Muza
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- The Muse
- Wydawnictwo:
- Wydawnictwo Literackie
- Data wydania:
- 2016-11-24
- Data 1. wyd. pol.:
- 2016-11-24
- Data 1. wydania:
- 2016-01-01
- Liczba stron:
- 480
- Czas czytania
- 8 godz. 0 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788308062357
- Tłumacz:
- Agnieszka Kuc
- Tagi:
- Andaluzja Hiszpania literatura angielska Londyn malarz obraz samotność spotkanie tajemnica uczucie
- Inne
Świat wielkiej sztuki, jeszcze większych namiętności i tajemniczy obraz, który skrywa więcej niż tysiąc słów.
Po jednej stronie płótna dziewczyna trzyma odciętą głowę swojej siostry, po drugiej − lew, który za chwilę poderwie się do zabójczego skoku... Obraz, który latem 1967 roku trafia do renomowanej galerii w Londynie, elektryzuje środowisko marszandów. To może być „śpioch”, dzieło młodego hiszpańskiego artysty z lat 30. XX wieku zaginione w trakcie wojny. Potwierdzają to listy z muzeum Prado oraz fundacji Peggy Guggenheim. Wskutek szczególnego zbiegu okoliczności stenotypistka zatrudniona w galerii, 26-letnia Odelle Bastien, trafia na trop fascynującej historii z Andaluzji roku 1936. Losy Harolda Schlossa, Żyda z Wiednia, który pośredniczy w sprzedaży dzieł Kokoschki, Klee i Klimta, jego pięknej żony Sary i niezwykle uzdolnionej córki Oliwii, w nieoczekiwany sposób splotą się z jej własnym. Czarnoskórej imigrantki z Trynidadu, która choć nagrodzona prestiżowym literackim wyróżnieniem za debiutanckie opowiadanie, z trudem znajduje swoje miejsce w ksenofobicznym Londynie.
W tej pięknej powieści Jessie Burton raz jeszcze porywa nas w czarowny świat sztuki i artystów, namacalnie wręcz dając odczuć atmosferę minionych dekad, pełną wewnętrznych napięć i niepokoju. Mądra i poruszająca książka o kobiecości, miłości, wolności i sztuce.
Niełatwo powtórzyć spektakularny sukces debiutu, jakim była Miniaturzystka, przetłumaczona na 36 języków i sprzedana w nakładzie miliona egzemplarzy. A jednak Jessie Burton się udało! Mistrzowski akord.
„Przykuwające uwagę postaci, zręcznie poprowadzona narracja, sugestywnie oddana atmosfera dwóch epok [rok 1936 w Hiszpanii i lata 60. w Londynie]”.
– Library Journal
„Oryginalna opowieść o wolności artystycznej, odnajdowaniu własnej formy ekspresji i poszukiwaniu twórczego odkupienia”.
– Publishers Weekly
„W twórczy sposób Burton wtapia w historyczne wątki zagadkę oszustwa o dalekosiężnych konsekwencjach, związku między sztuką a artystą i skomplikowanej trajektorii kobiecych pożądań”.
– Booklist
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Historia jednego obrazu
Jessie Burton zachwyciła świat „Miniaturzystką”, misternie skonstruowaną powieścią, która przeniosła czytelników do XVII-wiecznej, pełnej tajemnic i intryg, stolicy Holandii. Sprawne pióro autorki ułatwiło wejście w świat Nelli Oortman i jej miniaturowego domku dla lalek. Wraz z ostatnim słowem tej historii chciało się sięgnąć po więcej, jednak Jessie Burton kazała czekać czytelnikom dwa lata na kolejną powieść – „Muzę”.
W latach 30. XX wieku do Andaluzji przeprowadza się rodzina Schlossów. W fince zamieszkuje marszand, jego neurotyczna żona i skryta w sobie córka, Oliwia. Swoją pomoc w utrzymaniu gospodarstwa proponuje miejscowe rodzeństwo – Izaak i Teresa Robles. Nad tą piątką ciąży fatum, ich losy zaczynają wzajemnie od siebie zależeć, coraz silniej na siebie oddziałują.
Trzydzieści lat później pracę w Instytucie Skeletona zaczyna pochodząca z Trynidadu Odelle Bastien. Praca w tym miejscu zapoczątkowała w jej życiu zmiany, o których nie śmiała nawet myśleć. Spotyka się z Lawriem Scottem, nawiązuje specyficzną więź ze swoją przełożoną Marjorie Quick, zaprzyjaźnia z opryskliwą początkowo recepcjonistką Pamelą. Jej życie nabiera zawrotnego tempa, ale okazuje się, że to dopiero zwiastun nadchodzących wydarzeń.
Spoiwem łączącym obie te historie jest „Rufina i lew”, tajemniczy obraz, który powstał w czasach hiszpańskiej wojny domowej i dopiero po trzech dekadach ujrzał światło dzienne. Jego doskonałość zelektryzowała świat sztuki, a autora okrzyknięto geniuszem. Jednak ten cudownie ocalały obraz skrywa mroczną i zawiłą historię, którą próbuje rozwikłać aspirująca pisarka, Odelle Bastien.
„Muza” to niezwykle wciągająca powieść, pełna namiętności, tajemnic i intryg. Burton tę skomplikowaną i wielopoziomową historię poprowadziła w niezwykle sprawny i przemyślany sposób. Pozwala czytelnikowi domyślać się rozwiązania, a gdy ten nabiera pewności co do jego słuszności, autorka dorzuca kolejny element, który momentalnie burzy całą teorię. „Miniaturzystka” była świetnym debiutem, a Burton postawiła sobie wysoko poprzeczkę, której przeskoczenie obarczone było ryzykiem. Na szczęście udało się.
Karolina Purłan
Oceny
Książka na półkach
- 3 058
- 2 014
- 556
- 81
- 54
- 49
- 42
- 30
- 26
- 22
Opinia
Książka interesująca i na pewno warta przeczytania, ale nie porwała mnie jakoś szczególnie. Łatwo można odgadnąć przebieg historii przez co traci się niejako przyjemność z czytania. Od razu wiemy też kim jest tajemnicza Quick i potem kolejne elementy układanki już bardzo szybko wpadają na właściwe miejsca. Z tą powieścią mam trochę problem. Pierwsza historia i jej bohaterowie podobali mi się bardzo. Odelle została dobrze nakreślona, wiarygodna i interesująca. W drugiej historii, dziejącej się w roku 1936, coś... nie zagrało. Długo nie umiałam rozgryźć co jest nie tak, bo sama opowieść mimo swej przewidywalności była ciekawa. A jednak historia została przedstawiona jakby po łebkach. Bohaterom brakowało głębi, a ich czyny bywały słabo umotywowane. Sama postać Oliwii kompletnie mnie odrzucała. Nie umiem sobie wyobrazić jak to możliwe, że posiadała tak ogromny talent malarski, ponieważ chyba przydałoby się jednak troszkę tej artystycznej wrażliwości, jakiegoś interesującego spojrzenia na świat itp. Tymczasem dziewczyna wpadała w trans i... od razu wyczarowywała istne arcydzieła, jakby jej dłonią kierował ktoś inny. A sama Oliwia, była jaka była, przeciętna nastolatka, nie myśląca za wiele nad konsekwencjami swoich decyzji. Relacje między bohaterami też nie były do końca udane. Nie dowiadujemy się czemu Oliwia zakochuje się niemal z marszu tak gwałtownie. Nie przekonuje nas fascynacja Teresy Oliwią - w pierwszej scenie drwi z niej, by w kolejnej świata poza nią nie widzieć. Poza tym wszystkim można odnieść wrażenie, że Autorka tak rozwija pewne wątki, aby się koniecznie zgadzały z pierwszym zamysłem całej historii i czasami niektóre sceny wydawały mi się sztuczne, a zachowanie bohaterów dziwne i niepasujące do nich. Brakowało mi też ujrzenia Izaaka oczami Oliwii. Dowiadujemy się, że jest niczym jej muza, ale tak naprawdę nie sposób sobie wyobrazić jak bohaterka go postrzegała.
Najmocniejszą zaletą tej książki jest bez wątpliwości wspaniały styl Jessie Burton, interesująca historia Odelle i klimat, który Autorce udaje się zbudować (jedna z ostatnich scen z Odelle i Quick, niesamowita!). Na pewno sięgnę po kolejną powieść Burton, dla samej przyjemności ślizgania wzrokiem po zdaniach. "Miniaturzystka" zrobiła na mnie większe wrażenie, ale "Muza" także jest dobra i przeczytanie jej nie można nazwać czasem straconym!
Książka interesująca i na pewno warta przeczytania, ale nie porwała mnie jakoś szczególnie. Łatwo można odgadnąć przebieg historii przez co traci się niejako przyjemność z czytania. Od razu wiemy też kim jest tajemnicza Quick i potem kolejne elementy układanki już bardzo szybko wpadają na właściwe miejsca. Z tą powieścią mam trochę problem. Pierwsza historia i jej...
więcej Pokaż mimo to