Belfry w przyciasnych reformach
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Wydawnictwo:
- Oficyna Wydawnicza Impuls
- Data wydania:
- 2020-11-10
- Data 1. wyd. pol.:
- 2020-11-10
- Liczba stron:
- 154
- Czas czytania
- 2 godz. 34 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788380958913
Autor przedstawił historię zmian w oświacie – od „eksperymentu Muszyńskiego” z lat sześćdziesiątych do kształcenia on-line w czasie trwania pandemii – z punktu widzenia nauczyciela fizyki. Impulsem do powstania utworu okazał się proces wdrażania do praktyki szkolnej założeń psychologii nastawień. W jednym z kaliskich liceów przeprowadzono eksperyment pedagogiczny: Sukces szkolnej edukacji przy nastawieniu uczniów na rozwój według założeń Carol Dweck, a rok później wydano książkę popularnonaukową pod tytułem: Sterowanie uczącym się mózgiem, opisującą cały proces badawczy. Przez pięć lat rok w rok na Konferencjach Diagnostyki Edukacyjnej (http://www.ptde.org/) pokazywano liczby, wykresy, procenty świadczące o niesamowitym działaniu edukacyjnym psychologii nastawień profesor Carol Dweck z Uniwersytetu Stanforda. Jednak zapał nauczycieli, naukowe publikacje akademików współpracujących z nauczycielami oraz książki i artykuły samej uczonej nie przełożyły się na popularność badań Carol Dweck w polskiej oświacie. Diagnoza przyczyn tego stanu przyszła ze strony neurobiologów, którzy wnioskują z badań, że jedynie fakty wplecione w interesujące historie mają szanse pozostawić ślad w naszej pamięci. W popularyzatorskim odwodzie pojawiła się więc koncepcja narracyjnego charakteru opisu eksperymentu. Wzięcie pod uwagę przez autora tej neuro-wskazówki zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia celu: dotarcia do oświatowej społeczności i przedłożenia wniosków z badań i eksperymentów pedagogicznych bez liczb, tabel i słupków. Bohaterka utworu dr Kornelia Rybicka sugeruje (własnym przykładem) konieczność częściowej zmiany paradygmatu dotyczącego związków na linii szkoła – uczelnia: przejście z instruowania nauczycieli na współdziałanie. Bez takiej metamorfozy, heurystyki, konieczne w kreatywności pedagogiczno-psychologicznej, wolno, lecz systematycznie zastępowane są urzędniczymi algorytmami.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 4
- 2
- 1
- 1
Cytaty
Osamotnieni nauczyciele są bez szans - tak uważałem i zdania wciąż nie zmieniam. Być może baron Münchhausen wyciągnął się z bagna, chwytając ręką za własną czuprynę, co próbują udowodnić, z marnym skutkiem, uczniowie na lekcjach fizyki. Przypisywanie jednak tej zdolności środowisku nauczycielskiemu to wielka przesada.
OPINIE i DYSKUSJE
Reformy administracyjne osłabiły, zdaniem autora, więzy między oświatą i szkołami wyższymi, a przecież komplementarność wszystkich poziomów kształcenia stanowi warunek rozwoju systemu edukacji. Związek ten stara się przywrócić główna bohaterka książki, doktor Kornelia Rybic- ka, która z determinacją kreuje innowacje i eksperymenty pedagogiczne, tworzy pozytywnie nastawione do nauk pedagogiczno-psychologicznych środowisko nauczycielskie. Treści rozdziałów książki wchodzą w meandry dydaktyki fizyki, ale wnioski doktor Kornelii Rybickiej, dotyczące nauczycielskiego prestiżu, niezależności metodycznej, przekraczania przez nauczycieli wyraźnych granic dzielących przedmioty szkolne, nadają całości wymiar ogólnospołeczny.
Z recenzji dra hab. Piotra Łuszczykiewicza, prof. UAM
Reformy administracyjne osłabiły, zdaniem autora, więzy między oświatą i szkołami wyższymi, a przecież komplementarność wszystkich poziomów kształcenia stanowi warunek rozwoju systemu edukacji. Związek ten stara się przywrócić główna bohaterka książki, doktor Kornelia Rybic- ka, która z determinacją kreuje innowacje i eksperymenty pedagogiczne, tworzy pozytywnie nastawione...
więcej Pokaż mimo toŚwietna, nareszcie połączenie akcji z nauką, rzeczywistość a nie ideologia.
Świetna, nareszcie połączenie akcji z nauką, rzeczywistość a nie ideologia.
Pokaż mimo to