rozwińzwiń

Gepard

Okładka książki Gepard Giuseppe Tomasi di Lampedusa
Okładka książki Gepard
Giuseppe Tomasi di Lampedusa Wydawnictwo: Czuły Barbarzyńca Seria: Biblioteka literatura piękna
342 str. 5 godz. 42 min.
Kategoria:
literatura piękna
Seria:
Biblioteka
Tytuł oryginału:
Il Gattopardo
Wydawnictwo:
Czuły Barbarzyńca
Data wydania:
2015-09-17
Data 1. wyd. pol.:
1961-01-01
Data 1. wydania:
2013-10-01
Liczba stron:
342
Czas czytania
5 godz. 42 min.
Język:
polski
ISBN:
9788362676378
Tłumacz:
Stanisław Kasprzysiak
Tagi:
literatura włoska Stanisław Kasprzysiak
Inne
Średnia ocen

7,7 7,7 / 10

Oceń książkę
i
Dodaj do biblioteczki

Porównaj ceny

i
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Ładowanie Szukamy ofert...

Patronaty LC

Książki autora

Okładka książki Opowieści niesamowite z języka włoskiego Massimo Bontempelli, Dino Buzzati, Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Tommaso Landolfi, Alberto Moravia, Anna Maria Ortese, Luigi Pirandello, Antonio Tabucchi, Juan Rodolfo Wilcock
Ocena 8,5
Opowieści nies... Massimo Bontempelli...
Okładka książki Zeszyty Literackie nr 144 / 2018 Anna Arno, Karol Berger, Josif Brodski, Benedetta Craveri, Józef Czapski, Irena Grudzińska-Gross, Zbigniew Herbert, Maria Iwaszkiewicz, Wojciech Karpiński, Harry hrabia Kessler, Ewa Kuryluk, Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Tomasz Łubieński, Claudio Magris, Piotr Matywiecki, Maciej Miłkowski, Czesław Miłosz, Piotr Mitzner, Paweł Muratow, Anna Piwkowska, Redakcja kwartaln. Zeszyty Literackie, Tomasz Różycki, Roberto Salvadori, Marci Shore, Timothy Snyder, Adam Szczuciński, Michał Szymański, Barbara Toruńczyk, Tomas Venclova, Adam Zagajewski, Szymon Żuchowski
Ocena 6,5
Zeszyty Litera... Anna Arno, Karol Be...

Mogą Cię zainteresować

Oceny

Średnia ocen
7,7 / 10
665 ocen
Twoja ocena
0 / 10

OPINIE i DYSKUSJE

Sortuj:
avatar
78
12

Na półkach:

Wybitna książka. Ponadczasowa - napisana z perspektywy historycznej w czasie, który dla dzisiejszego czytelnika też już przeszedł do historii. Pełna przyjemność czytania. Włoski "Pan Tadeusz" pisany prozą. :)

Wybitna książka. Ponadczasowa - napisana z perspektywy historycznej w czasie, który dla dzisiejszego czytelnika też już przeszedł do historii. Pełna przyjemność czytania. Włoski "Pan Tadeusz" pisany prozą. :)

Pokaż mimo to

avatar
288
214

Na półkach: ,

Świetna powieść o schyłku włoskiej arystokracji i przemianach politycznych zachodzacych we Włoszech w latach 1860-1862.

Świetna powieść o schyłku włoskiej arystokracji i przemianach politycznych zachodzacych we Włoszech w latach 1860-1862.

Pokaż mimo to

avatar
57
57

Na półkach:

powieść która polskiemu czytelnikowi proponuje inną perspektywę, niż ta suflowana przez oficjalną szkolną historiografię (zjednoczony w walce z reakcją lud Włoch itede itepe).

Niemniej moim zdaniem zbyt dialektyczna, w typie Unamuno, że niby w konfrontacji przeciwnych wartości powstaje nowa jakość. I te niby-paradoksalne, a w gruncie rzeczy mylące mądrości, że "wszystko musi się zmienić, żeby pozostało takie samo".

Opanowanie Półwyspu Apenińskiego przez Sabaudów było katastrofą kulturową, która zniszczyła setki lat tradycji. Tu nie ma żadnej konwergencji, fuzji, tu jest technokratyczny uniformistyczny pozytywizm przeciw lokalnej tożsamości. Lampedusa - uwikłany w osobiste problemy i rodzinne perypetie - stracił ostrość widzenia i zdradził swoją ojczyznę, łudząc się wizją jakiegoś optymistycznego przyszłego amalgamatu. Tak, było mu żal - ale to za mało.

W podobnym okresie pisał Carlo Alianello. Jego twórczość - niestety literacko nierówna prozie Lampedusy - jest hymnem dla identita duosiciliana. Jej resztki poniewierają się jeszcze po literaturze włoskiej, najwybitniejszy obecnie aktywny twórca to chyba Gianandrea de Antonellis, zob. np. jego Non mi arrendo. Zresztą z ubocznymi wątkami polskimi, zob. np. szyderstwa z Francesco Nullo.

powieść która polskiemu czytelnikowi proponuje inną perspektywę, niż ta suflowana przez oficjalną szkolną historiografię (zjednoczony w walce z reakcją lud Włoch itede itepe).

Niemniej moim zdaniem zbyt dialektyczna, w typie Unamuno, że niby w konfrontacji przeciwnych wartości powstaje nowa jakość. I te niby-paradoksalne, a w gruncie rzeczy mylące mądrości, że "wszystko...

więcej Pokaż mimo to

avatar
756
253

Na półkach: , , ,

Wolę większą ciągłość w tekście, przeskakiwanie w czasie spowodowało, że nie umiałam odnaleźć tła historycznego. Porządek wprowadziło dopiero kalendarium zamieszczone na końcu książki.

Wolę większą ciągłość w tekście, przeskakiwanie w czasie spowodowało, że nie umiałam odnaleźć tła historycznego. Porządek wprowadziło dopiero kalendarium zamieszczone na końcu książki.

Pokaż mimo to

avatar
3026
1326

Na półkach: , ,

Klasyczna już powieść o zmierzchu włoskiej arystokracji i narodzinach współczesnego państwa włoskiego. Zachwyca bogactwem, wyrafinowaniem językowym, ale i trafnymi refleksjami, wkładanymi w usta księcia Saliny, które, jak by to ująć, są dosyć uniwersalne. Trzeba sobie jednak powiedzieć, że tak się już dziś nie pisze powieści i nowe pokolenia utraciły już umiejętność czytania tego typu tekstów. Bo to długie opisy, albo też monologi wygłaszane przez narratora... Dla mnie to czytelnicze spa...

Muszę przyznać, że chyba bardziej odpowiada mi stare tłumaczenie Zofii Ernstowej, tak krytykowane (bo bardziej piękne, niż wierne). Teraz mamy Geparda, ale nowe wydanie nie zachwyciło mnie tak, jak to sprzed lat. Mamy np. takie słowo “gepardiański” - takie słowo chyba nie istnieje, jest gepardzi, podobnie jak p. Ernstowa pisała o lamparcim, a nie o lampardiańskim… Nowe wydanie z Czułego Barbarzyńcy zawiera za to jeszcze (prócz przypisów i posłowia tłumacza) fragmenty, których Lampedusa nie ukończył i nie trafiły one do ostatecznej wersji powieści

Klasyczna już powieść o zmierzchu włoskiej arystokracji i narodzinach współczesnego państwa włoskiego. Zachwyca bogactwem, wyrafinowaniem językowym, ale i trafnymi refleksjami, wkładanymi w usta księcia Saliny, które, jak by to ująć, są dosyć uniwersalne. Trzeba sobie jednak powiedzieć, że tak się już dziś nie pisze powieści i nowe pokolenia utraciły już umiejętność...

więcej Pokaż mimo to

avatar
167
34

Na półkach: ,

O Sycylii, o historii, o obyczajach, o ludziach.

O Sycylii, o historii, o obyczajach, o ludziach.

Pokaż mimo to

avatar
180
65

Na półkach:

Książka mi się bardzo spodobała; na początku trochę nie widziałem nic więcej w niej poza opisem obyczajów i stanów umysłów tamtej warstwy społecznej we Włoszech w okresie zjednoczenia kraju. Potem jednak zauważyłem że Autor idealnie przez schyłek zycia i śmierć Hrabiego jak i powolny upadek całego rodu ukazał przemijanie czasu, epok, pokoleń. Każdy kto ma minimalne informacje na temat autora wie że jest to też powieść częściowo biograficzna, oddaje jakim "dinozaurem" musiał być włoski hrabia urodzony w XIX wieku we latach 50tych XX wieku we Włoszech.

Książka mi się bardzo spodobała; na początku trochę nie widziałem nic więcej w niej poza opisem obyczajów i stanów umysłów tamtej warstwy społecznej we Włoszech w okresie zjednoczenia kraju. Potem jednak zauważyłem że Autor idealnie przez schyłek zycia i śmierć Hrabiego jak i powolny upadek całego rodu ukazał przemijanie czasu, epok, pokoleń. Każdy kto ma minimalne...

więcej Pokaż mimo to

avatar
131
129

Na półkach:

Mocna książka, wprowadzająca w nastrój zadumy i melancholii. Jest ona świetnie napisana, dwudziestowieczny narrator snuje piękną opowieść o arystokratycznym rodzie Salina z Sycylii w czasach zjednoczenia Włoch w XIX wieku. Jest to równocześnie opowieść o samej Sycylii, jej duszy i przyrodzie, a także o odchodzącym świecie i upływającym czasie. Duże wrażenie robi główny bohater, don Fabrizio, dumny nestor rodu, który obserwuje odchodzącą epokę. Powieść Lampedusy ma coś z "Przeminęło z wiatrem", które uwielbiam, jednak jest dużo bardziej zwięzła, przez co też traci charakterystyka bohaterów. Mimo to zdecydowanie warto przeczytać.

Mocna książka, wprowadzająca w nastrój zadumy i melancholii. Jest ona świetnie napisana, dwudziestowieczny narrator snuje piękną opowieść o arystokratycznym rodzie Salina z Sycylii w czasach zjednoczenia Włoch w XIX wieku. Jest to równocześnie opowieść o samej Sycylii, jej duszy i przyrodzie, a także o odchodzącym świecie i upływającym czasie. Duże wrażenie robi główny...

więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to

avatar
53
9

Na półkach:

Przepięknym, plastycznym językiem, z bardzo delikatną nutą życzliwej ironii, opisany powolny upadek rodu Salina. W tle, ale zdecydowanie nie głębokim, przemiany społeczno-polityczne po zjednoczeniu Włoch. Zjednoczeniu, które w sferze mentalnej de facto wciąż się nie dokonało i chyba już nie dokona, co zresztą autor przewidywał. Diagnozy dotyczące Sycylijczyków, ale i szerzej - ludzi, stawiane z gracją lamparta i celnością strzelca wyborowego. Można by wynotowywać z co drugiej kartki. Warto to dzieło posiadać.

Przepięknym, plastycznym językiem, z bardzo delikatną nutą życzliwej ironii, opisany powolny upadek rodu Salina. W tle, ale zdecydowanie nie głębokim, przemiany społeczno-polityczne po zjednoczeniu Włoch. Zjednoczeniu, które w sferze mentalnej de facto wciąż się nie dokonało i chyba już nie dokona, co zresztą autor przewidywał. Diagnozy dotyczące Sycylijczyków, ale i...

więcej Pokaż mimo to

avatar
1721
648

Na półkach:

Początkowo chciałam dać tej książce 9, ale stwierdziłam, że jednak zasługuje na 10. Podchodziłam do niej dość sceptycznie, ale teraz uważam, że jest to jeden z najlepszych moich wyborów literackich.
"Gepard" bądź też "Lampart" (w zależności od wydania) to powieść, która zachwyciła mnie wszystkim. Po pierwsze, językiem, którym już teraz się nie pisze, a który jest tu piękny, literacki. Niektóre opisy czytałam po kilka razy, a to mi się nie zdarza prawie wcale. Wielkie brawa dla tłumaczki Zofii Ernstowej. Drugi mój zachwyt wzbudziło miejsce akcji, a raczej to, jak było opisane. Czytając powieść miałam przed oczami tę spękaną od upału Sycylię, czułam zapach rosnących tam owoców i zapragnęłam odwiedzić to miejsce. Po trzecie, główny bohater książę don Fabrizio Salina. Autor tak wykreował tę postać, że mimo jego wad polubiłam tego mężczyznę. Jest to bohater z krwi i kości, pełen wad, ale też i zalet, wplątany w historyczne okoliczności, w których musi się odnaleźć. Bohaterowie drugoplanowi także mają swoje miejsce w tej powieści i każdy z nich odgrywa tu swoją rolę. To też są niejednoznaczne postacie, ale przez to prawdziwe.
Uwielbiam tę powieść, to jedno z moich największych odkryć i zachwytów od bardzo dawna. Nie jest wielkich obszerna, wręcz krótka, ale pełna treści i ma wszystko, co tak lubię w literaturze. Piękny język, wspaniali bohaterowie, tło historyczne, (o historii tylko się mówi, nie ma tu opisanych walk, bitew) które ma wpływ na fabułę, na losy postaci, ciekawe przemyślenia i w dodatku (co bardzo mnie zaskoczyło) subtelnie wpleciony humor i ironię. Perełka, idealna definicja literatury pięknej.

Początkowo chciałam dać tej książce 9, ale stwierdziłam, że jednak zasługuje na 10. Podchodziłam do niej dość sceptycznie, ale teraz uważam, że jest to jeden z najlepszych moich wyborów literackich.
"Gepard" bądź też "Lampart" (w zależności od wydania) to powieść, która zachwyciła mnie wszystkim. Po pierwsze, językiem, którym już teraz się nie pisze, a który jest tu...

więcej Pokaż mimo to

Książka na półkach

  • Chcę przeczytać
    1 175
  • Przeczytane
    887
  • Posiadam
    276
  • Ulubione
    44
  • Literatura włoska
    20
  • Teraz czytam
    19
  • Klasyka
    10
  • 2021
    8
  • Literatura piękna
    8
  • 2018
    8

Cytaty

Więcej
Giuseppe Tomasi di Lampedusa Lampart Zobacz więcej
Giuseppe Tomasi di Lampedusa Lampart Zobacz więcej
Giuseppe Tomasi di Lampedusa Lampart Zobacz więcej
Więcej

Artykuły

Więcej
Artykuł Weekend na Sycylii
Varia
Weekend na Sycylii

Podobne książki

Przeczytaj także