Język miast
- Kategoria:
- popularnonaukowa
- Tytuł oryginału:
- The Language of Cities
- Wydawnictwo:
- Karakter
- Data wydania:
- 2017-04-24
- Data 1. wyd. pol.:
- 2017-04-24
- Liczba stron:
- 280
- Czas czytania
- 4 godz. 40 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 9788365271419
- Tłumacz:
- Anna Sak
- Tagi:
- architektura urbanistyka miasto
Czym właściwie jest miasto? Co stanowi o jego charakterze? W jaki sposób powstawały miasta i jak się zmieniały? Na czym polega rywalizacja między miastami? Co znaczy dla miasta tłum i jego gniew?
Odwołując się m.in. do historii, urbanistyki i ekonomii, Deyan Sudjic rozkłada miasto na czynniki pierwsze. Pokazuje, jak rozumieć jego strukturę, funkcjonowanie i rozwój. Podaje dziesiątki przykładów z historii i współczesności, a przy tym nie ogranicza się do jednego regionu czy kontynentu, pisze m.in. o Nowym Jorku lat 50., starożytnym Ur w Mezopotamii, XIX-wiecznym Londynie, XX-wiecznym Stambule, współczesnym Mumbaju, Szanghaju czy Kairze. Pasjonująca, napisana z werwą i dociekliwością panorama miejskości.
Deyan Sudjic jest dyrektorem Design Museum w Londynie. Współtworzył miesięcznik poświęcony architekturze „Blueprint”, jako krytyk współpracował także z „The Observer”. W 2002 roku był dyrektorem Biennale Architektury w Wenecji. W 2013 roku nakładem wydawnictwa Karakter ukazał się jego Język rzeczy, znakomicie przyjęte przez czytelników wprowadzenie do świata współczesnego dizajnu. W Polsce ukazały się także: B jak Bauhaus. Alfabet współczesności (wyd. Karakter) oraz Kompleks gmachu. Architektura władzy (wyd. Centrum Architektury).
Porównaj ceny
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Mogą Cię zainteresować
Oceny
Książka na półkach
- 285
- 146
- 54
- 16
- 6
- 5
- 5
- 3
- 3
- 2
Opinia
Chwytliwy tytuł może sugerować, że mamy do czynienia z jakąś przełomową pracą w zakresie urbanistyki, ale to jedynie błyskotliwy, osobisty szkic o wyzwaniach i problemach współczenych megaaglomeracji. Miasto, zdaniem Autora to nie tylko idea i forma porządkowania przestrzeni społecznej, ale też w coraz większym stopniu kreowana marka, produkt, dyscyplina. Kwestie poruszone w tej pracy, a jest ich całkiem sporo - skala, przeludnienie, komunikacja, genrtryfikacja, unifikacja, wynajem krótkoterminowy itp stanowią punkt wyjścia do rozważań o miastach. Nie ma tu jednak gotowych odpowiedzi. Autor sięga do historii miast, przedstawia koncepcje wybranych architektów czy urbanistów, pokazuje na wybranych przykładach pewne realizacje, ale to wszystko nie wykracza poza ramy przyjętej formy szkicu. Ta barwna opowieść snuta jest wedle zamierzonego planu, ale jej forma jest bardzo luźna. To nie rozprawa naukowa, ani przemyślany drobiazgowo manifest współczesnej urbanistyki, ale nieco rozbudowany esej. Jego lektura to czysta intelektualna, przyjemność (jak pogawędka z ciekawym człowiekiem), i w żadnej mierze nie nalezy traktować tej ksiązki jako poradnika "jak naprawić świat". Okładka polskiego wydania strasznie "surowa", ta oryginalna, z wydawnictwa Penguin Books znacznie lepiej oddaje istotę treści.
Chwytliwy tytuł może sugerować, że mamy do czynienia z jakąś przełomową pracą w zakresie urbanistyki, ale to jedynie błyskotliwy, osobisty szkic o wyzwaniach i problemach współczenych megaaglomeracji. Miasto, zdaniem Autora to nie tylko idea i forma porządkowania przestrzeni społecznej, ale też w coraz większym stopniu kreowana marka, produkt, dyscyplina. Kwestie poruszone...
więcej Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo to