Ministerstwo Edukacji planuje zmienić listę lektur. Polska Izba Książka odpowiada swoim zestawieniem

LubimyCzytać LubimyCzytać
09.07.2021

8 czerwca Ministerstwo Edukacji i Nauki poinformowało o planowanych zmianach na listach lektur szkolnych. W zestawieniu ma się znaleźć m.in. Jan Paweł II, a zabraknie Rafała Kosika. Propozycja MEiN została przekazana do konsultacji społecznych, Polska Izba Książki przedstawiła więc swoje uwagi.

Ministerstwo Edukacji planuje zmienić listę lektur. Polska Izba Książka odpowiada swoim zestawieniem Eliott Reyna/Unsplash

O zmianach zaproponowanych przez Ministra Czarnka w listach lektur dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych (czyli na każdym etapie kształcenia) pisaliśmy już w czerwcu. Wiele z nich okazało się sporym zaskoczeniem, jak np. propozycja wycofania książki Rafała Kosika „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” z listy lektur obowiązkowych dla klas IV-VI. Z ministerialnego zestawienia dla szkół ponadpodstawowych zniknęły z kolei wiersze Marcina Świetlickiego, za to na liście lektur uzupełniających pojawiły się m.in. „Raport Witolda” Witolda Pileckiego czy „Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917-1919” Zofii Kossak-Szczuckiej. W klasach VII-VIII uczniowie mają już nie czytać „Stowarzyszenia umarłych poetów” Nancy H. Kleinbaum, a „Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II” André Frossarda. Projekt zmian został przekazany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych, które miały trwać do 8 lipca 2021. Na dzień przed tym terminem swoje stanowisko w sprawie proponowanych zmian przedstawiła Polska Izba Książki.

W zakresie lektur obowiązkowych PIK proponuje, by niektóre z tytułów pominąć i zrezygnować z zadawania uczniom do przeczytania wybranych dzieł w całości „na rzecz skupienia się na starannie wybranych fragmentach tych utworów”. Natomiast jeśli chodzi o lektury uzupełniające, PIK zaleca dopisanie do listy książek współczesnych, które warto omawiać ze względu na walory edukacyjne, wychowawcze, a także elementy konstrukcyjne i warstwę językową konkretnych utworów. Dlaczego?

Wielu uczniów pochodzi z domów, gdzie książki nie są obecne i szkoła jest jedynym miejscem, w którym dzieci te mają kontakt z literaturą. Rodzice i uczniowie często traktują lektury uzupełniające jako źródło informacji o tym, co warto przeczytać poza lekcjami języka polskiego, a znajomość najnowszej literatury pozwala uczniowi uczestniczyć w czasie rzeczywistym w życiu kulturalnym i być aktywnym odbiorcą współczesnych mu dokonań literackich.

Propozycje zostały przemyślane tak, by nie skutkowały zwiększeniem wymagań z języka polskiego na egzaminie ósmoklasisty czy egzaminie maturalnym. Podczas ich opracowywania Polska Izba Książki kierowała się raportem „Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 roku” oraz wynikami badań na temat możliwości realizacyjnych obecnie obowiązującej listy lektur w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej, przeprowadzonych wśród aktywnie uczących, doświadczonych nauczycieli języka polskiego w powyższych typach szkół.

Szkoła podstawowa

Klasy I-III. Lektury obowiązkowe. Przywrócić Kołakowskiego i Pałasza

PIK proponuje, by w klasach I-III przywrócić na listę lektur obowiązkowych dwie pozycje, których w wykazie przedstawionym przez MEiN zabrakło. Chodzi o „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca” Leszka Kołakowskiego i „Sposób na Elfa” Marcina Pałasza. Pierwszą książkę polski filozof napisał dla swojej córki w latach 60., jednak opublikowana została ona dopiero w roku 2006, zyskując – jak zaznacza PIK – bardzo dobre opinie nauczycieli i sympatię uczniów. Jak możemy przeczytać w uzasadnieniu tej propozycji:

Książka wpisuje się w podstawę programową – rozwija umiejętność czytania prostych tekstów, rozwija wyobraźnię, kształci wrażliwość estetyczną i moralną.

Opowiadanie „Sposób na Elfa” jest natomiast, co podkreśla PIK, jedną z najchętniej wypożyczanych przez uczniów najmłodszych klas książek. Utwór uczy empatii i szacunku do zwierząt, tego, jak ważne są przyjaźń i bliskość w rodzinie.

Klasy VII-VIII. Lektury obowiązkowe. Bez Wańkowicza i Krasickiego

A jakie zmiany zaproponowała Polska Izba Książki w zakresie lektur obowiązkowych dla najstarszych klas szkół podstawowych? Przede wszystkim rezygnację z „Żony modnej” Krasickiego, ponieważ w podstawie programowej nie ma pojęcia satyry, a jego nieznajomość mogłaby utrudniać uczniom zrozumienie specyfiki utworu. Zalecana jest również rezygnacja z trenów I i V Jana Kochanowskiego.

Ograniczenie liczby utworów Jana Kochanowskiego w wykazie lektur obowiązkowych byłoby znacznym odciążeniem dla ucznia, dla którego język trenów jest trudny (objaśnienia w przypisach obejmują w wielu wypadkach całe frazy, co sprowadza omawianie utworu do przekładania go na język współczesny), a w żaden sposób nie zubożyłoby jego wiedzy.

PIK na liście lektur, które można by wycofać z listy tych obowiązkowych, umieścił również „Tędy i owędy” Melchiora Wańkowicza. Dlaczego? Ponad jedna trzecia nauczycieli wskazała reportaż jako zbyt trudny w odbiorze dla młodych czytelników. Tekst zawiera również fragmenty swobodne obyczajowo, wymagające znajomości kontekstu społeczno-historycznego.

Proponowane jest także omawianie jedynie we fragmentach, a nie w całości, jak chce Ministerstwo, „Syzyfowych prac” Żeromskiego. Książka została usunięta z wymagań egzaminacyjnych na rok 2021 i 2022, więc, jak zaznacza PIK, nie ma konieczności, by uczniowie czytali całość.

Klasy IV-VIII. Lektury uzupełniające. Uzupełnienie listy o nowe, współczesne pozycje

Polska Izba Książki przedstawiła również listę utworów, które warto dodać do zestawienia lektur uzupełniających. To dzieła „poruszające tematy atrakcyjne dla młodego czytelnika, a przy tym napisane są piękną polszczyzną” (lub na taką przetłumaczone).

Na liście znalazł się „Teatr Niewidzialnych Dzieci” Marcina Szczygielskiego (wprowadzający czytelnika w świat wartości: m.in. ofiarności, altruizmu, patriotyzmu), „Kotka Brygidy” Joanny Rudniańskiej (powieść o dorastaniu w czasach II wojny światowej), „5 sekund do IO” Małgorzaty Wardy (o wpływie gier, o wyborze między dobrem a złem), „Szeptane” Pawła Beręsewicza („wartościowy literacko tekst o manipulacji, wiralach, reklamie”), „Pasztety, do boju!” Clémentine Beauvais (powieść o samoakceptacji w okresie dojrzewania).

Polska Izba Książki postuluje również, aby przywrócić na listę lektur uzupełniających „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” Nancy H. Kleinbaum. Powieść ta:

Porusza problem odnajdywania tożsamości, swoich wartości, jakimi warto kierować się w życiu. Książka opowiada również o niezwykłym nauczycielu, który otwiera umysły swoich podopiecznych, ukazuje im uroki literatury i poezji, uświadamia, że ich drogą nie są utarte szlaki, a ścieżki, które mogą obrać samodzielnie.

Podkreślono również, że ważne jest przywrócenie na listę lektur uzupełniających książki „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” Rafała Kosika.

Autor promuje przyjaźń i rolę rodziny w życiu człowieka. Pokazuje młodym ludziom jak radzić sobie z nastoletnimi problemami, w przystępny sposób wyjaśnia zagadnienia naukowe, popularyzuje wiedzę. Tym samym powieść ta realizuje wiele zadań wynikających z podstawy programowej: opisuje złożoność świata i postaw oraz systemów wartości.

Szkoła ponadpodstawowa

Lektury obowiązkowe, zakres podstawowy. Przesunięcia i usunięcia

Polska Izba Książki postuluje także zmiany w liście lektur dla szkół ponadpodstawowych. Jedną z nich jest przesunięcie „Nie-Boskiej Komedii” do listy lektur na poziom rozszerzony, ponieważ pogłębiona analiza utworu wymaga użycia takich narzędzi i aparatu pojęciowego, w które uczeń na poziomie podstawowym nie jest wyposażony (odwołania do historiozofii Hegla, prowidencjalizm). Zalecane jest także usunięcie wybranych wierszy Wojciecha Wencla z listy lektur obowiązkowych. Dlaczego?

Zachowanie twórcy nie licuje z powagą autora będącego w kanonie. Wszyscy nauczyciele biorący udział w badaniach dotyczących doboru tekstów do podręcznika dla klasy IV wskazali tego autora jako nieprzystającego do pozostałych wybitnych współczesnych twórców, uznawali go ponadto jednoznacznie za epigona.

Lektury obowiązkowe, zakres rozszerzony. Mniej starożytności

PIK zaleca, by usunąć z tej listy „Chmury” Arystofanesa, ponieważ lektura ta okazuje się dla uczniów za trudna, co potwierdzają głosy 57% przebadanych nauczycieli. Proponowane jest również usunięcie z zestawienia fragmentów „Eneidy” Wergiliusza, gdyż język utworu jest dla młodych odbiorców niezrozumiały. Uwaga odbiorcy skupia się przede wszystkim na zrozumieniu treści, a nie dostrzeżeniu tego, że dokonania Eneasza przypominają te Oktawiana Augusta. PIK usunęłaby także z listy „Wyznania” św. Augustyna. Dlatego, że dla uczniów szkół ponadpodstawowych to lektura zbyt trudna, łatwiej zapoznać się z poglądami św. Augustyna na podstawie różnych opracowań jego dzieł niż czytania ich fragmentów. Z tego samego powodu zalecono usunięcie z wykazu lektur „Summy teologicznej” św. Tomasza z Akwinu. Ostatnią książkę, której Polska Izba Książki nie umieszczałaby w wykazie, jest „Lilla Weneda” Juliusza Słowackiego. Uczniowie nie mają bowiem źródeł, do których odwoływał się poeta.

Warto nadmienić, że Lilla Weneda ze względu na skomplikowaną historiozofię i jej poetycką symbolikę stanowi wciąż wyzwanie interpretacyjne dla historyków i teoretyków literatury.

[as]


komentarze [24]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Alcarinna  - awatar
Alcarinna 12.07.2021 17:24
Czytelniczka

Szkoda dzieci, które nie wynoszą z domu nawyku czytania książek i nagle po pójściu do szkoły są zmuszane do czytania różnych przestarzałych, nieciekawych gniotów. Nie czytałam szkolnych lektur tylko to na co miałam ochotę, mature zdałam, studia skończyłam. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Leszek  - awatar
Leszek 11.07.2021 00:28
Czytelnik

Czyli mamy się stać państwem wyznaniowym? 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Lodołamacz  - awatar
Lodołamacz 11.07.2021 13:19
Czytelnik

Obudź się, żyjesz w państwie wyznaniowym od kiedy chłopstwo zyskało podmiotowość i zostało zmanipulowane przez faszystów za pomocą kościoła.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Bialy20  - awatar
Bialy20 10.07.2021 20:18
Czytelnik

A gdzie moi ulubieńcy, "Chłopcy z Placu Broni?!"  Czy zamiast nich są bojowe pasztety?! Super pozycja dla chłopaków...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Agnieszka  - awatar
Agnieszka 10.07.2021 09:27
Czytelnik

Też nie dawałabym Wencla, jednak uzasadnienie: "Zachowanie twórcy nie licuje z powagą autora będącego w kanonie." uważam za kuriozalne. Gdyby stosować takie kryterium, kto by się ostał? "Nie Boska komedia" jest przyjmowana dobrze, obraz rozkładu rodziny i rewolucji wart tego, by uczniowie się z nim zapoznali.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Brodzio  - awatar
Brodzio 10.07.2021 09:09
Czytelnik

Nie rozumiem jak można polecać Stowarzyszenie umarłych poetów. Przecież to tani i ubogi plagiat Lotu nad kukułczym gniazdem :(

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Dorota Karło - awatar
Dorota Karło 09.07.2021 19:12
Czytelniczka

  Nie jestem i nie byłam polonistą, ale… W grzebaniu przy lekturach obowiązkowych niestety razi mnie to "skupienie się na starannie wybieranych fragmentach". Skoro akcentuje się, że coś jest tak trudne - może i nudne? - po co to wałkować? Czy „więcej” zawsze znaczy „lepiej”? Przecież i tak nawet te fragmenty przeczytają ci, którzy chcą je przeczytać.  Istotą edukacji...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Patusza  - awatar
Patusza 10.07.2021 12:00
Czytelniczka

Oczywiście że rozwijanie samodzielnego myślenia wśród młodzieży nie jest celem tego rządu. Ludźmi samodzielnie myślącymi trudniej jest sterować, co jest rządowi nie na rękę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Dorota Karło - awatar
Dorota Karło 10.07.2021 12:35
Czytelniczka

Edukację sprzyjającą myśleniu "przyczynowo- skutkowemu" zakończyliśmy z chwilą wprowadzenia testów. Może dlatego mamy teraz to, co mamy.  https://dorotapisze.wordpress.com/2017/10/13/dzien-edukacji-narodowej/

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas   - awatar
czytamcałyczas 09.07.2021 17:37
Czytelnik

Ja już od dawna uważałem. Że niech każdy uczeń.Sam sobie wybiera książki.Z drugiej strony.Nie będzie tej lewackiej LGBT propagandy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
pitur  - awatar
pitur 10.07.2021 10:08
Czytelnik

Proponuje pigułki na uspokojenie . Zawsze możesz się z rodziną na Rosję uderzyć tam niema LGBT ,będziesz szczęśliwy 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Patusza  - awatar
Patusza 10.07.2021 12:02
Czytelniczka

Pasujesz idealnie na serię postów fanpejdża "Fiksacje seksualne prawicy", bo o LGBT mówisz pod każdym artykułem który komentujesz, nawet jeśli w artykule nie było wspomniane nawet słowem XD

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
awatar
konto usunięte
10.07.2021 18:23
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

Alcarinna  - awatar
Alcarinna 12.07.2021 17:21
Czytelniczka

Pod każdym artykułem obojętnie jaki jest jego temat wypisujesz idiotyzmy o „lewackiej propagandzie LGBT”. Serio nie szkoda ci facet życia na pisanie takich pierdoletów? Cały dzień przejmujesz się tym co kto komu wsadza w jaki otwór i czy jest z tego powodu szczęśliwy czy to tylko specjalnie dla nas takie inteligentne przemyślenia? Nie pozdrawiam.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
fuzel  - awatar
fuzel 21.08.2021 09:23
Czytelnik

A co z propagandą "prawacką" i katolicką? Dlaczego w szkołach wspieramy czarną mafię??

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Anna-Maria  - awatar
Anna-Maria 09.07.2021 15:32
Czytelniczka

W pełni zgadzam się z uwagami dotyczącymi szkoły ponadpodstawowej. "Lilla Weneda", czy "Nie- Boska komedia" omawiane w klasie o poziomie podstawowym to zadanie prawie niewykonalne dla nauczyciela. Chyba że ograniczy się do tłumaczenia "co autor miał na myśli", a przecież nie o to chodzi w interpretowaniu tekstów romantycznych. To samo jest z "Chmurami" Arystofanesa- kto i w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Agnieszka  - awatar
Agnieszka 10.07.2021 09:18
Czytelnik

Lilla Weneda jest w tej chwili lekturą obowiązkową tylko dla rozszerzenia. Nie ma powodu (ani czasu), by omawiać ją w podstawie. Z moich jednorocznych doświadczeń wynika, że uczniowie przyjmują ją dobrze. Natomiast zgadzam się, jeśli chodzi Chmury. Zupełnie chybiony wybór. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
betty  - awatar
betty 09.07.2021 14:29
Czytelniczka

Bardzo ciekawe i na czasie propozycje PIK dla szkoły podstawowej. Dziękuję za ten artykuł. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Marzena  - awatar
Marzena 09.07.2021 14:12
Czytelniczka

Jak ja się cieszę że nie muszę czytać już lektur. Gdyby nie to, że czytałam inne książki, te spisy lektur obrzydziłyby mi czytanie na zawsze. Współczuję swoim dzieciom. Staram się im czytać inne książki niż te narzucone. Niestety przez  te narzucone mam ogromny problem by podsunąć im inną wartościową pozycję. Szkoła niestety robi tu fatalną robotę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post