Zakłamane życie dorosłych
- Kategoria:
- literatura piękna
- Tytuł oryginału:
- La vita bugiarda degli adulti
- Wydawnictwo:
- Sonia Draga
- Data wydania:
- 2020-09-09
- Data 1. wyd. pol.:
- 2020-09-09
- Liczba stron:
- 456
- Czas czytania
- 7 godz. 36 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788366512245
- Tłumacz:
- Lucyna Rodziewicz-Doktór
- Ekranizacje:
- Zakłamane życie dorosłych (2023)
- Tagi:
- literatura włoska kobieta Neapol poszukiwanie siebie współczesność dorastanie
- Inne
Śliczna buzia dziewczynki o imieniu Giovanna uległa przemianie i zaczęła przypominać szpetną twarz złośliwej kobiety. Ale czy naprawdę? A jeśli tak, to w jakim lustrze trzeba się przejrzeć, żeby odnaleźć samą siebie i siebie ocalić? Poszukiwania nowego oblicza, które zastąpi szczęśliwą dziecięcą buzię, toczą się między dwoma spokrewnionymi biegunami Neapolu, które żywią wobec siebie strach i nienawiść: miastem ze wzgórz, które przybrało maskę wytworności, i tym z dołu, kryjącym się za trywialnością i krzykliwością. Giovanna balansuje między jednym i drugim, upada i się podnosi, zdezorientowana, bo tak na dole, jak i na górze nie znajduje ani odpowiedzi, ani ratunku
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oficjalne recenzje
Koniec dzieciństwa
Na pewno zdarzyło się wam powiedzieć, że nie będziecie tacy jak rodzice. Wychowywanie dziecka to nie jest coś prostego, nie ma do tego żadnej instrukcji. A jako dzieci jesteśmy szczególnie wrażliwi na zachowanie ojca i matki, a także na wszelkie niesprawiedliwości z ich strony. Tak więc obserwujemy, wyciągamy wnioski, a mimo to… i tak powielamy niektóre błędy. Z jednej strony, nie mieliśmy innych wzorców i odruchowo sięgamy do tego, co znamy, a z drugiej, z wiekiem zmienia się nam perspektywa i zapominamy, jak to jest być dzieckiem. Oczywiście potrzeba lat, aby sobie to uświadomić.
Również lat potrzeba, aby nabrać odwagi i rodziców rozgrzeszyć. Faza buntu nie może trwać wiecznie, a jakże częste obwinianie rodziców o swoje niepowodzenia musi kiedyś się skończyć. Tylko w ten sposób można pójść do przodu, coś osiągnąć i wieść po prostu szczęśliwe życie. Nawet w obliczu wydarzenia lub wydarzeń, których nie potrafimy rodzicom wybaczyć. A dwunastoletnia Giovanna Trada – główna bohaterka „Zakłamanego życia dorosłych” – w takiej sytuacji się znalazła.
Całą machinę wydarzeń rozpoczynają słowa ojca: „Zaczyna się upodabniać do Vittorii”, które zbiegły się z wejściem Giovanny w okres dorastania. Dziewczynka zaczyna myśleć, że jest brzydka, a co gorsza, że przypomina cieszącą się złą sławą ciotkę, wspomnianą Vittorię. Od tego momentu nie pragnie niczego innego, jak skonfrontowania swojej wiedzy o siostrze ojca z tym, co słyszała o niej przez te wszystkie lata. Tak więc zaczynają się spotykać, co pośrednio prowadzi do tego, że bańka, w której Giovanna była wychowywana, pęka.
Elena Ferrante podzieliła książkę na dwie części (chociaż jest ich siedem). Pierwsza to ukazanie procesu budowania świadomości u dorastającej dziewczynki. W tym okresie nie tylko jej ciało się zmienia, ale i zaczyna zadawać więcej fundamentalnych dla rozwijającego się człowieka pytań. Szuka własnej tożsamości, zestawia ją z zachowaniem chłopców oraz mężczyzn, a przede wszystkim chłonie jak gąbka informacje docierające z otoczenia. Giovanna nie jest już dzieckiem, przy którym można rozmawiać o wszystkim. Przeobraża się w kobietę oczekującą poważnego traktowania. Innymi słowy, zachowuje się jak typowa nastolatka.
Druga część to konfrontacja z własnymi uczuciami. Giovanna się zakochuje i okazuje się, że doświadcza uczucia tak silnego, iż nie jest w stanie trzeźwo myśleć, a tym bardziej zachowywać się tak, jakby oczekiwała od samej siebie. Jej rozum zostaje podporządkowany sercu, co sprawia, że ukierunkowuje się tylko na jeden cel – zdobycie upragnionego mężczyzny. Autorka z wielką wnikliwością opisuje najskrytsze myśli Giovanny i pokazuje, że trudno jest walczyć z własnym ciałem.
Ferrante niezwykle przewrotnie wyjaśnia nam prawdziwe znaczenie tytułu. Obnaża naszą obłudę i pokazuje, że w życiu, jak to w życiu – nic nie jest proste i oczywiste. Szukamy własnej tożsamości, formujemy się niczym glina w rękach garncarza, kompletnie nie wiedząc, że przechodzimy przez proces znany wszystkim ludziom. Giovanna szuka oparcia w innych, odczuwa strach i lęk, aby zaraz cieszyć się i śmiać. Obserwuje dorosłych i wyciąga kompletnie nieprawidłowe wnioski. Myślę, że każdy czytelnik, niezależnie od tego, czy jest mężczyzną, czy kobietą, odnajdzie w Giovannie troszkę z siebie. I może dzięki temu inaczej spojrzy na swoich rodziców i najbliższe otoczenie.
„Zakłamane życie dorosłych” to zdecydowanie pozytywne zaskoczenie. Nie miałem jeszcze styczności z prozą Ferrante, chociaż jej tetralogia neapolitańska leży na mojej półce już od trzech lat (i czeka, aż w końcu ją przeczytam). Teraz wiem, że czas to jak najszybciej zmienić. Bo dobra proza jest niezwykle cenna, zwłaszcza kiedy cechuje ją pewna uniwersalność i głębia. A tego Ferrante odmówić nie można.
Michał Wnuk
Oceny
Książka na półkach
- 1 396
- 993
- 150
- 69
- 44
- 34
- 31
- 24
- 22
- 16
Opinia
Z prozą Ferrante mam ten problem, że czytam jej powieść, kończę i wzruszam ramionami. "I co w związku z tym". W tym przypadku było tak samo: powieść ukazuje dorastanie dziewczynki, która mierzy się z rozwodem swoich rodziców oraz pierwszymi kontaktami z płcią przeciwną. I nie ma w tym nic ciekawego tak naprawdę, może poza dziwną postacią ciotki, przez którą w zasadzie nie wiadomo co chciała autorka przekazać. Narratorka przekonuje się, że życie "to nie bajka", a dorośli nie zawsze mówią prawdę. No też mi coś. Wydaje mi się, że u Ferrante przewijającym się motywem jest kwestia poczucia "gorszości" wynikająca z tego, że ktoś urodził się w biednej rodzinie i nie jest wykształcony. A potem oczywiście okazuje się, że ci "intelektualiści" wcale nie są tacy wspaniali, bo mają swoje ludzkie przywary. To samo było w "Genialnej przyjaciółce" (generalnie widzę tu sporo podobieństw z ww. książką): ludzie z nizin społecznych, aspirujący do lepszego losu. Giovanna również cały czas czuje kompleksy, a to na punkcie swojego wyglądu, a to tego, że nie jest wystarczająco miła dla innych, a wreszcie z powodu niedostatków swojej wiedzy. Ale ona jest nastolatką i to wszystko jest naturalne dla jej wieku - byłoby też dziwne, gdyby nastolatka była tak oczytana i wykształcona, jak ludzie o 10 lat od niej starsi. W tym sensie wydaje mi się mało naturalne, że ona z takimi się zadaje i że oni dopuszczają ją do swojego towarzystwa...
No nie wiem, dla mnie ta proza to takie "meh" i nie rozumiem hype'u na nią. Ani fabuła nie jest zbyt ciekawa, ani bohaterowie sympatyczni, ani refleksje z tego płynące odkrywcze, wreszcie ani język piękny (styl tej prozy jest prosty i toporny, a dialogi banalne). Nie wzbudza to we mnie żadnych emocji. No i Włochy ukazywane jako taki "straszny" kraj... Może w wydaniu filmowym udało się z tego wykrzesać coś ciekawszego.
Z prozą Ferrante mam ten problem, że czytam jej powieść, kończę i wzruszam ramionami. "I co w związku z tym". W tym przypadku było tak samo: powieść ukazuje dorastanie dziewczynki, która mierzy się z rozwodem swoich rodziców oraz pierwszymi kontaktami z płcią przeciwną. I nie ma w tym nic ciekawego tak naprawdę, może poza dziwną postacią ciotki, przez którą w zasadzie nie...
więcej Pokaż mimo to