Kreatywność mózg w dobie innowacji
- Kategoria:
- nauki społeczne (psychologia, socjologia, itd.)
- Tytuł oryginału:
- Creativity. Human Brain in the Age of Innowavation
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Naukowe PWN
- Data wydania:
- 2018-11-27
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-11-27
- Liczba stron:
- 332
- Czas czytania
- 5 godz. 32 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788301201890
- Tłumacz:
- Anna Binder, Marek Binder
- Tagi:
- Psychologia Kreatywność umysł mózg myślenie inteligencja innowacyjność koncentracja pamięć
Życie w starożytnym Egipcie nie zmieniło się zbytnio od powstania pirami¬dy Cheopsa do czasów panowania Ramzesa Wielkiego, czyli przez jakieś 1300 lat. W naszych czasach zaś spora część wiedzy nabytej na studiach przed dziesięcioma laty dziś jest już przestarzała. Liczba nowości, z którymi mamy do czynienia nie tylko jako jednostki, lecz także jako społeczeństwo, rośnie w galopującym tempie. W społeczeństwie, w którym panowała stagnacja informacyjna, a zmiany zachodziły z prędkością lodowca, stosunkowo niewiele jednostek angażowało się w procesy twórcze; egzystencją zdecydowanej większości społeczeństwa rządziła rutyna, która raz opanowana wystarczyła za drogowskaz do końca życia. Ale w społeczeństwie, w którym wiedza i umiejętności odchodzą do lamusa, zanim zdążą stać się rutyną, praktycznie każdy człowiek staje się częścią procesu twórczego: jeśli nawet sam nie tworzy oryginalnych rozwiązań, to przynajmniej wykorzystuje i włącza do swojego życia nowe idee, koncepcje i umiejętności. Czy taka tendencja wymaga od członków społeczeństwa opartego na nowości innego wykorzystywania naszych zasobów neuronalnych, mocy naszego mózgu? Czy to wpłynie na sposób, w jaki zmienia się z wiekiem nasz mózg? Elkhonon Goldberg próbuje dowieść, że odpowiedź na te pytania prawdopodobnie brzmi: „tak". Istnieje też druga strona medalu: tworzenie nowości. Jak rodzą się nowatorskie idee? W dobie innowacyjności zrozumienie, w jaki sposób mózg człowieka przetwarza nowość, staje się sprawą ogromnej wagi. Jako społeczeństwo mamy dwojaką motywację, żeby odkryć mózgowe mechanizmy mierzenia się z nowością: chcemy bowiem dowiedzieć się zarówno, jak jest konsumowana, jak i jak jest tworzona. Właśnie ta dwojaka motywacja była dla prof. Goldberga impulsem do napisania tej książki.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 48
- 6
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Zagadnienie kreatywności podobnie jak psychologia poznawcza interesuje mnie od dawna. Czytam dużo na ten temat głównie w języku angielskim, tym bardziej z radością sięgnęłam po książkę Elkhona Goldberga wydaną w języku polskim z nastawieniem na kolejna porcję dobrej i użytecznej wiedzy. We wstępie autor pisze "Pisząc tę pracę starałem się aby była interesująca zarówno dla moich kolegów naukowców i klinicystów jak i dla czytelników z innym wykształceniem." Następnie autor zdradza, że za radą wydawcy, który ma ogromne doświadczenie w tym co ludzie kupują i jak im to sprzedać, nadał książce tytuł kreatywność - bo ponoć większa liczba potencjalnych czytelników się z tym utożsami. Myślałam, że to tylko taki wstęp, jednak będąc w połowie książki, widzę, że autor szczerze wyłożył o co chodzi. To książka, której nikt poza wąskim światkiem akademickim - składającym się z jego kolegów, by nie przeczytał, gdyby nie chwytliwy i uwaga mylny tytuł. Przydługie, akademickie wywody na temat struktury i budowy mózgu, sposobu komunikowania się poszczególnych sieci neuronalnych zajmują całe rozdziały i przeplatane są jedynie krótki zdaniami w stylu nowość jest kluczowym składnikiem kreatywności. Autor poświęca bardzo dużo czasu opisując sposób reprezentowania wiedzy w mózgu, ewolucyjne korzenie języka oraz różnice i podobieństwa w budowie dwóch półkul mózgowych u ludzi i innych ssaków, a także przytacza rozmaite przykłady lezji – dysfunkcji poznawczych. Jeśli chcecie więc wiedzieć co przetwarzają komórki piramidowe warstw III w DLPFC i przeanalizować przebieg bodźca na skompilowanych wzorach, to ta książka jest dla was. Dla mnie czytanie tej książki to męka. Szkoda.
Zagadnienie kreatywności podobnie jak psychologia poznawcza interesuje mnie od dawna. Czytam dużo na ten temat głównie w języku angielskim, tym bardziej z radością sięgnęłam po książkę Elkhona Goldberga wydaną w języku polskim z nastawieniem na kolejna porcję dobrej i użytecznej wiedzy. We wstępie autor pisze "Pisząc tę pracę starałem się aby była interesująca zarówno...
więcej Pokaż mimo to