rozwińzwiń

Legendy gier wideo

Okładka książki Legendy gier wideo Bartłomiej Kluska
Okładka książki Legendy gier wideo
Bartłomiej Kluska Wydawnictwo: Gamebook rozrywka
250 str. 4 godz. 10 min.
Kategoria:
rozrywka
Wydawnictwo:
Gamebook
Data wydania:
2023-05-24
Data 1. wyd. pol.:
2023-05-24
Liczba stron:
250
Czas czytania
4 godz. 10 min.
Język:
polski
Tagi:
gry komputerowe gry kultura cyfrowa
Średnia ocen

7,5 7,5 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Wokół narracji interaktywnej Bartłomiej Kluska, Michał Śledziński
Ocena 6,5
Wokół narracji... Bartłomiej Kluska,&...
Okładka książki Niebezpieczny Ryszard i klątwa Amazonii Tomasz Kleszcz, Bartłomiej Kluska
Ocena 0,0
Niebezpieczny ... Tomasz Kleszcz, Bar...
Okładka książki Operacja „Dorsze” Tomasz Kleszcz, Bartłomiej Kluska
Ocena 6,0
Operacja „Dorsze” Tomasz Kleszcz, Bar...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,5 / 10
52 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
23
23

Na półkach:

Względnie niedługa, ale treściwa książka o pionierach i legendach branży, którzy często wynosili (i wciąż wynoszą) rozrywkę elektroniczną do rangi sztuki.

Autor przedstawia sylwetki 24 twórców (w 20 rozdziałach),którzy mieli wielki wpływ na świat gier komputerowych. Od "Ojca gier wideo", Ralpha Baera, przez Shigeru Miyamoto, Robertę Williams, Sida Meiera, Hideo Kojimę, braci Houser, na Ericu Barone (od Stardew Valley) kończąc. Każdy rozdział przedstawia krótki życiorys bohaterów oraz to w jaki sposób trafili do branży growej. Byli wśród nich i młodociani zapaleńcy tworzący w zaciszu swoich sypialni, ludzie z przypadku, którzy nigdy wcześniej nie grali w gry, niespełnieni filmowcy czy profesjonaliści. Ich historie i doświadczenia się różnią, podobnie jak filozofie, które im przyświecały. Dla jednych tworzenie było spełnieniem dziecięcych marzeń, dla innych liczyła się wolność dawana graczom, a jeszcze inni skupiali się na opowiedzeniu historii. Dodatkowo pomiędzy rozdziałami znajdują się osie czasu z ciekawostkami na temat gier wideo, poszczególnych gatunków czy motywów.

Książka mi się podobała, chociaż sporo informacji poznałem wcześniej (bycie graczem jednak zobowiązuje),ale mimo to dowiedziałem się też trochę nowych rzeczy. Autor zrobił dobry research, a przede wszystkim udało mu się to dobrze opowiedzieć. Na pochwałę zasługuje też wydawnictwo - książka jest solidnie wydana i zwyczajnie ładna. Mam nadzieję, że Kluska zdecyduje się na kontynuację, bo jest jeszcze wiele historii związanych z grami do opowiedzenia.

Jeśli ktoś jest jakimś hardcorowcem jeśli chodzi o gry, to może się nie dowiedzieć wiele nowego, ale młodszym czy niedzielnym graczom mogę śmiało polecić. Czyta się szybko i przyjemnie, a przy okazji można się co nieco dowiedzieć o chyba najprężniej rozwijającym się dziale rozrywki.

Względnie niedługa, ale treściwa książka o pionierach i legendach branży, którzy często wynosili (i wciąż wynoszą) rozrywkę elektroniczną do rangi sztuki.

Autor przedstawia sylwetki 24 twórców (w 20 rozdziałach),którzy mieli wielki wpływ na świat gier komputerowych. Od "Ojca gier wideo", Ralpha Baera, przez Shigeru Miyamoto, Robertę Williams, Sida Meiera, Hideo Kojimę,...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1078
424

Na półkach: ,

DOSKONAŁA OKŁADKA, ABSOLUTNIE PRZEPIĘKNA

Książka ciekawa, pełna anegdot i wypełniona faktami. Wolałbym pewnie bardziej rozbudowane eseje, lecz jako wstęp do większej opowieści sprawdza się doskonale. Czego to człowiek nie wiedział o grach, w które grał...

ALE TA OKŁADKA!

DOSKONAŁA OKŁADKA, ABSOLUTNIE PRZEPIĘKNA

Książka ciekawa, pełna anegdot i wypełniona faktami. Wolałbym pewnie bardziej rozbudowane eseje, lecz jako wstęp do większej opowieści sprawdza się doskonale. Czego to człowiek nie wiedział o grach, w które grał...

ALE TA OKŁADKA!

Pokaż mimo to

avatar
76
27

Na półkach:

Ciekawa lektura świetnie sprawdzająca się na krótkie seanse w autobusie. Napisane całkiem prostym językiem, krótkie bardzo ogólne historie developerów

Ciekawa lektura świetnie sprawdzająca się na krótkie seanse w autobusie. Napisane całkiem prostym językiem, krótkie bardzo ogólne historie developerów

Pokaż mimo to

avatar
25
3

Na półkach:

Wielkie oczekiwania prowadzą do rozczarowań. W sumie nie wiem czego oczekiwałem od tej książki. Jako osoba znająca bardzo dobrze gry wideo, nie mogłem spodziewać się zaskoczenia. Wszystkie rozdziały mają wartość artykułów, które pojawiały i pojawiają się na łamach CD Action lub innych magazynów.

Mam poczucie lekkiego przechodzenia przez temat.
Jestem bardzo rozczarowany.

Wielkie oczekiwania prowadzą do rozczarowań. W sumie nie wiem czego oczekiwałem od tej książki. Jako osoba znająca bardzo dobrze gry wideo, nie mogłem spodziewać się zaskoczenia. Wszystkie rozdziały mają wartość artykułów, które pojawiały i pojawiają się na łamach CD Action lub innych magazynów.

Mam poczucie lekkiego przechodzenia przez temat.
Jestem bardzo rozczarowany.

więcej Pokaż mimo to

avatar
115
10

Na półkach: ,

Cała książka oparta jest na schemacie, gdzie autor w kilku zdaniach prezentuje młodość i początki kariery twórcy gier, a następnie opisuje stworzone przez niego gry. Po kilku rozdziałach koncepcja się wyczerpuje i w zasadzie do końca czytałem tę książkę tylko z chęci jej skończenie, bez większych emocji. Mam wrażenie, że wysokie oceny wynikają z braku konkurencji na rynku i dużym zapotrzebowaniem na taki materiał, a jednocześnie z faktu, że czytają to osoby zafascynowane tematyką.

Cała książka oparta jest na schemacie, gdzie autor w kilku zdaniach prezentuje młodość i początki kariery twórcy gier, a następnie opisuje stworzone przez niego gry. Po kilku rozdziałach koncepcja się wyczerpuje i w zasadzie do końca czytałem tę książkę tylko z chęci jej skończenie, bez większych emocji. Mam wrażenie, że wysokie oceny wynikają z braku konkurencji na rynku...

więcej Pokaż mimo to

avatar
67
60

Na półkach:

Dla fanów gier pozycja obowiązkowa. W książce znajdziecie czolowe osoby, które wpłynęły na branże. W każdym rodziale macie tez fajna chronologię czasową z krótkim opisem poszczególnych gier które w istotny sposób wpłynęły na rozwój całej branży

Dla fanów gier pozycja obowiązkowa. W książce znajdziecie czolowe osoby, które wpłynęły na branże. W każdym rodziale macie tez fajna chronologię czasową z krótkim opisem poszczególnych gier które w istotny sposób wpłynęły na rozwój całej branży

Pokaż mimo to

avatar
583
527

Na półkach:

Gry wideo są moją pierwszą pasją i kluczem do zrozumienia moich zainteresowań. Bez nich pewnie nie zwiedzałbym świata, nie poznał tylu języków i nie nauczył się wszystkiego, co miałem okazję przyswoić. Dlatego gry wideo są mi niezwykle bliskie i jestem przekonany, że są formą sztuki. Podobnego zdania jest najwyraźniej Bartłomiej Kluska autor książki Legendy gier wideo. Czy autor przekona czytelników do tego, ze gry są sztuką poprzez ukazanie najznakomitszych autorów tworzących gry?

Legendy gier wideo to zbiór 20 profili na temat najwybitniejszych twórców w historii gier na przestrzeni ponad 50. letniej historii tej interaktywnej formy sztuki. Poznajemy przekrój postaci, które wpłynęły na rozwój gier wideo i przewijały się w ważnych momentach branży.

Poznamy twórcę pierwszej konsoli znanego jako ojciec gier wideo. Pojawi się też ojciec najpopularniejszego bohatera gier wideo, który stał się swego rodzaju symbolem branży. Obok nich w książce przewijają się także osoby odgrywające ważną rolę w rozwoju poszczególnych gatunków gier. Pionierzy tacy jak Roberta Williams, Carmack i Romero czy Sid Meier są bohaterami kolejnych części książki. Nie zabrakło też wpływowych twórców z Japonii jak Hideo Kojima czy Hidetaka Miyazaki.

Profil każdej z postaci ozdobiony jest i osiami czasu odnoszącymi się do rozwoju branży czy poszczególnych gatunków. Daje to szerszy kontekst dla roli tej jednostki i jej wpływu na nasze ulubione gatunki. W przypadku Petera Molyneux otrzymujemy natomiast historię pięknie zapowiadających się gier, które nigdy nie powstały. W końcu ten wizjoner i mistrz słowa jest symbolem niedotrzymanych obietnic.

Całość jest napisana w niezwykle ciekawy i przystępny sposób. Jest to raczej lekka i przyjemna lektura, która spokojnie może trafić w ręce każdego, a nie tylko największych pasjonatów gier. Nie ma tu zawalenia specyficzną terminologią i pojęciami, które wymagają znajomości wszystkich gier pojawiających się w książce. Jednak nawet osoby siedzące w tych klimatach znajda tutaj coś dla siebie i ciekawe informacje, które mogły być im nieznane. Dodatkowo przewijają się cytaty twórców

Legendy gier wideo to solidna pozycja. Mogę się nie zgadzać z osobami wytypowanymi do profilów, ale to kwestia preferencji. Dodatkowo Bartłomiej Kluska solidnie argumentuje swoje wybory choćby przez to, że tytuł dobrze obrazuje rozwój naszej ulubionej branży rozrywki i wskazuje na osoby ważne w danym momencie historii.

Śledzimy drogę od powolnych początków, poprzez krach, Nintendo ratujące konsole, rozwój różnych gatunków i pomysłów, eksplozję wielkich budżetów, aż do sukcesu sceny indie i pokazania, że jedna osoba z fajnym pomysłem może stworzyć coś poruszającego i pięknego. Całość trzyma się kupy i ma logiczny sens. Dlatego Nie widzę powodów do tego, by czepiać się tego, kto pojawia się w książce, a kogo w niej nie ma. Zwłaszcza że Legendy gier wideo nie muszą być końcem i spokojnie może pojawić się więcej podobnych książek. Autor nawet o tym wspomina w pewnych momentach swojej książki.

Na koniec dodam jeszcze, że Legendy gier wideo zawierają sporo elementy dające okazję trochę lepiej zrozumieć opisanych bohaterów. Informacje na temat ich analogowej młodości lepiej pozwalają zrozumieć inspiracje stojące za tworzonymi tytułami. Niektóre z tych informacji są dosyć dobrze znane, osobą siedzącym w temacie lub śledzących danego twórcę, ale trudno chyba w głowie trzymać wszystkie te rzeczy. Dlatego książka staje się cennym zbiorem ciekawostek.

Bartłomiej Kluska odwalił kawał dobrej roboty i jego książka to taki fajny sposób na pokazanie zarówno historii gier jak i ważnych osób, które ukształtowały tę wyjątkowa gałąź branży rozrywkowej. Legendy gier wideo powinny trafić zarówno w gust fanów cyfrowej rozrywki jak i do osób, które na co dzień nie siedzą przy konsoli i komputerze, by grać. Choćby z tego powodu, ze to historia twórczych jednostek starających się zrobić coś niezwykłego. Jest to kawałek solidnej literatury, który spokojnie mogę polecić wszystkim.

Gry wideo są moją pierwszą pasją i kluczem do zrozumienia moich zainteresowań. Bez nich pewnie nie zwiedzałbym świata, nie poznał tylu języków i nie nauczył się wszystkiego, co miałem okazję przyswoić. Dlatego gry wideo są mi niezwykle bliskie i jestem przekonany, że są formą sztuki. Podobnego zdania jest najwyraźniej Bartłomiej Kluska autor książki Legendy gier wideo....

więcej Pokaż mimo to

avatar
23
1

Na półkach:

Polecam wszystkim miłośnikom gier komputerowych.

Polecam wszystkim miłośnikom gier komputerowych.

Pokaż mimo to

avatar
75
15

Na półkach: ,

Twórczość, artyści, pozwy, spadające na giełdzie akcje, krytyka, pierwsze kroki w świecie gier – to wszystko i wiele więcej możemy znaleźć w najnowszym wydanym tytule Bartłomieja Kluski „Legendy gier wideo”. Dzięki uprzejmości wyd. GAMEBOOK, miałam okazję przenieść się do pierwszych lat gamingu.

https://grywalnie.pl/recenzja-ksiazki-legendy-gier-wideo/

Nie wyrażam zgody na kopiowanie, powielanie tekstu (w całości lub części) bez mojej zgody.

W książce znajdziemy dwadzieścia rozdziałów, gdzie poznamy historię artystów, dzięki którym powstały komputery, najnowszej generacji konsole, czy gry, między innymi: Diablo, Wiedźmin, Battlefield, Call of Duty i oczywiście GTA. I nie, nie opiszę Wam dokładnie każdego rozdziału, żeby nie było żadnych spoilerów, bo jeśli zamierzacie zabrać się sami za ten tytuł, to miejcie chociaż tą przyjemność z czytania 😊
Już w pierwszym rozdziale autor treściwie opisał, jak to wszystko się zaczęło. Mianowicie, jeżeli chodzi o ideę, to rozpoczął ją Ralph Baer, człowiek, który z posiadania wielkich ambicji postanowił coś zrobić, być kimś więcej niż tylko inżynierem. Myśl, która do niego wracała w każdej możliwej chwili dotyczyła telewizora, a mianowicie grania na nim. Dla nas może wydawać się to teraz takie nierealne, że, jak moglibyśmy nie grać przed telewizorem sami, czy z najbliższymi.
Po wielu przemyśleniach Bare’a i spisania pomysłu na kartkę, pewnego dnia powstał Brown Box, czyli małe pudełko, dzięki któremu po podłączeniu do odbiornika mogliśmy ujrzeć ruchome kwadraty, sterowane kontrolerem. Co najważniejsze, można było podpiąć nawet dwa kontrolery, więc była już opcja grania w parach. Był to początek trybu multiplayer. Jeśli chodzi o Brown Box’a to po czasie konsola przeszła niemałą metamorfozę, zaczynając od wyglądu zewnętrznego, a kończąc na systemie. Tak właśnie zaczęła się nowa era gier.
Kolejne rozdziały są oplecione historią pozostałych twórców, produkcji, czy pozwów. Co do tego ostatniego, to najlepszym przykładem jest tutaj Odyssey, który kierował pozwy w stronę innych firm, z racji, że „odrobinę” zbyt mocno natchnął ich pomysł z grami na podstawie tenisa wyprodukowanego przez Odyssey. Do tych pozwanych firm warto wymienić Segę, Mattel oraz najbardziej znaną korporację Nintendo. To jest idealny przykład, jak w branży gier, każdy od samego początku walczy o swoje. Jednak co tu się dziwić, po dziś dzień nic się nie zmieniło, jeżeli chodzi o kopie, zbyt duże inspiracje pracą drugiej osoby, każdy walczy o swoje. Wracając do Odyssey, warto tu również zaznaczyć, że dużo zarobili na wygranych sprawach, czasami mówi się, że więcej niż na samej sprzedaży tytułu.
W książce możemy znaleźć wiele wypowiedzi twórców, ich przemyśleń na temat tego, jak ludzie krytykowali ich dzieło, jak wiele firm nie chciało wydać gier, bo uważali, że to strata czasu i pieniędzy, ale po czasie okazywało się, że te tytuły są wielkim wydawniczym sukcesem. Przyznaję, mam wiele pozaznaczanych anegdotek z wypowiedzi inicjatorów.

Najbardziej moją uwagę przykuło zdanie między innymi z wywiadu N. Druckamnn’a o tym, że to nasze, graczy interpretacje odnośnie danej historii będą prawidłowe, tak samo S. Miyamoto uważał, że gry należy projektować tak, aby nie dzieliły, a sprawiały na naszej i naszych bliskich uśmiech podczas wspólnego grania. W sumie bardzo się z tym zgadzam, bo co z takiego grania, gdzie drugi gracz zabiera nam tą przyjemność, przez wyzywanie, krytykowanie? Wtedy tracimy tylko czas i niepotrzebnie się irytujemy.
Co jeszcze ciekawego znajdziecie w tym wydaniu? Osie czasu! Nie wiem, jak Wy, ale zawsze potrafiły sprawić, że więcej zapamiętałam z nich niż z „suchego” tekstu. Wszystkie najważniejsze premiery konsol, gier, czy wszelkie przełomowe momenty w tej dziedzinie są tam zobrazowane.
Tylko, że to nie koniec dobroci, bo dla tych co są fanatykami fotografii, możecie jej tu sporo znaleźć. Zdjęcia sprzętów, gier, twórców, wszystko co najważniejsze jest tutaj zawarte. Nie jest tego przesadnie za dużo, ani nie czuć niedosytu. Jest w punkt!
Również co zwróciło moją uwagę, to, to, że książka jest napisana prostym językiem, nie spotkałam się tutaj z trudnymi technicznymi zawiłościami zawartymi w tekście. Także dla najmłodszych czytelników, to wydanie może być również świetną pozycją.
„Legendy gier wideo” idealnie sprawdzi się dla każdej osoby, zaczynając od tych co dopiero wchodzą w ten krąg, czy te co już są w temacie wiele lat, a chciałyby sobie odświeżyć parę ciekawych informacji. Jest to idealny tytuł, aby usiąść i odpocząć od codziennego zgiełku.

Twórczość, artyści, pozwy, spadające na giełdzie akcje, krytyka, pierwsze kroki w świecie gier – to wszystko i wiele więcej możemy znaleźć w najnowszym wydanym tytule Bartłomieja Kluski „Legendy gier wideo”. Dzięki uprzejmości wyd. GAMEBOOK, miałam okazję przenieść się do pierwszych lat gamingu.

https://grywalnie.pl/recenzja-ksiazki-legendy-gier-wideo/

Nie wyrażam zgody...

więcej Pokaż mimo to

avatar
257
210

Na półkach: , ,

Przyjemna lektura choć moja ocena jest nieco naciągnięta ze względu na tematykę i subiektywne podejście niej. Pewnie bardziej sprawiedliwa byłaby ocena 7 jednak czytało mi się szybko i przyjemnie. Cieszę się, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej książek poruszających tematykę gier wideo, także pisanych przez polskich autorów.
Książka opisuje sylwetki kilkunastu twórców gier. Chyba tylko dwa nazwiska były mi obce, choć tytuły stworzonych przez nich gier już nie. Biografie są krótkie i autor siłą rzeczy skupia się przede wszystkim na ich dokonaniach i wpływie na branżę gier wideo na przestrzeni lat.
W książce pojawiają się też po każdym opisie postaci krótkie osie czasu, na których zaznaczono najważniejsze osiągnięcia z danej tematyki gier (przykładowo strategie, gry przygodowe itd.).
Tekst uzupełniają zdjęcia omawianych gier. I tu pojawia się pewien minus. Mogłoby być ich znacznie więcej, a także są one raczej niewielkich rozmiarów.
Książka jest dobrym punktem wyjścia do poznawanie historii branży gier wideo. Lektura przyjemna i ciekawa, przynajmniej taka była dla mnie.

Przyjemna lektura choć moja ocena jest nieco naciągnięta ze względu na tematykę i subiektywne podejście niej. Pewnie bardziej sprawiedliwa byłaby ocena 7 jednak czytało mi się szybko i przyjemnie. Cieszę się, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej książek poruszających tematykę gier wideo, także pisanych przez polskich autorów.
Książka opisuje sylwetki kilkunastu...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    93
  • Przeczytane
    57
  • Posiadam
    22
  • Teraz czytam
    7
  • 2023
    2
  • Chcę kupić
    1
  • Prezentownik
    1
  • Do przeczytania w 2023 roku
    1
  • Ulubione
    1
  • Komputery i Gry
    1

Cytaty

Więcej
Bartłomiej Kluska Legendy gier wideo Zobacz więcej
Więcej

Podobne książki

Przeczytaj także