Zagadki przeszłości
- Kategoria:
- kryminał, sensacja, thriller
- Cykl:
- Jackson Brodie (tom 1)
- Seria:
- Czarna seria
- Tytuł oryginału:
- Case Histories
- Wydawnictwo:
- Czarna Owca
- Data wydania:
- 2014-08-13
- Data 1. wyd. pol.:
- 2006-01-01
- Data 1. wydania:
- 2005-01-01
- Liczba stron:
- 368
- Czas czytania
- 6 godz. 8 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788375549621
- Tłumacz:
- Paweł Laskowicz
- Tagi:
- Historie jednej sprawy Paweł Laskowicz Jackson Brodie
Zazdrosny mąż podejrzewa żonę o zdradę. Dwie siostry dokonują szokującego odkrycia. Uznany prawnik prowadzi śledztwo w sprawie dawnego morderstwa. W tym samym czasie pewna pielęgniarka traci siostrzenicę, a starsza pani swoje koty…
Te wszystkie sprawy spadają na barki prywatnego detektywa, Jacksona Brodiego. Były policjant, świetny dochodzeniowiec, przeżywa ciężkie chwile – otaczają go śmierć i intrygi, a na dodatek boryka się z rodzinnymi problemami.
Mimo przeciwności losu, Brodie kontynuuje śledztwa. Ku swojemu zaskoczeniu szybko dostrzega związek między sprawami!
Czy w natłoku nieszczęść podoła wyzwaniom?
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Historie przypadku
Niedawno ukazało się wznowienie polskiego tłumaczenia powieści Kate Atkinson, jednej z tylko dwóch – do niedawna, o czym za chwilę – wydanych po polsku. Książka opublikowana pod oryginalnym tytułem „Case Histories” dokładnie dekadę temu, w Polsce wydana została w przekładzie Pawła Laskowicza dwa lata później przez Rebis w serii Salamandra. Zarówno wtedy, jak i dziś, nie miała szczęścia do dobrego polskiego tytułu – najpierw poznaliśmy ją jako „Historie jednej sprawy”, a teraz, po ośmiu latach, jako „Zagadki przeszłości”. Pozostaje dla mnie zagadką, dlaczego wydawcy nie wykorzystali nośnej dwuznaczności i nie nadali jej zgrabnego i doskonale odnoszącego się do treści tytułu: „Historie przypadku”. Decyzje wydawnicze czasem zdumiewają nas, czytelników, najważniejsze jednak, że dzięki nim – momentami ryzykownym – mamy możliwość poznać twórczość autorów znanych w Europie i na świecie, lecz już niekoniecznie w naszym kraju. Tak jest i tym razem, a urodzaj książek Atkinson na naszym rynku, zapowiedzianych na ten rok, prawdopodobnie nie pozostaje bez związku z nagrodą Costa Book Awards w 2013, którą autorka otrzymała za książkę „Life After Life” (polski tytuł „Jej wszystkie życia”).
W „Zagadkach przeszłości” po raz pierwszy pojawia się były policjant, a obecnie prywatny detektyw Jackson Brodie. Bohater ten powrócił w kolejnych trzech powieściach (wszystkie zostaną wydane wkrótce również w tej samej Czarnej Serii przez Wydawnictwo Czarna Owca), a wszystkie książki z tą postacią zostały zaadaptowane dla BBC do serialu pod tytułem „Case Histories”. Brodie to typowy powieściowy detektyw – nieszczęśliwy samotnik, z rozwalonym życiem rodzinnym, po konfliktowym rozwodzie, zmęczonym życiem mieszkaniec małego, niewygodnego mieszkania z wielkimi planami na czas emerytury. Wyróżniają go brak zepsucia moralnego, pewnego rodzaju niezaradność życiowa (jak obecnie nazwalibyśmy bezinteresowną dobroć) oraz bezbronność wobec silnych kobiet. Nie sposób mu za to odmówić odwagi, umiejętności rozmowy czy wreszcie intuicji i umiejętności koncentracji na pozornie nic nieznaczących szczegółach. Autorka odsłania przed nami istotne dla spraw fakty stopniowo, nic nie jest takie, jak się wydaje. Podobnie jak w innych książkach, sposób pisania Atkinson charakteryzuje inteligencja, nieoczywisty dowcip, subtelna charakterystyka postaci czy zaskakujące wątki. Nie można także nie zauważyć ciekawego, nieco staroświeckiego stylu, wolnego od całego sztafażu technologii z jej gadżetami i blichtrem medialnym. Interesujący jest również zabieg braku domknięcia fabuły – czytelnicy, prowadzeni przez wszechwiedzącego narratora, poznają cały przebieg trzech głównych wątków, podczas gdy sam detektyw tak naprawdę zgłębia tylko dwa. Bardzo pomysłowe było także uczynienie samego detektywa ogniwem spajającym wszystkie wątki. Zamiast siły sprawczej gra on tu jednak rolę pośrednika, katalizatora pewnych wydarzeń. Historie rozwijają się równolegle w czterech różnych perspektywach czasowych w teraźniejszości i przeszłości, co absolutnie nie szkodzi narracji, a wręcz przeciwnie – całość czyta się gładko i z przyjemnością. Po głębszej analizie dojdziemy także do wniosku, że – choć w powieści nie brak mężczyzn – wszystkie tajemnice, zbrodnie i decyzje należą do kobiet. Ciekawe jest także prześledzenie tego, jak nawet małe decyzje, podejmowane wbrew sobie lub dla „czyjegoś dobra”, z wolna lecz nieubłaganie obracają się nie tylko przeciw osobie decydującej, ale – zgodnie z efektem kuli śnieżnej – z upływem czasu nabierają mocy i pędu i swym zasięgiem sieją coraz większe zniszczenie.
Zastanawiać może, jak autorka poprowadziła narrację w kolejnych trzech powieściach z Jacksonem Brodie – czy wraca do wydarzeń z pierwszego tomu, czy też każda książka to odrębna opowieść? Niedługo będzie okazja, by odpowiedzieć sobie na to pytanie, sięgając po kolejne tomy śledztw Brodiego: „Przysługa”, „Kiedy nadejdą dobre czasy?” i „O świcie wzięłam psa i poszłam…”. A może wkrótce doczekamy się także polskiego wydania serialu i detektyw Jackson Brodie stanie się, obok już znanych i lubianych, kolejną klasyczną postacią literatury kryminalnej i małego ekranu?
Jowita Marzec
Oceny
Książka na półkach
- 832
- 678
- 163
- 13
- 13
- 9
- 8
- 8
- 8
- 6
Opinia
Nie za bardzo lubię kryminały, nie jest to mój ulubiony gatunek, choć - paradoksalnie - przeczytałam ich dość sporo. Traktuję je raczej jako przerywnik między innym pozycjami. Gdyż, tak naprawdę, sens wszystkich kryminałów można sprowadzić do jednego pytania: kto zabił? (ewentualnie, kto co ukradł?). Literatura - moim zdaniem - powinna stawiać nieco ambitniejsze pytania, niż schematyczna akcja w stylu kryminalnych zagadek Miami, Las Vegas, bądź tropienie śladów zbrodni przez błyskotliwych detektywów, takich jak: Patrik Hedström, Eberhard Mock czy ojciec Mateusz (no jedynie Sherlock Holmes jest wyjątkiem). Dlatego nie miałam też zbyt wielkich oczekiwań, co do książki brytyjskiej autorki, de facto bardzo cenionej przez krytykę, jako „autorki najlepszych kryminałów ostatnich czasów”. Jednak w trakcie czytania okazało się, że Zagadki przyszłości odbiegają od schematycznego kryminału.
Ale po kolei. Na początku poznajemy trzy historie, które są wprowadzeniem w fabułę. W pewnej normalnej rodzinie nagle znika trzyletnia dziewczynka-Oliwia. Spała w namiocie w ogrodzie, razem z siostrą, a nad ranem ślad po niej zaginął. 24 lata później dochodzi do brutalnego morderstwa młodej dziewczyny. Laura została zamordowana w biurze swojego ojca, przez przypadek. W innej rodzinne, w zwykły dzień, młoda matka chwyta siekierę i wbiją ją w głowę męża. Rozwiązaniu tych makabrycznych zbrodni policja nie podołała. Wiele wątków nie zostało wyjaśnionych. Dopiero po latach, siostry zaginionej Oliwii znajdują w rodzinnym domu niebieską myszkę-maskotkę. Tę myszkę miała ze sobą Oliwia w momencie, gdy zaginęła. To spowodowało, że zgłaszają się do prywatnego detektywa z prośbą o wyjaśnienie.
Niby wszystko wygląda na typowy kryminał, gdzie jest zbrodnia, są ślady, są niewyjaśnione teorie i w końcu błyskotliwy detektyw, który będzie wykorzystywał swoje predyspozycje i umiejętności, aby rozwikłać sprawę. A tu niespodzianka. Kate Atkinson stawia na zarys charakterów postaci, na społeczne i rodzinne uwarunkowania, które sprawiały, że ktoś stał się socjopatą czy zamkniętą w klasztorze obłąkaną zakonnicą. Mamy tu świetną analizę psychologiczną, diagnozę z przyczynami i skutkami pewnych zachowań. Sam detektyw-Jackson Brodie, nie jest typowym, rasowym tajniakiem. To przenikliwy mężczyzna, z bagażem życiowych doświadczeń, podręcznikowy przykład Anglika, choć z romantyczną, francuską nutą. Na uwagę zasługuje w sumie każda postać, szczególnie kobieca. Autorka doskonale wczuwa emocje swoich bohaterów. Zresztą narracja prowadzona jest z różnych punktów widzenia, pozwala to na wnikliwą ocenę postaci, a przede wszystkim na zrozumienie ich postępowania.
Mroczna, okrutna, zabawna, życiowa, dająca do myślenia - tak można określić najnowszą powieść pani Atkinson. To również książka o konsekwencjach podejmowanych wyborów, o umyśle geniusza matematycznego, który zmienia się w odludka, o zaborczej rodzicielskiej miłości, o relacjach pomiędzy siostrami, o dzieciach z dysfunkcyjnych rodzin, w końcu o samotności, pragnieniach, paranojach i obsesjach. A gdzieś tam w tle, rozwiązanie kryminalnych zagadek, ale - na szczęście - ten wątek nie był tu najciekawszy. Polecam!
Nie za bardzo lubię kryminały, nie jest to mój ulubiony gatunek, choć - paradoksalnie - przeczytałam ich dość sporo. Traktuję je raczej jako przerywnik między innym pozycjami. Gdyż, tak naprawdę, sens wszystkich kryminałów można sprowadzić do jednego pytania: kto zabił? (ewentualnie, kto co ukradł?). Literatura - moim zdaniem - powinna stawiać nieco ambitniejsze pytania,...
więcej Pokaż mimo to