Umowa z Bogiem. Trylogia: Życie na Dropsie Avenue
- Kategoria:
- komiksy
- Seria:
- Mistrzowie Komiksu
- Tytuł oryginału:
- The Contract With God Trilogy: Life on Dropsie Avenue
- Wydawnictwo:
- Egmont Polska
- Data wydania:
- 2007-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2007-01-01
- Data 1. wydania:
- 2017-07-03
- Liczba stron:
- 512
- Czas czytania
- 8 godz. 32 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788323728580
- Tłumacz:
- Jacek Drewnowski
- Tagi:
- komiks powieść graficzna Nowy Jork Żydzi
Trylogia „Umowa z Bogiem” to oszałamiająca, fikcyjna kronika amerykańskich doświadczeń, a zarazem najbardziej znaczące i ponadczasowe dzieło Willa Eisnera, kultowej postaci komiksu amerykańskiego, którego imieniem została nazwana najważniejsza międzynarodowa nagroda branży komiksowej.
Komiks był wydany w roku 1978 i odniósł ogromny sukces, przynosząc nie tylko satysfakcję Willowi Eisnerowi, ale także inspirując całe pokolenie rysowników komiksowych. Akcja komiksu została osadzona przy Dropsie Avenue w Nowym Jorku, legendarnej ulicy z lat młodości Eisnera.
W „Umowie z Bogiem”, pierwszej księdze trylogii, właśnie przy Dropsie Avenue 55 pobożny Żyd Frimme Hersh traci ukochaną córkę, po czym łamie umowę ze Stwórcą i zostaje kamienicznikiem. Właśnie przy Dropsie Avenue uliczny śpiewak, zauważony przez podstarzałą diwę operową, okazuje się tak przywiązany do flaszki, że nie umie wykorzystać swojej szansy.
W księdze drugiej, pod tytułem „Siła życiowa”, którą Robert Crumb nazwał arcydziełem, Eisner przedstawia samego siebie w postaci Jacoba Shtarkaha. Egzystencjalne poszukiwania bohatera odzwierciedlają zmagania autora, ciągnące się za nim przez całe życie. Eisner ukazuje nie tylko Wielki Krach roku 1929 i Wielki Kryzys, ale także narodziny hitleryzmu i rosnącą popularność poglądów lewicowych. Łączy przy tym wrażliwość Henry'ego Rotha z tematyką społeczną, jaką podejmowali wielcy pisarze lat trzydziestych, na przykład Dos Passos i Steinbeck.
W końcu, w księdze trzeciej pt.: „Dropsie Avenue”, Eisner wykreśla społeczną trajektorię tej legendarnej alei na przestrzeni wieków, tworząc panoramę miasta i kolejnych fal jego mieszkańców: Holendrów, Anglików, Irlandczyków, Żydów, Afroamerykanów i Portorykańczyków. Ich twarze się zmieniały, ale ich życie zawsze pozostawało niekończącą się historią życia, śmierci i zmartwychwstania.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 356
- 257
- 79
- 53
- 43
- 15
- 6
- 4
- 4
- 4
Cytaty
Wierz mi, Angelo... Kiedy toniesz, nie pytasz dryfującej kłody, czy jest duża!
Opinia
PAKT Z BOGIEM
Will Eisner to legenda komiksu. Człowiek, który swe kroki w branży stawiał już w latach 30 XX w nie tylko osiągnął wszystko, co w medium tym osiągnąć można, ale także zrewolucjonizował je, jak nikt inny. Udowodnił, że sztuka obrazkowa to nie tylko tania rozrywka dla dzieci i niewykształconych dorosłych i wynalazł coś, co nazwano „powieścią graficzną”. A najlepszym jej przykładem i zarazem – zdaniem wielu – największym dziełem tego gatunku, jak i w dorobku mistrza Eisnera, jest właśnie „Contract with God”, zbiór czterech historii obyczajowych rozgrywających się w latach 30 opowiadających o losach żydowskich mieszkańców kamienic w Bronxie.
W otwierającej zbiór tytułowej opowieści poznajemy Frimme Hersha, który w dzieciństwie, uciekając do Stanów przed czystkami etnicznymi zawarł z Bogiem pakt. Sam wymyślił jego zasady, spisał na kamieniu i żył wierząc, że kiedy będzie ich przestrzegał, to samo uczyni i Stwórca. Tak się jednak nie stało i rozgoryczony stratą przybranej córki Frimme zrywa pakt. Jego życie zaczyna się układać idealnie, jednak czegoś mu w nim brak. I tak bohater udaje się do Rabina z prośbą o sporządzenie nowego paktu, którego Bóg będzie przestrzegał.
Druga historia, The Street Singer, przedstawia Eddiego, śpiewaka ulicznego. Eddie to alkoholik, który katuje swą ciężarną żonę i dziecko, ale na życie zarabia głosem. I tak pewnego dnia poznaje byłą divę, która dostrzega w nim wielki talent i chce czynić gwiazdą.
W „The Super”, tytułowy bohater, pan Scuggs, jest znienawidzonym przez wszystkich zarządcą kamienicy. Do tego każdy wie o jego niezdrowym zainteresowaniem seksem. I oto pewnego dnia w jego pełnej pornografii piwnicy zjawia się 10-letnie dziewczynka...
Zbiór kończy „Cookalein”, opowieść, w której kilka ciężko pracujących rodzin spotyka się na wakacjach na wsi. Zaczynają się zdrady, gwałty, intrygi i wielkie i małe plany...
Wszystkie cztery opowieści przesycone są goryczą, seksem i prawdą o życiu. Napisane w sposób nieco archaiczny zachwycają każdą niemal stroną i czarno-białymi rysunkami czasem kojarzącymi się z humorystyczną kreską historyjek znanych z brukowców, czasem z undergroundowym stylem współczesnych rysowników, a czasem ze zwykłymi szkicami. Często ma się też przeświadczenie, że autor bez szkicu rysował całe plansze. Plansze czasem proste, czasem urzekające wysmakowanymi szczegółami, zawsze znakomite i prawdzie.
Nie jest to jednak komiks, jakie znamy. Główną różnicą jest fakt, że „Contract...” naprawdę przypomina powieść. Sporadyczne opisy, dialogi i narracja są główną treścią, którą rysunki jedynie uzupełniają. Poza tym nie wiele tu typowych dla komiksu plansz. Dominują splashpage'e, kadry są tworzone nietypowo, tak samo jak „dymki”, czy ramki narracyjne.
Wszystko to stwarza niesamowity klimat i po prostu zachwyca, choć nie wszyscy przyzwyczajeni do klasycznej formy komiksu będą zachwyceni.
Scenariuszowo wszystkie historie stoją na wysokim poziomie i tak naprawdę tylko „The Super”nieznacznie wybija się in plus.
I cóż mógłbym rzec w ramach podsumowania? Że to absolutnie wielki komiks i znać go trzeba koniecznie. A po jego przeczytaniu przestaje dziwić dlaczego najważniejsza komiksową nagrodę nazwano właśnie nagrodą Willa Eisnera.
Chylę czoła.
PAKT Z BOGIEM
więcej Pokaż mimo toWill Eisner to legenda komiksu. Człowiek, który swe kroki w branży stawiał już w latach 30 XX w nie tylko osiągnął wszystko, co w medium tym osiągnąć można, ale także zrewolucjonizował je, jak nikt inny. Udowodnił, że sztuka obrazkowa to nie tylko tania rozrywka dla dzieci i niewykształconych dorosłych i wynalazł coś, co nazwano „powieścią graficzną”. A...