"Chińskie bajki". Fandom mangi i anime w Polsce
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
- Data wydania:
- 2019-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 2019-01-01
- Liczba stron:
- 206
- Czas czytania
- 3 godz. 26 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788323139768
- Tagi:
- manga anime
„Chińskie bajki”. Fandom mangi i anime w Polsce to próba dotarcia do źródeł współczesnej polskiej kultury popularnej, czyli do procesów transformacji kulturowej po 1989 roku, kiedy to rynek otworzył się na napływ „zachodniego” popu. Nie wszystkie „pop teksty” docierające do Polski w tym czasie były w istocie zachodnie, chociaż przechodziły przez mediację zachodniej popkultury. Wiele japońskich animacji było odbieranych przez polskiego widza we włoskiej lub francuskiej wersji językowej. Takim miszmaszem kulturowym były chociażby wspominane współcześnie z nostalgią seriale animowane emitowane na Polonii1 czy też Smocze kule – anime, które podobnie jak Czarodziejka z Księżyca stało się elementem doświadczenia tożsamościowego pokolenia dorastającego w latach 90. Współcześnie, gdy fandom mangi i anime jest jedną z największych i najprężniej rozwijających się wspólnot fanowskich w Polsce, kulturowe zapośredniczenie zmieniło swoją formę i następuje za pośrednictwem globalnej dystrybucji popkultury w Internecie.
Niniejsza monografia skupia się na perspektywie zachodniego – polskiego – odbiorcy i jego pozycji w globalnej transmisji popkulturowych fantazmatów, a także na pozycji badacza jako członka wspólnoty fanowskiej, którą opisuje. Pod wieloma względami to próba wyjścia poza ustalony – zachodni – paradygmat badań nad fandomem („fan studies”) poprzez uwzględnienie rodzimego kontekstu kulturowego. Zawarte tu teksty w równej mierze odnoszą się do początków formowania się polskiego fandomu mangi i anime, analizują fanowski dyskurs i to, jak na przestrzeni lat zmieniał się model „bycia fanem” japońskiej popkultury w Polsce oraz jaki jest status fanki w społeczności odbiorców japońskiego komiksu i animacji. Omówione zostają kultowe anime z lat 90. i to, jak oddziaływały na ówczesnych odbiorców oraz aktualnie popularne tytuły, które wpływają na wyobraźnię odbiorców. Ważnym wątkiem prezentowanych tu rozważań jest fanowska twórczość i praktyki, przede wszystkim komiks (dōjinshi) i fanfiction. Wszystko to ma na celu ustalenie, jaką rolę pełni japońska popkultura w polskim kontekście, jak wpisuje się w narracje tożsamościowe swoich odbiorców i co jej popularność na polskim gruncie jest w stanie powiedzieć nam o japońskiej kulturze.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 24
- 4
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Oficjalnie zakładam fanklub Aldony Kobus. Wpadłam kompletnie, kiedy przeczytałam jej pierwszą monografię o fanowskich strategiach odbioru, więc na zbiór materiałów konferencyjnych ostrzyłam sobie zęby już od jakiegoś czasu.
Powiedzmy, że zachowałam czytelniczą godność i dałam sobie czas na zaliczenie pierwszych rozdziałów - a tu z tekstu na tekst robiło się coraz lepiej. Jak powstawały polskie mangi (i czy polski komiks może być mangą...?). Feministyczny potencjał "Czarodziejki z Księżyca" (łzy w oczach i tulenie książki). Wątki folklorystyczne w twórczości Miyazakiego (swoją drogą bardzo przyjemna analiza). Obraz fanki yaoi w fandomie (tak, cóż, prawda, mam nadzieję, że przestałam piszczeć i że zrobiłam się za stara, żeby mi ktokolwiek miał wypominać, jakie ciuchy noszę).
I moja wisienka na torcie, najlepszy tekst tego zbioru wspomnianej już Kobus - o tym, jak to Polki piszą yaoi i co z tego yaoi wynika oraz jak to się ma do zachodniego slashu. Autentycznie za ten jeden tekst kupię tę książkę i zużyję na nią te dwa centymetry mojego bezcennego miejsca na półce - warta jest.
Kulturoznawcom ku nauce, yaoistkom - do refleksji. Zwłaszcza tym, które antologię Kotori uważają za zbiór wybitny.
Oficjalnie zakładam fanklub Aldony Kobus. Wpadłam kompletnie, kiedy przeczytałam jej pierwszą monografię o fanowskich strategiach odbioru, więc na zbiór materiałów konferencyjnych ostrzyłam sobie zęby już od jakiegoś czasu.
więcej Pokaż mimo toPowiedzmy, że zachowałam czytelniczą godność i dałam sobie czas na zaliczenie pierwszych rozdziałów - a tu z tekstu na tekst robiło się coraz lepiej....