Koleje Małe i Duże 1-2/2018(36)
- Kategoria:
- hobby
- Wydawnictwo:
- APLAND Andrzej Wilk
- Data wydania:
- 2018-12-20
- Data 1. wyd. pol.:
- 2018-12-20
- Liczba stron:
- 112
- Czas czytania
- 1 godz. 52 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 1641117X
Jaka piękna katastrofa, czyli pociągi dalekobieżne
spółki PKP Intercity prowadzone trakcją spalinową ...1
Spis treści ...6
Parowozownia Wolsztyn znów „jedyna taka” ...7
Hallo! Tu Bw Hemnitz Hilbersdorf ...12
Nasze sprawy:
• Stowarzyszenie Stacja Chrzanów ...18
• Stowarzyszenie Linia102.pl w Przemyślu ...20
Kopalnia Piasku Szczakowa – sentymentalne pożegnanie ...22
Pożegnanie z pojazdami SA101 SA102 ...24
Parowóz osobowy PKP serii Om101 ...30
W 1919 r. Rada Ambasadorów państw zwycięskich przyznała naszemu krajowi 100 zdobycznych lokomotyw będących w gestii francuskiej na poczet podziału taboru niemieckiego. PKP otrzymały 80 parowozów G8 (Tp3), 19 P8 (Ok1) i 1 pośpieszny serii C (Om101). Choć na PKP zakwalifikowano go na podstawie średnicy kół napędowych do parowozów osobowych, Om101-1 prowadził pociągi międzynarodowe i pośpieszne. Przed końcem okresu międzywojennego, przydzielony do parowozowni Łódź Kaliska kursował z pociągami pośpiesznymi na odcinkach Łódź Kaliska – Ostrów Wlkp i Łódź Kaliska – Warszawa oraz z osobowymi na odcinku Łódź Kaliska – Toruń Gł. – Bydgoszcz Gł. We wrześniu 1939 r. wyjechał na wschód z pociągiem ewakuacyjnym, dostał się w ręce sowieckie i już nigdy stamtąd nie wrócił. Ryszard Stankiewicz
Piękna Wirtembergianka – parowóz Om101 w grafice 3D ...44
Okruchy przeszłości z kocmyrzowskiej kolei
– parowóz Tp1, tymczasowy przystanek Bieńczyce Osiedle ...48
Widok odchodzący w zapomnienie – Linia nr 209: Brodnica – Bydgoszcz Wschód ...52
Budowę linii 209 rozpoczęto w latach 80. XIX wieku i kontynuowano aż do roku 1900. Przez blisko 100 lat zapewniała ona komunikacyjne zespolenie Brodnicy oraz Bydgoszczy - znaczących ośrodków Pomorza i Kujaw, stanowiąc zarazem istotny element lokalnej sieci transportowej. Niestety, od 1999 r. przewozy na kolejnych odcinkach drogi żelaznej zaczęły być sukcesywnie zawieszane. Choć z czasem częściowo ją reaktywowano, to znaczny jej fragment został trwale pozbawiony perspektyw na przyszłość. Artykuł znakomitym piórem Rafała Bajko przywraca wspomnienia o niej oraz dokumentuje jeszcze widoczne ślady po jej istnieniu.
Z naszej biblioteki: Węzeł kolejowy Katowice 1846-2017 ...72
Ogłoszenia i forum klubowe ...73
Wagony-cysterny 406R ROBO ...79
PIKO über alles! – Awatary PIKO ...80
- jakkolwiek przeróżne budzi to skojarzenia, dokładnie taka jest obecna rzeczywistość. Oferta niemieckiej firmy na Polskę kolejowych zabawek i modeli polskich pierwowzorów z polskich fabryk i zakładów przybrała rozmiary wcześniej nieoczekiwane przez nas nawet w marzeniach. Oferta ta swym rozmachem nie tylko znacznie przebija wszystkie inne firmy kolejkowe, ale też takiego wyjątkowego dla nas urodzaju nigdy, od żadnej z firm nie doświadczył i wciąż nie doświadcza żaden kraj, w tym przede wszystkim spośród krajów Europy Wschodniej będących od zawsze bastionem firm kolejkowych z DDR z firmą PIKO na czele.
Zmarnowany potencjał, czyli model „Rumuna” ST43 od MTB ...86
Waloryzacja: Reflektory ST44 Roco ...90
DCC: Lepsze światła ET22 PIKO ...91
Waloryzacja: Detale z metalu ...92
Wydarzenia modelarskie:
• Międzynarodowy projekt edukacyjny „Kolej w miniaturze” Bielsko Biała 2018 ...96
• II Włocławska wystawa makiet kolejowych i samochodowych 2017 ...98
• III Festiwal „Kolej w Miniaturze” Sosnowiec 2018 ...100
• Miniaturowa Polska – Świat wokół kolei – Gliwice 2018 ...106
Pierwsza edycja tej z założenia ogólnopolskiej dla klubów i modelarzy imprezy przebiegła z sukcesem, rozgłosem i niezłymi perspektywami na przyszłość. Miniaturowa Polska umożliwia sympatyczne spotkanie zainteresowanych koleją, dzielenia się doświadczeniami, planami i osiągnięciami aktywnych grup, indywidualnych modelarzy i kolekcjonerów z całej Polski, prezentację swych najlepszych dzieł i osiągnięć modelarskich. Miniaturowa Polska zdecydowanie nakierowana jest na aktywną popularyzację kolejowego hobby i zainteresowania polską koleją w ogóle wypełniając jednocześnie społeczną misję zachęcenia do podjęcia nauki i zasilenia kadr o specjalnościach kolejowych
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 1
- 1
- 1
Opinia
"Okazjonalnik"
Koleje Małe i Duże ukazują się z różną częstotliwością. Ostatnio jest to tak rzadko, że położyłem krzyżyk na gazecie. Uczyniłem to ze smutkiem, gdyż moim zdaniem KMiD były (są) jednym z lepszych czasopism o tej tematyce w kraju. Wieści o ukazaniu się nowego numeru były miłym zaskoczeniem na święta. Wielu moich znajomych nie dowierzało: "to jeszcze żyje?!". Jeden z nich ze względu na ilość wychodzących numerów w roku nazwał pismo "Okazjonalnikiem".
Jak prezentują się najnowsze KMiD? Ocenimy metodą średniej, która najlepiej sprawdza się przy czasopismach. Więc zajrzyjmy do środka:
1. Jaka piękna katastrofa. Artykuł ciekawie i dogłębnie prowadzi nas przez arkana pociągów prowadzonych trakcją spalinową naszego narodowego przewoźnika IC. Analiza kuriozalnej sytuacji dokonywana jest na słynnym już pociągu "Kociewie" znanym z ogromnej niepunktualności. Jego "sława" była tak wielka, że na portalach społecznościowych powstał "fanpage" - "Gdzie jest Kociewie". Tam ku uciesze gawiedzi (mnie również) można było śledzić codzienny stopień opóźnienia tego pociągu i komentować sytuację. Artykuł również wspomina o tej działalności. 8/10.
2. "Parowozownia Wolsztyn znów... "jedyna taka"!". Kolejny obszerny felieton prezentujący trudne funkcjonowanie naszej "perełki" jaką jest niewątpliwie jedyna czynna w Polsce Parowozownia prowadząca ruch planowy parowozami. 8/10.
3. Hallo Tu Bw Hemnitz... - czyli jak to robią Niemcy. Stojący w opozycji do felietonu o Wolsztynie artykuł opisujący właściwe wykorzystanie potencjału "czarnych smoków". 8/10.
4. Stowarzyszenie "Stacja Chrzanów"- artykuł opisujący działalność w/w stowarzyszenia. Przeczytałem, ale bez zbytniego entuzjazmu. 6/10.
5. "kopalnia piasku..."- piękne ogromne zdjęcie ilustrujące krótki tekst o imprezie na kolejach piaskowych. Sam tekst nieco przykrótki. 7/10.
6. "pożegnanie z SA101"- rewelacyjny opis mogący stanowić wstęp do monografii tych pojazdów. Przekrój historii eksploatacji. 8/10.
7. "Parowóz osobowy..." Arcyciekawa monografia parowozu Om101. Gwóźdź numeru. 10/10 (oceniam razem z częścią o grafice 3D)
8. "okruchy przeszłości..." potraktowałem jako uzupełnienie wydanej książki. Artykuł osobno może być troszeczkę za suchy. 6/10
9. Linia 209 - piękny felieton przedstawiający stan obecny linii 209. Gdyby tylko te PLK-owkie "pseudo plany" stacyjne zastąpić profesjonalnymi. 7/10
Część modelarska czasopisma była bardzo zróżnicowana.
10. Cysterny robo- krótka recenzja wagonu. 6/10.
11. PIKO uber...-peany na cześć producenta. Wszystko to już wiedziałem wcześniej, dlatego przejrzałem i zgodziłem się z autorem. 6/10.
12. Zmarnowany potencjał...- opis porównawczy modeli lokomotyw ST43. Niby recenzja ale trochę koślawo zilustrowana. Ciężko osobie nieobeznanej określić który model ma wady a który nie... 5/10.
13. Waloryzacja... - nie waloryzuję ale przeczytałem. Szkoda że autor nie pokusił się o łopatologiczne pokazanie szczegółów. 5/10
14. Detale- osobna ocena bo artykuł jest lepszy niż reszta działu waloryzacja. Tak się powinno pisać 8/10.
15. Opisy imprez - trochę bezpłciowe. Wymieniono elementy zabrakło lepszego materiału ilustrującego szczegóły. Ot zaliczano zadanie domowe. 4/10.
Za samą treść 6,8 co daje 7 gwiazdek.
Teraz wydanie. Format A4 papier cieńszy kredowy. Za takie luksusy dokładamy gwiazdkę.
Podsumowując KMiD trzymają formę. Nadal pozostają najbardziej wartościowym czasopismem o tematyce kolejowej na rynku. Pozostaje czekać na następny numer.
"Okazjonalnik"
więcej Pokaż mimo toKoleje Małe i Duże ukazują się z różną częstotliwością. Ostatnio jest to tak rzadko, że położyłem krzyżyk na gazecie. Uczyniłem to ze smutkiem, gdyż moim zdaniem KMiD były (są) jednym z lepszych czasopism o tej tematyce w kraju. Wieści o ukazaniu się nowego numeru były miłym zaskoczeniem na święta. Wielu moich znajomych nie dowierzało: "to jeszcze...