Opóźnienie może ulec zmianie
"Sorry, ale taki mamy klimat" – podsumowała kiedyś zimowy paraliż kolei minister Elżbieta Bieńkowska. Na opóźnienia polskich pociągów narzekamy wszyscy, ale nie brak i pozytywnych emocji związanych z wygodą, ekologią czy romantyzmem tego sposobu podróżowania.
Pociągi towarzyszą nam w życiu od małego, ale niewielu z nas ma jakiekolwiek pojęcie o tym, co dzieje się za zamkniętymi drzwiami lokomotywy. Co czuje maszynista próbując zatrzymać wielotonowego kolosa przed bawiącymi się na torach dziećmi? Dlaczego do pracy musi zgłosić się minimum godzinę przed planowanym odjazdem? I po co w kabinie potrzebna mu kierownica?
Antosz jest internetowym blogerem i najbardziej znanym polskim maszynistą. Aby spełnić kolejowe marzenia porzucił pracę informatyka i sam przygotował się do specjalistycznego egzaminu. O tajemniczym świecie kolei opowiada barwnie, intrygująco i dowcipnie. To książka dla każdego, kto chociaż raz uśmiechnął się na myśl o czekającej go podróży pociągiem.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Maszynisty opowieść o kolei
„Wydawać by się mogło, że praca maszynisty należy do lekkich, łatwych i przyjemnych. W końcu jest obwarowana mnóstwem zabezpieczeń, dyżurni ruchu układają nam drogę, a nam zostaje jedynie rozpędzić pociąg i podziwiać krajobrazy. Nic bardziej mylnego”.
PKP. Każdy zna ten skrót – Polskie Koleje Państwowe. Mówimy tak umownie, albowiem aktualnie na kolei funkcjonuje niezliczona liczba spółek. Jedne zarządzają dworcami, inne torami, jeszcze inne składami czy pozostałą infrastrukturą. Trudno zaprzeczyć, że pociągi mają w sobie „to coś”. Kojarzą się z wakacyjnymi podróżami, pewną nostalgią. Śpiewamy o nich nawet piosenki.
Jednak jak wygląda świat kolei od drugiej strony? Widziany nie oczami pasażera, lecz pracownika? Możemy się o tym przekonać, sięgając po bardzo interesującą książkę Marcina Antosza pod tytułem „Opóźnienie może ulec zmianie. Fascynujący świat pociągów oczami maszynisty”.
Już sam tytuł przykuwa naszą uwagę. „Opóźnienie może ulec zmianie” – niemal każdy podróżujący pociągiem słyszał choć raz ten komunikat. Z trwogą wpatrujemy się wtedy w elektroniczne tablice z rozkładem jazdy, śledząc czas opóźnienia interesującego nas składu.
Dlaczego więc pociągi się spóźniają? Czy jest to wina maszynisty, czy taki po prostu „urok” polskiej kolei? Autor w swojej książce stara się odpowiedzieć na te i wiele innych pytań. Ma przy tym świadomość wagi tematu, jaki podejmuje. Wszak paraliż na kolei nie raz wstrząsał politycznymi gabinetami. Kolej – a właściwie jej ułomne funkcjonowanie – była przyczyną niejednego wniosku o wotum nieufności wobec ministra za nią odpowiedzialnego.
My, pasażerowie, ciągle na polskie koleje narzekamy – że opóźnienia, że stary tabor, że na kolei ciągle PRL. Czy są to narzekania uzasadnione? Czy faktycznie jest aż tak źle? Może polska kolej – powoli, ale jednak – zmienia się na lepsze?
„Opóźnienie może ulec zmianie” to tytuł bez wątpienia dla wszystkich, lubiących podróżować pociągami i ciekawych świata kolei „od kuchni”. Marcin Antosz najpierw opowiada o tym, jak zaczęła się jego fascynacja koleją. Następnie zdradza nam, jak to się stało, że mimo braku rodzinnych tradycji i kierunkowego wykształcenia został maszynistą. Jest to niezwykła historia człowieka, który postanowił spełnić swoje najskrytsze marzenie o prowadzeniu pociągu. Przeczytamy więc o wymagającym szkoleniu i trudnych egzaminach.
Poznamy odpowiedź na banalne wydawałoby się pytanie: dlaczego pociąg jedzie? W jaki sposób jest przygotowywany do drogi? Po co maszyniście kierownica? (kto wiedział, że w pociągu jest kierownica?) Poznamy dzień z życia maszynisty i dowiemy się, skąd pociąg wie, dokąd ma jechać. Poznamy także ciemne strony zawodu maszynisty – awarie, usterki a przede wszystkim potrącenia na torach. Zdarzają się one bardzo często i mogą być przyczyną wielkiej traumy.
Autor opowie także o swoim pociągu marzeń. Zdradzi nam swoje także największe „naj” – ulubiony dworzec, linię kolejową, lokomotywę.
„Opóźnienie może ulec zmianie” to książka, którą polecam wszystkim lubiącym podróżować pociągami i chcącym się w przystępnej formie dowiedzieć czegoś więcej o polskiej kolei. Jej lektura przynosi wiele ciekawych i zaskakujących informacji. Publikacja dla zainteresowanych tematem. Zachęcam do lektury.
Wojciech Sobański
Oceny
Książka na półkach
- 435
- 272
- 77
- 34
- 21
- 12
- 8
- 8
- 7
- 6
OPINIE i DYSKUSJE
W życiu przeczytałem sporo typowo branżowych publikacji, dlatego nie mam nic przeciwko książkom w dużo bardziej przystępny sposób opisującym funkcjonowanie kolei. Nie rozumiem z tego powodu krytyki autora za prosty język. Zakładam, że większość miłośników kolejnictwa nie zaczynała jednak od naukowych artykułów zamieszczanych w "Technice Transportu Szynowego".
Nie dowiedziałem się więc niczego nowego z tej książki, ale uważam, że spełnia swoją rolę jako zachęta do zgłębiania opisywanej w niej tematyki. Minusem są natomiast zupełnie zbędne powtórzenia.
W życiu przeczytałem sporo typowo branżowych publikacji, dlatego nie mam nic przeciwko książkom w dużo bardziej przystępny sposób opisującym funkcjonowanie kolei. Nie rozumiem z tego powodu krytyki autora za prosty język. Zakładam, że większość miłośników kolejnictwa nie zaczynała jednak od naukowych artykułów zamieszczanych w "Technice Transportu Szynowego".
więcej Pokaż mimo toNie...
Zgadzam się całkowicie z podtytułem "fascynujący świat pociągów" - dotychczas były dla mnie tylko środkiem transportu, aczkolwiek jednym z tych lubianych. Teraz ilość ciekawych informacji spowodowała, że mam nadzieję, za każdą przejażdżką coś mi się fascynującego przypomni. Autor ma dar opowiadania w sposób interesujący nawet o aspektach budowy silnika ;). A w książce wątków jest wiele - i o pracy maszynisty, i zawiadowcy stacji, i o samych pociągach, i o sposobie szkolenia w tym fachu i jeszcze kilku innych. Wszystko odnosi się do polskiej rzeczywistości, w miarę bieżącej, więc łatwo się odnaleźć, zarówno z pozytywami, jak i negatywami tej branży. A już obowiązkowo książka dla tych, którzy narzekają na sposób numerowania miejsc w wagonach PKP - to naprawdę ma sens, nie do wiary!
Zgadzam się całkowicie z podtytułem "fascynujący świat pociągów" - dotychczas były dla mnie tylko środkiem transportu, aczkolwiek jednym z tych lubianych. Teraz ilość ciekawych informacji spowodowała, że mam nadzieję, za każdą przejażdżką coś mi się fascynującego przypomni. Autor ma dar opowiadania w sposób interesujący nawet o aspektach budowy silnika ;). A w książce...
więcej Pokaż mimo toKsiążka napisana bardzo dobrym zrozumiałym językiem. Nawet laik pojmie wszystkie techniczne sprawy poruszone w niej. Warto przeczytać. I nie przynudza.
Książka napisana bardzo dobrym zrozumiałym językiem. Nawet laik pojmie wszystkie techniczne sprawy poruszone w niej. Warto przeczytać. I nie przynudza.
Pokaż mimo toSięgnęłam po te książkę pod wpływem jakiegoś impulsu, nie jestem ani fanką kolei, ani nie mam z pociągami wielu doświadczeń.
Prawdę mówiąc ta tematyka w zasadzie mnie nie interesująe, a jednak przeczytałam z przyjemnością. Ciekawa.
Sięgnęłam po te książkę pod wpływem jakiegoś impulsu, nie jestem ani fanką kolei, ani nie mam z pociągami wielu doświadczeń.
Pokaż mimo toPrawdę mówiąc ta tematyka w zasadzie mnie nie interesująe, a jednak przeczytałam z przyjemnością. Ciekawa.
Normalnie dałbym 8/10 ale jak czytam opinie ludzi tutaj... "nużąca dla znawców tematu" jak taki znawca to czemu sam nie napisał książki. "mogła zostać napisana prościej" książka jest mega prosta, może warto zadbać o swoją edukację?
Normalnie dałbym 8/10 ale jak czytam opinie ludzi tutaj... "nużąca dla znawców tematu" jak taki znawca to czemu sam nie napisał książki. "mogła zostać napisana prościej" książka jest mega prosta, może warto zadbać o swoją edukację?
Pokaż mimo toJeśli jesteście ciekawi, co naprawdę robi Pan młotkowy, waląc w koła pociągów (Pan rewident),dlaczego szkolenie maszynisty trwa całe wieki, dlaczego bardzo przydatna jest wiedza oraz wykształcenie techniczne w prowadzeniu składu - to zdecydowanie książka dla Was!
Mi spodobała się przeogromnie! 😊
Po prostu czysta przyjemność - ileż fascynujących treści zawiera. 💗💜💚
Najbardziej zaciekawiły mnie widoki z kabin lokomotyw, tym mocniej, że autor zrobił fotki ze wszystkich możliwych typów lokomotyw.
Pulpit Pendolino wygląda pięknie, ale już wnętrze starej lokomotywy EP07 nieco przestarzale a nowej EP07 przypomina wnętrze kokpitu samolotu.
W ogóle te zdjęcia robione w trakcie różnych pór roku są magiczne i uprzyjemniają dość i tak przyjemną, szybką, pouczającą lekturę.
"Wisienką na torcie jest badanie na olśnienie, które polega na tym, że jesteśmy zamykane w ciemni czyli pudełku, do którego nie dociera żadne źródło światła, i siedzimy tam 10 minut. W tym czasie wzrok ma się przystosować do ciemności. Następnie jesteśmy oślepiani lampką świecącą nam prosto w oczy. Gdy lampka zgaśnie, musimy poprawnie wskazać kształt, który został wyświetlony zaraz po niej. Dzięki temu badaniu sprawdzany jest czas, w jakim nasze oczy po oślepianiu odzyskują sprawność widzenia. Bardzo wielu kandydatów odpada właśnie na badaniach wzroku."
Jestem zaskoczona, jak fajnie się czytało ten reportaż!
Polecam.
Jeśli jesteście ciekawi, co naprawdę robi Pan młotkowy, waląc w koła pociągów (Pan rewident),dlaczego szkolenie maszynisty trwa całe wieki, dlaczego bardzo przydatna jest wiedza oraz wykształcenie techniczne w prowadzeniu składu - to zdecydowanie książka dla Was!
więcej Pokaż mimo toMi spodobała się przeogromnie! 😊
Po prostu czysta przyjemność - ileż fascynujących treści zawiera....
W książce „opóźnienie może ulec zmianie”, Marcin Antosz opisuje jak wygląda praca maszynisty, jak wyglądają szkolenia, egzaminy, co musi wiedzieć przyszły maszynista i na czym się znać. Dowiadujemy się skąd na kolei tyle opóźnień i co lub kto za nie odpowiada. Autor pisze także na temat mniej lub bardziej znanych katastrof kolejowych. Przedstawia też system bezpieczeństwa panujący na kolei. Pokazuje nam krok po kroku na czym polega zabezpieczenie przed wypadkami, co sprawia, że jeszcze bardziej dziwne jest to, że do tych wypadków doszło.
A, zapomniałabym - autor jest maszynistą pociągu osobowego, ale pisze też trochę o pociągach towarowych :)
W książce znajdziemy wiele opisów działania maszyn i zasad ich obsługiwania. Krótko mówiąc-język techniczny. Dla mnie te części książki były bardzo męczące. Niektóre czytałam, a niektóre omijałam. Rozumiem, że autor miał dobre intencje. Chciał nam wyjaśnić jak działają pociągi i jak należy z nimi postępować, ale według mnie zrobił to nie do końca zrozumiale.
Gdyby nie nadmiar technicznego języka, książka byłaby ciekawa J
W książce „opóźnienie może ulec zmianie”, Marcin Antosz opisuje jak wygląda praca maszynisty, jak wyglądają szkolenia, egzaminy, co musi wiedzieć przyszły maszynista i na czym się znać. Dowiadujemy się skąd na kolei tyle opóźnień i co lub kto za nie odpowiada. Autor pisze także na temat mniej lub bardziej znanych katastrof kolejowych. Przedstawia też system bezpieczeństwa...
więcej Pokaż mimo toKsiążka idealna dla małolatów którzy marzą o zostaniu maszynistą. Resztę lekko znuży bo znawcy tematu to wszystko już wiedzą, a laików szczegóły techniczne nie obchodzą. Można ale nie trzeba.
Książka idealna dla małolatów którzy marzą o zostaniu maszynistą. Resztę lekko znuży bo znawcy tematu to wszystko już wiedzą, a laików szczegóły techniczne nie obchodzą. Można ale nie trzeba.
Pokaż mimo toBardzo fajna. Oczywiście – nie jest to kompleksowe omówienie wszystkiego, co na kolei się dzieje i z czym pasażer musi się liczyć podróżując pociągiem, ale czy da się w ramach jednej książki to zrobić? Wątpliwe.
Autor w przystępny sposób przedstawia najważniejsze kwestie związane z podróżami koleją i pracą maszynisty. Warto przeczytać, szczególnie będąc akurat w pociągu.
Bardzo fajna. Oczywiście – nie jest to kompleksowe omówienie wszystkiego, co na kolei się dzieje i z czym pasażer musi się liczyć podróżując pociągiem, ale czy da się w ramach jednej książki to zrobić? Wątpliwe.
więcej Pokaż mimo toAutor w przystępny sposób przedstawia najważniejsze kwestie związane z podróżami koleją i pracą maszynisty. Warto przeczytać, szczególnie będąc akurat w pociągu.
Ciekawa książka, chociaż niektóre wątki moim zdaniem omówione trochę po łebkach, jak np. kwestia wypadków z udziałem pieszych. Niektóre inne wątki, np. zawiłości numeracji miejsc w PKP, wydają się raczej dla koneserów, ale ogólnie, jako wprowadzenie do tematyki książka wydaje mi się ok.
Ciekawa książka, chociaż niektóre wątki moim zdaniem omówione trochę po łebkach, jak np. kwestia wypadków z udziałem pieszych. Niektóre inne wątki, np. zawiłości numeracji miejsc w PKP, wydają się raczej dla koneserów, ale ogólnie, jako wprowadzenie do tematyki książka wydaje mi się ok.
Pokaż mimo to