rozwiń zwiń

Więcej papieża i patriotyzmu – minister Czarnek o zmianach w kanonie lektur

LubimyCzytać LubimyCzytać
18.11.2020

Minister nauki i edukacji Przemysław Czarnek zapowiedział w ostatnich dniach zmiany w kanonie lektur szkolnych. W jego planach jest również zerwanie z „pedagogiką wstydu”, wzmocnienie treści patriotycznych i katolickich oraz więcej dzieł Jana Pawła II w szkole. Temat lektur szkolnych jest nam bliski, dlatego piszemy o wszelkich zmianach w kanonie.

Więcej papieża i patriotyzmu – minister Czarnek o zmianach w kanonie lektur Pixabay.com (nastya_gepp)

Chętnie dyskutujemy na temat tego, jakie lektury dodać bądź usunąć z kanonu. Na początku września zastanawialiśmy się w redakcji lubimyczytać.pl, jakie lektury szkolne zapadły nam szczególnie w pamięć i dlaczego. Rok temu na pytanie, kogo jego zdaniem brakuje w kanonie, wyróżniony tytułem Nauczyciela Roku 2018 Przemysław Staroń odpowiedział„Agathy Christie”.

Nowy kanon lektur szkolnych

Dyskusja o kanonie lektur i jego dopasowaniu do współczesnej kultury, obyczajowości trwa właściwie od zawsze. Co jakiś czas pojawiają się głosy o konieczności zrewidowania tej fundamentalnej dla edukacji listy książek, usunięcia tytułów przestarzałych, wprowadzenia dzieł nowocześniejszych, lepiej obrazujących uczniom dynamikę współczesnego świata. Czasem wynika to z pobudek czysto politycznych, a czasem z merytorycznych. Kanon lektur jest dynamiczny i od lat ewoluuje, ale znajdują się na nim też tytuły czytane przez naszych rodziców, dziadków i pradziadków. Ministerstwo edukacji nie stroni od eksperymentów: obecnie prowadzone są działania pilotażowe mające na celu sprawdzenie, jak sprawdza się w roli lektury gra komputerowa „This War of Mine”.

O szeroko zakrojonych zmianach w podstawie programowej minister Czarnek mówi już od kilku tygodni. Na początku listopada na antenie Polskiego Radia 24 zapowiedział zrewidowanie podstawy programowej z języka polskiego i historii. Dodał również, że w nowym kanonie lektur powinno znaleźć się zdecydowanie więcej dzieł papieża Jana Pawła II oraz treści wzmacniających postawy patriotyczne wśród dzieci i młodzieży, choć nie zaznaczył, jakie konkretnie tytuły ma na myśli. Jeśli chcecie sprawdzić aktualną listę lektur dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych obowiązujących w roku szkolnym 2020/21, zerknijcie do naszego zestawienia tytułów.

Dziedzictwo wielkich Polaków

Jak wynika z kolejnych zapowiedzi ministra nauki i edukacji zmiany nie będą dokonywane w trakcie roku szkolnego, a wszelkie pomysły są dopiero rozważane. Na antenie telewizji wPolsce.pl Przemysław Czarnek powiedział:

„Oczywiście, że analizujemy lektury, które znajdują się w tym kanonie i w sposób ewolucyjny, a nie rewolucyjny, będziemy tak ewentualnie zmieniać ten kanon, by było w nim więcej treści, które pozwolą poznać młodym Polakom, skąd są i dlaczego mogą żyć w wolnym kraju. Młodzież musi poznać dziedzictwo wielkich Polaków”.

Ze słów ministra można wnioskować, że w obecnym kanonie lektur brakuje podobnych treści. Na pytanie dziennikarza Polskiego Radia 24 o to, co robić, aby ów stan rzeczy zmienić, Czarnek odpowiedział:

„One już tam są, ale trzeba zwiększyć wysiłek, by było ich więcej – na przykład poprzez zmianę kanonu lektur. Ale również poprzez spojrzenie gruntowne na podręczniki, zwłaszcza te do historii najnowszej, które dopiero będą tworzone (…), a które będą pokazywały również losy naszej niepodległości w ostatnim stuleciu”.

Więcej papieża i patriotyzmu

Minister podkreślił też znaczenie treści patriotycznych w wychowaniu uczniów oraz lepszego definiowania tego, czym jest polskość i jak powinna być dziś odczytywana. Jego zdaniem część współczesnych nie rozumie, jak wielką pracę musiały wykonać poprzednie pokolenia, abyśmy dziś mogli żyć w wolnym, demokratycznym kraju. Fundamentalną rolę w procesach niepodległościowych odgrywał Kościół katolicki i jego rola musi mocniej wybrzmieć w treściach podręczników. Co za tym idzie, Czarnek proponuje, aby zdecydowanie zwiększyć liczbę dzieł Jana Pawła II w kanonie lektur szkolnych:

„Trzeba upowszechniać wielkie dziedzictwo Jana Pawła II – wielkiego etyka i filozofa. Usłyszałem więc, że «minister nie zna kanonu lektur, bo przecież jest Jan Paweł II, ‘Pamięć i Tożsamość’». No jest, ale tylko we fragmentach i to nieobowiązkowo. Musimy odkrywać nasze człowieczeństwo, ale nie będzie tu decyzji natychmiastowych, które wywracają do góry nogami świat oświaty. To organizm żywy, na którym nie można przeprowadzać eksperymentów. Trzeba stopniowo i konsekwentnie zmieniać tę rzeczywistość. To potrzebne. Widzimy to na przykładzie tej niewielkiej części polskiej młodzieży, która wyszła na ulicę i skandowała hasła, które jeżyły włos na głowie i świadczyły o kompletnych brakach w edukacji i wychowaniu”.

Słowa ministra należało prostować, w kanonie lektur bowiem „Pamięć i tożsamość” wprawdzie była, ale w latach 2005-07. Książkę umieścił tam minister Roman Giertych, a usunęła minister Katarzyna Hall. Obecnie wśród lektur nieobowiązkowych można znaleźć wywiad rzekę z papieżem pt. „Przekroczyć próg nadziei”.

Według ministra Czarnka problematyczny jest też stosunek do spuścizny polskiego papieża w kręgach polskich akademików:

„Jeśli słyszę dziś, że w wielu polskich uczelniach odmawia się prawa doktorantom do cytowania św. Jana Pawła II, a także św. Tomasza z Akwinu, mówiąc, że to nie byli naukowcy, to jest niestety zgnilizna naszego systemu szkolnictwa wyższego, z którą będziemy musieli kończyć, poprzez wprowadzanie również do kanonu lektur dzieł Jana Pawła II, zwłaszcza w tych starszych rocznikach”.

Minister Czarnek zapowiedział także ostateczne porzucenie „pedagogiki wstydu”, która jego zdaniem jest cechą charakterystyczną polskiej edukacji od kilkudziesięciu lat oraz wyrugowanie ze szkolnictwa poglądów lewicowych:

„Nie ma zgody na dominację czy wręcz dyktaturę poglądów lewicowo-liberalnych, zwłaszcza tych radykalnych w treści, wręcz totalitarnych, które opanowały w szczególności szkoły wyższe, ale przenikają również do szkolnictwa średniego i podstawowego”.

Kanon lektur oczami użytkowników lubimyczytać.pl

Jakie pomysły na kanon lektur szkolnych mają użytkownicy lubimyczytać.pl? Cytujemy kilka ciekawych opinii. Użytkowniczka dominika_ker napisała: 

„Najbardziej zapamiętałam te trudne lektury, których zrozumienie przychodziło ciężko, a wyjaśnienie niektórych wątków przychodziło dopiero na lekcjach języka polskiego”. 

Z kolei sugawara.senpai sugeruje, że warto byłoby zostawić więcej swobody w doborze tytułów nauczycielom języka polskiego:

„Uważam, że nauczyciel, który ma narzucone przez ministerstwo książki, których sam nie lubi w żaden sposób nie przekaże swoim uczniom pasji czytelniczej. Moim zdaniem lepszym rozwiązaniem byłoby danie wolnej ręki nauczycielowi, jeśli chodzi o literaturę, tak żeby z jakiegoś wielkiego zbioru mógł wybrać te, w których sam się dobrze czuje w ten sposób uczniowie będą mieć pewność, że to nie jest książka narzucona, ale taka, którą autentycznie ktoś docenia. Przez lektury szkolne prawie całkowicie przestałam czytać”.

Pojawiają się i takie głosy, że uczniowie czytają za mało i należy ich do tego zdecydowanie mocniej zachęcać, co wyraziła użytkowniczka Karolina Sychulec-Kozłowska:

„Gdyby nie lektury w szkole, większość dzieci, młodzieży nie zapoznałoby się z klasyką literatury. Czasami trzeba zmusić do czytania! Lektury mają uczyć patriotyzmu, współczucia, przyjaźni,  wzruszyć serce i umysł. Zawsze polecałabym „Chłopców z Placu Broni”, „Serce” - teraz do tej książki się nie sięga. Szkoda! Dwie lektury na semestr to skandal! Za moich czasów obok lektur obowiązkowych były i lektury uzupełniające. Jakoś uczniowie nie potracili życia! Kto czyta, to i z krzyżówką da sobie radę.”

W kontekście wykorzystania w nauce nowoczesnych mediów wypowiedział się Bosy_Antek, który zna problem od środka:

„Nie oszukujmy się - gry są w tym momencie rozwoju kultury najbardziej angażującym odbiorcę medium. Nic tak nie wiąże człowieka współczesnego z tekstem kultury jak dobrze napisana gra, zmuszająca do rozważań moralnych i mająca solidnie zbudowane tło. Piszę te słowa jako polonista z liceum i wiem doskonale, jak wygląda czytelnictwo lektur - ono nie istnieje. A jeżeli istnieje, nie ma większego związku z tym, czym dziś żyją młodzi ludzie”.

Na ten temat głos zabrał także użytkownik Artur:

„Książka, gra, film - wszystkie to narracyjne dzieła kultury, którymi można przekazać wzorce zachowań, wzbudzić emocje oraz skłonić do refleksji. Pewne rzeczy zresztą media audiowizualne robią lepiej niż zwykła papierowa powieść, która (co by nie mówić) formę przekazu ma dość płaską w porównaniu do wizji, fonii i interaktywności gry komputerowej”.

W ramach akcji „Stop deMENtażowi edukacji” w ostatnich dniach 88 tysięcy osób podpisało się pod petycją o odwołanie ministra Czarnka z jego funkcji. Pismo trafiło do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

A jakie jest wasze zdanie na temat obecnego kanonu lektur szkolnych i proponowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki? Podzielcie się z nami waszymi opiniami w komentarzach na dole.

[jj]


komentarze [150]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Piotr-Pietia - awatar
Piotr-Pietia 26.11.2020 08:39
Czytelnik

Ziew, ziew, ziew: dodajmy jeszcze więcej Ojców Kościoła (św. Tomasz, św. Augustyn i reszta), więcej katolickiej doktryny (może jakieś encykliki Jana Pawła?), a na pewno zachęcimy młodych do czytania.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
nordvargr - awatar
nordvargr 22.08.2021 01:03
Czytelnik

Lenina dodajmy i Pol Pota. Też się zachęcą. Co widać i słychać w USA. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
TumanHuman - awatar
TumanHuman 25.11.2020 17:53
Czytelniczka

Tłumaczenie z polskiego na nasze.
Szanowny pan minister postanowił kijem zawracać rzekę i uczynić kanon jeszcze bardziej skostniałym niż jest. Zamiast go unowocześnić ten będzie nam na siłę wpychał jeszcze więcej treści bogoojczyźnianych w nadziei, że młodzież tłumnie wróci do kościołów i porzuci progresywne poglądy. Szanownemu ministrowi jako osoba, która w tym roku pisała...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nordvargr - awatar
nordvargr 22.08.2021 01:07
Czytelnik

Jeśli progresywne poglądy, to te które wspierają rozwiązania, które były już w średniowieczu, to brawo tej nowoczesności. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Sędzia_von_Kalosch - awatar
Sędzia_von_Kalosch 24.11.2020 19:54
Czytelnik

Wojtyła, "wielki etyk i filozof"?! Śmiech na sali! Etyk fasadowy, a filozof co najwyżej chłopski.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Anachronist - awatar
Anachronist 24.11.2020 14:58
Czytelniczka

Z własnego doświadczenia wiem że atrakcyjność danej książki jest odwrotnie proporcjonalna do ilości oficjalnych zachęt, poleceń i obowiązkowych list na których się dana książka znajduje. Chcecie zachęcić do czytania XYZ? Zróbcie z niego autora zakazanego, rekwirujcie jego/jej książki, ewentualnie palcie je na stosach... wtedy młodzież a nawet młodsze dziatki będą go/ją...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Heisenberg - awatar
Heisenberg 24.11.2020 14:42
Czytelnik

Czyli będzie coś na wzór poradnika "Jak tuszować pedofilię w kk" zapewne...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
nordvargr - awatar
nordvargr 22.08.2021 01:11
Czytelnik

No tak, bo na dzień dzisiejszy jest, jak tuszować pedofilię wśród lewicy i LGBT. Nie czujesz zażenowania pisząc takie kocopoły? 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Felzmann - awatar
Felzmann 24.11.2020 01:17
Czytelnik

Więcej Jana Pawła II? To chyba żart. Powklejam wam co ciekawsze fragmenty z wywiadu z prof. Obirkiem na temat JPII.

Dziennikarz: Gdyby Wojtyła był szefem korporacji, to jak by pan nazwał jego styl zarządzania?

Obirek: Nadwiślański styl menadżerski - jak się dziś mówi. Czyli styl autorytarny, pełna kontrola i zamordyzm.

Bo papiestwo zawsze tak działało czy bo Wojtyła taki...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nordvargr - awatar
nordvargr 22.08.2021 01:14
Czytelnik

Prof. Obirk. I jeden wywiad zmienia wszystko. Brawo. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
elenkaa - awatar
elenkaa 23.11.2020 22:28
Bibliotekarka

Tragedia, coraz gorzej w tym państwie, co rusz wbijają szpilkę kontroli do każdej sfery życiowej i chcą wszystkim, bez wyjątku wpoić, że Polak, to musi być katolik, że kościół to państwo, a państwo jest kościołem.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
nordvargr - awatar
nordvargr 22.08.2021 01:16
Czytelnik

Kretynizm. Wyznaje zupełnie coś innego niż katolicyzm, a nawet chrześcijaństwo, nie czuję się prześladowany. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Brodzio - awatar
Brodzio 23.11.2020 20:56
Czytelnik

Jestem zaszokowany jak sensownie wypowiada się nasz minister. Dosłownie niewiarygodne.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
NoLifeIsPower - awatar
NoLifeIsPower 23.11.2020 16:34
Czytelnik

Zgadzam się z twierdzeniem, że młodzież trzeba zmusić do czytania. Sam mam 19 lat więc nie jestem boomerem "oglądającym młodzież przez szybę samochodu" jak ktoś poniżej napisał. Nie wyobrażam sobie, żeby młodzież nie miała pojęcia o twórczości Shakespeare'a, nie wiedziała kto to Dante czy Kafka. Nie wyobrażam sobie sytuacji w której młodzież nie zna przynajmniej podstaw...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
TumanHuman - awatar
TumanHuman 25.11.2020 17:20
Czytelniczka

Nie chcę być niemiła, ale bycie boomerem nie wiąże się z wiekiem, a z mentalnością. A skoro myślisz, że lektura z dzieł JPII odbuduje jego wizerunek w naszym pokoleniu... Well, no brzmi to cholernie boomersko i naiwnie. I biorąc pod uwagę chociażby ostatni raport Watykanu odnośnie McCarricka czy inne grzeszki naszego papieża-Polaka, dyskutowałabym z tą jego wielkością.
...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nordvargr - awatar
nordvargr 22.08.2021 01:45
Czytelnik

No raczej programy typu "matura to bzdura" pokazują wprost biedę dzisiejszej edukacji. Za chwilę nikt nie zajarzy co to Cedynia, albo Hołd Pruski. Totalnym boomerstwem jest właśnie popieranie wspieranie kulturowego marksizmu, który się rozpanoszył  na zachodzie kiedy byliśmy jeszcze demoludem. W przeciwieństwie do rewolucji konserwatywnej, która ma mniej lub bardziej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Ananiaszek - awatar
Ananiaszek 23.11.2020 11:24
Autorka

Błagam, błagam, niech to nie przekroczy takiej granicy, że zamkniemy się tylko na „spuściznę narodową” i zaczniemy przypominać stereotypowych Amerykanów! Lektury niech zachęcają do myślenia, skłaniają do poznawania innych punktów widzenia, jednoczą nas jako ludzi. Ja na przykład bardzo bym chciała zobaczyć w kanonie lektur coś Fitzgeralda, ale oczywiście wielkich dzieł jest...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lucy Fair - awatar
Lucy 23.11.2020 13:45
Czytelniczka

Czarnkowa "dyktatura poglądów lewicowo-liberalnych" to taki ideologiczny bełkot, w założeniu mający odwrócić kota ogonem, jako że liberalne to w największym skrócie tolerancyjne, a lewicowe to ateistyczne więc "dyktatorskie" wobec nietolerancyjnego prawaka Czarnka, który religię traktuje instrumentalnie dla osiągania własnych zamordystycznych celów - trzymania za mordę...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Ananiaszek - awatar
Ananiaszek 23.11.2020 16:14
Autorka

Moje próby odpowiedzi na własne pytanie podążały podobnym tropem, niemniej bardzo dziękuję za dosadną odpowiedź! Dobrze chociaż wierzyć, że za tymi słowami nie stała żadna konkretna pozycja z kanonu lektur…

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Lucy Fair - awatar
Lucy 23.11.2020 18:11
Czytelniczka

Czarnkowemu środowisku nie wypada odpowiadać z pozycji damy, dlatego w tej dyskusji używam języka, którego nie używam we własnej przestrzeni mentalnej, z niemniej jednak którym zetknęłam się w tych żałosnych, nikczemnych, poniżających, seksistowskich i innych ohydnych wypowiedziach jego i jego klasy politycznej, która wogóle nie jest dla mnie stroną - olewam ich po całości;...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nordvargr - awatar
nordvargr 22.08.2021 01:52
Czytelnik

Dyktatura poglądów lewicowo liberalnych, zwłaszcza w szkolnictwie wyższym. No nie rozumieją. Trudne. Szacunek do kobiet można stracić, gdyby patrzeć tylko na te wzajemne potakiwania. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ananiaszek - awatar
Ananiaszek 22.08.2021 14:10
Autorka

Jeśli o to Ci chodzi – pytałam właśnie o „dyktaturę”, bo naprawdę nie ogarniałam. Dziękuję za kolejne rozjaśnienia i pokazanie jeszcze innego punktu widzenia. Myślę, że każdy jest cenny, zwłaszcza że ja z rozumieniem polityki zwyczajnie mam problem i tyle.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
SOO - awatar
SOO 22.11.2020 08:21
Czytelniczka

MEN nie ma szczęścia do swoich ministrów. Co jeden to lepszy. Zamiast zająć się tym co najważniejsze, jak zawsze robi zamieszanie nie tam gdzie trzeba.
Kanon lektur warto odświeżyć ale powinni nad tym pracować poloniści, socjolodzy, ludzie którzy mają pojęcie o rozwoju dzieci i młodzieży w dzisiejszych czasach.
Dzieciaki nie czytają bo nie mają na to czasu a i umiejętności...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Marcin Wit - awatar
Marcin Wit 21.11.2020 20:32
Czytelnik

Kto tego Cymbała zrobił ministrem Edukacji. To będzie zaiste Czarny Okres dla polskiej szkoły.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Krzysiek Żuchowicz - awatar
Krzysiek Żuchowicz 21.11.2020 19:49
Autor

Zgadzam się z komentarzem Oli: "Zbyt mało dajemy młodzieży okazji do wyrażenia własnych opinii." i idę o krok dalej. Niech w ogóle parę razy w roku szkolnym dać uczniom wolną rękę. Sami wybierzcie lekturę, jakąkolwiek. Po przeczytaniu uzasadnijcie wybór i odważcie się zachęcić do książki innych.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
GrzegorzAleksander - awatar
GrzegorzAleksander 21.11.2020 12:03
Czytelnik

od 5 klasy do pełnoletności "Rok 1984" co roku jako lektura. Co 3 lata "Nowy wspaniały świat". Wtedy dzieci będą gotowe, aby zmienić świat na lepsze. To co produkuje szkoła obecnie to jest smutny wybryk, acz to nie wina dzieci.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Ola - awatar
Ola 21.11.2020 07:55
Czytelniczka

Ta...k "Czasami trzeba zmusić do czytania!" To mógł napisać tylko ktoś to młodzież ogląda przez szybę własnego samochodu i wzycha wówczas z bólem " ach to młode pokolenie". Z doświadczenia wiem, że takie podejście zwiększy tylko popularność wszelkiego rodzaju opacowań i portali typu klp.pl. Moim zdaniem tajemnica tkwi nie tyle w stricte sensu zestawie lektur (choć...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nordvargr - awatar
nordvargr 22.08.2021 02:08
Czytelnik

Na młodzież to narzekali już starożytni Rzymianie. Niemniej, najczęściej młodzież własnej opinii nie ma, wystarczy zadać jakieś pytanie. Przeważa ilość zasłyszanych opinii plus młodzieńczy brak logiki, jeśli już w ogóle, no ale dorosłym w dużej mierze też tego brak. Edukacja to tresura, trzeba to jasno powiedzieć, każdy z nas jest tresowany, głównie do przydatnych spraw...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Lis Gracki - awatar
Lis 20.11.2020 19:28
Bibliotekarz



Taaa, nie ma to jak wprowadzanie lektur pod wpływem ideologii... lub religii. "Przekroczyć próg nadziei" znam bo jest tam ciekawa wypowiedź Jana Pawła II o buddyzmie... który to spowodował kilkudniowe protesty na Sri Lance.

...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Parysada - awatar
Parysada 20.11.2020 15:14
Czytelniczka

Ja wprowadziłabym książki o relacjach, uczuciach, kontaktach międzyludzkich. "Porozumienie bez przemocy", itp. Jak mieć dobrą, szczęśliwą rodzinę, jak realizować się w rolach matki, ojca, żony ,męża. Tyle rozbitych rodzin, pokręconych relacji...Rozszczepiamy atomy, a nie umiemy często normalnie porozmawiać.
Moja córka na przykład przerabiała teraz "Hobbita", kompletnie jej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
stanisław - awatar
stanisław 22.11.2020 00:16
Czytelnik

Nie od dziś wiadomo, ze nic tak nie obrzydza książki jak jej omawianie na lekcji polskiego. U nas np na sprawdzianie ze skądinąd świetnego opowiadania "stary człowiek i morze" musieliśmy odpowiadać na bzdurne pytania takie jak "ile metrów miała złowiona ryba?". I potem się rodzice dziwią, że dziecko niechętnie podchodzi do tematu, ale jak ma podchodzić skoro książka kojarzy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Patusza - awatar
Patusza 22.11.2020 03:18
Czytelniczka

Niby się zgadzam, ale czemu akurat "jak realizować się w rolach matki, ojca, żony, męża"? A jeśli ktoś nie chce mieć dzieci, albo ślubu, albo w ogóle partnera? W obecnych czasach, mimo że współczesnych, społeczeństwo i tak na takie "fanaberie" kręci nosem, a przy "edukacji" promującej stereotypowe role społeczne byłoby tylko gorzej.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Amelia - awatar
Amelia 20.11.2020 02:47
Czytelniczka

Problem z kanonem lektur istnieje od lat i jeszcze długo nie zniknie. Najpewniej nigdy.
W moim odczuciu problemem nie jest wybór lektur, lecz przede wszystkim podejście do nich i wymogi z nimi związane. Czego wymagamy od ucznia? W skrócie - żeby wiedział, co autor miał myśli. Ewentualnie jak to napisał, ale to też znajdzie się w przyzwoitej ściągawce. Nie musi rozumieć,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
cień_fprefecta - awatar
cień_fprefecta 20.11.2020 03:20
Bibliotekarz

O to to. Co autor miał na myśli? Ja tam uważam, że najczęściej: "komu uda mi się to sprzedać i ile na tym zarobię", ale to zawsze okazywało się nieprawdą :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Amelia - awatar
Amelia 20.11.2020 09:26
Czytelniczka

Albo "wielkim patriotą jestem, cierpię za ojczyznę". Wspomniana wyżej nauczycielka wykładała nam odpowiednią interpretację, ale już na wczesnym etapie edukacj również nas oświeciła. Dziwnie było odkryć, że w przypadku większości lektur można w ciemno strzelać, że "skrajny patriota cierpi na obczyźnie, bo jego ojczyzna zagrożona, naród słaby, ale walczący, a on tak bardzo...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Velvet Goldmine - awatar
Velvet 19.11.2020 23:57
Czytelnik

Po raz kolejny ktoś z tzw. góry zapomina, że szkoła to nie seminarium. Jasne, dla naszej kultury odwołania do chrześcijaństwa są ważne, ale jest ich już sporo w szkole średniej, gdzie cały pierwszy semestr to przemarsz od Biblii do myśli świętych KK. A jakby tak otworzyć umysły młodych ludzi na inne kultury, nie mówiąc o wyznaniach? Albo pokazać nieco szerszy obraz...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mateusz Cioch - awatar
Mateusz Cioch 19.11.2020 23:51
Czytelnik

Jakie to szczęście, że szkołę skończyłem dawno temu, a dzieci mieć nie zamierzam.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
nordvargr - awatar
nordvargr 22.08.2021 02:15
Czytelnik

Też się cieszę że dzieci nie zamierzasz mieć, z różnych powodów. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Mateusz Cioch - awatar
Mateusz Cioch 22.08.2021 11:22
Czytelnik

Mam nadzieję, że w życiu masz więcej powodów do radości niż to

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
disefier - awatar
disefier 19.11.2020 23:31
Czytelniczka

Mam wrażenie, że trzeba być bardzo zaślepionym swoimi wyobrażeniami, jak ten człowiek, i chyba zapomnieć na dobre jak wygląda przymuszanie młodzieży do czytania większości lektur, które są nudne, ba!, większość z nich aktualnie jest pełna tego okropnie patetycznego patriotyzmu. Jeśli chce przymuszać i zniechęcać do czytania, a tym samym traktowania tego jako coś przyjemnego...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
nordvargr - awatar
nordvargr 22.08.2021 02:19
Czytelnik

Patriotyzm - głupota. No minister ma rację że edukacja kuleje skoro po niej można napisać taką opinię. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Iselor - awatar
Iselor 19.11.2020 21:33
Bibliotekarz

Jako człowiek prawicy (aczkolwiek poganin, nie chrześcijanin, formalny apostata) chciałbym spytać Pana Ministra, gdzie w szkołach podstawowych i średnich mamy do czynienia z propagandą lewacką, LGBT, itd. ? Sam jestem przeciw, ale nie kojarzę tytułów. Uczelnie zaś to zupełnie inna bajka, są takie które są wylęgarnią lewactwa, są też takie gdzie większość wykładowców jest...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
agata - awatar
agata 21.11.2020 23:42
Czytelniczka

Czy mógłbyś rozszerzyć (może być też w wiadomości prywatnej) czym jest dla Ciebie "propaganda lewacka, LGTB"? Jestem w tym dyskursie, wspieranie praw człowieka i danie widoczności mniejszościom nie jest dla mnie żadną propagandą. Nie rozumiem, co prawica widzi pod tymi hasłami.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
8_oclock - awatar
8_oclock 24.11.2020 15:47
Czytelniczka

Tak właśnie uważam ("z ust wyjęte"): JPII miał charyzmę jako człowiek, jako mówca, ale czytać to można klarowną i precyzyjną wypowiedź Ratzingera.

Felieton porażający...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
nordvargr - awatar
nordvargr 22.08.2021 02:31
Czytelnik

I tu mnie zagiołeś bo nie znam na tyle programu. Niemniej w nauczaniu podst i średnim zmian raczej nie ma, trochę w lekturach nieobowiązkowych. Sława! 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Ambrose - awatar
Ambrose 19.11.2020 21:11
Bibliotekarz

Wendell Berry "Kwestionariusz"

1. Jaką ilość trucizny zgadzasz się
spożyć dla dobra wolnego rynku
i światowego handlu?
Podaj nazwy ulubionych trucizn.

2. W imię dobra jak
wiele zła zgadzasz się popełnić?
Wypełnij luki określeniami
preferowanych podłości
i ulubionych form nienawiści.

3. W obszarze kultury i cywilizacji
na jakie zgadzasz się ofiary?
Stwórz listę zabytków,
...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Lucy Fair - awatar
Lucy 19.11.2020 21:30
Czytelniczka

1. Jaką ilość trucizny zgadzasz się spożyć dla dobra wolnego rynku i światowego handlu?
- tytoń spalę, nawet do 10 gram dziennie

2. W imię dobra jak wiele zła zgadzasz się popełnić?
- mogę chlastać po gębie, obrzucać błotem i kazać pić alkohol

3. W obszarze kultury i cywilizacji na jakie zgadzasz się ofiary?
- mogłabym znów poświęcić bursztynową komnatę gdyby się...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
joly_fh - awatar
joly_fh 19.11.2020 19:15
Bibliotekarka

No tak, kolejny etap prania mózgów. Przecież nad posłusznym elektoratem trzeba pracować od małego. Tyle tylko, że teraz szkoła i lektury szkolne mają chyba na to zerowy wpływ (ktoś jeszcze czyta lektury?).

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
malena - awatar
malena 19.11.2020 14:09
Czytelniczka

Jeśli słyszę dziś, że w wielu polskich uczelniach odmawia się prawa doktorantom do cytowania św. Jana Pawła II, a także św. Tomasza z Akwinu, mówiąc, że to nie byli naukowcy, to jest niestety zgnilizna naszego systemu szkolnictwa wyższego, z którą będziemy musieli kończyć, poprzez wprowadzanie również do kanonu lektur dzieł Jana Pawła II, zwłaszcza w tych starszych...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 19.11.2020 20:06
Czytelnik

Czarnek po prostu zmyśla, bo to głupiec i kanalia.

Poza tym od tego jest w tej szajce by od czasu do czasu wrzucać kontrowersyjne tematy o które ludzie będą się kłócić by zmniejszyć zainteresowanie społeczeństwa tym jak ten rząd idiotów, chamów i złodziei nie radzi sobie z zarządzaniem kryzysowym i rozpieprza kraj w trzy dupy. Bo przecież najważniejsze teraz to opluć LGBT...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Piotr-Pietia - awatar
Piotr-Pietia 26.11.2020 09:51
Czytelnik

Obawiam się, że tu chodzi tylko o efekt medialny, a więc czym bardziej głupia i jątrząca wypowiedź, tym lepiej, bo powstaje wrzawa. Całe nasze życie polityczne opiera się już na kontrowersji. Przy okazji można się wykazać, że się broni tzw. wartości.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Piotr-Pietia - awatar
Piotr-Pietia 27.11.2020 08:22
Czytelnik

W nawiązaniu do poprzedniej wypowiedzi chciałbym zwrócić uwagę, że politycy w ten sposób budują wizerunek, żeby głosującym dobrze wryły się w tzw. beret ich nazwiska. Dzięki temu przy kolejnych wyborach ktoś postawi krzyżyk przy ich nazwisku, a nie jakiegoś nieznanego bliżej Kowalskiego. Również kierownictwo partii chętniej da dobrą pozycję na liście osobie znanej z mediów,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Marcin Mielnicki - awatar
Marcin Mielnicki 19.11.2020 13:56
Czytelnik

Do podstawówki chodziłem jeszcze "za komuny" i pamiętam jeszcze lektury w rodzaju dzieł Borysa Polewoja. Pamiętam też rozmaite celebry w rodzaju rocznic wybuchu Rewolucji Październikowej oraz wojskowych na akademiach. Wszyscyśmy kpili z tego do żywego. Nikt w to nie wierzył, bo przekaz w domu na ogół otrzymywaliśmy inni. Dzisiaj wojskowych zastąpili księża. Im więcej JPII w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 19.11.2020 20:02
Czytelnik

Pełna zgoda. Oni są tak chciwi, zapiekli i jednocześnie tępi, że nie mają pojecia, że rżną gałąź na której siedzą. Ale oni od zawsze przyzwyczajeni do wymuszania wszystkiego siłą.

Mam nadzieję, że staniemy się druga Irlandią, gdzie kościoły pozamieniano na hotele, puby, restauracje, biblioteki.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
nordvargr - awatar
nordvargr 22.08.2021 13:44
Czytelnik

@Marcin Mielnicki tylko, że nikt do religii i do tego koniecznie katolickiej, nikogo nie przymusza, ani mu na tym nie zależy. Jedynie, za znajomością pewnych podstaw, które mogą ale nie muszą, kształtować pewne postawy, co zdaje się jest jedną z ról szkoły. A jak już je zna, co wcale nie jest takie oczywiste jak się popatrzy po komentarzach, to wtedy już jako dorosły...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas - awatar
czytamcałyczas 19.11.2020 13:09
Czytelnik

Znowu,ten sam temat.Że niby geje to najbardziej poszkodowani ludzie na świcie.Coś ta lewacka ideologia .Życiowo oderwana od poważnych spraw.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Patusza - awatar
Patusza 19.11.2020 13:43
Czytelniczka

1) nie umiesz facet w wątku odpowiedzieć? 😂
2) nikt nie mówi że geje są najbardziej poszkodowani. Po prostu są poszkodowani, w dupie ma ich każdy rząd w tym kraju, czy prawicowy czy lewicowy; homofobia szerzy się wszędzie, ściganie przestępstw na tle homofobicznym jest w tym kraju praktycznie zerowe. To żadna ideologia tylko fakty. 🤷‍♀️

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
agata - awatar
agata 19.11.2020 14:11
Czytelniczka

co może być gorszego od łamania praw człowieka? Niestety życiowo oderwany jest Twój komentarz. Sama pustka z niego bije.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
AnaRea - awatar
AnaRea 19.11.2020 14:49
Czytelniczka

@Patusza @agata To właściwie nie moja sprawa i nie ma to nic wspólnego z tematyką portalu ani z artykułem, ale chciałabym zwrócić uwagę, że kiedyś w opisie konta CZYTAMCAŁYCZAS wyraźnie było napisane, że jest niepełnosprawny umysłowo. Nie powinno to mieć wpływu na odbiór jego wypowiedzi (bo niepełnosprawność nie powinna mieć znaczenia w kontaktach międzyludzkich), ale mam...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Patusza - awatar
Patusza 19.11.2020 15:36
Czytelniczka

@AnaRea tylko że jego "opinie" opiniami nie są, są za to zaprzeczeniem faktów, czego facet nie umie przyjąć do wiadomości.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
AnaRea - awatar
AnaRea 19.11.2020 16:10
Czytelniczka

@Patusza Nie chcę wchodzić w nic niewnoszące dyskusje, ale chyba muszę wyrazić swoje zdanie dosadniej. Najwyraźniej nie pojmujesz, co oznacza słowo "niepełnosprawność". Czepiasz się człowieka, który może mieć problemy ze zrozumieniem pewnych zasad czy pojęć społecznych.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 19.11.2020 20:08
Czytelnik

Dla mnie to on jest ściemniacz. Tyle, że durny.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Hania Mania - awatar
Hania 20.11.2020 20:44
Czytelnik

Przecież pan CzytamCałyCzas to troll, zawsze pisze totalnie durne komentarze. Weszłam w komcie żeby zobaczyć czy i tutaj wysmarował, nie zawiodłam się :)

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Marcin Wit - awatar
Marcin Wit 21.11.2020 20:45
Czytelnik

Zajmij się swoją Prawacką Ideologią i Pseudo-świętym JP2.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Patusza - awatar
Patusza 19.11.2020 13:00
Czytelniczka

Tylko idiota mógł taką kanalię wybrać na Ministra Edukacji. Trzymam mocno kciuki żeby ktoś w końcu zwolnił tego imbecyla.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
palalela - awatar
palalela 19.11.2020 09:44
Bibliotekarka

Zniechęcania do czytania od podstawówki ciąg dalszy. Zamiast pokazać uczniowi książki, które wbiją go w fotel, każmy mu zmagać się z tekstami, których nie pokona większość dorosłych. Brawo.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 19.11.2020 07:15
Czytelnik

Przede wszystkim Wojtyle brak moralnego prawa do jakichkolwiek sugestii w aspekcie etycznym. Po drugie teologia to nie nauka, to nawet nie zbiór wiedzy, bo w tym temacie wiedza nie istnieje. Teologia z definicji to wymyślone brednie. Możesz napisać cokolwiek i nikt nie będzie w stanie podważyć twojej wypowiedzi.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
natanna - awatar
natanna 19.11.2020 10:37
Czytelniczka

A ja myślę, że to niezwykle pochopna i nie wyważona opinia.
Wielka szkoda, że ulegacie państwo presji nagonki medialnej.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 19.11.2020 12:16
Czytelnik

A ja myślę, że wypowiadasz się bezmyślnie.

Nie ulegam żadnej presji. Kościół mam za szkodnika od jakich trzydziestu lat, mniej więcej od momentu gdy zacząłem samodzielnie mysleć. Jego funkcjonariuszy zaś za złodziei i wszy moralne. Oczywiście im wyższe stanowisko tym zazwyczaj zarzuty są silniejsze. Każdego funkcjonariusza od biskupa w górę można bez sądu wsadzić na wiele...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mario M - awatar
Mario M 19.11.2020 14:17
Bibliotekarz

Poziom debaty publicznej AD 2020. "Samodzielnie myślący" piszą o "wszach moralnych". Paradne. Moim zdaniem bardziej niż o rzekomym samodzielnym myśleniu to takie coś świadczy o buractwie i ideologicznym zacietrzewieniu antyklerykalnych mętów, że się tak w pańskiej poetyce wyrażę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 19.11.2020 14:25
Czytelnik

Wszy moralne to najdelikatniejsze określenie jakie znalazłem.

Paradni to są tacy bezmyslni zacietrzewiency z wypranymi mózgami jak pan. I owszem, jestem antyklerykałem. Inaczej nie mógłbym spojrzeć w lustro.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
natanna - awatar
natanna 19.11.2020 16:59
Czytelniczka

Fidel -F Być może mój bełkot jest infantylny panie wszystko wiedzący o Kościele i ludziach go reprezentujących, a Twój za to jest tak modną dzisiaj "mową nienawiści" skierowanej wobec ludzi, których nie znasz i osobiście nic Ci złego nie zrobili .......a zatem jesteś wściekły , bo po prostu jesteś, nie potrafiąc jasno powiedzieć dlaczego.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 19.11.2020 19:39
Czytelnik

Ależ potrafię. Bo to kurwy, pedofile, przestępcy, mafiozi i złodzieje. Poza tym wkurzają mnie swoją ordynarnoscią, arogancją, lekceważeniem innych, pazernością, sianiem nienawiści, brakiem tolerancji, brakiem szacunku do ludzi, traktowaniem wszystkich jak niedorozwinięte dojne bydło. Niszczą ten kraj na wszystkie sposoby.

Jeszcze wrzuć tekst o epokowej roli Wojtyły w...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Mario M - awatar
Mario M 19.11.2020 21:38
Bibliotekarz

Nawet gdyby chcieć się w jakiejś niewielkiej mierze zgodzić z częścią pańskich obiekcji co do kleru to pana grubiaństwo wszystko przekreśla i zaraz sobie człowiek uświadamia że alternatywą do tych karykaturalnie przerysowanych monstrów z pana wpisów muszą być chyba kryształowi ateiści i antyklerykałowie. Tylko że jakoś nie widać tych rzesz kryształowych ateistów i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 19.11.2020 22:43
Czytelnik

Bardzo mi z tego powodu wszystko jedno.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Robert Stokowiecki - awatar
Robert Stokowiecki 20.11.2020 09:43
Czytelnik

Niestety, ale nie jest w stanie zrozumieć Twoich ocen. Wrzucasz wszystkich ludzi związanych z Kościołem do jednego worka, jako ludzi bezwartościowych. Sam jestem agnostykiem i Kościół jako instytucja szerząca domniemaną wiedzę o domniemanym Bogu nie ma dla mnie większego znaczenia, ale wrzucenie wszystkich jego przedstawicieli do worka z pedofilami i przestępcami jest...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 20.11.2020 09:59
Czytelnik

Kościół nie jest prześladowany. Kościół prześladuje innych.

Nie wiem skąd wziąłeś tę "prawdę objawioną". To jakiś cudaczny koncept. Myślę, że wynika to z tego, że w ogóle nie słuchasz tego co mówią inni, np. mnie, tylko z góry wiesz. Ty po prostu wiesz. Trochę szkoda czasu na taką rozmowę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Robert Stokowiecki - awatar
Robert Stokowiecki 20.11.2020 10:13
Czytelnik

Tobie zawsze szkoda czasu na rozmowę, gdy ktoś się z Tobą nie zgadza. Czytam uważnie Twoje wypowiedzi, są interesujące, ale pełne zniewag w stosunku do osób o odmiennych poglądach. Może warto czasem spojrzeć bardziej krytycznym okiem na to, co się wypisuje.
Pozdrawiam

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 20.11.2020 10:20
Czytelnik

Znieważyłem cię w jakiś sposób?

Myślę, że w żaden sposób nie jesteś w stanie obronić swojej powyższej wypowiedzi.

Poza tym rzeczy należy nazywać po imieniu. Jeśli nazywam Dziwisza wszą, kurwą i złodziejem to tylko dlatego, że są to najlepiej pasujące określenia, a nie dlatego, że lubię wulgaryzmy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Robert Stokowiecki - awatar
Robert Stokowiecki 20.11.2020 10:42
Czytelnik

Mnie nie, ale zapewne kilka osób się znajdzie :)
Wypowiedzi dotyczącej czego? Tego, że w instytucji kościoła znajdzie się kilku przyzwoitych ludzi (sam znam kilku) czy tego, że Twoje poglądy są "jedyne słuszne"?
Nie neguję, że Kościół ma na swoich sumieniu wiele złego. Ale stwierdzenie, że wszyscy tam, to pedofile i przestępcy, to takie same stwierdzenie, że wszyscy Niemcy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 20.11.2020 11:38
Czytelnik

To jest mafijna, zhierarchizowana organizacja o ogromnej władzy (a jak wiadomo władza korumpuje). Pozbawiona kontroli państwa, kontroli społeczeństwa, niepłacąca podatków, korzystająca z ogromnych przywilejów, dojąca straszliwe pieniądze ze wszystkich sektorów. Jej funkcjonariusze w zasadzie nie opowiadają przed prawem. Uwaga teraz będzie wulgaryzm. Mam głęboko w dupie, że...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Robert Stokowiecki - awatar
Robert Stokowiecki 20.11.2020 12:21
Czytelnik

Wszystkie patologie tej instytucji są wielkim problemem. Uważam, że Kościół powinien być radykalnie zreformowany. Płacenie podatków na jego utrzymanie przez ludzi z nim nie związanych to kompletna porażka. Ukrywanie przestępstw, to kolejna rzecz do potępienia i zamknięcia wszystkich winnych na długie lata. Wtrącanie się w politykę, to kolejna rzecz jaka mnie denerwuje....

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 20.11.2020 12:24
Czytelnik

Pod względem prawnym pewnie nie. Pod względem moralnym, każdy bez wyjątku.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Robert Stokowiecki - awatar
Robert Stokowiecki 20.11.2020 12:27
Czytelnik

Musiałbym trochę nad tym podumać, a nie mam już czasu (praca wzywa). Dzięki za ciekawą dyskusję.
Pozdrawiam

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 21.08.2021 22:24
Czytelnik

No cóż, najfajniejsze, jak dla mnie, jest to, że choć arogancki Fidelek najwyraźniej zieje wściekłością i wulgarnością a nienawiść - mam wrażenie - rozpiera go bardziej niż wojskowa grochówka...

...to jednak jest ewidentnie bezradny w obliczu pewnych faktów, na które nie ma wpływu i to jest to, według mnie, co doprowadza go do szału, nawet jeżeli osobiście nie został...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam więcej
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 21.08.2021 22:33
Czytelnik

p.s.
"Poza  tym wkurzają mnie swoją ordynarnoscią, arogancją, lekceważeniem innych,  pazernością, sianiem nienawiści, brakiem tolerancji, brakiem szacunku  do ludzi, traktowaniem wszystkich jak niedorozwinięte dojne bydło."

- dodatkowo zabawny efekt powstaje, kiedy zadamy sobie proste pytanie: I KTO TO MÓWI...? :))

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 22.08.2021 19:11
Czytelnik

głupi jesteś, głupim umrzesz

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 22.08.2021 19:36
Czytelnik

wreszcie jakaś wartościowa autorefleksja... :))

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 22.08.2021 22:18
Czytelnik

To oczywiste. Niemniej tu nie trzeba żadnych rozmyślań, twoja głupota jest ewidentna. I standardowo używasz słów których nie rozumiesz. "Autorefleksja" ma zupełnie inne znaczenie. 

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 22.08.2021 22:35
Czytelnik

bla bla blaaa...  bla bla? Bla blA bLa. :D

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Fidel-F2 - awatar
Fidel-F2 23.08.2021 07:45
Czytelnik

głupi jesteś, głupim umrzesz

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
MarekFeliks - awatar
MarekFeliks 23.08.2021 11:43
Czytelnik

bla! bla bla? :)))

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się