5 książek z gatunku „domestic noir”
Wiemy, wiemy: my też nie przepadamy za angielskimi nazwami w polskich tekstach, ale jak inaczej nazwać ten gatunek? Swoje pomysły na rodzimy odpowiednik określenia „domestic noir” zgłaszajcie w komentarzach, ale najpierw – najpierw zapoznajcie się z naszymi propozycjami lektur z tego gatunku.
Ludzie, z którymi coś nas kiedyś łączyło, nie pozwalają nam odejść i żebyśmy nie wiem, jak bardzo próbowali, nie wyplączemy się z tego, nie uwolnimy. Może po pewnym czasie przestajemy po prostu próbować - Paula Hawkins, Dziewczyna z pociągu
Podobnie z gatunkami literackimi: gdy zaczniemy czytać niektóre z nich, trudno jest nam się z nich wyplątać, nie opuszczą nas już tak łatwo. Więc czy warto z tym walczyć?
Jeśli podobały Wam się głośne książki Zaginiona dziewczyna i Dziewczyna z pociągu i rozsmakowaliście się w gatunku domestic noir, może skusicie się też na jeden z tych tytułów o podobnej tematyce. Polecamy!
Był podły, deszczowy marzec, a ja leżałam w łóżku i planowałam samobójstwo, bo takie mam hobby - Gillian Flynn, Mroczny zakątek
Mroczny zakątek, Gillian Flynn
Inna głośna powieść napisana przez autorkę „Zaginionej dziewczyny”.
Co naprawdę wydarzyło się tej nocy, kiedy zamordowano matkę i dwie starsze siostry Libby Day?
Libby Day była małą dziewczynką, gdy zamordowano jej matkę i dwie starsze siostry. To jej zeznania doprowadziły do skazania jej piętnastoletniego brata Bena na dożywocie.
Dziś, po dwudziestu pięciu latach, Ben nadal siedzi w więzieniu, a Libby desperacko potrzebuje pieniędzy. Kiedy więc członkowie Klubu Zbrodni, stowarzyszenia, które fascynuje się tajemniczymi zabójstwami uznają, że Ben został niesłusznie skazany i proponują jej pieniądze w zamian za pomoc w jego uwolnieniu, Libby nie może się nie zgodzić. Musi poradzić sobie z demonami przeszłości, ocenić, co naprawdę pamięta z tamtej nocy, a co wmówiono jej w trakcie śledztwa i wreszcie poznać prawdę o swojej rodzinie. Czy brutalnego morderstwa dopuścił się brat, posądzany o satanizm? Czy śledczy popełnili błąd?
Nie ma potrzeby wznosić muru z rozmowy. Słowa są, jak narzędzia, łatwo zmieniają się w broń, niepotrzebnie wszystko domykają. Życie to nie są słowa. Ludzie z natury toną w dwuznacznościach, targają nimi wiatry, które są kapryśne i porywiste - A.S.A. Harrison, W cieniu
W cieniu, A.S.A. Harrison
Jak w ciągu kilku tygodni w wieloletnim związku można przejść od stabilizacji do morderstwa?
Nagroda „Guardiana” dla najlepszego thrillera psychologicznego.
Milion sprzedanych egzemplarzy.
Todd zostawia Jodi dla dużo młodszej kobiety. Dla Jodi oznacza to koniec życia, które dotąd prowadziła: pięknego domu, stabilizacji, bezpieczeństwa. Jedynym, i najlepszym wyjściem z tej sytuacji wydaje się zamordowanie partnera, zanim ten zmieni testament.
W cieniu to przenikliwa, psychologicznie wiarygodna analiza rozpadu związku i tego, do czego zdolny jest zwykły człowiek, który może stracić wszystko.
Pewnych rzeczy nie opowiada się byle komu, nauczyła sie tego dawno temu - Alex Marwood, Dziewczyny, które zabiły Chloe
Dziewczyny, które zabiły Chloe, Alex Marwood
Letni poranek 1986 roku. Dwie jedenastolatki spotykają się tego dnia po raz pierwszy w życiu. Wieczorem obie zostają oskarżone o morderstwo. Ponad dwadzieścia lat później, dziennikarka Kirsty Lindsay, pracuje nad reportażem na temat seryjnego mordercy, grasującego w nadmorskim kurorcie. W trakcie zbierania materiałów spotyka przypadkiem sprzątaczkę Amber Gordon.
Kirsty i Amber spotykają się po raz pierwszy od tego strasznego dnia, który odmienił na zawsze ich losy. Są gotowe zrobić wszystko, by nie odkryto ich dawnej tożsamości, nie zrujnowano im życia, by chronić swoje rodziny. Jednak przeszłość postanawia się o nie upomnieć... Kobiety będą musiały zmierzyć się z dawnym koszmarem i dokonać trudnych wyborów.
Piękno to strach. Cokolwiek nazywamy pięknym, boimy się tego - Donna Tartt, Tajemna historia
Tajemna historia, Donna Tartt
Richard Papen rozpoczyna studia w ekskluzywnym college’u w Nowej Anglii. Dołącza do grupy inteligentnych, ekscentrycznych studentów filologii klasycznej, którzy pod wodzą charyzmatycznego wykładowcy odkrywają sposób myślenia i życia niemający nic wspólnego z monotonną egzystencją ich rówieśników. Kiedy jednak eksperymenty z narkotykami, alkoholem i seksualnością nie przynoszą odpowiedzi na pytanie: jak daleko można się posunąć?, dochodzi do morderstwa.
Czy da się uniknąć jego konsekwencji? Czy można zabić i nie zostać ukaranym? I czy możliwe jest, by morderstwo w żaden sposób nie zmieniło mordercy?
Tajemna historia to pełna napięcia, intelektualna opowieść o moralności, sztuce, karze i odkupieniu. Ale też o błędach młodości, oczekiwaniach wobec innych i samego siebie. Mroczna i uzależniająca niczym grecka tragedia opowieść o młodych ludziach, którzy odkrywają, jak łatwo jest zabić, a jak trudno jest żyć.
Tajemna historia to kultowy debiut nagrodzonej Pulitzerem autorki Szczygła. Powieść ta sprzedała się w kilkumilionowym nakładzie, została przetłumaczona na trzydzieści języków i jest dziś uznawana za jedną z najważniejszych powieści końca XX wieku.
Są jakieś granice bólu, który można wytrzymać - Robert Galbraith, Wołanie kukułki
Wołanie kukułki, Robert Galbraith
Ciało supermodelki Luli Landry zostaje znalezione pod oknem balkonu jej londyńskiej rezydencji. Policja stwierdza samobójstwo, ale brat celebrytki w to nie wierzy, dlatego zatrudnia prywatnego detektywa, Cormorana Strike’a.
Strike jest weteranem wojennym, podczas służby w Afganistanie ucierpiał i fizycznie i psychicznie. Ma kłopoty finansowe i właśnie rozstał się z kobietą swojego życia. Sprawa Luli jest dla niego szansą na odbicie się od dna, ale im bardziej detektyw wikła się w skomplikowany świat wyższych sfer, tym większe grozi mu niebezpieczeństwo.
Wciągająca, elegancka intryga zanurzona w atmosferze Londynu - od spokojnych uliczek Mayfair, przez ciasne bary East Endu, aż po zgiełk Soho - sprawia, że „Wołanie kukułki" jest nadzwyczajną książką.
To pierwsza powieść z Cormoranem Strikem napisana przez J.K. Rowling pod pseudonimem „Robert Galbraith".
komentarze [10]
Może "traumatic past"/"traumatyczna przeszłość" ?
Skrót "TP" jest uniwersalny, bo odnosi się zarówno do j. angilskiego jak i j. polskiego.
Na upartego można tę nazwę tłumaczyć na "domową czerń". Chociaż nie wiem jak nazwać dwoma słowami ludzkie dramaty odgrywające się wśród czterech ścian.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten postMamy przecież określenie "przemoc domowa". :) "Gniew" Miłoszewskiego też by się załapał do tego gatunku.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten postprzemoc domowa bardziej się kojarzy z podbitym okiem za przesoloną zupę. Tu, tak myślę chodzi o dręczenie psychiczne pozostawiające rany które się nie zagoją.
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten postTu bardziej chodzi chyba o klimat jak w tych starszych filmach noir ( brak jasnego podziału na dobro i zło). Chociaż dla mnie to zawsze kryminały/thrillery psychologiczne ;).
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Domestic noir - wewnętrzny czarny. Nawet,nawet.
Większość nazw tego typu nie ma sensu:
High fantasy - wysokie fantazje.
Sword fantasy - miecz fantazje.
Hard sci-fi - trudna fantastyka naukowa.
Tak, zdaję sobie sprawę, że napisałem bzdury.
Jak się tłumaczy dosłownie to nie ma sensu. Choć niektóre pojęcia rzeczywiście ciężko jest oddać w języku polskim.
Domestic - wewnętrzny, domowy, pot. rodzinna awantura, więc może jakoś tak:
Domowa, wewnętrzna czerń? (i tak się kupy nie trzyma)
High fantasy - wysoka fantastyka;
Sword fantasy - łatwe - fantastyka szpady, miecza;
Hard sci-fi - no tu już trudniej, bo to...
my też nie przepadamy za angielskimi nazwami w polskich tekstach
Ale "noir" to nie angielskie, lecz francuskie słowo, oznaczające "czarny". ;)
Jeżeli przedstawicielem gatunku jest "Dziewczyna z pociągu", to moimi propozycjami na polską nazwę, są albo "trywialny kryminałek", albo "marketingowa podpucha".
Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post