Olga Tokarczuk zainaugurowała 71. Targi Książki we Frankfurcie

Ewa Cieślik Ewa Cieślik
16.10.2019

Targi Książki we Frankfurcie 2019 oficjalnie otwarte! To jedno z najważniejszych i największych wydarzeń dla branży wydawniczej. Targi we Frankfurcie w tym roku odwiedzi 7450 wystawców ze 104 krajów. Na inaugurującej konferencji prasowej obecna była Olga Tokarczuk, która skomentowała sytuację polityczną w Polsce.

Olga Tokarczuk zainaugurowała 71. Targi Książki we Frankfurcie

Frankfurter Buchmesse przyciąga wydawców z całego świata. To miejsce, w którym odkrywają oni nowych autorów i zawierają umowy dotyczące nowych publikacji. Odwiedzający mogą zapoznawać się z bogatą ofertą wystawców od środy do niedzieli. Tegorocznym gościem specjalnym targów jest Norwegia, stąd też obecność we Frankfurcie następcy norweskiego tronu księcia Haakona z małżonką księżną Mette-Marit. Norwegia występuje na nich pod hasłem „The Dream We Carry”.

71. Targi Książki we Frankfurcie podejmują aktualne tematy

Tegoroczne Targi Książki we Frankfurcie odbywają się już po raz 71. Dyrektor Juergen Boos zaznaczył, że organizatorzy wydarzenia nie zapominają o politycznych i społecznych zmianach, które się obecnie dokonują.

Obawa o bliską katastrofę klimatyczną, widziana szczególnie w perspektywie antydemokratycznych ruchów, jakie zyskują na sile, intensyfikuje działania aktywistów, wśród których znajdziemy autorów powieści, książek non-fiction, biografii i poezji. Inspirują oni do działania ludzi na całym świecie. W tym samym czasie cyfrowa era, w której żyjemy, zyskuje nowy wymiar. Błyskawiczna ewolucja sztucznej inteligencji i pionierski rozwój nauki zwiastują destrukcyjny rozwój wypadków, który otworzy nowy rozdział historii ludzkości – czytamy w materiałach prasowych targów. 

Targi we Frankfurcie, jako miejsce, w którym spotyka się branża definiowana przez idee, opowieści i historie, musi odnieść się do tak pojmowanej współczesności – piszą organizatorzy. Dyrektor Frankfurter Buchmesse, Juergen Boos, mówił:

Branże książek i mediów mają obowiązek analizować, oceniać i kwestionować zmianę paradygmatów, które definiują XXI wiek. Międzynarodowe środowisko wydawców reprezentuje różnorodność perspektyw i opinii – różnorodność, która musi być chroniona. Potrzebujemy twórców, którzy są gotowi na ryzyko, pisząc o niesprawiedliwości i stawiając opór. Potrzebujemy także wydawców, którzy są gotowi zmierzyć się z takimi treściami i znaleźć dla nich odpowiednią formę. Wydawców, dla których ważna jest jakość i wiarygodność.

Olga Tokarczuk zainaugurowała targi

Podczas konferencji inaugurującej targi wystąpiła Olga Tokarczuk, laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Ten wybór nie dziwi, biorąc pod uwagę, że pisarka nierzadko zabiera głos w sprawach politycznych i, jak podkreślają organizatorzy w komunikacie prasowym, nie stroni od podejmowania niepopularnych w swoim kraju tematów. Pisarka w swoim przemówieniu opowiedziała o chwili, w której dowiedziała się o przyznaniu jej Nagrody Nobla (znajdowała się wtedy na autostradzie w Niemczech i zdążała na spotkanie z czytelnikami), oraz pogratulowała Peterowi Handkemu, który otrzymał Nobla 2019. Następujące po jej przemówieniu pytania od dziennikarzy w dużej mierze dotyczyły sytuacji w Polsce. Odpowiadając, pisarka odniosła się m.in. do wyniku niedzielnych wyborów do sejmu i senatu. Powiedziała, że „polska prawica ma swoją wizję świata, historii i tego, jak powinna wyglądać kultura”, i zaznaczyła, że niepokoją ją „próby zawłaszczenia pamięci historycznej, które odbywają się w kwestiach dotyczących muzeów i teatrów”.

Na pytanie o to, co uważa o nazywaniu jej „polityczną pisarką”, Olga Tokarczuk odpowiedziała: „Jestem polityczna w tym najszerszym wymiarze rozumienia polityki. Dziś polityczne stało się to, co jemy, w jaki sposób żyjemy, jakie mamy nastawienie do innych”. Skomentowała też reakcje w kraju na wieść o jej nagrodzie: „Byłam bardzo szczęśliwa, kiedy wieść o Nagrodzie Nobla dotarła do Polski i mój kraj ogarnął entuzjazm. Nie wszystkich, ale większości”. Jak zaznaczyła, ma nadzieję, że jej książki „pomagają poczuć się w kraju jako społeczeństwo i wspólnota ludzi o otwartych umysłach i ufnie patrzących w przyszłość. Będzie lepiej”.

Targi Książki i ONZ na rzecz przyszłości

Organizatorzy zapraszają uczestników do wzięcia udziału w akcji „Create Your Revolution”, określanej jako „inicjatywa dla przyszłości kultury”. To wspólna inicjatywa organizatorów Targów Książki we Frankfurcie, Organizacji Narodów Zjednoczonych, kanału telewizyjnego ARTE oraz Stowarzyszenia Niemieckich Wydawców i Księgarzy (German Publishers & Booksellers Association). Jej celem jest wywołanie międzynarodowego dialogu i sprowokowanie do zadawania pytań: Jak jutro będzie wyglądał świat? Jaką rolę będzie w nim odgrywała kultura? W wideo dotyczących akcji wystąpili m.in. aktywistka na rzecz klimatu Luisa Neubauer i światowej sławy artysta współczesny Ai Weiwei. Duża część akcji będzie rozgrywała się w social mediach – wystarczy śledzić hashtag #CREATEYOURREVOLUTION.

Co w programie Targów we Frankfurcie?

Niezwykle bogaty program targów to nie tylko liczne wydarzenia, ale też prestiżowe nagrody. Po raz pierwszy Nagroda B3 BEN (B3 BEN Awards of the B3 Biennial of the Moving Image) zostanie przyznana razem z Filmową Nagrodą Targów Książki we Frankfurcie (Frankfurter Buchmesse Film Awards). Laureatem nagrody głównej (w kategorii Most Influential Moving Image Artist) został reżyser Steve McQueen („Zniewolony. 12 Years a Slave”, „Wstyd”, „Głód”). Artysta osobiście odbierze nagrodę w sobotę. Festiwal THE ARTS PLUS Future of Culture, który od 2016 roku jest częścią targów, w tym roku połączy się z biennale B3 (B3 Biennial of the Moving Image), wydarzeniem organizowanym przez Uniwersytet Sztuki i Designu w Offenbach. Oba podmioty stworzą nowe, unikalne wydarzenie, które odwiedzać będzie można od soboty.

Na literackiej gali

Gratką dla fanów pisarzy jest na pewno Literary Gala, czyli wydarzenie, na którym spotkają się laureatka Nagrody Bookera Margaret Atwood, Maja Lunde, Elif Shafak, Colson Whitehead oraz Ken Follett. Autorzy będą przedstawiać nowe wydania swoich książek. Na wydarzeniu BOOKFEST pojawi się również Jo Nesbø promujący „Nóż” – będzie to jedyna wizyta pisarza w Niemczech.

Książka w internecie

Organizatorzy targów przywiązują sporą wagę do obecności wydarzenia w sieci. Na profilu facebookowym Frankfurter Buchmesse można śledzić relacje z wielu wydarzeń (w tym z przemówienia Olgi Tokarczuk). Uczestnicy mogą również ściągnąć specjalną aplikację, dzięki której łatwiej będą się poruszać po ogromnym terenie targów i wybiorą wydarzenia, które ich interesują (jest ona dostępna pod tym linkiem). W sobotę zostanie również zorganizowane spotkanie dla influencerów zajmujących się książkami za pośrednictwem Instagrama, YouTube’a i blogów (tzw. bookstagramerów, booktuberów oraz bookbloggerów). Poprowadzi je James Trevino (Instagram: james_trevino, 232 tys. followerów).

Polska we Frankfurcie

Obecność Olgi Tokarczuk to nie jedyny polski akcent na niemieckim wydarzeniu. Instytut Książki, jak co roku, będzie aktywnie promował twórców z naszego kraju. W tym celu powstał katalog „New Books from Poland”, dzięki któremu zagraniczni wydawcy i tłumacze będą mieli szansę poznać polskich pisarzy i nowości z prozy, poezji, literatury gatunkowej i literatury faktu.

Obok nazwisk znanych i cenionych autorów – jak Jarosław Marek Rymkiewicz, Marek Bieńczyk czy Jacek Dukaj – w tegorocznym katalogu Books from Poland wydawcy znajdą wielu młodych, świetnie zapowiadających się twórców, m.in. Agnieszkę Świętek z poruszającym komiksem „Obiecanki”, Olgę Drendę i Krzysztofa Tyszkę-Drozdowskiego ze świetnie przyjętymi esejami (odpowiednio: „Wyroby” i „Żuawi nicości”), Małgorzatę Rejmer ze znakomitym reportażem „Błoto słodsze niż miód. Głosy komunistycznej Albanii” czy Weronikę Murek ze zbiorem dramatów „Feinweinblein”. Szczególnym przypadkiem są debiuty prozatorskie autorów, którzy do tej pory zyskali uznanie w świecie – odpowiednio – poezji i nauki: bieżący rok przyniósł nam kobiecą mikropowieść sanatoryjną „Zdrój” cenionej poetki Barbary Klickiej, a także dojrzały debiut prozatorski wybitnego literaturoznawcy Włodzimierza Boleckiego (grający z konwencją powieści łotrzykowskiej „Chack”). Tradycyjną powieść reprezentuje kontrowersyjny „Kult” Łukasza Orbitowskiego, poświęcony „cudowi” religijnemu w komunistycznej Polsce, a obserwowany od kilku lat renesans krótkich form przyniósł głośny zbiór opowiadań „Olanda” Rafała Wojasińskiego – czytamy w opisie katalogu.

Jak piszą twórcy „New Books from Poland”, nie zabraknie w ich zestawieniu także eseju, komiksu i poezji. Ze szczegółowymi informacjami o publikacji Instytutu Kultury można zapoznać się pod tym linkiem.


komentarze [53]

Sortuj:
więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas   - awatar
czytamcałyczas 21.10.2019 10:53
Czytelnik

Ja też kiedyś pies,mnie ugryzł w nogę.Jetem za ochroną przyrdy.Jestem za ochroną kulona.Ale lubię zjeść mielonego.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
czytamcałyczas   - awatar
czytamcałyczas 20.10.2019 09:13
Czytelnik

Tokarczuk mądrze mówi,ale.Ja się nie zgadzam z nią w sprawie mięsa.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
awatar
konto usunięte
21.10.2019 07:10
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas   - awatar
czytamcałyczas 19.10.2019 10:31
Czytelnik

Ja znam ludzi,których do refleksji zmuszą fantasty lub horror.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
awatar
konto usunięte
20.10.2019 07:18
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

czytamcałyczas   - awatar
czytamcałyczas 20.10.2019 09:10
Czytelnik

Mi takie coś nachodzi widać myszołowy.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
czytamcałyczas   - awatar
czytamcałyczas 20.10.2019 09:12
Czytelnik

Renax więksZość ludzi,się nie patrzy w wiki.Dla nich lewica to wszystko,co według nich nie jest prawicą.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
awatar
konto usunięte
21.10.2019 06:16
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

awatar
konto usunięte
21.10.2019 07:14
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

czytamcałyczas   - awatar
czytamcałyczas 21.10.2019 10:51
Czytelnik

Lubę zwierzęta.Ja popieram lewicę z powodów ideologii.Natomiast ,jestem gospodarczo wolno rynek.I nie trafią do mnie ,argumenty.Wszystkim po równo.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
awatar
konto usunięte
22.10.2019 06:56
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

czytamcałyczas   - awatar
czytamcałyczas 22.10.2019 18:23
Czytelnik

Ja się nie gniewam,może przeczytam 👍

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
czytamcałyczas   - awatar
czytamcałyczas 19.10.2019 10:23
Czytelnik

Przecież Tokarczuk wiele razy mówiła,że mam poglądy.Blisze lewicy.Przecież to było wiadomo.Może już się tego nie pamięta.Ale kiedy był wyświetlany w kinach Pokot.Były ostre protesty prawicowe młodzieży.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
awatar
konto usunięte
20.10.2019 07:17
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

jatymyoni  - awatar
jatymyoni 20.10.2019 12:32
Bibliotekarz

@Renax Myślę, że nie tylko w Polsce.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
bm110  - awatar
bm110 18.10.2019 18:51
Czytelnik

Otwieranie targów książki w Teutonii jest czymś dokładnie tak samo absurdalnym, jak otwieranie skoczni narciarskiej w Holandii...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Diabeł  - awatar
Diabeł 17.10.2019 04:39
Czytelniczka

Niektórzy pisarze najwyraźniej zapominają, że ich zadaniem jest dostarczanie rozrywki, a nie mądrzenie się w kwestiach politycznych

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
awatar
konto usunięte
17.10.2019 07:18
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

Lodołamacz  - awatar
Lodołamacz 17.10.2019 07:56
Czytelnik

Dlaczego niektórzy chcą odbierać pisarzom możliwość mądrzenia się w "kwestiach politycznych", skoro większość jeśli nie wszyscy właśnie to robili. Nie rozumiem tego...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
tsantsara  - awatar
tsantsara 17.10.2019 10:00
Bibliotekarz

@Lodołamacz
Myślę, że nikt im niczego nie chce odbierać, tylko osoby zajmujące się sztuką same sobie coś odbierają, kiedy angażują się w politykę. Sztuka to coś więcej niż doraźność polityki - winna mieć szerszy ogląd niż jedna ideologiczna opcja. A oni poprzez swoje zaangażowanie po pierwsze przyznają, że ich sztuka jest czymś pomniejszym - zaprzęgają Sztukę w służbę...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
jasberin  - awatar
jasberin 17.10.2019 10:50
Czytelniczka

Studenci do nauki, literaci do pióra! (chciałoby się rzec;)). @tsantsara, poniekąd rozumiem Twoje stanowisko, ale odbieranie pisarzom głosu w sprawach politycznych, to odbieranie im wolności wypowiedzi, którą każdy z nas ma. Jako czytelnicy możemy sami oddzielać to, co pisarz mówi, od tego co tworzy, lub odrzucać to, co tworzy w duchu politycznym, jeśli jest to dla nas...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
tsantsara  - awatar
tsantsara 17.10.2019 10:59
Bibliotekarz

@oliwa
Ja też nie mówię, że przesada, czy nie wolno - nie! To jest wybór każdego człowieka. Ale wtedy musi się liczyć z konsekwencjami, a nie być zaskoczonym, że on tu jest artystą, a traktują go jak polityka - czyli z buta. Bo albo sztuka przemawia do mnie - do mnie osobiście, prywatnie, albo z partyjnej trybuny. A to już nie jest dla mnie sztuka - to polityka. Zaś sztuka...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
jasberin  - awatar
jasberin 17.10.2019 11:42
Czytelniczka

Ale przecież masz swój rozum i wiesz, czy "Zachód słońca w Milanówku" to jest polityczna propaganda, czy sztuka. Z drugiej strony, jeśli autor chce przekazać poglądy polityczne w swojej twórczości, to przecież i tak może to zrobić, niezależnie od tego, czy o tym głośno mówi, czy nie. Mnie też się nie podoba realizowanie za pomocą powieści doraźnych politycznych zadań, ale...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Ushikawa  - awatar
Ushikawa 17.10.2019 11:46
Czytelnik

@tsantsara
Zwróć proszę uwagę, że w zasadzie każda wypowiedź w jakiejkolwiek formie literatury, może być traktowana politycznie. Spektrum zainteresowań i działań polityków jest na tyle szerokie, że nawet książki li tylko obyczajowe, stają się pewna formą wypowiedzi na temat np. dopuszczalności wolnych związków, seksu przed i pozamałżeńskiego itd. Ciekawy jestem jakiego...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
tsantsara  - awatar
tsantsara 17.10.2019 12:54
Bibliotekarz

@oliwa
Oczywiście, że autor ma mnóstwo narzędzi i możliwości, by przemycać własne poglądy polityczne czy ogólniej - światopoglądowe. Mam jednak wrażenie, że wielcy literaci tego raczej starają się unikać. Może zresztą słusznie, bo formacje polityczne przemijają bardzo szybko, a z nimi powiązane ideologicznie treści. Jeśli więc literatura zbyt mocno się z nimi zwiąże, stanie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
tsantsara  - awatar
tsantsara 17.10.2019 13:10
Bibliotekarz

@Ushikawa
Nie zgadzam się z twoim poglądem: każda wypowiedź jest polityczna tylko w systemach opresyjnych, totalitarnych. Natomiast każda wypowiedź PUBLICZNA na temat polityki czy społeczeństwa jest polityczna siłą rzeczy.
Jest cała masa autorów, także wybitnych, którzy w swoich pismach nie zwracają uwagi na politykę - interesuję ich bowiem głównie JEDNOSTKI, nie narody,...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Ushikawa  - awatar
Ushikawa 17.10.2019 13:23
Czytelnik

@tsantsara
Atakując wypowiedzi naszej świeżo nabytej Noblistki, bardzo precyzyjnie zdefiniowałaś system polityczny w którym przyszło nam żyć. Wiele można powiedzieć o Orwellu, ale On jest najlepszym przykładem pisarza zaangażowanego politycznie. Polskim odpowiednikiem,acz z przeciwnej strony barykady, niech będzie nieżyjący już niestety Janusz Zajdel. W końcu wszyscy...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
tsantsara  - awatar
tsantsara 17.10.2019 13:33
Bibliotekarz

@Ushikawa
Ja nikogo nie atakowałem. Bo niby w którym miejscu? A Orwell, choć w oczywisty sposób zaangażowany politycznie, pisał tak, że nie możesz mu zarzucić antykomunizmu wprost, wyłącznie na podstawie jego powieści. On napisał, a komunistyczne nożyce same się odezwały.
Co do równych i równiejszych to wybacz, nie rozumiem - nie znam aktualnych plotek na ten temat.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Ushikawa  - awatar
Ushikawa 17.10.2019 13:57
Czytelnik

@tsantsara
Ależ Orwell był zaangażowanym komunistą (chociaż przeciwnikiem Stalina). Uczestniczył w hiszpańskiej wojnie domowej jako członek POUM (Robotniczej Partii Zjednoczenia Marksistowskiego) i do końca życia był zwolennikiem socjalizmu demokratycznego. Ot meandry politycznych poglądów. A co do równych i równiejszych (tym razem nie zwierząt), spójrz na tegoroczny...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
jasberin  - awatar
jasberin 17.10.2019 13:57
Czytelniczka

Drogi tsantsaro,
Być może mijamy się, ponieważ inaczej definiujemy polityczność. Ty (tak to czytam) jako coś brudnego, doraźnego, związanego z określoną opcją polityczną i osobą lidera. Dla mnie jest to rodzaj opowiedzenia się za tym, jakie problemy społeczne są istotne i wymagają rozwiązania, oraz (ewentualnie) jakiego rozwiązania. Jeśli z tego, co autor pisze, wynika, że...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
tsantsara  - awatar
tsantsara 17.10.2019 20:16
Bibliotekarz

Droga Oliwo,
wydaje mi się, że jednak wcale nie widzimy tego, co polityczne, aż tak odmiennie... Dopóki autor "nie wywala kawy na ławę jak na trybunie sejmowej", więc zachowuje choćby minimalny dystans do polityki, ma szanse pozostać artystą. Głównie w oczach swych odbiorców. Gorzej, gdy mu się mylą priorytety. Artyści też mają prawo (i obowiązek!) brać udział w dyskusji...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
jasberin  - awatar
jasberin 17.10.2019 23:15
Czytelniczka

Drogi tsantsaro,
Jak już pisałam wyżej, moim zdaniem, pisarze (artyści, filozofowie) mają święte obywatelskie prawo, by reagować, i to szczególnie wtedy, gdy polityki nie robią dżentelmeni. Orwell był tak polityczny, że bardziej chyba nie można, a podałeś go jako przykład pozytywny. Pavel Kohout podpisał Kartę 77, a jesteś jego fanem. OK, można powiedzieć, że to historia...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Lodołamacz  - awatar
Lodołamacz 18.10.2019 09:28
Czytelnik

Przypomniało mi się właśnie, że Maria Konopnicka też była atakowana przez środowiska kościelne i konserwatywne. Sprzeciwiała się antysemityzmowi katolickiemu, który w drugiej połowie XIX w. przybierał na sile. Sprzeciwiała się również wszelkim niesprawiedliwością i walczyła o prawa dzieci i kobiet.

Nikt dzisiaj Konopnickiej nie odbiera za to polskości. Nikt nie neguje jej...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
czytamcałyczas   - awatar
czytamcałyczas 19.10.2019 10:29
Czytelnik

Wiecie co to są IGNoble ? Ok.To proponuję,w Polsce zrobić coś co zadowoli prawą stronę.
Zebrać Gazetę Polską,TVP czy też inne tudzież media i przyznać swojego Polskiego Nobla dla pisarzy o prawicowych i konserwatywnych poglądów.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
tsantsara  - awatar
tsantsara 21.10.2019 09:52
Bibliotekarz

Droga Oliwo,
tak, nie widzę sprzeczności w aktywności wymienionych wcześniej pisarzy. Orwell najostrzej krytykował przecież "swoją" komunistyczną formację - stalinistów, ponieważ jako anarchista był przeciwny wszelkim zamordyzmom. Bo też chodziło mu o zasadę, nie o ideologię, stąd był zdolny zobaczyć zło we własnym obozie politycznym - stał na straży zasady wolności, nie...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Piratka  - awatar
Piratka 23.10.2019 15:38
Czytelniczka

Ushikawa
"Ależ Orwell był zaangażowanym komunistą (chociaż przeciwnikiem Stalina). Uczestniczył w hiszpańskiej wojnie domowej jako członek POUM (Robotniczej Partii Zjednoczenia Marksistowskiego) i do końca życia był zwolennikiem socjalizmu demokratycznego."
tsantsara
"ponieważ jako anarchista"
Z tego co wiem nazywał siebie socjalistą (nie komunistą ani anarchistą), do...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
jasberin  - awatar
jasberin 04.11.2019 14:39
Czytelniczka

Przepraszam, że długo nie odpisywałam, brak czasu, rozjazdy, a dodatkowo ostatnie zmiany na LC zniechęcają mnie, żeby tu zaglądać :(
@lodołamacz
Pełna zgoda!
@ tsantsaro,
W każdą dyskusję staram się wchodzić z dobrą wolą zrozumienia strony przeciwnej i jak najjaśniejszego przedstawienia swojego stanowiska. Tak też traktuję odwoływanie się do przykładów spoza naszego tu i...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
FanPtasiegoMleczka  - awatar
FanPtasiegoMleczka 16.10.2019 21:29
Czytelnik

Jak tak dalej Pani Tokarczuk będzie twardo stać, w opozycji do "prawych i... (wiadomo), to chyba należy założyć, że jej kolejne książki, będą miały problemy z wejściem na rynek czytelniczy (za granicą będą musieli drukować). A i może (wszystko jest możliwe), dołączą do ognisk razem z Potterem i Zmierzchem.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
tsantsara  - awatar
tsantsara 17.10.2019 09:23
Bibliotekarz

To są właśnie bzdury, które opowiada się za granicą...Spójrzcie na tematy Targów. Ja takie zapytania miałem już 4 lata temu - zwykli światli Niemcy myśleli, że źle widziane będzie w Polsce nie tylko wydawanie niemieckiej literatury ale i w ogóle jakiekolwiek kontaktowanie się z Niemcami...Kto im tego naopowiadał? Opozycyjni polscy dziennikarze, publikujący w dużych...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
Grazyna  - awatar
Grazyna 16.10.2019 19:32
Czytelnik

Bardzo się cieszę z nagrody Olgi Tokarczuk. Nie czytałam jeszcze żadnej książki tej autorki, więc kupiłam dwie i przeczytam. Trzeba znać naszą Wielką literaturę.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
betsy  - awatar
betsy 16.10.2019 18:59
Czytelniczka

Przykro mi, że w kraju jest tylu Polaków, którzy nie potrafią się cieszyć z Nobla dla Polki. Nawet na tym portalu. Twierdzą nawet, że nie jest Polką. Zwłaszcza ci, którzy żadnej jej książki nie czytali.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
allison  - awatar
allison 16.10.2019 19:24
Czytelniczka

Tak, masz rację, to przykre. Ale ja im po prostu współczuję. Bo nie potrafią się cieszyć z rzeczy, które innym sprawiają frajdę i po prostu radują.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Armand_Duval  - awatar
Armand_Duval 16.10.2019 20:22
Czytelnik

A dlaczego miałbym się cieszyć z sukcesu kompletnie mi obcej osoby? Dostała nagrodę - ok, gratulacje, ale nie zamierzam skakać pod sufit i pisać peany na jej cześć (jak kiedyś inna polska noblistka na cześć Stalina) tylko i wyłącznie dlatego, że oboje urodziliśmy się w tym samym kraju.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
allison  - awatar
allison 16.10.2019 20:43
Czytelniczka

@Armand_Duval
To może przeczytasz książki Olgi Tokarczuk, by nie stała Ci się obca? Zachęcam do tego - jej proza towarzyszy mi od wielu lat i jestem z tego powodu szczęśliwa oraz czytelniczo usatysfakcjonowana.
Może warto spojrzeć na powieści i opowiadania noblistki przez pryzmat literackich nurtów i konwencji (pierwsze jej utwory to - moim zdaniem - najlepsze przykłady...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
awatar
konto usunięte
17.10.2019 08:34
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

malena  - awatar
malena 17.10.2019 10:59
Czytelniczka

@betsy, @allison

Czy wszyscy muszą odczuwać identyczne emocje, identyczne z wolą tego kto je odczuwa? Nie przesadzajcie. Jedni mają powód do radości, inni nie mają, jednym podoba się jej twórczość, innym nie, jedni przeczytali, inni nie doczytali, bo nie dali rady, jeszcze inni nie czytali i nie zamierzają przeczytać.

Cieszycie się? W porządku. Ale dajcie innym prawo do...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
 A jak królem, a jak katem będziesz
awatar
konto usunięte
17.10.2019 11:10
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

allison  - awatar
allison 17.10.2019 23:21
Czytelniczka

Oczywiście, rozumiem osoby, którym twórczość Olgi Tokarczuk nie przypadła do gustu, bo ją POZNALI. Nie pojmuję jednak tych krytykantów, którzy z góry są na NIE, mimo iż żadnej książki nie przeczytali, a jedynie coś tam usłyszeli w tv.

Swoich literackich gustów nikomu nie narzucam. Uważam, że można pięknie się różnić i szanować. Żyję i staram się dać żyć innym. Na tyle, na...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
malena  - awatar
malena 18.10.2019 03:25
Czytelniczka

To się różnimy, ponieważ ja staram się zrozumieć nawet tych, co nie przeczytali i są na "nie", czy też "NIE", jak to podkreślasz (zazwyczaj interesujące jest uzasadnienie tego "nie"). Sama mogłabym wymienić nazwiska autorów i autorek, do których jestem z takich czy innych powodów uprzedzona. A powodów uprzedzenia może być mnóstwo, niekoniecznie ten, o którym piszesz, a...

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post więcej
awatar
konto usunięte
18.10.2019 05:54
Czytelnik

Użytkownik wypowiedzi usunął konto

Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się
allison  - awatar
allison 16.10.2019 17:41
Czytelniczka

"Na pytanie o to, co uważa o określaniu jej jako „polityczną pisarkę”, Olga Tokarczuk odpowiedziała: „Jestem polityczna w tym najszerszym wymiarze rozumienia polityki. Dziś polityczne stało się, co jemy, w jaki sposób żyjemy, jakie mamy nastawienie do innych”."

NIC DODAĆ, NIC UJĄĆ!

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
malena  - awatar
malena 17.10.2019 11:03
Czytelniczka

Dziś polityczne stało się, co jemy, w jaki sposób żyjemy, jakie mamy nastawienie do innych

Tylko dziś? Hmm... A wcześniej tego nie było? Z tego komentarza Tokarczuk (możliwe, że wyrwanego z kontekstu) wynika, że ma dobrą pamięć, ale krótką.

Czytelnicy oznaczyli ten post jako spam Zobacz ten post
Niezalogowany
Aby napisać wiadomość zaloguj się