Nosorożec
Nosorożec (1959),dramat E. Ionesco, który w metaforyczny sposób demaskuje wszystkie postaci totalitaryzmu, ukryte zło zagrażające humanizmowi. Zamysł Nosorożca oparty został na groteskowej historii. Któregoś dnia na ulicach Paryża pojawiają się nosorożce. Codziennie ich przybywa, ale nikt nie zna przyczyny takiego stanu rzeczy. Wkrótce prawda wychodzi na jaw – to ludzie, powodowani własną słabością, strachem, konformizmem, zamieniają się w nosorożce. Jednakże Berenger, główny bohater, nie ulega masowym tendencjom, nie zmienia się w nosorożca, do końca mężnie pozostaje człowiekiem.
Dodaj do biblioteczki
Porównaj ceny
Porównywarka z zawsze aktualnymi cenami
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
W naszej porównywarce znajdziesz książki, audiobooki i e-booki, ze wszystkich najpopularniejszych księgarni internetowych i stacjonarnych, zawsze w najlepszej cenie. Wszystkie pozycje zawierają aktualne ceny sprzedaży. Nasze księgarnie partnerskie oferują wygodne formy dostawy takie jak: dostawę do paczkomatu, przesyłkę kurierską lub odebranie przesyłki w wybranym punkcie odbioru. Darmowa dostawa jest możliwa po przekroczeniu odpowiedniej kwoty za zamówienie lub dla stałych klientów i beneficjentów usług premium zgodnie z regulaminem wybranej księgarni.
Za zamówienie u naszych partnerów zapłacisz w najwygodniejszej dla Ciebie formie:
• online
• przelewem
• kartą płatniczą
• Blikiem
• podczas odbioru
W zależności od wybranej księgarni możliwa jest także wysyłka za granicę. Ceny widoczne na liście uwzględniają rabaty i promocje dotyczące danego tytułu, dzięki czemu zawsze możesz szybko porównać najkorzystniejszą ofertę.
Szukamy ofert...
Mogą Cię zainteresować
Książka na półkach
- 135
- 127
- 10
- 4
- 3
- 3
- 2
- 2
- 2
- 2
OPINIE i DYSKUSJE
A ja tam widzę Nosorożca! - Salvador Dali O północy w Paryżu :-)
A ja tam widzę Nosorożca! - Salvador Dali O północy w Paryżu :-)
Oznaczone jako spoiler Pokaż mimo toAlegoria bardzo pomysłowa, przejrzysta, ale nie łopatologiczna. Ionesco miał na myśli faszyzm w Rumunii, ale przesłanie dramatu można z łatwością uogólnić na każdą radykalną zmianę nastrojów społecznych i dominującego światopoglądu. Transformacja dokonuje się niepostrzeżenie, stopniowo, dołączają do niej kolejne osoby - czy to z fascynacji nową myślą, czy to z konformizmu. Cywilizacja, która wczoraj wydawała się oczywistością, dzisiaj jest z furią odrzucana. Ten zaś, kto pozostaje poza tym nurtem, staje się osamotnionym wyrzutkiem, który nie rozumie, co się właściwie wydarzyło.
Z minusów - pierwszy akt trochę się dłuży, a sceny zbiorowe zdecydowanie są przeznaczone do oglądania na scenie, a nie do czytania.
Alegoria bardzo pomysłowa, przejrzysta, ale nie łopatologiczna. Ionesco miał na myśli faszyzm w Rumunii, ale przesłanie dramatu można z łatwością uogólnić na każdą radykalną zmianę nastrojów społecznych i dominującego światopoglądu. Transformacja dokonuje się niepostrzeżenie, stopniowo, dołączają do niej kolejne osoby - czy to z fascynacji nową myślą, czy to z konformizmu....
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toChoć początkowo cała koncepcja wydawała się być zabawną farsą z piętrzącymi się dialogami, to kontekst rodzącego się w Rumunii nazizmu, o którym zresztą wspominał sam Ionesco wzbogaca ten dramat o niezwykle trafną obserwację społeczną oraz rozbudowane tło filozoficzne. Ostatni monolog Berengera chwyta za serce i ujawnia smutną prawdę o indywidualizmie i samotności z nim powiązanej.
Choć początkowo cała koncepcja wydawała się być zabawną farsą z piętrzącymi się dialogami, to kontekst rodzącego się w Rumunii nazizmu, o którym zresztą wspominał sam Ionesco wzbogaca ten dramat o niezwykle trafną obserwację społeczną oraz rozbudowane tło filozoficzne. Ostatni monolog Berengera chwyta za serce i ujawnia smutną prawdę o indywidualizmie i samotności z nim...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toSzalony, absurdalny dramat, pod płaszczem dość lekkiego, zda się wręcz lekkomyślnego absurdu przemyca treść całkiem złożoną, podatną na różnorodne interpretacje. Tą najbardziej oczywistą jest spojrzenie na masową przemianę w nosorożce jako na metaforę owczego pędu społeczeństw do przyzwyczajania się, tolerowania, akceptowania i wreszcie dołączania do groźnych zjawisk. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o rozprzestrzenianie się nazizmu, ale można to oczywiście uogólnić. To główna linia wymowy, natomiast Ionesco pobudza intelekt wielokrotnie, na różne sposoby i nawet pojedyncze frazy bohaterów proszą się o zastanowienie, czy przypadkiem nie kryją drugiego dna; można wręcz nabawić się paranoi, że wszystkie kryją, chociaż brzmią w większości pozornie tak błaho. To naprawdę imponująca konstrukcja intelektualna. Jeśli chodzi o humor absurdu, to są tu momenty znakomite, natomiast często też odczuwałem albo przesadę, albo jakąś lekką niezgrabność; daleko jednak do genialnego komizmu Brechta, który używa absurdu subtelniej i paradoksalnie z większą siłą rażenia. Największym ograniczeniem lektury jest natomiast wybitna sceniczność dzieła - "Nosorożec" to sztuka jak mało która nadająca się bardziej na deski teatru niż na papier książki. Ciężko ją nawet ocenić - w wielu miejscach zastosowana jest dynamika dialogów, która na scenie może wypadać cudownie, a za pośrednictwem książki milczy czy wręcz męczy. Jako sztukę teatralną być może oceniłbym to nawet znacznie wyżej, ale że nie mogę tego w ciemno przewidywać, to musi stanąć na ocenie takiej a nie innej.
6.5/10
Szalony, absurdalny dramat, pod płaszczem dość lekkiego, zda się wręcz lekkomyślnego absurdu przemyca treść całkiem złożoną, podatną na różnorodne interpretacje. Tą najbardziej oczywistą jest spojrzenie na masową przemianę w nosorożce jako na metaforę owczego pędu społeczeństw do przyzwyczajania się, tolerowania, akceptowania i wreszcie dołączania do groźnych zjawisk. W tym...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toBezbłędnie oddaje stan człowieka wyobcowanego. To dramat opowiadający o borykaniu się ze swoją innością wobec świata. Wysokie stadium samotności, od której nie ma ratunku. "Ciąży mi samotność, towarzystwo również". Dodatkowo dzieło porusza kwestię totalitaryzmu. Dramat bolesny i pesymistyczny. Pomimo scen absurdalnych, śmiesznych, ponieważ pod nimi kryje się raczej tragizm niż dowcip.
Bezbłędnie oddaje stan człowieka wyobcowanego. To dramat opowiadający o borykaniu się ze swoją innością wobec świata. Wysokie stadium samotności, od której nie ma ratunku. "Ciąży mi samotność, towarzystwo również". Dodatkowo dzieło porusza kwestię totalitaryzmu. Dramat bolesny i pesymistyczny. Pomimo scen absurdalnych, śmiesznych, ponieważ pod nimi kryje się raczej tragizm...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo toPrzejdę od razu do tego co mi się nie spodobało, ponieważ wymienianie zalet będzie nudne. A zatem:
1. Wskazówki autora dotyczące rozmieszczenia scenografii i rekwizytów są w mojej opinii niezbyt precyzyjne. Próbowałem sobie wyobrażać co gdzie stoi w drugim i trzecim akcie ale za każdym razem coś mi psuło ogląd. Ionesco niby szczegółowo opisał co gdzie ma być, ale ja wracałem do opisów i czytałem uważnie drugi raz. To samo było ze zmieniającymi się elementami scenografii w trakcie aktów. To z jednej strony może i zamierzony efekt dający dowolność dla reżyserów, ale dla kogoś kto czyta to nie jest dobre. Wiem że dla kogoś nieprecyzyjne wskazówki nie muszą stanowić problemu ale ja lubię mieć w wyobraźni spójną scenografię.
2. Akt I trochę zakłóca kompozycję. Mógłby być krótszy, bo trochę niemrawo się robiło momentami. Oprócz tego panował tam zbyt duży tłum jak na teatr absurdu.
Poza tym wszystko na plus: pomysł, postacie, problematyka i (moje ulubione) paraboliczne ujęcie tematu. Dialogom daję 4+
Przejdę od razu do tego co mi się nie spodobało, ponieważ wymienianie zalet będzie nudne. A zatem:
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to1. Wskazówki autora dotyczące rozmieszczenia scenografii i rekwizytów są w mojej opinii niezbyt precyzyjne. Próbowałem sobie wyobrażać co gdzie stoi w drugim i trzecim akcie ale za każdym razem coś mi psuło ogląd. Ionesco niby szczegółowo opisał co gdzie ma być, ale ja...
Ta na pozór niepoważny i dowcipny dramat to tak naprawdę mistrzowskie studium totalitaryzmu i zagrożeń, jakie dla społeczeństwa niesie za sobą ten niepożądany twór polityczny. Ionesco w wymyślny sposób pokazuje czytelnikowi, jak stopniowo, kroczek po kroczku totalitaryzm zaciska pięść i atakuje każdą sferę naszego życia. Pozycja obowiązkowa dla każdego, kto lubi pod płaszczykiem ironii i dowcipu doszukiwać się głębszych przesłań, ale też dla tych, którzy po prostu szukają lekkiego, przyjemnego w odbiorze dramatu.
Ta na pozór niepoważny i dowcipny dramat to tak naprawdę mistrzowskie studium totalitaryzmu i zagrożeń, jakie dla społeczeństwa niesie za sobą ten niepożądany twór polityczny. Ionesco w wymyślny sposób pokazuje czytelnikowi, jak stopniowo, kroczek po kroczku totalitaryzm zaciska pięść i atakuje każdą sferę naszego życia. Pozycja obowiązkowa dla każdego, kto lubi pod...
więcejOznaczone jako spoiler Pokaż mimo to