Niebezpieczne związki
- Kategoria:
- klasyka
- Tytuł oryginału:
- Les liaisons dangereuses
- Wydawnictwo:
- Egmont Polska
- Data wydania:
- 2014-05-14
- Data 1. wyd. pol.:
- 2014-05-14
- Liczba stron:
- 288
- Czas czytania
- 4 godz. 48 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788323770206
- Tłumacz:
- Tadeusz Boy-Żeleński
- Tagi:
- literatura francuska klasyka romans rewolucja francuska intryga Pierre Choderlos de Laclos
Miłość, zdrada, urażona ambicja. Piękna markiza de Merteuil chce zemścić się na mężczyźnie, który odtrącił jej wdzięki. W sieć przewrotnej intrygi wciąga coraz więcej osób. Siłą powieści epistolarnej Pierrea Choderlos de Laclos jest odmalowanie rozmaitości ludzkich emocji w połączeniu ze wspaniale oddaną obyczajowością epoki. Dzięki temu Niebezpieczne związki czyta się z zapartym tchem.
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Klasyka powieści epistolarnej
„Niebezpieczne związki” należą do klasyki powieści epistolarnej i erotycznej. Przełożona na wiele języków i niejednokrotnie zekranizowana, do dziś budzi silne emocje. Z ekranizacji godne uwagi i polecania są zwłaszcza dwa filmy „Niebezpieczne związki” w reżyserii Stephena Frearsa z Glen Close i Johnem Malkovichem w rolach głównych oraz „Valmont” autorstwa Miloša Formana, gdzie w role markizy i wicehrabiego wcielili się Annete Benning i Colin Firth. Pierwszy z nich jest zdecydowanie bliższy literackiemu pierwowzorowi, drugi zaś posiada swoisty urok. Jednak zdecydowanie odradzam oglądanie ekranizacji przed zapoznaniem się z książką, gdyż jest to niezwykła lektura, wobec której trudno pozostać obojętnym.
Akcja powieści ma miejsce w drugiej połowie XVIII wieku, w Paryżu i wiejskiej posiadłości pani de Rosemonde. W przedmowie nakładcy czytamy, że takie wydarzenia absolutnie nie mogły zaistnieć w tym miejscu i czasie, jednak jest to tylko ironiczny dopisek autora, gdyż zachowania bohaterów idealnie oddają ducha epoki. Osiemnasty wiek to okres pełnego seksualnego wyzwolenia, czasy, w których miłość była sprowadzana jedynie do pożądania i zaspokajania żądz, a wszystko okrywał pruderyjny płaszczyk przyzwoitości, równie nieszczelny, co nieszczery.
Bohaterów tej opowieści nie ma wielu, znajdziemy raptem kilkoro autorów i adresatów korespondencji. Markiza de Merteuil to młoda wdowa, poważana w świecie stateczna kobieta. Jednak to tylko pozory przykrywające jej prawdziwy charakter, który poznajemy z listów do wicehrabiego. Próżna i pusta, żyje jedynie po to, by zaspokajać swoje popędy, bawi się uczuciami innych tylko dla własnej przyjemności, a gdy poczuje się odrzucona, mści się okrutnie, nie bacząc, jakie koszty poniosą inni. Wicehrabia de Valmont zasłużenie ma opinię lekkoducha, przy którym przyzwoita kobieta powinna być czujna. Jednak mężczyznom ówczesny świat pozwalał na znacznie więcej i dopóki nie narażają się na śmieszność bądź nikt nie wzniósł wobec nich skargi, są społecznie akceptowani i przyjmowani w towarzystwie. Uroczy i czarujący wicehrabia potrafi zdobyć serce każdej kobiety, po dawniejszym związku z markizą pozostał jej przyjacielem i razem snują intrygi służące zemście oraz zabawie i zabiciu nudy. Ta dwójka to zdecydowanie najważniejsze postacie w tej opowieści, niczym władcy marionetek sterują postępowaniem innych - niezależnie czy są to ludzie młodzi i niedoświadczeni, jak Cecylia de Volanges i kawaler Danceny, czy też osoby zdecydowanie bardziej dojrzałe, jak pani de Volanges oraz prezydentowa de Tourvel.
Sposób opowiedzenia historii za pomocą listów pozwolił autorowi przekazać cały pokład dwulicowości, jaka drzemie w bohaterach. Za pomocą słów i pozorowanych uczuć markiza oraz hrabia bawią się innymi niczym kukiełkami w teatrze, cały czas mają sytuację pod kontrolą i idealnie przewidują, jak osoby zaplątane w ich intrygi będą reagować. Niezmiernie rzadko potrzebują pomocy szczęścia i dopiero kłótnia między panią de Merteuil a Valmontem doprowadza ich do zguby.
Epistolarny charakter powieści pozwala spojrzeć na wydarzenia z perspektywy każdego z autorów listów i często te same wydarzenia przedstawiane są w zupełnie inny sposób. Czytając między wierszami, łatwo możemy dostrzec, jakie uczucia próbują maskować w swoich listach, gdyż niewiele z nich jest napisanych szczerze i z prostotą. Wyraźnie można odczuć, jak wydarzenia, z którymi zmagają się bohaterowie, sprawiają, że z korespondencji znika szczerość, zastępowana powoli chęcią zrobienia odpowiedniego wrażenia czy zmanipulowania adresata.
Książkę czyta się wyśmienicie, choć czasem niecierpliwie oczekiwałam odpowiedzi. Autor idealnie odwzorował różne style pisania, w zależności od tego, kto jest autorem listów. Pisma markizy czy Valmonta są dziełami sztuki epistolarnej, zaś styl Cecylii czy Danceny'ego jest zupełnie surowy, można rzec, nieokrzesany, dokładnie taki, jakiego należałoby się spodziewać po dwójce nastolatków.
Zdecydowanie polecam tę książkę każdemu. Przedstawione w niej sposoby oddziaływania na innych są ponadczasowe i aktualne do dzisiaj. Bohaterów można polubić bądź nie, ale nie sposób nie podziwiać geniuszu markizy i wicehrabiego, nawet jeśli został użyty w nieodpowiednim celu. Powieść budzi emocje i choć czytałam ją po raz kolejny, zrobiła na mnie równie silne wrażenie, co za pierwszym razem.
Barbara Sulkowska
Oceny
Książka na półkach
- 4 934
- 4 622
- 1 701
- 280
- 139
- 125
- 63
- 52
- 26
- 26
Opinia
„Niebezpieczne związki” to epistolarna powieść, jedyna jaką w życiu napisał Pierre Choderlos de Laclos, a która była niezwykle poczytna już od czasu jej wydania.
Powieść jest przekrojem wszelkich możliwych relacji międzyludzkich. Pokazuje arystokratyczne społeczeństwo, którego codziennym motywem przewodnim życia i motywacją do działania było zepsucie moralne i pozory uczciwości. Cóż się jednak spodziewać po szlachcie francuskiej, która za wzór ma Marię Antoninę, królową wiodącą prym w rozrywce i rozrzutności; Voltaire’a, wielkiego liberała z jego odrzuceniem wiary w Kościół i krytycyzmem wobec wszelkich religii i ideologii; duchowieństwo mające wówczas ogromne przywileje, dochodowe stanowiska, prywatne majątki i jawne kochanki, jak np. kardynał de Rohan, który przyznawał dodatkowo, że jest ateistą! To właśnie w XVIII wieku kwitnie libertynizm odrzucający normy obyczajowe, a de Sade tworzy swe kontrowersyjne książki. Jak pisze tłumacz „Niebezpiecznych związków” Tadeusz Boy-Żeleński: „W XVIII wieku (…) nawet prawdziwe uczucie ukrywa się wstydliwie pod maską obojętności i cynizmu”, a „syntezą epoki staje się głośne zdanie Buffona: Jedyną rzeczą coś wartą miłości jest jej strona fizyczna”, bo (w opinii jednej z bohaterek) „miłość, którą wielbią jako źródło rozkoszy, w rzeczywistości jest najwyżej jej pretekstem”.
„Niebezpieczne związki” pokazują grupę społeczną, która mając nadmiar czasu i pieniędzy życie swe spędza na balach, w operze, na spotkaniach towarzyskich, a której przedstawiciele wewnętrznie zepsuci za sprawę honoru stawiają sobie dbanie o dobrą opinię wśród eleganckiego towarzystwa, zatem oszustwo i nieszczerość to główne cechy charakterów głównych bohaterów powieści.
W „Niebezpiecznych związkach” są nimi nadający ton fabule:
Markiza de Merteuil – kobieta niezwykle inteligentna, a przy tym sprytna intrygantka, która uwielbia bawić się cudzymi uczuciami i manipulować ludźmi; uważa, że „głupcy są wszak na świecie dla naszej uciechy”; jest to wdowa, która choć piękna i młoda, to nigdy nie wyszła ponownie za mąż, by „oszukiwać dla przyjemności, nie z musu”;
Wicehrabia de Valmont – wspólnik i były kochanek markizy, tak jak i ona uwielbiający zabawę i nie liczący się z innymi, w wyniku czego słynie z gubienia swych kolejnych kochanek; „nikt go nie szanuje, ale wszyscy się z nim liczą”, on sam uważa uczucie za nudne, a wierność za smutną
oraz ich ofiary:
prezydentowa de Tourvel - skromna, bogobojna młoda mężatka, na którą „zagiął parol” de Valmont;
Cecylia de Volanges – 15-letnia niewinna dziewczyna, która staje się marionetką w rękach markizy i wicehrabiego, co prowadzi do dramatycznych zdarzeń w jej życiu;
Kawaler Danceny - zakochany w Cesi.
Ich wspólne sprawy związane głównie z relacjami pomiędzy poszczególnymi osobami, wynikłe z tego uczucia, zaloty, chęć zemsty i zabawy prowadzą do dramatycznego dla wszystkich bohaterów końca.
„Niebezpiecznych związków” nie czyta się szybko. Więcej w nich słów niż treści z powodu wyszukanej elegancji epistolarnych zasad uprzejmości i wykwintnego wysławiania się. Największym plusem jest dokładne przedstawienie bohaterów od strony psychologicznej, a najbardziej ciekawym i napędzającym fabułę elementem jest intryga knuta przez głównych bohaterów. Jak pisze o książce Boy-Żeleński: „Jest ona podwójnie ciekawa: raz jako nieporównywalny wyraz doby, w której powstała i którą maluje, po wtóre jako arcydzieło psychologii, mało równych sobie mające.”
„Niebezpieczne związki” to epistolarna powieść, jedyna jaką w życiu napisał Pierre Choderlos de Laclos, a która była niezwykle poczytna już od czasu jej wydania.
więcej Pokaż mimo toPowieść jest przekrojem wszelkich możliwych relacji międzyludzkich. Pokazuje arystokratyczne społeczeństwo, którego codziennym motywem przewodnim życia i motywacją do działania było zepsucie moralne i pozory...