera robiąca za zasłonę dymną dla działań wojennych dwukrotnie podbiła serca Amerykanów - brzmi jak scenariusz do dziwacznej komedii klasy B, a jednak "auta dla ludu" zakrólowały na amrykańskich szosach, ujmując pomysłowymi reklamami, niemiecką solidnością i eko-stylem. Gdy receptą na sukces okazało się pospolite oszustwo, nawet sceptycy z branży...
więcej Pokaż mimo to