Trzy komedie: Lizystrata, Sejm kobiet, Plutos
Wydawnictwo: Ossolineum Seria: Biblioteka Narodowa: Seria II utwór dramatyczny (dramat, komedia, tragedia)
302 str. 5 godz. 2 min.
- Kategoria:
- utwór dramatyczny (dramat, komedia, tragedia)
- Seria:
- Biblioteka Narodowa: Seria II
- Tytuł oryginału:
- Lisistráte; Ekklesiázousai; Ploutos
- Wydawnictwo:
- Ossolineum
- Data wydania:
- 1981-01-01
- Data 1. wyd. pol.:
- 1981-01-01
- Liczba stron:
- 302
- Czas czytania
- 5 godz. 2 min.
- Język:
- polski
- ISBN:
- 8304008289
- Tłumacz:
- Janina Ławińska-Tyszkowska
- Tagi:
- komedie greckie
Bohaterka komedii Lizystrata, przywódczyni ateńskich kobiet, jako sposób na przywrócenie pokoju proponuje... kobiecy strajk erotyczny. Bohaterka Sejmu kobiet, Praksagora chce uzdrowić państwo przez uchwałę zgromadzenia ludowego, wówczas niedostępnego dla kobiet. Plutos pokazuje związek między bogactwem a sprawiedliwością. Z satyry i karykatury komedii wyłania się niezwykle barwny i autentyczny obraz życia Aten.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 35
- 31
- 8
- 2
- 2
- 2
- 1
- 1
- 1
- 1
OPINIE i DYSKUSJE
Za książkę sięgnąłem po latach (gdy pierwszy raz czytałem w liceum) w związku z prelekcją na UW Archeologii „Sejmu Niewieściego”
Wydanie choć z późnej komuny, nadal sobie daje radę. Dla mnie jako laika bardzo ciekawy był wstęp, choć czasami przyznaje nudnawy, ale wprowadza sporo potrzebnych informacji. Zaznacza różnicę między odczuciem dramatu i komedii dzisiaj a w Atenach V i IV w. p.n.e.
To co mnie trochę zdziwiło względem wspomnień z poprzedniej lektury – że … zapomniałem jak dużo erotycznych wtrętów i kloacznych żartów niektóre sceny były wręcz wypchane… widać jako nastolatek mnie to obeszło, a w pamięci zachowałem głównie abstrakcyjne i dosyć niespodziewane jak na V wiek p.n.e. utopie jakie wymyślił na scenie Arystofanes – dysponujący przecież tak jeszcze nowej dziedzinie sztuki
Z prelekcji i wstępu do książki mam parę ciekawostek - chór jest nie tylko po to by śpiewać i coś opowiadać – gdy jest dwóch aktorów, często sceny były tak opisane, by jeden z aktorów miał czas się przebrać za kolejną postać, podczas gdy drugi wymienia się uwagami z chórem przed publicznością – dzięki czemu zyskiwano czas na przemianę aktorów.
- bardzo często nazwa sztuki brała się od nazwy chóru (dlatego Persowie, Babilończycy, Acharnejczycy, Sejm Niewieści, etc.)
- w komediach akurat nie tych, ale częstym był motyw porwań i misteriów ponieważ … ciężko było się w normalny sposób spotkać kobiecie i mężczyźnie nie spokrewnionym na scenie. Bo kobiety siedziały głównie w domu. Misteria z kolei
- w komedii średnio i nowoatycckiej chóry nie mają kwestii nawet zapisanych enigmatycznym Choros, wyglądało to trochę na zasadzie – bohaterzy rozmawiali, gdy nagle jeden mówi „Dionizjanie nadchodzą” ukrywając się za skene, a chór wydaje odgłosy pijanego tłumu, który świętował święto wina.
- do końca nie wiadomo czy kobiety w końcu tam były i też mogły to oglądać – czy raczej nie. Naukowcy znajdują tyle potwierdzeń co zaprzeczeń.
To co teraz też bardziej mnie uderza – to wszechobecność nabijania się z Eurypidesa
--
Lizystrata – jej imię oznaczające „ta co rozwiązuje wojsko” muszę przyznać jak doczytałem dopiero po lekturze jest dosyć oczobitne. Intryga strajku seksualnego w celu wymuszenia „eirene” miedzy grekami jest dosyć abstrakcyjny, a jednocześnie pokazuje nastroje rozpoczętej ponownie 4 lata wcześniej, wojny peloponeskiej.
Najbardziej dla mnie ciekawe są scena początkowo z dyskusji Lizystraty z spartańską królową, i koniec gdy Spartanin pogania Ateńczyka by podpisać pokój. Bardzo mnie rozbawił fragment gdy jeszcze pełni animuszu mężczyźni mieli pomysł sprzedać kobiety w niewole i kupić scytyjki
--
Sejm Kobiet – głównej bohaterki imię Proksagora „działająca na Agorze” (jak na prelekcji ktoś stwierdził – mogła to być grać słów i mogło to sugerować prostytutkę). Rok „premiery” 392 r.p.n.e.
Możliwe, że pierwsza scena została dopisana na szybko – bo Arystofanesa sztuka miała być wystawiona jako pierwsza tego dnia, i z prelekcji wyjmowali jakieś odnośniki do tego.
Trzeba przyznać ciekawe jak musiało być próba ucharakteryzowanie – mężczyzn aktorów i mężczyzn chórzystów by wyglądali na kobiety, ale w taki sposób by te „kobiety” wyglądały tak jakby udawały, że przebrały się za mężczyzn…
Ciekawie się nabija z tego, że z męskiego lenistwa, kobiety wprowadzają przełom społeczny – który w swoim finiszu zamienia się w społeczeństwo bardzo równościowe, nawet jeśli chodzi o przydziały stosunków seksualnych z strony młodych na rzecz starszych.
To co mi z prelekcji zapadło w pamięć – to, że w końcowej scenie gdzie o młodzieńca trwa spór między trzema staruszkami i młodą dziewczyną, to czy na trwającej wtedy scenie trwają dyskusję czy były tylko jedne drzwi, dwie czy może trzy … - aż człowieka zastanawia ile doktoratów i grantów na tym mogło powstać ;)
--
Plutos – W sumie ciekawy motyw z ślepym bogiem bogactwa, od którego tak znowu wszystko zależy. Rok wydania około 386r.p.n.e.
Cóż – tutaj ciekawie poczytać o tym jak to próba ubogacenia wszystkich powoduje strach ze strony biedy, że zostanie przegnana raz na zawsze z Hellady, a z nią zanikną ludzie szlachetni i pracowici. Ciekawym jest zabieg biedy by rozróżnić biednych wiążących ledwo koniec z końcem od żebraków i bezdomnych – i to właśnie ci biedni chcący przeżyć są trzonem postępu i powiedzielibyśmy może nawet produktów konsumpcji. Jej przemowa jest takim swoistym tekstem znanego mema „ciężkie czasy tworzą twardych ludzi, twardzi ludzie tworzą dobre czasy…”
Brakuje w tej komedii tych krwistych odniesień politycznych – może przez to wydźwięk ma bardziej uniwersalny – ale pewnie częściowo wynika z ówczesnych czasów w których Ateny mimo podniesienia się z całkowitego upadku, nie potrafią odzyskać dawnej hegemonii i sławy.
Reasumując – wszystkie trzy było ciekawie ponownie przeczytać, ale z poleceniami tych komedii do czytania innych muszę jednak dawać adnotację o typie humoru, który wypełnia czas pomiędzy tymi bardziej abstrakcyjnymi działaniami bohaterów.
Za książkę sięgnąłem po latach (gdy pierwszy raz czytałem w liceum) w związku z prelekcją na UW Archeologii „Sejmu Niewieściego”
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toWydanie choć z późnej komuny, nadal sobie daje radę. Dla mnie jako laika bardzo ciekawy był wstęp, choć czasami przyznaje nudnawy, ale wprowadza sporo potrzebnych informacji. Zaznacza różnicę między odczuciem dramatu i komedii dzisiaj a w...
Książka zawiera ostatnie komedie Arystofanesa (z pominięciem Żab i Thesmoforiów) które zaczynały już odchodzić od staroattyckiego stylu.
Komedie ze zbioru należą do najsłabszych z zachowanych prac Arystofanesa. Jest to jednak opinia ze względu na strukturę. Fabularnie lektura jest ciekawa i zabawna.
Lizystratę opisałem już w innym miejscu. Sejm kobiet to swego rodzaju rozwinięcie Lizystraty, bo przewrót nie ma już nacechowania seksualnego. Jest też szerszy, bo odnosi się do objęcia władzy przez kobiety w sposób teoretycznie legalny (większość Ateńczyków na Zgromadzeniu stanowiły przebrane kobiety, nieuprawnione do głosowania). Sejm kobiet ma pseudo-wątki komunistyczne, z którymi warto się zapoznać (wraz ze wstępem do tej książki i Państwem Platona). Plutos z kolei to raczej uniwersalna historia, która cieszyła się przez to dużym powodzeniem w renesansie. Walka ślepego Losu z Biedą to temat od zawsze nośny.
Książka warta polecenia dzięki pięknemu wstępowi prof. Łanowskiego i oczywiście samemu wydawnictwu. Tłumaczka (Janina Ławińska-Tyszkowska) wydała paręnaście lat później komplet dzieł Arystofanesa w dwóch tomach (Biblioteka Antyczna),i choć trudno dostępny, to polecam.
PS: Oceniam zbiór, nie same komedie. One są oczywiście 10/10.
Książka zawiera ostatnie komedie Arystofanesa (z pominięciem Żab i Thesmoforiów) które zaczynały już odchodzić od staroattyckiego stylu.
więcej Pokaż mimo toKomedie ze zbioru należą do najsłabszych z zachowanych prac Arystofanesa. Jest to jednak opinia ze względu na strukturę. Fabularnie lektura jest ciekawa i zabawna.
Lizystratę opisałem już w innym miejscu. Sejm kobiet to swego rodzaju...
Książka zabawniejsza od wielu dzisiejszych komedii i napisana przystępnym językiem. Tak się złożyło, że zajrzałam do niej w poszukiwaniu pewnego cytatu i odłożyłam dopiero jak skończyłam czytać. Trafnie wytyka błędy ówczesnych polityków i pozwala się odprężyć. Częste występowanie ironii, humor czasem subtelny, czasem nie do końca. Jak dla mnie każdy Europejczyk powinien ją przeczytać.
Książka zabawniejsza od wielu dzisiejszych komedii i napisana przystępnym językiem. Tak się złożyło, że zajrzałam do niej w poszukiwaniu pewnego cytatu i odłożyłam dopiero jak skończyłam czytać. Trafnie wytyka błędy ówczesnych polityków i pozwala się odprężyć. Częste występowanie ironii, humor czasem subtelny, czasem nie do końca. Jak dla mnie każdy Europejczyk powinien ją...
więcej Pokaż mimo to