Literacki Nobel dla Olgi Tokarczuk

Ewa Cieślik
10.10.2019

To był historyczny moment dla polskiej kultury. Po 23 latach literacka Nagroda Nobla znów trafiła w ręce Polki. Dzięki temu Olga Tokarczuk potwierdziła swój status cenionej na całym świecie pisarki. Literacka Nagroda Nobla wpłynęła na większą rozpoznawalność polskich twórców na arenie międzynarodowej i sprawiła też, że znacząco zwiększyła się sprzedaż książek autorki w Polsce i za granicą. Do tej pory tylko w Polsce sprzedano ponad dwa miliony jej dzieł.

Literacki Nobel dla Olgi Tokarczuk

Olga Tokarczuk została nagrodzona za rok 2018. Wraz z nią laureatem – za rok 2019 – został Peter Handke.
Po skandalach, które nadszarpnęły dobre imię Akademii Szwedzkiej, nagrody za poprzedni rok nie przyznano. To właśnie z tego powodu 10 października 2019 roku przyznano dwie Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Wśród faworytów wymieniano takich twórców, jak: Maryse Condé, Margaret AtwoodAnne Carson, Can XueHaruki MurakamiLudmiła UlickaNgugi wa Thiong'o czy László Krasznahorkai.

10 października członkowie Akademii Szwedzkiej ogłosili, że Nagrodę Nobla w dziedzinie literatury otrzymują Olga Tokarczuk oraz Peter Handke!

Możemy więc zaktualizować listę polskich laureatów Literackiej Nagrody Nobla:


Tokarczuk z Literacką Nagrodą Nobla 

Olga Tokarczuk urodziła się 29 stycznia 1962 roku w Sulechowie. Ukończyła Liceum Ogólnokształcące im. C.K. Norwida w Kietrzu, następnie psychologię na Uniwersytecie Warszawskim. Po studiach pracowała jako psychoterapeutka, jednak później zdecydowała się poświęcić pisarstwu. Pierwszą jej powieścią była „Podróż ludzi Księgi” (1993), a dwa lata później wydała „E.E.”. Rok 1996 przyniósł jej sporą popularność dzięki publikacji „Prawiek i inne czasy”. Pozycję jednej z najciekawszych i najoryginalniejszych polskich pisarek ugruntowało wydanie w 1998 roku „Domu dziennego, domu nocnego” – pierwszej w Polsce powieści elektronicznej udostępnionej czytelnikom przez internet.

Kolejne lata niosły ze sobą następne sukcesy literackie. Takie książki, jak „Bieguni” (2007), „Prowadź swój pług przez kości umarłych” (2009) i „Księgi Jakubowe”, także za granicą ugruntowały jej status pisarki, która opowiadając o peryferiach i niedopowiedzeniach, trafnie konstatuje bolączki współczesności. Za powieść „Bieguni” („Flights”) otrzymała The Man Booker International Prize 2018, rok później nominację za „Prowadź swój pług przez kości umarłych” („Drive Your Plow Over the Bones of the Dead”). W lipcu 2019 roku wraz z tłumaczką otrzymała Nagrodę Laure-Bataillon za najlepszą książkę przełożoną na język francuski (za „Księgi Jakubowe”).

W Polsce również była laureatką wielu literackich wyróżnień. Za powieści „Bieguni” i „Księgi Jakubowe” została nagrodzona Nagrodą Literacką „Nike”. Otrzymała Nagrodę Literacką im. Władysława Reymonta, nagrodę Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek, Nagrodę Fundacji im. Kościelskich i Paszport „Polityki”. Jej ostatnią publikacją były „Opowiadania bizarne” (2018). 

Akademia Szwedzka uzasadniła przyznanie nagrody Oldze Tokarczuk:

za narracyjną wyobraźnię, która z encyklopedyczną dokładnością oddaje przekraczanie granic jako formę istnienia (oryg. for a narrative imagination that with encyclopedic passion represents the crossing of boundaries as a form of life).

Nobel 2019 dla Petera Handkego

Austriak Peter Handke został kolejnym laureatem Literackiej Nagrody Nobla, którego poznaliśmy 10 października. W uzasadnieniu czytamy, że pisarz został nagrodzony:

za sugestywną pracę, która z lingwistyczną pomysłowością eksploruje peryferie i swoistość doświadczenia ludzkiego (oryg. for an influential work that with linguistic ingenuity has explored the periphery and the specificity of human experience).

Peter Handke urodził się 6 grudnia 1942 roku w austriackim Griffen. Po ukończeniu liceum w Klagenfurcie podjął studia prawnicze w Grazu. Po pierwszych sukcesach literackich i przyjęciu do druku powieści „Die Hornissen” porzucił studiowanie i całkowicie poświęcił się literaturze. W trakcie swojej kariery został uhonorowany licznymi nagrodami, w tym Nagrodą Vilenica (1987), Nagrodą Franza Kafki (2009) i Międzynarodową Nagrodą im. Ibsena. Jest uznawany za jednego z najważniejszych przedstawicieli literatury europejskiej po drugiej wojnie światowej. Handke jest autorem takich powieści, jak „Pewnej ciemnej nocy wyszedłem z mojego cichego domu”, „Krótki list na długie pożegnanie”, „Godzina prawdziwych odczuć, Leworęczna kobieta” i „Don Juan (sam o sobie opowiada)”.

Przypomnijmy, że poprzednim laureatem literackiego Nobla był brytyjski pisarz Kazuo Ishiguro.

Laureatom oraz Wydawnictwu Literackiemu serdecznie gratulujemy!

Grafika medalu noblowskiego ®© The Nobel Foundation

Reklama

komentarze [584]

Sortuj:
545
0
09.02.2020 15:59

W liście polskich laureatów Literackiej Nagrody Nobla zapomniała Pani o Isaaku Bashevis Singerze który dostał tę nagrodę w 1978 roku.


21
0
07.02.2020 08:40

Cieszę się bardzo i gratuluję!


4089
3849
18.10.2019 20:08

Bo niewola jest prosta,nie wymaga myślenia.Idealny ustrój dla słabych i zagubionych.


4089
3849
18.10.2019 16:01

Pamiętam lat 90.Podobno najlepsze,do życia dla pokolenia 40 +,ale też pamiętam.Że,i wtedy czytelnictwo też siadało.


301
296
18.10.2019 23:55

Tylko ono wtedy istniało... nie było Internetu, Facebooka, Instagrama... innych głupot i miało się nad wyraz dobrze.


4089
3849
19.10.2019 09:55

Ja lata 90 źle wspominam.


301
296
19.10.2019 15:27

Ja również ;)


50
43
23.10.2019 11:21

Nie nazwał bym Internetu "głupotą", choć oczywiście zawiera też głupoty. Jest też sporo głupich książek - czy w związku z tym wszystkie książki są głupie?


4089
3849
23.10.2019 16:34

Ja dzięki internetowi,poznałem wiele zwierząt


50
43
24.10.2019 08:16

Nie wyobrażam sobie szukania informacji o różnych miejscach, wydarzeniach, książkach itp. bez internetu. Do tego też np. bankowość. Można to wszystko robić inaczej, ale jest to baaaardzo wolne, niewygodne, a często i kosztowne.


4089
3849
24.10.2019 15:36

Ja w internecie szukam ciekawostek o moich hobby.


301
296
16.10.2019 21:37

Założyć sobie specjalnie profil, kilka takich powstało, aby mącić wodę w tej dyskusji... wypada tylko współczuć... i iść dalej. I jakże trafne słowa @renax, które powinny być jej puentą:

(...) A każdemu gra inna melodia i wiele osób fałszuje. Jeśli tak widzieć twórczość wieszczów, że wydobywają z narodu co im w duszach gra, to Tokarczuk wpisuje się w ten nurt. Jest...

więcej

0
1303
konto usunięte
16.10.2019 07:04

Użytkownik wypowiedzi usunął konto


0
1303
16.10.2019 08:28

Właśnie to samo przyszło mi do głowy. Do tego Tokarczuk wzbudziła dyskusję w narodzie, a dyskusja wyciągnęła nasze narodowe cechy - nie można iść środkiem, nie można po prostu cieszyć się z tej nagrody lub nie, trzeba być albo w jednym obozie albo w drugim. Przerażające to jak rodacy są spolaryzowani - przestają dziwić rozbiory, przestaje dziwić bieda. Jesteśmy zbiorowo...

więcej

0
1303
16.10.2019 08:59

Ale ja przepraszam! Ja jestem ze skrajnego środka!
:)


0
1303
16.10.2019 09:03

Ja też o sobie tak myślałem, dopóki nie okazało się że jeśli nawet nie czytam Tokarczuk, ale cieszy mnie jej nobel to i tak jestem lewakiem żydofilem i wspieram izraelską supremację na świecie i takie tam :)


0
1303
16.10.2019 09:09

A gdzie to można się dowiedzieć takich rewelacji na swój temat? (Przyznam się, że dyskusje czytam wybiórczo, a wypowiedzi jednego z najaktywniejszych czytelników omijam wzrokiem - taki mechanizm obronny)
;)


0
1303
16.10.2019 09:15

Hypatio wybacz ale nie dam się wciągnąć w tą dyskusję, nie pójdę tą drogą ;)


0
1303
16.10.2019 09:17

:)


0
1303
16.10.2019 09:18

Po prostu byłam ciekawa :)

Ale sama znajdę.


0
1303
konto usunięte
16.10.2019 06:00

Użytkownik wypowiedzi usunął konto


966
32
16.10.2019 06:16

Sporo tam "antypolszczyzny"?


0
1303
16.10.2019 06:41

Nie patrzę na to w ten sposób. Raczej pobudzają do refleksji, ale jak pytasz pod tym kątem to tak, w jednym opowiadaniu jest o polskim kołtunie, a nasz król ma syfilis.
Ale tak w ogóle to są to piękne opowiadania.


0
1303
16.10.2019 06:58

A w jednym opowiadaniu bohater żyje z renty matki i ogląda mecze. Nie muruje, nie pracuje w fabryce. To też może podchodzi pod pytaną antypolskość?

Ogólnie to jeśli szukać książek, w których wszystko, cały kraj jest cacy, a szczególnie tzw. prowincja, to radzę sięgnąć po książki innych autorek. Nie będę wytykać palcem.

ps. Mam nadzieję, że Ty tak nie na serio, bo stracę...

więcej

966
32
16.10.2019 08:24

Ironia, ironia ;)


0
1303
17.10.2019 05:49

Uf. Prawie je kończę. Naprawdę piękne opowiadania.


4089
3849
15.10.2019 20:53

Kilka osób chyba z ONR chcę tu namieszać.Teraz się zacznie szukanie Polaka w Polaku.


36
36
14.10.2019 15:50

No tak, biorąc pod uwagę najnowsze badania genetyczne Polaków jesteśmy wypadkową genów polskich, litewskich, ruskich, żydowskich, czeskich, niemieckich, szwedzkich, węgierskich, ormiańskich i kilku innych. Zależnie od miejsca naszego urodzenia, konfiguracja i przewaga jednych genów nad drugimi jest różna.


2393
2316
14.10.2019 16:21

A sarmackie??


36
36
14.10.2019 16:23

Cóż za przeoczenie.... oczywiście sarmackie też.


0
1303
14.10.2019 20:08

A jednym z naszych praprzodków był neandertalczyk...
Na początku wszyscy na drzewach siedzieliśmy. I na ogonach się bujaliśmy zjadając wszy tak swoje jak i sąsiada :))


36
36
14.10.2019 20:20

Do dziś próbujemy z tymi wszami, ale nie każdy sąsiad je daje. Czasami trzeba mu je zabrać siłą. Np. za pomocą pocisków balistycznych krótkiego lub długiego zasięgu. Tak, to prawda, że mamy w sobie część DNA neandertalczyka.


0
1303
14.10.2019 20:29

Najważniejsze to nie wstydzić się swoich korzeni. A jak wpadnie nam dzikie zachowanie to na praprapra...dziadka można winę zrzucić ;)
A z tymi pociskami... cóż mogę powiedzieć - nie kobiety to wymyśliły. Chore to jakieś. Te granice między państwami, ta nieufność, zawiść, zazdrość, religie, pragnienie władzy. A wszystko z jakiejś bezsensownej myśli, że dla "swoich"...

więcej

353
73
14.10.2019 20:41

Po neandertalczyku to mamy depresję, melancholię, nocny tryb życia i zdolności do refleksji.

Ale gdyby nie ta adrenalina to może nadal siedzielibyśmy w jaskiniach bojąc się wyjść.


0
1303
14.10.2019 20:46

Ciekawość otaczającego świata :)


0
1303
14.10.2019 20:51

I włosy na całym ciele. W niektórych miejscach bujniejsze :)


353
73
14.10.2019 20:56

I biały kolor skóry oraz większą wytrzymałość na zimno ;)


2660
83
14.10.2019 21:12

Neandertalczyk był nieekonomiczny, bo dał się wykosić z rynku ;)


0
1303
14.10.2019 21:14

Zawsze największe uczucia mam dla sierot...


2660
83
14.10.2019 21:20

My też jesteśmy poniekąd nieekonomiczni. Ludzie chcą zasiedlać Marsa i egzoplanety, co raczej nigdy się nie uda, a nasza biedna kochana sierotka Matka Ziemia, nikt o nią nie dba... Nie w globalnym znaczeniu, bo jednostki które walczą toną w motłochu.


353
73
14.10.2019 21:32

Neandertalczyka wykosiła ospa, gruźlica i tym podobne ;)

Wszyscy są potrzebni i ci co chcą zasiedlać i ci co chcą walczyć :D


0
1303
14.10.2019 21:46

Poniekąd nieekonomiczni? Do potęgi entej nieekonomiczni jesteśmy!

A najbardziej są potrzebni ci, którzy chcą kochać. I tworzyć nową rzeczywistość. Dokonywać zmian w świadomości.


353
73
14.10.2019 21:50

Dostrzegam głęboką wrażliwość w tych słowach. I jakiś taki niebywały szacunek i podziw dla wszystkiego dookoła :)


2660
83
14.10.2019 21:53

Z tym, że te miliony i biliony dolarów, które ładują w kosmos wiele by zdziałały na naszej planecie. Oczywiście eksploracja jest ważna, choćby działalność ISS, obrona przed asteroidami, burzami słonecznymi czy kosmitami ;) Ale tak serio, Marsa w najbliższej przyszłości nie zasiedlimy, a Ziemia powoli niszczeje i w końcu jej degradacja będzie nieodwracalna.


36
36
14.10.2019 21:53

Zgadzam się z Hypatią. Ta pierwsza, ta która jej dała nicka była takim kimś.


0
1303
14.10.2019 22:38

Uśmiech sympatii dla Nobla od Hypatii (tej drugiej).


0
1303
14.10.2019 22:39

Lodołamacz - i się nie mylisz :)) (o ile to do mnie z tą wrażliwością było...)


212
182
15.10.2019 08:22

Cudna jest ta Wasza neandertalska dyskusja. Cudna!


36
36
15.10.2019 08:41

Hypatio druga, mam nadzieję, że to od tej drugiej :) I dziękuję. Choć gdyby był to uśmiech tej pierwszej, to z racji wspólnego zawodu, odpowiedziałbym nieco innym uśmiechem. Filozoficznym :)


0
1303
15.10.2019 09:03

Mhm... filozoficzny uśmiech tej pierwszej to chyba tylko w zaświatach można zobaczyć.
Ale ta druga potrafi i filozoficzne i niekoniecznie filozoficzne się uśmiechać.

Rudolfina - też uważam, że cudna :)
Miło porozmawiać z ludźmi oświeconymi. Lekki ton na ważne tematy. A nie szczerzyć do siebie wilcze kły. Wszyscyśmy tą samą materią. Ta sama woda od setek tysięcy lat przez...

więcej

36
36
15.10.2019 09:14

Tak, to piękne. A to dopiero początek :)


0
1303
15.10.2019 09:30

Początek? W jakim sensie?


36
36
15.10.2019 09:46

Wszechświat ma około 14 miliardów lat, a my dopiero dowiedzieliśmy się o tym jedno pokolenie temu. Woda, o której piszesz przybrała kształt nośnika samoświadomości i płynie dalej. Nie tylko na Ziemi. Taki Enceladus, księżyc Saturna, dosłownie wystrzeliwuje wodę w Kosmos. Być może to też gdzieś zapoczątkuje pojawienie się samoświadomości. Samoświadomość to dopiero początek....

więcej

0
1303
15.10.2019 09:56

Tak. To zdumiewające... i piękne! :)


36
36
15.10.2019 09:59

Myślę, że niedługo czeka nas niespodzianka ;) Jeszcze o nowych odkryciach z Enceladusa: Po raz kolejny Enceladus nas szokuje. Wcześniej udawało nam się zidentyfikować tylko najprostsze cząsteczki organiczne, zawierające po kilka atomów węgla, ale nawet to było dla nas intrygujące” mówi dr Christopher Glein specjalizujący się w pozaziemskiej oceanografii chemicznej. Jest on...

więcej

514
199
15.10.2019 10:02

Pan Stanisław Michalkiewicz już dwa lata temu przewidział Nobla dla pani Tokarczuk, po tym jak napisała kolejną książkę szkalującą dobre imię Polaków. Nagroda Nobla straciła kompletnie swój pierwotny sens, teraz jest to tylko narzędzie polityczne. Jeśli kraczesz jak wrony, zostaniesz przez nie nagrodzony. Pani Olga swoimi książkami doskonale wpisała się w obecny nurt i...

więcej

36
36
15.10.2019 10:06

Pisze Pani, że to narzędzie polityczne, a co sądzi Pani o przyznaniu nagrody Peterowi Handke? Biorąc pod uwagę jego poglądy polityczne?


212
182
15.10.2019 10:53

No i przestało być cudnie. A myślałam, że przelecimy przez Kopernika, Einsteina i Schrodingera...


36
36
15.10.2019 10:58

Zaskakujące prawda? Nagle pośród echa pulsu kosmosu i teorii życia pozaziemskiego pojawia się już znana nam idea :) To tylko świadczy o złożoności materii :)


2660
83
15.10.2019 11:12

Aby zrozumieć wszechświat, trzeba odrzucić wszelką wiedzę :) Kosmos żyje własną świadomością, nie potrzebuje do zrozumienia nauki, którą wymyślili ludzie. Powstał na własnych zasadach i nie interesuje go to, co o nim myślimy. Aby żyć z nim w harmonii, należy odnaleźć swoją wewnętrzną istotę nieskończoności i pozwolić jej rozkwitnąć poza ramy rzeczy zrozumianych i...

więcej

514
199
15.10.2019 11:16

Na temat Petera Handke nie jestem w stanie się wypowiedzieć, bo nie śledzę jego życia, kariery ani wypowiedzi. Jeśli czas pozwoli, zapoznam się z tym i wtedy ocenię.


2660
83
15.10.2019 11:36

Nie trzeba śledzić życia Handke, bo do tej pory był w Polsce mało znany. Ale teraz wszędzie piszą o jego przeszłości i kontrowersyjnych powiązaniach politycznych.


36
36
15.10.2019 11:56

Olanzapine. Proszę prześledzić, bo to bardzo ciekawa postać w kontekście tego, co Pani napisała. Może nie wszystko jest tak jednoznaczne jak Pani sugeruje.


0
1303
15.10.2019 13:22

Rudolfina - mi też właśnie uśmiech z twarzy zszedł śmiercią naturalną... o tym samym pomyślałam... przestało być cudnie. :/


36
36
15.10.2019 13:55

Można by to ująć tak: jest biel, jest czerń, a pośrodku jest Grey.
Jak w życiu :)
Dziękuję wszystkim uczestnikom wątku za ciekawą i twórczą dyskusję. Wracam do czytania Olgi Tokarczuk, bo już czeka na mnie Peter Handke.


514
199
15.10.2019 14:04

Tak więc zrobię panie Nobel :)


0
1303
15.10.2019 16:13

No i masz! Życie! A taki Enceladus z rodzącą się być może na nim samoświadomością pozostaje w bezkresach kosmosu...
Ale bardzo było miło choć przez chwil kilka nie zahaczać o politykę.
Miłego jesiennego popołudnia!


4089
3849
15.10.2019 20:55

Według paru kontrowersyjnych historyków./Polskę założyli Pogańscy Wikingowie.


2393
2316
15.10.2019 21:02

Kontrowersyjnych zostawmy w (wiecznym) spokoju, a na początek polecam przecudowną prof. Marię Janion i jej "Niesamowitą Słowiańszczyznę"


966
32
16.10.2019 06:15

Olanzapino, a możesz wskazać w którym miejscu swojej twórczości Tokarczuk jest "antypolska"? Bo przyznaję, że przeczytałem 4 książki tej autorki i chyba owe wątki przeoczyłem.


6475
569
16.10.2019 07:28

Przywoływanie Michalkiewicza w jakiejkolwiek dyskusji jest jak puszczanie pierdów na proszonym obiedzie.


2
0
14.10.2019 14:32

Wiekszosc komentujacych zdaje sie nie wiedziec kim naprawde jest Ogla Tokarczuk...Nie jest przede wszystkim Polka!!! Tak wiec przypisywanie jej osiagniec jako Polce jest nieprawda...Talent i jej osiagniecia dla mnie warte sa tyle samo co osiagniecia innego pisarza Grossa, ktory oczernia narod polski i pisze nieprawde o naszej histori,za co jest gloryfikowany i otrzymuje...

więcej

514
199
15.10.2019 10:01

W pełni się z panią zgadzam. Pan Stanisław Michalkiewicz już dwa lata temu przewidział Nobla dla pani Tokarczuk, po tym jak napisała kolejną książkę szkalującą dobre imię Polaków. Nagroda Nobla straciła kompletnie swój pierwotny sens, teraz jest to tylko narzędzie polityczne. Jeśli kraczesz jak wrony, zostaniesz przez nie nagrodzony. Pani Olga swoimi książkami doskonale...

więcej

212
183
15.10.2019 19:11

michalkiewicz (rozmyślnie piszę w ten sposób) ten co odkrył "chwilowo nieczynny obóz w Oświęcimiu"?
https://wiadomosci.wp.pl/chwilowo-nieczynny-oboz-poziom-podlosci-ktory-szkoda-komentowac-6031350033887873a


6475
569
16.10.2019 07:33

Olanzapine, nie przywołuj michalkiewicza w kulturalnej dyskusji. Nie wypada. Bo to bydlę, cham, prymityw. Najgorsze ludzkie ścierwo.

A Nagroda Nobla taki ma sens jaki miała. To nagroda Pokojowa a nie stricte literacka. Trudno tež aby dostawały je persony nacjonalistycznego pokroju. Najpierw trzeba być człowiekiem, potem można być Polakiem, Niemcem czy kimkolwiek. Tak...

więcej

1456
152
16.10.2019 07:50

"przeważająca większość chroniła Żydów pod swoim dachem " - niezły odlot.


50
43
16.10.2019 12:15

@Anita - "Ogla" - wypadałoby najpierw napisać imię osoby, o której się pisze bez błędu. Nazwisko Tokarczuk może wskazywać na korzenie ukraińskie, co nie jest niczym dziwnym w kraju, gdzie pewnie 1/3 ludności ma takie korzenie, w tym też i niżej podpisany. Niemniej urodziła się i mieszka w Polsce i pisze po polsku. Mickiewicz urodził się na Litwie, był z nią organicznie...

więcej

zgłoś błąd