O oświeconej niewiedzy
- Kategoria:
- filozofia, etyka
- Seria:
- Filozofia i religia
- Tytuł oryginału:
- De docta ignorantia
- Wydawnictwo:
- Aletheia
- Data wydania:
- 2014-03-28
- Data 1. wyd. pol.:
- 1997-01-01
- Liczba stron:
- 236
- Czas czytania
- 3 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788362858545
- Tłumacz:
- Ireneusz Kania
- Tagi:
- Filozofia religia teologia średniowiecze
Mikołaj z Kuzy (właśc. Nicolaus Krebs, 1401–1464, niemiecki teolog i kanonista, kardynał, pełen ducha ekumenizmu żywy umysł średniowiecza/renesansu) pisał śmiało o Bogu, z góry zapowiadając, że wie o nim najwięcej, ponieważ nic nie wie. Ta paradoksalna strategia teologii apofatycznej – negacje mówią prawdę, a afirmacje nie wystarczają – ma za podstawę „niewiedzę”. W niniejszej De docta ignorantia (1440) ta „docta” ignorancja nie oznacza, wbrew rozpowszechnionemu przekonaniu, charakteru „uczonej” niewiedzy, a więc wiedzy pozornej, pseudowiedzy. Niewiedza jest właśnie pozytywnym stanem sprzed wszelkiej wiedzy. Kiedy zostanie „pouczona”, „oświecona”, niewiedza-przed-wszelką-wiedzą staje się źródłem poznania Boga, czyli ściślej poznania niewiedzy o Bogu. Dla Mikołaja z Kuzy Bóg jest „przed” wszystkim, nawet przed sprzecznością, jako ten, który w ogóle wszelką wypowiedź, prawdziwą lub fałszywą, umożliwia. Ta kłopotliwa dla dogmatyki pod względem ducha, ale nie negująca jej litery wizja Boga jako Bytu poza wszelkim określeniem znajduje żywy wyraz w metaforyce matematycznej, jako że Kuzańczyk był biegły także w tej dziedzinie. Produktem ubocznym „oświecenia” są więc efektowne, prekursorskie rozważania z zakresu rachunku nieskończonościowego, a nawet odkrycie na drodze spekulatywnej, że Ziemia nie jest centrum wszechświata. Dla poszukujących bardziej uchwytnej teologii autor przeznaczył trzecią, chrystologiczną część swojego dzieła. To wydanie zawiera też dodatkowo przekład dialogu Mikołaja z Kuzy O Bogu ukrytym.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 33
- 16
- 7
- 7
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Mikołaj z Kuzy oczarował mnie w "Laik o umyśle". Nastawiałem się na coś podobnego.
Niestety mocno się zawiodłem. Pierwsza księga, w której przeważa abstrakcyjna geometria i matematyka, tak mnie zmęczyła, że przez dwie kolejne księgi już tylko myślałem o końcu. Czułem się, jakbym czytał "Parmenidesa" Platona połączonego z Jakubem Bohmem. Rozkładasz ramiona na boki, kręcisz się w kółko i patrzysz jak postępuje kołowacenie umysłu.
Zupełnie nieprzystępna dla szarego czytelnika.
Jeszcze kilka takich dzieł, a chyba znienawidzę niemiecką filozofię.
Mikołaj z Kuzy oczarował mnie w "Laik o umyśle". Nastawiałem się na coś podobnego.
więcej Pokaż mimo toNiestety mocno się zawiodłem. Pierwsza księga, w której przeważa abstrakcyjna geometria i matematyka, tak mnie zmęczyła, że przez dwie kolejne księgi już tylko myślałem o końcu. Czułem się, jakbym czytał "Parmenidesa" Platona połączonego z Jakubem Bohmem. Rozkładasz ramiona na boki, kręcisz...
Teologia XV wieku zwątpiła w moc intelektu i jego zdolność do poznania prawdy o Bogu. Najpełniejszy wyraz ten sceptycyzm (inspirowany przez późnośredniowieczny mistycyzm Eckharta) przyjął w uczonej niewiedzy Mikołaja z Kuzy. Niepojętość Boga była u niego na tyle radykalna, że nie wahał się on pisać, że Bóg nie jest ani Czymś, ani Niczym, ani negacją Czegoś i Niczego. Intelekt, jego zdaniem, powinien zostać zastąpiony przez miłość, a pragnienie poznania Boga przez pragnienie zjednoczenia się z Nim.
Jak każda teologia negatywna, również i uczona niewiedza Kuzańczyka stanęła przed problemem: jak czcić tego, którego nie można poznać; jak miłować tego, o którym niczego się nie wie? Odpowiedź Mikołaja była prosta - Bóg jest godzien naszej chwały, właśnie dlatego, że jest nieuchwytny przez ludzki rozum. Niekoniecznie jednak ta odpowiedź musi zadowolić współczesnych poszukujących.
Teologia XV wieku zwątpiła w moc intelektu i jego zdolność do poznania prawdy o Bogu. Najpełniejszy wyraz ten sceptycyzm (inspirowany przez późnośredniowieczny mistycyzm Eckharta) przyjął w uczonej niewiedzy Mikołaja z Kuzy. Niepojętość Boga była u niego na tyle radykalna, że nie wahał się on pisać, że Bóg nie jest ani Czymś, ani Niczym, ani negacją Czegoś i Niczego....
więcej Pokaż mimo toŚledząc rozważania autora dochodzi się do granicy słów aby zasiąść przy wspólnym stole z każdym kto zrozumiał niedostatek wiedzy opartej na pojęciach. Autor wyprzedził swoje czasy, zdawał się wniknąć w sens przekraczający dogmatyczne ujęcia rzeczywistości.
Śledząc rozważania autora dochodzi się do granicy słów aby zasiąść przy wspólnym stole z każdym kto zrozumiał niedostatek wiedzy opartej na pojęciach. Autor wyprzedził swoje czasy, zdawał się wniknąć w sens przekraczający dogmatyczne ujęcia rzeczywistości.
Pokaż mimo to