Gepard

Okładka książki Gepard
Giuseppe Tomasi di Lampedusa Wydawnictwo: Czuły Barbarzyńca Ekranizacje: Lampart (2011) Seria: Biblioteka literatura piękna
342 str. 5 godz. 42 min.
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
Biblioteka
Tytuł oryginału:
Il Gattopardo
Wydawnictwo:
Czuły Barbarzyńca
Data wydania:
2015-09-17
Data 1. wyd. pol.:
1961-01-01
Data 1. wydania:
2013-10-01
Liczba stron:
342
Czas czytania
5 godz. 42 min.
Język:
polski
ISBN:
9788362676378
Tłumacz:
Stanisław Kasprzysiak
Ekranizacje:
Lampart (2011)
Tagi:
literatura włoska Stanisław Kasprzysiak
Inne
Średnia ocen

                7,7 7,7 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Opowieści niesamowite z języka włoskiego Massimo Bontempelli, Dino Buzzati, Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Tommaso Landolfi, Alberto Moravia, Anna Maria Ortese, Luigi Pirandello, Antonio Tabucchi, Juan Rodolfo Wilcock
Ocena 7,5
Opowieści nies... Massimo Bontempelli...
Okładka książki Zeszyty Literackie nr 144 / 2018 Anna Arno, Karol Berger, Josif Brodski, Benedetta Craveri, Józef Czapski, Irena Grudzińska-Gross, Zbigniew Herbert, Maria Iwaszkiewicz, Wojciech Karpiński, Harry hrabia Kessler, Ewa Kuryluk, Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Tomasz Łubieński, Claudio Magris, Piotr Matywiecki, Maciej Miłkowski, Czesław Miłosz, Piotr Mitzner, Paweł Muratow, Anna Piwkowska, Redakcja kwartaln. Zeszyty Literackie, Tomasz Różycki, Roberto Salvadori, Marci Shore, Timothy Snyder, Adam Szczuciński, Michał Szymański, Barbara Toruńczyk, Tomas Venclova, Adam Zagajewski, Szymon Żuchowski
Ocena 6,5
Zeszyty Litera... Anna Arno, Karol Be...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,7 / 10
689 ocen
Twoja ocena
0 / 10

Opinia

avatar
181
75

Na półkach: , , ,

"Gepard" rozpościera przed czytelnikiem świat dostojeństwa i elegancji. Świat karet, dyliżansów, herbów rodowych, majestatycznych wnętrz, nadmorskich willi, bujnych ogrodów z fontannami skłaniającymi do lubieżnego odrętwienia, masywnych sreber, wykwintnych kolacji, złoconych gzymsów, starannego kaligraficznego pisma, nadwornych jezuitów i kaplic, wystawnych balów poprzedzonych gorączkową krzątaniną modystek, fryzjerek i szewców, nienagannej reżyserii każdego gestu, "wonnej archaiczności pól", polowań (okraszanych winem z drewnianych manierek), spotkań towarzyskich w czasie których "powietrze zaśmiecały same frazesy i pusta gadanina". Świat, który odchodzi w niebyt.

Autor prezentuje pełną uroku opowieść o czasach, w których zawarcie małżeństwa sprowadzało się do odnalezienia "pięknej amfory pełnej monet", "zainteresowanie matematyką uznawano za niemal grzeszną perwersję", "piersi świętej Agaty [były] sprzedawane w klasztorach i pochłaniane przez pokutujących pątników", historia wciąż zdumiewająco przyspieszała, znamienite rody zostały zmuszone do zmieszania się z garstkami "sprytu, źle uszytego ubrania, złota i ignorancji", na salony zaczęła wkraczać bez pardonu "plebejska ordynarność", maścią na narodowe rany były dysputy o Bellinim i Verdim, a "dzięki powieściom tworzyły się mity literackie, które jeszcze dziś dominują w europejskich umysłach".

Niesłychanie sugestywnie odmalowuje atmosferę, krajobraz, klimat, choć może raczej przekleństwo klimatu Sycylii: duszących upałów, wyboistych gościńców, sążnistych ulew bezlitośnie smagających podróżnych deszczem i błotnistym wiatrem, urokliwych mostków rozpiętych nad wyschniętymi korytami rzek, domów barwionych na jasnobłękitny kolor, "barwnych festonów suszących się wypłowiałych majtek", zarośli uczepionych górskich zboczy, wiosek skrytych w anonimowych zagłębieniach terenu; lata świętego Marcina - pory "z pogodą świetlistą i błękitną", która "pobudza i sprowadza na bezdroża zmysły" a obronę czyni zachętą; ziemi spalonej słońcem, wszechobecnego kurzu, obezwładniającej woni tamaryszków, drzew korkowych, gajów pomarańczowych, zmieszanej z odorem nawozu, padliny, szałwii i mięty, wreszcie lśniącej plamy "morza koloru indygo, jeszcze bardziej kamiennego i nieurodzajnego niż ziemia".

To wszystko doskonale umiejscawia w kontekście historycznym (Fenicjanie, Kartagińczycy, dynastia Aragonów, Bourbonów, zasada legitymizmu, trójkolorówka, Garibaldi, czerwone koszule, wyprawa tysiąca, Wiktor Emanuel, Mazzini, Cavour, klęska pod Astromonte, Risorgimento, narodziny Italii, trójkolorówka, plebiscyty...).

Treść dodatkowo uszlachetnia dostojeństwo głównego bohatera - nienagannie wychowanego, żywotnego, pięćdziesięcioletniego arystokraty, który "lubił, żeby wszystko, co go otacza, oprócz żony, było równie majestatyczne jak on", a nieoczekiwanie "stał się niewolnikiem okoliczności, które zmieniają się szybciej, niż można to przewidzieć". Hrabia Salina, Don Fabrizio - mistrz salonowej dyplomacji, korzystnych kompromisów z historią, zarządzania przez dialog i fortel. Uosobienie trzeźwości umysłu, powściągliwości, doświadczenia, wnikliwej i trafnej obserwacji, odporności na fałszywe zaszczyty i intratne synekury, aprobaty dla procesu zmiany.

"Byliśmy gepardami, lwami; ci co przyjdą po nas, będą szakalikami, hienami; ale my wszyscy, gepardy, szakale i owce, będziemy w dalszym ciągu pewni, że jesteśmy solą ziemi."

"Poemat" na cześć Sycylii. Satyra na "gnuśność" południa, wstecznictwo wielmożów, dobre, ale spóźnione intencje. Zbiór świetnych refleksji dotyczących m.in. rozrachunku z życiem, elastyczności młodych umysłów, nieuchronności procesów społeczno-historycznych, przekazywania schedy, śmierci. Rozrachunek z mitem il Risorgimento.

Misterna konstrukcja. Kunsztowny język. Znamienita treść. Finezyjne opisy. Zawadiackie ornamenty słowne. Mięsisty kęs historii. Pieszczota dla intelektu. Miód na skołatane nerwy. Innymi słowy: doskonała lektura.

"Gepard" rozpościera przed czytelnikiem świat dostojeństwa i elegancji. Świat karet, dyliżansów, herbów rodowych, majestatycznych wnętrz, nadmorskich willi, bujnych ogrodów z fontannami skłaniającymi do lubieżnego odrętwienia, masywnych sreber, wykwintnych kolacji, złoconych gzymsów, starannego kaligraficznego pisma, nadwornych jezuitów i kaplic, wystawnych balów...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    1 246
  • Przeczytane
    918
  • Posiadam
    283
  • Ulubione
    45
  • Literatura włoska
    21
  • Teraz czytam
    18
  • Klasyka
    10
  • Literatura piękna
    9
  • Chcę w prezencie
    8
  • Kanon na koniec wieku
    8

Cytaty

Więcej
Giuseppe Tomasi di Lampedusa Lampart Zobacz więcej
Giuseppe Tomasi di Lampedusa Lampart Zobacz więcej
Giuseppe Tomasi di Lampedusa Lampart Zobacz więcej
Więcej

Artykuły

Więcej
Artykuł Weekend na Sycylii
Varia
Weekend na Sycylii

Podobne książki

Przeczytaj także