Frankenstein w Bagdadzie
- Kategoria:
- horror
- Seria:
- Kairos
- Tytuł oryginału:
- Frankenstein in Baghdad/ فرانكشتاين في بغداد
- Wydawnictwo:
- Znak Literanova
- Data wydania:
- 2019-09-18
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-01-23
- Data 1. wydania:
- 2018-01-01
- Liczba stron:
- 416
- Czas czytania
- 6 godz. 56 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788324048830
- Tłumacz:
- Magdalena Zawrotna
- Tagi:
- literatura iracka literatura arabska
- Inne
Światowy fenomen literacki.
Finalista Man Booker International Prize 2018.
Zdobywca International Prize For Arabic Fiction 2014.
Książka przetłumaczona na ponad 30 języków.
Gdyby "Księgę tysiąca i jednej nocy" napisał Quentin Tarantino, byłby to "Frankenstein w Bagdadzie".
Hadi, zapijaczony sprzedawca staroci, włóczy się ulicami ogarniętego wojną Bagdadu i zbiera fragmenty rozerwanych wybuchami ciał. Wieczorami mozolnie je zszywa. Gdy jego dzieło jest na ukończeniu, twór niespodziewanie znika. Wkrótce przez miasto przetacza się fala tajemniczych morderstw.
Niedowidząca staruszka Eliszeba od dwudziestu lat czeka na powrót syna, który zaginął w czasie wojny iracko-irańskiej. Gdy pewnego dnia ktoś puka do jej drzwi, kobieta bez słowa wpuszcza do domu mężczyznę ze zmasakrowaną twarzą, sądząc, że to jej ukochany Daniel. Zło – raz zaproszone do świata ludzi – zaczyna się w nim panoszyć i zbierać upiorne żniwo…
"Frankenstein w Bagdadzie" to powieść makabryczna, groteskowa i przesiąknięta czarnym humorem. To także ponadczasowe studium wojny i zła, które nigdy nie zasypia.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Zemsta najlepiej smakuje na zimno
W 1818 roku został wydany „Frankenstein” Mary Shelley, a autorka powołała do życia postać, która na dobre zagościła w literaturze i kulturze popularnej. Wszyscy chyba kojarzymy pochodzącą z 1931 roku ekranizację oraz Borisa Karloffa w roli przerażającego potwora. Zszyte z martwych ciał monstrum okazuje się jednak nie tylko obrzydliwym wybrykiem natury, ale i istotą rozumną, odczuwającą w pełni tragizm swego istnienia. Nic dziwnego, że po ów motyw sięgają kolejni reżyserowie i pisarze, przetwarzając go na nowo i uwspółcześniając.
„Frankensteinem“ zainspirował się również Ahmed Saadawi, iracki pisarz mieszkający w Bagdadzie. Na kartach nominowanej do Nagrody Bookera powieści stworzył mroczną i przejmującą opowieść o swym rodzimym mieście, którego murami codziennie wstrząsają kolejne wybuchy. W tej ponurej metropolii zostaje przypadkowo powołany do życia upiorny mściciel, pragnący odwetu za doznawane wciąż krzywdy. Jego zemsta nigdy się nie skończy, gdyż spirali przemocy także nie ma końca.
Kiedy czytałam powieść Ahmeda Saadawiego, zastanawiałam się, co jest tytułowym stworem Frankensteina. Czy jest nim owo monstrum zlepione z ciał bezimiennych ofiar? A może całe miasto nieustannie kaleczone, rozrywane, masakrowane przez kolejne zamachy to nieudolnie zszywany, naprędce reperowany potwór, sztucznie utrzymywany przy życiu? Czyżby stwór Frankensteina stał się symbolem miasta, a sam Bagdad przemienił się w żywego trupa?
Staruszka Eliszeba, czekająca na powrót syna, sprzedawca staroci Hadi, ambitny dziennikarz Mahmud Sawadi – to tylko niektórzy z bohaterów związanych z rozdartym wojną miastem. Trudno jednak zaprzeczyć, iż trójka ta odgrywa w powieści najistotniejszą rolę. Saadawiemu udało się stworzyć postacie pełnokrwiste, niepozbawione wad i słabości, a jednak wzbudzające sympatię odbiorcy. Podzielamy ich pragnienia i nadzieje oraz strach przed tym, że w każdej chwili ich życie może legnąć w gruzach za sprawą niedającego się przewidzieć zamachu.
O dziwo najbardziej ludzki w powieści okazuje się ów mroczny mściciel, przemierzający nocą najciemniejsze zaułki Bagdadu. Czy chcemy, żeby został schwytany? Nie sądzę. Raczej nie jest to również marzenie autora, gdyż w przeciwnym razie nie obdarzyłby Jak-mu-tam własną osobowością, lękami i tęsknotami, lecz stworzyłby bezimienną, okrutną kukłę, którą trzeba jak najszybciej, bez wahania zlikwidować. A my nie zadawalibyśmy sobie pytania, kto w powieści jest prawdziwym potworem.
Nie mogę jednak zgodzić się ze stwierdzeniem, iż „gdyby »Księgę tysiąca i jednej nocy« napisał Quentin Tarantino, byłby to »Frankenstein w Bagdadzie«”. Reżysera „Kill Billa” tu bowiem zaskakująco niewiele, podobnie sprawa ma się z czarnym humorem. Tego ostatniego jest ledwie namiastka, co wcale nie czyni powieści Saadawiego gorszą. Wręcz przeciwnie, opowieść irackiego pisarza okazuje się zaskakująco poruszająca, prawdziwa i ponadczasowa.
Ewa Szymczak
Oceny
Książka na półkach
- 452
- 261
- 90
- 12
- 11
- 8
- 6
- 5
- 4
- 4
Opinia
Akcja powieści irackiego pisarza Ahmeda Saadawi dzieje się w roku 2005 w Bagdadzie – stolicy kraju okupowanego od ponad dwóch lat przez Amerykanów, w którym powszedniością są eksplozje bomb na ulicach i niekontrolowana przemoc policyjnych rzezimieszków (zarówno miejscowych, jak i tych z armii najeźdźców). Autor przedstawia historię niewielkiej strefy irackiej stolicy: kilku domów, hotelu, kawiarni oraz zamieszkujących jej i odwiedzających ludzi. Zwykłych, szarych mieszkańców Bagdadu: starszej kobiety niepotrafiącej pogodzić się ze stratą syna (który zaginął bez wieści podczas wojny iracko-irańskiej w 1980 roku), wiecznie pijanego handlarza starzyzną, właściciela hotelu, dziennikarza, lokalnego pośrednika nieruchomościami.
Życie opisywanych osób upływa w surrealistycznym zamęcie, w nieustannej ucieczce przed wybuchającymi wszędzie bombami (nie wszystkim, rzecz jasna, udaje się uciec), w ciężkich próbach powrotu do normalnej, zwykłej egzystencji. Niektórzy z bohaterów się bogacą, inni bankrutują. Jednych czeka wielka kariera, innych więzienie lub śmierć.
I wśród tych – doskonale sportretowanych przez autora – zwykłych, żywych ludzi, pewnego dnia pojawia się stwór: iracki odpowiednik potwora Frankensteina, nazwany w powieści „Whatsitsname”. Potwór zabija i podkłada bomby, ingeruje w życie dzielnicy i całego miasta, mści się, wzmaga wszechobecny chaos i potęguje poczucie surrealizmu.
Można się – oczywiście – doszukiwać tu głębokiej symboliki i próbować odczytywać przekazywane nam przez pisarza przesłanie. Można zastanawiać się kim jest (było) to monstrum – stworzonym przez Hadiego (handlarza starzyzną) zlepkiem części ciał zmarłych Irakijczyków, czy może samym Hadim, czy też symbolem amerykańskiego najeźdźcy? A może po prostu wytworem wyobraźni Saadawiego? Albo wymysłem autora (jednej z postaci książki)?
Tak czy inaczej dla mnie to nie postać Whatsitsname (ze wszystkimi jej konsekwencjami) stanowi o nieprzeciętności tej literatury – dla mnie jest to bardzo dobrze, ciekawie pokazany kawał życia irackiej stolicy w gorących latach niepokoju i wojny. Autor – opisując smutne i tragiczne chwile – potrafi z humorem przedstawić kawałek bagdadzkiej rzeczywistości, wskazując raz za razem na surrealistyczne okoliczności towarzyszące ówczesnej sytuacji (surrealizm ten świetnie uwypuklił Rajiv Chandrasekaran w – również niewydanym w Polsce – reportażu „Imperial Life in the Emerald City”).
Zapraszam do poczytania bloga Poczytane.pl: http://poczytane.pl/
Akcja powieści irackiego pisarza Ahmeda Saadawi dzieje się w roku 2005 w Bagdadzie – stolicy kraju okupowanego od ponad dwóch lat przez Amerykanów, w którym powszedniością są eksplozje bomb na ulicach i niekontrolowana przemoc policyjnych rzezimieszków (zarówno miejscowych, jak i tych z armii najeźdźców). Autor przedstawia historię niewielkiej strefy irackiej stolicy: kilku...
więcej Pokaż mimo to