Antropologia w ujęciu pragmatycznym

Okładka książki Antropologia w ujęciu pragmatycznym
Immanuel Kant Wydawnictwo: Wydawnictwo IFiS PAN filozofia, etyka
322 str. 5 godz. 22 min.
Kategoria:
filozofia, etyka
Tytuł oryginału:
Anthropologie in pragmatischer Hinsicht
Wydawnictwo:
Wydawnictwo IFiS PAN
Data wydania:
2005-01-01
Data 1. wyd. pol.:
2005-01-01
Liczba stron:
322
Czas czytania
5 godz. 22 min.
Język:
polski
ISBN:
9788373880801
Tłumacz:
Paulina Sosnowska, Ewa Drzazgowska
Tagi:
filozofia antropologia pragmatyzm Kant Immanuel
Dodaj do pakietu
Dodaj do pakietu
Średnia ocen
0,0 0,0 / 10
Ta książka nie została jeszcze oceniona NIE MA JESZCZE DYSKUSJI

Bądź pierwszy - oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Reklama
Reklama

Książki autora

Podobne książki

Reklama

Oceny

Średnia ocen
0,0 / 10
0 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
45
45

Na półkach:

Płodna porażka

W dziejach filozofii "Antropologia" Kanta uchodzi za jedno z bardziej znaczących nieporozumień, ponieważ została napisana tak, jakby cierpliwie budowany przez Kanta system krytyczny przestał nagle obowiązywać.

Według uwag wstępnych, "Antropologię" trzeba rozumieć, jako naukę o wolności podmiotu do czynienia ze sobą, co może i winien. Niestety, w wyniku dostajemy zestaw luźnych i arbitralnie rozwijanych przemyśleń na poniekąd fascynujące tematy, jak "O obserwacji siebie", "O słuchu" czy "O pamięci". Przedstawiane przez Kanta przemyślenia są raczej powierzchownymi, niezobowiązującymi i naiwnie uniwersalnymi obserwacjami w stylu niektórych starożytnych filozofów. Powodu tej regresji należy szukać w obranej na potrzebę "Antropologii" metodzie, gdzie poznanie dotyczące człowieka nie jest poddane wymogowi odpowiedniej kontekstualizacji. W filozofii Hegla, która stawia sobie za zadanie nie powielania błędów Kanta, opis ludzkich zjawisk opiera się na dwóch gruntujących podstawach: refleksji na temat ludzkiej świadomości ("dlaczego w danym kontekście ludzie postrzegają rzeczy tak, jak je postrzegają"?) oraz kwestii ducha czasów ("jakie dany punkt widzenia ma znaczenie w kontekście historii idei"?).

Napisany przez Michela Foucault wstęp do "Antropologii" Kanta w pewnym stopniu dotyka tych palących trudności metodycznych. Niestety, biurokratyczna wręcz pedantyczność Foucault w parze z zamiłowaniem do podstępnej subwersji (np. kwestia rzekomej potrzeby odłączenia wolności od prawdy czy też to, że wiedza podobno stanowi formę dominacji nad swobodą jednostki...) bardziej komplikuje, niż klaruje odbiór "Antropologii".

Na ile z jednej strony można być Kantowi wdzięcznym za jego próbę opracowania bardziej "przyziemnej" i życiowej formy filozofowania na temat człowieka, tak z drugiej trudno nie zauważyć, że wprowadzony w "Antropologii" arbitralny styl umożliwił całemu pokoleniu filozofów-pisarzy zająć pole filozoficzne swoimi agresywnie przyziemnymi dywagacjami. Tacy autorzy jak Schopenhauer, Nietzsche czy Heidegger zmaksymalizowali stanowisko "wolności podmiotu do czynienia ze sobą, co może i winien" i podporządkowali budowaną na przestrzeni stuleci aparaturę filozoficzną własnemu widzimisię, tak jakby mętna wiara w siebie stanowiła przejaw niepodważalnej Wolności.

Płodna porażka

W dziejach filozofii "Antropologia" Kanta uchodzi za jedno z bardziej znaczących nieporozumień, ponieważ została napisana tak, jakby cierpliwie budowany przez Kanta system krytyczny przestał nagle obowiązywać.

Według uwag wstępnych, "Antropologię" trzeba rozumieć, jako naukę o wolności podmiotu do czynienia ze sobą, co może i winien. Niestety, w wyniku...

więcej Pokaż mimo to

Reklama

Cytaty

Bądź pierwszy

Dodaj cytat z książki Antropologia w ujęciu pragmatycznym


Reklama
zgłoś błąd